Monet ongelmat ratkeavat yksinkertaisesti käynnistämällä laite uudelleen. Jos siitä ei ole apua, tutustu alla kerrottuihin yleisiin ongelmatilanteisiin ratkaisuineen.
Lisäksi kannattaa tutustua kaapelilaajakaistan ongelmatilanteisiin, jotka auttavat selvittämään onko ongelma modeemissa, muissa laitteissa vai kaapeliverkossa.
Laitteen sijoittelu huoneistossa
Yleisin syy langattoman yhteyden heikkoon laatuun on modeemin huono sijoittelu nettiyhteyttä tarvitseviin laitteisiin nähden. Modeemia ei kannata sijoittaa esimerkiksi sähkökaappiin tai huoneiston kauimmaiseen nurkkaan. Lisäksi monikerroksisiin tai erityisen isoihin huoneistoihin kannattaa hankkia erillinen langaton toistin jatkamaan yhteyttä tilaan, johon kuuluvuus olisi muuten heikko. Sijoittelussa kannattaa huomioida myös muut fyysiset esteet, kuten seinät ja peilit.
5 GHz ja 2,4 GHz wifi-verkot
Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemissa on 2,4 GHz ja 5 GHz langattomat verkot, joilla on oletuksena käytössä yhteinen nimi (SSID). Päätelaite (läppäri, puhelin, tabletti jne.) pyrkii automaattisesti valitsemaan käyttöön parhaiten toimivan verkon. Joskus automaattinen valinta kuitenkaan ei ole paras ratkaisu, koska 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksien toiminnassa on eroja. Esim. 2,4 GHz taajuuden kantavuus on parempi, kun taas 5 GHz verkko voi toimia huomattavasti nopeammin. Jos langaton yhteys ei toimi oletusasetuksilla, kokeile eri taajuuksia.
Kokeillaksesi eri taajuuksia, sinun tarvitsee ensin vaihtaa oletusasetus pois, eli erottaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkot omille nimilleen. Sen jälkeen voit valita päätelaitteella, kumpaa taajuutta haluat käyttää. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue 5 GHz verkkoa, jonka vuoksi se ei tule tarjolle.
- Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
- Valitse Wireless-valikon alta Security.
- Nimeä verkot 2,4 GHz Wireless Network ja 5 GHz Wireless -otsikoiden alla olevaan Network Name -kohtaan. Voit esimerkiksi keksiä verkolle nimen ja laittaa loppuun taajuuden, esim. ”Kotinetti_5GHz”.
Vinkki: Voit vaihtaa tässä myös wifi-verkon salasanan kohdasta Network Password.
- Klikkaa Save.
- Yhdistä laitteesi nyt uudelleen langattomaan verkkoon 2,4 GHz tai 5 GHz taajuudella.
Wifi-verkon kanavan vaihtaminen
Langattoman verkon toimivuus elää jatkuvasti ja häiriöitä voi esiintyä esimerkiksi illalla, kun aktiivisten langattomien laitteiden määrä naapurustossa on suurimmillaan. Ongelmaan saattaa auttaa kanavan vaihtaminen vähemmän ruuhkaiseen. Voit vaihtaa kanavaa laitteen hallinnassa tai sammuttamalla modeemin hetkeksi ja käynnistämällä sen sitten uudelleen. Laite pyrkii käynnistyksen yhteydessä valitsemaan sillä hetkellä vähiten ruuhkaisen kanavan.
- Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
- Valitse Wireless-valikon alta Radio.
- Channel-kohdasta voit vaihtaa kanavaa kunkin wifi-verkon osalta erikseen (2,4 GHz tai 5 GHz). Kokeile vaihtaa kanavaksi jokin kanava alueelta 1–13 (2,4 GHz) tai 36–128 (5 GHz), älä käytä automaattista hakua. Jos yhteys ei heti ensimmäisellä kerralla parane, kokeile järjestyksessä muita kanavia.
- Kanavavalinnan alapuolella on arvio kanavan kuuluvuudesta (Interference).
- Oikean laidan Radio Summary -laatikosta löytyy arvio verkon nopeudesta valituilla asetuksilla.
- Voit muokata asetuksia myös seuraavista kohdista:
Network mode: Käytössä oleva protokolla, jonka vaihtaminen B/G-luokkaan saattaa auttaa, jos käytössä vanhempia laitteita.
Channel Width: Signaalin kaistanleveys, jota voi kokeilla vaihtaa 20 tai 20/40 Mhz välillä.
Voit selvittää vähiten ruuhkaisen kanavan käyttämällä vapaasti saatavilla olevia wifi-analysaattoreita, joita löytyy esimerkiksi Android- ja iPhone-laitteiden sovelluskaupoista.
Huomioithan, että joillain päätelaitteilla 2,4 GHz verkon kanavat 12 ja 13 sekä 5 GHz verkon kanavat numerosta 100 ylöspäin eivät toimi. Ongelma johtuu päätelaitteen rajoituksista, joissa laitevalmistaja on saattanut rajata laitteen toimiaan esimerkiksi vain Pohjois-Amerikassa käytetyillä määrityksillä.
Palomuurin suojaustaso
Joskus palomuurin suojaus voi estää palveluita tai verkkosivuja toimimasta. Ongelmatilanteissa voit kokeilla muuttaa palomuurin asetuksia. Palomuurin suojauksen nostaminen korkealle rajoittaa varmasti osaa palveluista, kun taas alhainen sallii liikennettä vapaammin, kuitenkin suojaten yleisimmiltä vaaroilta.
Jos ongelma ei ratkennut, voit kokeilla vaihtaa palomuurin hetkeksi pois käytöstä off-tilaan. Huomioithan, että palomuurin pois käytöstä laittaminen on tapa rajata ongelmaa, mutta sitä ei suositella ratkaisuksi. Jos palomuurin kytkeminen pois päältä ei auttanut, muista palauttaa asetukset takaisin. Jos palomuurin kytkeminen pois auttoi, täytyy ongelmallisen palvelun kohdalle tehdä porttiohjaus modeemin hallintasivulla ja kytkeä palomuuri takaisin käyttöön. Porttiohjauksien tekemisessä sinua auttaa tarvittaessa Telia Helppi.
Suojaustason voit tarkistaa ja muuttaa helposti laitteen hallintasivulla:
- Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
- Valitse kirjautumisen jälkeen Security.
- Voit valita palomuurin suojaustason Firewall Security Level ja IPv6 Firewall Security Level -kohdista.
- Tallenna asetuksien muutos painamalla Save.
- Suojaustason vaihtamisen ja asetuksien tallentamisen jälkeen kannattaa käynnistää modeemi ja päätelaite uudelleen.