Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Tältä sivulta löydät Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemin käyttöohjeen. Modeemilla jaat nettiyhteyden käyttöön kotisi laitteille verkkokaapelilla tai kätevästi langattomalla wifi-yhteydellä.

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneeli

  1. Power – Palaa vihreänä, kun laitteessa on virta päällä.
  2. Verkkoyhteys – Verkkoyhteyden tilasta kertova valo.
    Vilkkuu vihreänä, kun yhteyttä muodostetaan.
    Palaa kiinteästi, kun yhteys on muodostettu.
  3. Puhelin (ei käytössä)
  4. Wifi-valo ja -painike – Painikkeella voit laittaa wifi-verkon jakamisen päälle tai pois.
    Palaa vihreänä, kun wifi on aktiivinen.
    Vilkkuu vihreänä, kun wifi-yhteyden kautta liikkuu tietoa.
    Valo on pois päältä, jos wifi on pois käytöstä.
  5. WPS-valo ja -painike – WPS-toiminnolla voit liittää laitteesi wifiin ilman salasanaa. Sitä varten sinun tarvitsee hetkeksi aktivoida WPS-toiminto kummastakin laitteesta. Modeemin valo vilkkuu vihreänä, kun WPS on aktiivinen.
Takapaneeli

  1. Virtakytkin – Kytke modeemi päälle tai pois irrottamatta virtajohtoa.
  2. Virtaliitin – Yhdistä pakkauksessa mukana ollut virtajohto tähän.
  3. Koaksiaalikaapelin F-liitin – Liitä koaksiaalikaapeli eli antennikaapeli tähän.
  4. VOIP 1 & 2 -portit (ei käytössä)
  5. Ethernet LAN 1–4 – Voit yhdistää esim. tietokoneesi Ethernet-kaapelilla tähän liittimeen.
  6. Reset-painike – Hetkellinen painaminen katkaisee laitteesta virran ja käynnistää sen sitten uudelleen. Yli 10 sekunnin yhtäjaksoinen painallus palauttaa laitteeseen tehdasasetukset.
Käyttöönotto
  1. Kytke modeemi antennikaapelilla kotisi TV-pistokkeeseen.

    a. Voit käyttää laitteen mukana tullutta antennihaaroitinta ja kytkeä sen avulla television ja modeemin samaan TV-pistokkeeseen.
    b. Jos asunnossa on multimediarasia, kytke modeemi sen data-liittimeen.
  2. Varmista virtakytkimestä, että modeemi on pois päältä. Kytke sitten virtajohto pistorasiaan.
  3. Laita modeemiin virrat päälle virtakytkimestä.
  4. Yhteys on käyttövalmis, kun laitteen Power- ja @-merkkivalot palavat kiinteästi vihreänä.
  5. Liitä tietokone modeemin Ethernet-porttiin verkkokaapelilla tai yhdistä tietokone modeemin langattomasti wifillä.

Huom! Kun modeemi on kytketty verkkoon ensimmäistä kertaa ja se on löytänyt oikeat liikennöintitaajuudet, se hakee seuraavaksi päivityksen verkosta. Päivitykseen menee 15–60 minuuttia, jonka jälkeen modeemi käynnistyy uudestaan. Vasta sen jälkeen yhteys on käytettävissä.

Hallintasivu
Hallintasivulle kirjautuminen
  1. Avaa nettiselain (esim. Google Chrome, Mozilla Firefox tai Opera) ja mene sillä hallintasivustolle. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettisivun osoitteeksi: http://192.168.0.1
  2. Kirjaudu hallintasivulle käyttäjänimellä ja salasanalla, jotka löydät modeemin pohjan tarrasta kohdista Username ja Password. Syötä ne hallintasivun kirjautumisnäkymässä ja paina nuolipainiketta. Jos olet aikaisemmin luonut uuden tunnuksen tai salasanan, käytä niitä kirjautumiseen.

Vinkkejä:

  • Jos langattoman yhteyden muodostaminen ei onnistu, liitä tietokone verkkokaapelilla modeemiin ja kokeile uudestaan.
  • Jos et muista aikaisemmin luotuja tunnuksia, modeemin voi palautta tehdasasetuksille painamalla Reset-painiketta vähintään 10 sekuntia. Sen jälkeen voit taas käyttää modeemin pohjassa olevaa käyttäjätunnusta ja salasanaa.
Hallintasivun salasanan vaihtaminen
  1. Sisäänkirjautumisen jälkeen valitse kohta Administration sivun ylälaidasta.
  2. Täytä nykyinen salasana Current Password -kohtaan.
  3. Keksi uusi salasana ja kirjoita se New Password -kenttään sekä Re-enter New Password -kenttään.
  4. Paina sivun oikeasta alalaidasta Save-painiketta tallentaaksesi uuden salasanan.

Langattoman verkon eli wifin käyttöönotto

Ajankohtaista 5.3.2024: Jos et saa yhdistettyä laitteitasi wifiin, tarkistathan wifi-verkon nimen laitteen hallintasivulla. Olemme havainneet, että joissain laitteissa wifi-verkon todelliset tiedot eivät täsmää laitteen pohjassa olevan tarran kanssa. Ongelma on meillä selvityksessä.

Sillä välin voit tarvittaessa tarkistaa oikeat wifi-tiedot modeemin hallintasivulta. Suosittelemme muutenkin vaihtamaan hallintasivulla wifin nimen ja salasanan turvallisuuden vuoksi. Voit muokata wifi-verkon nimeä ja salasanaa hallintasivun Wireless-kohdasta.


Kaapelimodeemin pohjassa olevaan tarraan on merkitty wifi-verkon nimi ja suojausavain. Sama verkon nimi ja suojausavain ovat käytössä sekä 2,4 GHz että 5 GHz verkoille. Voit muokata wifi-verkon nimeä ja salasanaa modeemin hallintasivulla.

SSID = Wifi-verkon nimi
WIFI password = wifi-verkon salasana


Langattoman verkon tiedot laitteen pohjasta löytyvästä tarrasta.

WPS-toiminnolla wifiin yhdistäminen

Voit käyttää WPS-toimintoa, jos päätelaitteesi tukee sitä. WPS:n avulla liität laitteen wifiin ilman salasanan tai muiden tietojen täyttämistä.

WPS Windows 10 -käyttöjärjestelmällä

Löydät WPS-toiminnon Windows 10 -käyttöjärjestelmästä avaamalla työpöydän oikeasta alakulmasta ja klikkaamalla wifi-verkon painiketta. Valitse sen verkon nimi, joka täsmää modeemin pohjaan merkittyyn SSID-tunnisteeseen. Laita ruksi kohtaan Yhdistä automaattisesti ja paina Yhdistä-painiketta. Käyttöjärjestelmä kysyy tässä vaiheessa suojausavainta, mutta sen sijaan voit painaa kaapelimodeemin WPS-painiketta yhdistääksesi laitteen wifi-verkkoon.

Modeemin asettaminen siltaavaan tilaan

Suosittelemme käyttämään modeemia ensisijaisesti reitittävässä tilassa (Router mode), jolloin sen palomuuri suojaa kodin sisäverkkoon yhdistettyjä laitteita. Modeemin asettaminen siltaavaan tilaan saattaa auttaa, jos esimerkiksi verkkopeli ei toimi tai haluat testata yhteyden toimintaa ilman modeemin palomuuri- ja NAT-asetuksia.

Huomioithan, että kuluttajaliittymiin jaetaan ainoastaan 5 julkista IP-osoitetta. Reitittävässä tilassa oleva laite jakaa yhden näistä IP-osoitteista useammalle sisäverkon laitteelle, kun vastaavasti sillatussa tilassa laite antaa jokaiselle sisäverkon laitteelle oman julkisen IP-osoitteen. Sillatun modeemin kautta verkossa voi siis olla enintään viisi laitetta kerrallaan.


Laitteen asetukset reitittävässä tilassa.

Siltauksen voi laittaa päälle modeemin hallintasivulla:

  1. Valitse oikeasta yläkulmasta Connection-valikko.
  2. Valitse alapuolelle avautuvasta valikosta WAN.
  3. Vaihda Working Mode -kohdasta Router Mode -valinnan tilalle Bridged Only.
  4. Tallenna muutokset valitsemalla Save oikeasta alareunasta.
  5. Käynnistä modeemi uudelleen.

Saat modeemin takaisin reitittävään tilaan palauttamalla laitteen tehdasasetuksille painamalla Reset-painiketta yhtäjaksoisesti 10 sekuntia.

Ohjelmistopäivitykset

Modeemien ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat modeemin hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu Technicolor CGA4236 -modeemi hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee modeemille yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.

Apua ongelmatilanteisiin

Monet ongelmat ratkeavat yksinkertaisesti käynnistämällä laite uudelleen. Jos siitä ei ole apua, tutustu alla kerrottuihin yleisiin ongelmatilanteisiin ratkaisuineen.

Lisäksi kannattaa tutustua kaapelilaajakaistan ongelmatilanteisiin, jotka auttavat selvittämään onko ongelma modeemissa, muissa laitteissa vai kaapeliverkossa.

Laitteen sijoittelu huoneistossa

Yleisin syy langattoman yhteyden heikkoon laatuun on modeemin huono sijoittelu nettiyhteyttä tarvitseviin laitteisiin nähden. Modeemia ei kannata sijoittaa esimerkiksi sähkökaappiin tai huoneiston kauimmaiseen nurkkaan. Lisäksi monikerroksisiin tai erityisen isoihin huoneistoihin kannattaa hankkia erillinen langaton toistin jatkamaan yhteyttä tilaan, johon kuuluvuus olisi muuten heikko. Sijoittelussa kannattaa huomioida myös muut fyysiset esteet, kuten seinät ja peilit.

5 GHz ja 2,4 GHz wifi-verkot

Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemissa on 2,4 GHz ja 5 GHz langattomat verkot, joilla on oletuksena käytössä yhteinen nimi (SSID). Päätelaite (läppäri, puhelin, tabletti jne.) pyrkii automaattisesti valitsemaan käyttöön parhaiten toimivan verkon. Joskus automaattinen valinta kuitenkaan ei ole paras ratkaisu, koska 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksien toiminnassa on eroja. Esim. 2,4 GHz taajuuden kantavuus on parempi, kun taas 5 GHz verkko voi toimia huomattavasti nopeammin. Jos langaton yhteys ei toimi oletusasetuksilla, kokeile eri taajuuksia.

Kokeillaksesi eri taajuuksia, sinun tarvitsee ensin vaihtaa oletusasetus pois, eli erottaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkot omille nimilleen. Sen jälkeen voit valita päätelaitteella, kumpaa taajuutta haluat käyttää. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue 5 GHz verkkoa, jonka vuoksi se ei tule tarjolle.

  1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
  2. Valitse Wireless-valikon alta Security.
  3. Nimeä verkot 2,4 GHz Wireless Network ja 5 GHz Wireless -otsikoiden alla olevaan Network Name -kohtaan. Voit esimerkiksi keksiä verkolle nimen ja laittaa loppuun taajuuden, esim. ”Kotinetti_5GHz”.
    Vinkki: Voit vaihtaa tässä myös wifi-verkon salasanan kohdasta Network Password.
  4. Klikkaa Save.
  5. Yhdistä laitteesi nyt uudelleen langattomaan verkkoon 2,4 GHz tai 5 GHz taajuudella.
Wifi-verkon kanavan vaihtaminen

Langattoman verkon toimivuus elää jatkuvasti ja häiriöitä voi esiintyä esimerkiksi illalla, kun aktiivisten langattomien laitteiden määrä naapurustossa on suurimmillaan. Ongelmaan saattaa auttaa kanavan vaihtaminen vähemmän ruuhkaiseen. Voit vaihtaa kanavaa laitteen hallinnassa tai sammuttamalla modeemin hetkeksi ja käynnistämällä sen sitten uudelleen. Laite pyrkii käynnistyksen yhteydessä valitsemaan sillä hetkellä vähiten ruuhkaisen kanavan.

  1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
  2. Valitse Wireless-valikon alta Radio.
  3. Channel-kohdasta voit vaihtaa kanavaa kunkin wifi-verkon osalta erikseen (2,4 GHz tai 5 GHz). Kokeile vaihtaa kanavaksi jokin kanava alueelta 1–13 (2,4 GHz) tai 36–128 (5 GHz), älä käytä automaattista hakua. Jos yhteys ei heti ensimmäisellä kerralla parane, kokeile järjestyksessä muita kanavia.
  4. Kanavavalinnan alapuolella on arvio kanavan kuuluvuudesta (Interference).
  5. Oikean laidan Radio Summary -laatikosta löytyy arvio verkon nopeudesta valituilla asetuksilla.
  6. Voit muokata asetuksia myös seuraavista kohdista:
    Network mode: Käytössä oleva protokolla, jonka vaihtaminen B/G-luokkaan saattaa auttaa, jos käytössä vanhempia laitteita.
    Channel Width: Signaalin kaistanleveys, jota voi kokeilla vaihtaa 20 tai 20/40 Mhz välillä.

Voit selvittää vähiten ruuhkaisen kanavan käyttämällä vapaasti saatavilla olevia wifi-analysaattoreita, joita löytyy esimerkiksi Android- ja iPhone-laitteiden sovelluskaupoista.

Huomioithan, että joillain päätelaitteilla 2,4 GHz verkon kanavat 12 ja 13 sekä 5 GHz verkon kanavat numerosta 100 ylöspäin eivät toimi. Ongelma johtuu päätelaitteen rajoituksista, joissa laitevalmistaja on saattanut rajata laitteen toimiaan esimerkiksi vain Pohjois-Amerikassa käytetyillä määrityksillä.

Palomuurin suojaustaso

Joskus palomuurin suojaus voi estää palveluita tai verkkosivuja toimimasta. Ongelmatilanteissa voit kokeilla muuttaa palomuurin asetuksia. Palomuurin suojauksen nostaminen korkealle rajoittaa varmasti osaa palveluista, kun taas alhainen sallii liikennettä vapaammin, kuitenkin suojaten yleisimmiltä vaaroilta.

Jos ongelma ei ratkennut, voit kokeilla vaihtaa palomuurin hetkeksi pois käytöstä off-tilaan. Huomioithan, että palomuurin pois käytöstä laittaminen on tapa rajata ongelmaa, mutta sitä ei suositella ratkaisuksi. Jos palomuurin kytkeminen pois päältä ei auttanut, muista palauttaa asetukset takaisin. Jos palomuurin kytkeminen pois auttoi, täytyy ongelmallisen palvelun kohdalle tehdä porttiohjaus modeemin hallintasivulla ja kytkeä palomuuri takaisin käyttöön. Porttiohjauksien tekemisessä sinua auttaa tarvittaessa Telia Helppi.

Suojaustason voit tarkistaa ja muuttaa helposti laitteen hallintasivulla:

  1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
  2. Valitse kirjautumisen jälkeen Security.
  3. Voit valita palomuurin suojaustason Firewall Security Level ja IPv6 Firewall Security Level -kohdista.
  4. Tallenna asetuksien muutos painamalla Save.
  5. Suojaustason vaihtamisen ja asetuksien tallentamisen jälkeen kannattaa käynnistää modeemi ja päätelaite uudelleen.
Yleistä tietoa laitteesta
  • Wideband EuroDOCSIS 3.0 -kaapelimodeemi
  • 4 x 1 Gbit/s Ethernet LAN -porttia
  • WLAN-verkko on valmiiksi suojattu 
  • Dual Band Wifi 2,4GHz ja 5GHz
  • IEEE 802.11ax 2.4 GHz (3x3) wifi 6
  • IEEE 802.11ax 5 GHz (4x4) wifi 6
  • WPS-tuki (helpottaa päätelaitteen kytkemistä verkkoon)
Pakkauksen sisältö
  • Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemi
  • Virtalähde ja virtakaapeli
  • Ethernet-kaapeli
  • Antennikaapeli ja haaroitin
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin käyttöönotto

Wifin ongelmatilanteet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.