Jääkiekon MM-kisojen huippudiili – Liittymän ostajalle V premium 1 kk 0 €. Lue lisää

Kiinteän 5G:n asennus ja käyttöönotto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Kiinteä 5G vaatii asentamisen ennen yhteyden käyttöönottoa. Tilaamisen yhteydessä 100 M ja 400 M nopeuksiin (L- ja XL+-nopeudet) voi valita asennustavaksi asennuspalvelun tai asentamisen itse Telia Smart Control -sovelluksen avulla. 1000 M nopeuteen (XXL-nopeus) kuuluu aina asennuspalvelu. 

Tällä ohjeella kerromme tarkemmin asentamisesta sekä yhteyden käyttöönotosta.

Postitse saapuva pakkaus sisältää laadukkaan Nokia FastMile 5G -ulkoyksikön asennustarvikkeineen. Jos tilaukseesi kuuluu myös reititin, se saapuu samassa lähetyksessä. SIM-kortti on joko esiasennettuna ulkoyksikköön tai se lähetetään erillisenä kirjeenä.

Ulkoyksikkö asennetaan asunnon ulkopuolelle seinään, ikkunaan tai parvekkeelle, jotta saat käyttöösi mahdollisimman nopean yhteyden. Ulkoyksikkö on yhteydessä sisätiloissa olevaan reitittimeen, jonka kautta pääset käyttämään nettiä myös langattomasti wifillä.

Asennuksessa auttavat laitteiden mukana tulevat ohjeet sekä Telia Smart Control -sovellus, jonka voit ladata App Storesta tai Google Playsta. Tarvittaessa voit kysyä apua Telia Helppi -palvelun asiantuntijoilta.

Yleistä asennuksesta
  • Tarvitset kiinteistön omistajan/taloyhtiön luvan asennukseen.
  • Ulkoyksikkö sijoitetaan asunnon ulkopuolelle ja pystyasentoon. Sen asentaminen sisätiloihin tai vaaka-asentoon hidastaa merkittävästi netin nopeutta. 
  • Pyri asentamaan ulkoyksikkö ikkunaan, jonka lähellä sisätiloissa on sähköpistoke. Ulkoyksiköstä sisätiloihin tuodaan lattakaapeli ikkunan tiivisteraon kautta. 
  • Valitse ikkuna, jota ei avata usein, jotta kaapeli ei kulu turhaan. Varmista, että kaapeli on asennettu litteästi ikkunan karmeja vasten, eikä siinä ole kierteitä. 
  • Ikkunan lämpötilan on oltava asennushetkellä nollan yläpuolella, jotta tarrat tarttuvat hyvin. 
  • Pinnoitetut ikkunat voivat vaurioitua asennustarroista. 
  • Vältä asennusta kohtaan, joka on kulkureittien yläpuolella. Näin vältytään tapaturmilta, jos laite vahingossa putoaa.

kytkentäkaavio
Kytkentäkaavio

 

Ulkoyksikön asennusohje
  1. Jos SIM-kortti ei ole esiasennettuna, katso SIM-kortin asennusohje.
  2. Liitä ethernet-kaapeli ulkoyksikön ja PoE-muuntajan välille.
  3. Kytke PoE-muuntaja lähimpään pistorasiaan.
  4. Ulkoyksikkö käynnistyy, jonka aikana vihreä LED-valo vilkkuu. Kun laite on valmis, LED-valo palaa punaisena, keltaisena tai vihreänä yhteyden laadusta riippuen.
  5. Etsi ulkoyksikölle paikka, jossa on paras mahdollinen signaali. Avaa ikkuna ja pitele ulkoyksikköä Nokian logo ulospäin suunnattuna. Pidä laite paikoillaan ja paina aina ulkoyksikössä olevaa painiketta.
    • Vihreä valo: yhteys on hyvä.
    • Punainen valo (kiinteä tai vilkkuva): yhteys on heikko. Kokeile vaihtaa paikkaa eri ikkunalle.
    • Vinkki: Voit käyttää parhaan asennuspaikan löytämiseen apuna Telia Smart Control -sovellusta.
  6. Kun paras paikka ulkoyksikölle on löytynyt, on aika tehdä asennus.
     
    • Asennus ulkoikkunaan: Puhdista ikkuna mukana tulevilla pyyhkeillä ja varmista, että se on puhdas ja kuiva. Irrota asennuskotelon takaa tarrojen suojamuovit ja aseta metallipidike kotelon alareunaan. Paina 30 sekuntia. Liu’uta ulkoyksikkö koteloon niin, että Nokian logo osoittaa ulos. Vie litteä kaapeli ikkunan alle ja kiinnitä se ikkunan karmiin. Sulje ikkuna varovasti.
       
    • Asennus talon ulkoseinään: Poraa seinään neljä reikää ja käytä apuna asennuskoteloa, jotta kohdistat reiät oikein. Aseta asennuskotelo reikien kohdalle seinään, kohdista kiinnityslevy paikoilleen ja kiinnitä ruuveilla. Liu’uta ulkoyksikkö koteloon niin, että Nokian logo näkyy. Tuo kaapeli sisälle asuntoon ikkunan raosta tai seinään tehdyn läpiviennin kautta.

Asennuspalveluun kuuluu ulkoyksikön ja PoE-muuntajan asennus sekä kaapeleiden asennukset reitittimelle asti. Ulkoyksikkö asennetaan talon ulkopuolelle ja PoE-muuntaja sekä reititin tulevat olemaan sisällä. Muuntaja on yhteydessä reitittimeen verkkokaapelilla. Huomioithan, että reitittimen käyttöönotto ei kuulu palveluun.

  1. Tilauksen jälkeen asennuksen suorittava yhteistyökumppanimme ottaa sinuun yhteyttä ja sopii asennusajankohdan.
  2. Laitteet toimitetaan sinulle postitse. Nouda ne ennen asennusajankohtaa.
  3. Asennuspäivänä asentaja varmistaa verkon kuuluvuuden kanssasi ennen asennusta. Sen jälkeen selvitetään asennuksen kannalta paras paikka ulkoyksikölle. Asentaja asentaa ulkoyksikön ja muuntajan paikoilleen ja tekee tarvittavat kytkennät.
  4. Kun asennus on valmis, pääset tekemään käyttöönoton reitittimellä ja omilla laitteillasi. Tarvittaessa siinä sinua auttaa Telia Helppi.

Huomioithan lisäksi:

  • Taloyhtiössä tarvitset taloyhtiöltä luvan asennukseen. Jos et omista asuntoa, pyydä lupa kiinteistön omistajalta.
  • Ulkoyksikkö asennetaan talon seinään tai katolle, mahdollisuuksien mukaan kiinteistössä olevaa antenniputkea hyödyntäen, noin 2–6 metrin korkeuteen. Halutessasi asentaminen ikkunaan on myös mahdollinen.
  • Ulkoyksiköstä talon sisälle ethernet-seinärasiaan tuodaan verkkokaapeli (power over ethernet -kaapeli) poraamalla läpivientireikä sinun ja asentajan yhdessä sopimaan paikkaan. Reiän halkaisija on noin 10–15 mm ja se tiivistetään Suomen ilmastoon sopivalla tiivistemassalla. Ulkoyksikkö saa virran verkkokaapelin kautta.
  • Tukiaseman suunta määrittää seinän, jolle ulkoyksikkö asennetaan. 
  • Verkkokaapeli tuodaan sisälle reitittimen lähelle läpiviennistä tai välikaton kautta. Kaapeli pidetään mahdollisimman lyhyenä ja sen enimmäispituus on 50 metriä.
  • Reitittimen ja ulkoyksikön virtoja varten PoE-muuntaja lähellä tarvitsee olla kaksi vapaata pistorasiaa, yksi muuntajalle ja toinen reitittimelle.
  • Nokia FastMile 5G -ulkoyksikkö painaa noin 500 g ja sen ulkomitat ovat 18,6 x 11,6 x 4 cm (korkeus x leveys x syvyys).


Nokia FastMile 5G 5G14-B -ulkoyksikkö asennettuna talon ulkoseinään.


Aiemmin laitemallina käytetty ZTE MC7010 -ulkoyksikkö asennettuna talon ulkoseinään.

Kun kiinteä 5G-liittymä on asennettu toimintavalmiiksi, voit ottaa reitittimen käyttöön, jonka jälkeen nettiyhteys on käytettävissä laitteillasi. Voit käyttää yhteyttä meiltä hankitulla palvelureitittimellä tai muulla sopivalla reitittimellä.

Kytke muuntajalta tuleva verkkokaapeli reitittimen punaiseen WAN-porttiin. Helpot kuvalliset ohjeet reitittimen käyttöön löydät käyttöohjeistamme. Katso laitekohtaisista ohjeista tarkemmat laitetiedot.

Huom: 5G-ulkoyksikkö toimii aina siltaavassa tilassa, eli voit käyttää yhteyttä myös suoraan PoE-muuntajan kautta verkkokaapelin avulla yhdellä päätelaitteella, kuten tietokoneella.


Kytkentäkaavio

  • Nokia FastMile 5G 5G14-B -ulkoyksikkö
  • PoE-muuntaja ja virtajohto
  • Verkkokaapeli ulkokäyttöön 
  • Verkkokaapeli sisäkäyttöön 
  • Tilauksen yhteydessä valitsemasi reititin
  • Asennuskiinnikkeet

Nokia FastMile 5G 5G14-B -ulkoyksikkö

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Lisää samasta aiheesta

Kiinteän 5G:n tilaus ja toimitus

Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin käyttöönotto

Wifin ongelmatilanteet

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.