Wifin nopeus ja toimivuus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Langattoman lähiverkon nopeus ja toimivuus ovat monen tekijän summa. Niihin vaikuttavat esimerkiksi nämä asiat:

  • Tukiaseman/reitittimen tukema nopeusstandardi
  • Tietokoneen verkkokortin tukema nopeusstandardi 
  • Laitteiden välinen etäisyys
  • Asunnon rakenteet, kuten seinät ja ovet tukiaseman ja päätelaitteen välissä.
  • Mahdolliset muut samalla taajuudella ja kanavalla toimivat langattomat verkot, kuten naapureiden laitteet.

Katso ohje wifin ongelmatilanteisiin

Langattoman verkon kanava

Langattoman verkon kanavan vaihtaminen auttaa usein siihen, että yhteys toimii nopeammin ja luotettavammin. Langaton verkko käyttää aina tiettyä kanavaa (channel), jolla liikenne toimii. Kanavat ovat numeroitu eri lailla käytössä olevasta wifi-tekniikasta riippuen.

Jos käytössä oleva kanava ruuhkautuu, niin nettiyhteys hidastuu. Langattoman verkon kanavaa voi vaihtaa modeemin/reitittimen hallintapaneelista.

Katso laitekohtaiset ohjeet kanavan vaihtamiseen

Tarvitsetko wifin käytössä tai käyttöönotossa apua?

Kaipaatko laitekohtaisia ohjeita käyttämääsi reitittimeen, modeemiin tai nettitikkuun?

Katso laitekohtaiset ohjeet

Jos tarvitset apua langattoman lähiverkon käyttöön, Telia Helppi auttaa tarvittaessa.

Katso Telia Helpin yhteystiedot

Tutustu myös Telia Smart Wifiin, jolla saat luotua kotiisi joka huoneen peittävän, vakaan ja luotettavan wifin. Telia Smart Wifi on Telia Yhteys kotiin hybridi- tai valokuitulaajakaistaan saatavilla oleva lisäpalvelu, johon kuuluu kaksi Telia Smart Wifi -laajenninta.

Lue lisää Telia Smart Wifistä

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.