Wifin suojaus

Wifi-verkkoyhteys kannattaa salata, jotta kuka vain ei pääse käyttämään sitä.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Verkon suojauksesta vastaa käyttäjä. Esiasennetun langattoman verkon nimi (SSID) ja salausavain (Wlan Key tai Wi-Fi Key) löytyvät yleensä reitittimen pohjassa olevasta tarrasta tai ohjekirjasta.

Suojaamattomassa langattomassa verkossa kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva. Uudemmissa laitteissa langaton verkko on valmiiksi suojattu ja verkkoon pääsee vain salausavaimella. Suojaamaton verkko saattaa aiheuttaa ongelmia yhteyden toiminnalle ja verkkoon yhdistettyjen laitteiden tietoturvalle. Käyttäjien määrä vaikuttaa myös yhteyden nopeuteen.

Verkon nimen, suojausavaimen ja salaustavan muuttaminen

Langattoman verkon nimeä, suojausavainta ja salaustapaa voi muuttaa laitteen hallintapaneelissa. Katso laitekohtaiset ohjeet:

Kiinteän laajakaistan reitittimet
Nettitikut ja mobiilireitittimet

Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue uusimpia salaustapoja. Suosittelemme käyttämään uusinta mahdollista tuettua salausta, koska uudemmat salaukset ovat vahvempia.

Vanhin menetelmä WEP (Wired Equivalent Privacy) on täynnä turvallisuusaukkoja. Valitse siis WPA (WiFi Protected Acces) tai kaikkein mieluiten edeltäjäänsä vankempi WPA2, tai niiden molempien yhdistelmä WPA+WPA2.

WPA2 käyttää salauksessa AES-algoritmiä (Advanced Encryption Standard), mutta kaikki tukiasemat ja vanhimmat langattomat laitteet eivät tue sitä. Suosittelemme käytettäväksi WPA2-PSK(AES) salausta tai sitä vahvempaa, mikäli mahdollista.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Wifin ongelmatilanteet

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin käyttöönotto

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin nopeus ja toimivuus

Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MF296R -reitittimen käyttöohje

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.