Yleispalveluvelvoite

Tämä ohje on kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada viestinnän peruspalveluihin eli yleispalveluun kuuluvat palvelut kotiinsa tai yrityksen sijaintipaikkaan.

Yleispalveluliittymä sekä kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden yleispalveluliittymä
Internet-yhteys

Tietoyhteiskuntakaaren mukaan yleispalveluyrityksen on tarjottava tarkoituksenmukaisen internet-yhteyden mahdollistava liittymä kuluttajien vakituisissa asuinpaikoissa tai yritysten sijaintipaikoissa päätöksen kohteena olevilla alueilla.

Tarkoituksenmukaisella internet-yhteydellä tarkoitetaan viestintämarkkinalaissa yhteyttä, jolla tavanomainen internetin käyttö on mahdollista. Käytännössä jokaiseen vakinaiseen asuntoon ja yrityksen vakituiseen toimipaikkaan tulee tilausten mukaan kohtuullisen ajan sisällä toimittaa yhteys, joka on vähintään 2 Mbit/s.

Lisäksi Telian tulee tarjota kuulo- ja puhevammaisille henkilöille soveltuva yleispalveluliittymä, jonka nopeusvaatimukset ovat erilaiset. Kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden yleispalveluliittymä on kytkettävissä vain kuulo- ja puhevammaisille henkilöille, mutta kuulo- tai puhevammainen henkilö voi halutessaan valita myös kaupallisen tuotteen.

Puhepalvelut

Telian tulee tarjota puhepalvelun mahdollistava liittymä rajatulla palveluvelvoitealueella

Tietoyhteiskuntakaaren mukaan kuulo- ja puhevammaisille henkilöille tarjottavan liittymän on oltava sellainen, että myös vammaiset voivat käyttää hätäpalveluita, soittaa ja vastaanottaa koti- ja ulkomaanpuheluita, sekä käyttää muita tavanomaisia puhelinpalveluita.

Telialle on määritelty tarkkaan rajattu palveluvelvoitealue. Telian palveluvelvoitealueet ovat erilaiset eri tuotteilla. Yleispalveluvelvollista yritystä voi hakea Viestintäviraston hakupalvelulla.

Milloin kannattaa harkita yleispalveluliittymän tilaamista?

Yleispalveluliittymän tilaamista kannattaa harkita vain mikäli yleisesti saatavilla olevia laajakaistaliittymiä (ADSL/VDSL, kaapeli, valokuitu, 3G, 4G, 5G) ei ole tarjolla eikä ole tulossa tarjolle.

Myös valtion laajakaistatukihanke saattaa olla tulossa alueellesi. Voit tiedustella asiasta kunnalta. Hankkeessa rakennetaan kiinteää verkkoa valtion tukemana.

Yleispalveluliittymän laatuvaatimukset

Kaikille Telian yleispalveluvelvoitealueella asuville tarjottavassa yleispalveluvelvoiteliittymässä Internet-yhteyden vähimmäisnopeuden saapuvassa liikenteessä tulee olla 1,5 Mbit/s 24 tunnin mittausjakson aikana ja 1 Mbit/s minkä tahansa 4 tunnin mittausjakson aikana.

Kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden yleispalveluliittymässä internet-yhteyden vähimmäisnopeuden tulee olla saapuvassa ja lähtevässä liikenteessä vähintään 512 kilobittiä sekunnissa. Nopeus saa tilapäisesti laskea alle vähimmäisnopeuden, ei kuitenkaan alle 384 kilobittiin sekunnissa.

Yleispalveluliittymän tilaaminen

Ota yhteyttä Telian asiakaspalveluun. Samalla tarkistetaan, että asutte tai yrityksenne vakituinen toimipaikka on Telian velvoitealueella. Mikäli kyseessä on kuulo- ja puhevammaisten yleispalveluliittymä, varaudu esittämään myös kuulo- tai puhevammaa koskeva lääkärintodistus. Kaikissa tapauksissa asiakkaalle lähetetään kirjallinen tarjous liittymän kokonaiskustannuksista ja toimitusajasta. Tilaus katsotaan vastaanotetuksi sen jälkeen, kun asiakas on hyväksynyt tarjouksen.

Yleispalveluliittymän hinta

Yleispalveluliittymä toimitetaan kyseiseen käyttöpaikkaan parhaiten soveltuvalla tekniikalla.Tietoyhteiskuntakaaren mukaan yleispalveluyrityksellä on oikeus valita käytettävä tekniikka kuitenkin siten, että hinta on asiakkaalle kohtuullinen. Liittymän kuukausihinta vaihtelee valitun liittymätyypin mukaan. Kuukausimaksujen lisäksi saatetaan veloittaa kohtuullisia liittymismaksuja ja rakentamismaksuja, jotka vaihtelevat tekniikan ja toimituspaikan mukaan.

Yleispalveluliittymän toimitusaika

Yksiselitteistä toimitusaikaa ei voida määritellä. Toimitusaikaan vaikuttaa rakennettavan kohteen sijainti sekä verkon suunnittelu- ja rakennustoimenpiteiden vaatima aika. Lisäksi on huomioitava vuodenaikojen vaikutukset. Yleispalveluliittymän toimitusaika saattaa olla useita kuukausia, jolloin se sovitaan käyttäjän kanssa tapauskohtaisesti.

Kuulo- ja puhevammaisten symmetrinen yleispalveluliittymä

Liittymän avausmaksu

122,88 €

Liittymän kuukausimaksu
(sis. rajoittamattoman määrän tiedonsiirtoa/kk)

29,90 €/kk

Edellä mainittujen maksujen lisäksi peritään rakentamismaksu, joka määräytyy tapauskohtaisen tarjouksen perusteella todellisiin toteuttamiskustannuksiin perustuen.

Lisäantennit ja niiden asennukset

Tietoyhteiskuntakaaren ja yleispalvelupäätösten mukaisesti mahdollisesti tarvittavien lisälaitteiden ja antennien hankinnasta ja asennuksesta vastaa asiakas.

Lisäantenneja myydään esimerkiksi verkkokaupassamme sekä alan tuntevissa asennusliikkeissä. Alueellasi toimivia asennusliikkeitä voi hakea hakupalvelulla.

Vammaisille loppukäyttäjille tarkoitetut ominaisuudet

Telian tarjoamissa puhepalveluissa, internetyhteyspalveluissa ja tiedonsiirtopalveluissa ei ole erityisiä vammaisille loppukäyttäjille tarkoitettuja ominaisuuksia, eikä niihin palveluiden luonteen vuoksi ole käytännössä mahdollista erityisominaisuuksia toteuttaa. Palveluidemme käytön esteettömyydessä on keskeinen merkitys päätelaitteiden ominaisuuksilla. Lisäksi erilaiset, kunkin asiakasryhmän tarpeisiin räätälöidyt päätelaitteiden lisävarusteet ja apuohjelmistot sujuvoittavat Telian palveluiden käyttöä. Näistä apuvälineistä ja ohjelmistoista on saatavilla tietoa esimerkiksi vammaisalan järjestöistä.

Telian omien tuotteiden ja palveluiden osalta asiakaspalvelijamme auttavat kaikissa asiakassuhteeseen liittyvissä asioissa. Asiakaspalvelua on saatavilla puhelimitse, Minun Telian kautta itsepalveluna tai chat-palvelussa. Mikäli tarvitset apua esimerkiksi sopimusmateriaalien tai laskun tulkinnassa, asiakaspalvelumme avustaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Hoida asioita kirjautuneena

Voit hoitaa useita asioita myös kätevästi kirjautuneena ilman jonottamista.

 

Kuluttaja-asiakkaat

Kirjaudu Minun Teliaan

 

Yritysasiakkaat

Kirjaudu Minun Telia Yrityksille

Soita meille

Kuluttaja-asiakkaat
 020 690 400
Ma–pe 9–17 (mpm/pvm). Hätätilanteet (puk-koodit, liittymän sulkeminen ja TV-häiriöiden ilmoitukset) 24/7.

 

PK-yritykset
 020 355 800
Ma–pe 8–17 (8,35 snt/puh + 16,69 snt/min).
 

Suuryritykset
 020 693 693
Ma–pe 8–17 (mpm/pvm). Vika- ja häiriöilmoitukset 24/7.

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.