Wifin suojaus

Wifi-verkkoyhteys kannattaa salata, jotta kuka vain ei pääse käyttämään sitä.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Verkon suojauksesta vastaa käyttäjä. Esiasennetun langattoman verkon nimi (SSID) ja salausavain (Wlan Key tai Wi-Fi Key) löytyvät yleensä reitittimen pohjassa olevasta tarrasta tai ohjekirjasta.

Suojaamattomassa langattomassa verkossa kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva. Uudemmissa laitteissa langaton verkko on valmiiksi suojattu ja verkkoon pääsee vain salausavaimella. Suojaamaton verkko saattaa aiheuttaa ongelmia yhteyden toiminnalle ja verkkoon yhdistettyjen laitteiden tietoturvalle. Käyttäjien määrä vaikuttaa myös yhteyden nopeuteen.

Verkon nimen, suojausavaimen ja salaustavan muuttaminen

Langattoman verkon nimeä, suojausavainta ja salaustapaa voi muuttaa laitteen hallintapaneelissa. Katso laitekohtaiset ohjeet:

Kiinteän laajakaistan modeemit ja reitittimet
Nettitikut ja mobiilireitittimet

Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue uusimpia salaustapoja. Suosittelemme käyttämään uusinta mahdollista tuettua salausta, koska uudemmat salaukset ovat vahvempia.

Vanhin menetelmä WEP (Wired Equivalent Privacy) on täynnä turvallisuusaukkoja. Valitse siis WPA (WiFi Protected Acces) tai kaikkein mieluiten edeltäjäänsä vankempi WPA2, tai niiden molempien yhdistelmä WPA+WPA2.

WPA2 käyttää salauksessa AES-algoritmiä (Advanced Encryption Standard), mutta kaikki tukiasemat ja vanhimmat langattomat laitteet eivät tue sitä. Suosittelemme käytettäväksi WPA2-PSK(AES) salausta tai sitä vahvempaa, mikäli mahdollista.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Wifin ongelmatilanteet

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin käyttöönotto

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin nopeus ja toimivuus

Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.