Luurinmetsästyspäivät ovat täällä – saalista syksyn huipputarjoukset nyt! PostNord-toimitukset -50 %. Tarjoukset

Telia Smart F2 -reitittimen käyttöohje (Telia F2 AR6445G)

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Telia Smart F2 -reititin on huoleton valinta – palveluun kuuluva Kodin tietoturvavahti tekee sisäverkosta turvallisen ja säännölliset päivitykset pitävät reitittimen aina ajan tasalla.

Telia Smart F2 -reitittimellä jaat laajakaistayhteyden kodin laitteiden käyttöön verkkokaapelilla tai langattomasti wifillä. Reititin toimii langattomasti myös Telia Play boksin kanssa.

Telia Smart F2:ta voi käyttää kiinteän 5G:n sekä valokuitulaajakaistan reitittimenä.

Telia Smart F2 -reititin on ovaalin lieriön muotoinen. Toinen kapeista kaarevista sivuista on reitittimen etupuoli. Laitteen edessä on virtavalo ja takaa löytyvät merkkivalot sekä reset-painike. Laitteen pohjasta löydät WPS-painikkeen läheltä pohjan reunaa, sekä pohjan syvennyksestä liitäntäportit.

Etupaneeli

Huomaamaton virtavalo on reitittimen edessä lähellä alalaitaa laitteen kuoressa olevassa urassa.

Valo palaa himmeän vaaleana, kun reititin käynnistetään ja vilkkuu, kun laite muodostaa yhteyttä. Valo palaa tasaisesti, jos laite ei saa yhteyttä internettiin. Valo sammuu, kun reititin toimii oikein ja yhteys on muodostettu.

Takapaneeli

Takapaneelin toiminnot selitettynä ylhäältä alas:

  1. Internet-yhteyden valo
    • Punainen: Reititin ei saa yhteyttä verkkoon.
    • Valo on sammunut: Yhteys verkkoon on muodostettu.
  2. Wifi-valo
    • Vilkkuu vaaleana: Laitteita ei ole yhdistetty reitittimen jakamaan langattomaan verkkoon.
    • Valo on sammunut: Wifiin on liitetty yksi tai useampi laite ja yhteys toimii normaalisti.
  3. Reset-painike – Voit resetoida reitittimen eli palauttaa tehdasasetukset painamalla Reset-painiketta noin 10 sekuntia. Painike on pienessä pyöreässä syvennyksessä ja sen painamiseen voi käyttää apuna esimerkiksi kynää. Lue tarkempi ohje resetoinnista
Pohja: Liitännät

Reitittimen liitännät ovat laitteen pohjassa olevassa syvennyksessä. Tässä liitännät on selitetty vasemmalta oikealle, kun laite on ylösalaisin ja sen pohjassa oleva lovi osoittaa kohti sinua:

  1. LAN 1G -portti x 2 – Voit kytkeä omat laitteesi verkkokaapelilla näihin portteihin.
  2. LAN 10G -portti – Voit kytkeä oman laitteesi verkkokaapelilla myös tähän.
  3. Virtaportti – Kiinnitä reitittimen virtajohto tähän.
  4. WAN-portti – Jos sinulla on valokuitu Ethernet-sisäverkolla, voit kytkeä verkkokaapelin tähän.
Pohja: WPS-painike

WPS-painike on laitteen pohjassa, vastakkaisella puolella pohjassa olevaan loveen nähden.

Voit liittää laitteesi reitittimen jakamaan wifi-verkkoon ilman salasanaa WPS-toiminnolla. WPS-painiketta painamalla WPS-paritus aktivoituu ja voit yhdistää laitteesi wifiin.

Langaton lähiverkko (wifi, WLAN) on kätevä tapa käyttää kodin nettiyhteyttä langattomasti.

Wifin suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa wifi on oletuksena suojattu nimellä ja salasanalla ja suosittelemme pitämään sen niin. Suojaamattomaan wifi-yhteyteen liittyy tietoturvariskejä, sillä silloin data kulkee yhteyden kautta salaamattomana ja siihen voi päästä käsiksi kuka vain verkon alueella oleva.

Wifin kirjautumistiedot

Reitittimen jakaman wifi-verkon nimi ja salasana ovat laitteen pohjassa olevassa tarrassa. "Wifi name" -kohdasta löydät nimen ja "Wifi password" -kohdasta salasanan. Vaihtoehtoisesti voit yhdistää laitteesi wifiin lukemalla laitteen pohjassa olevan QR-koodin tai käyttämällä reitittimen WPS-painiketta.

Suosittelemme vaihtamaan wifin oletusnimen ja -salasanan. Voit tehdä muutoksen reitittimen hallintasivustolta tai Telia Smart Control -sovelluksesta.

Voit tarkastella ja muuttaa reitittimen asetuksia hallintasivulta, jonne kirjaudutaan nettiselaimen kautta. Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa reitittimen jakaman wifi-verkon nimen ja salasanan.

Hallintasivustolle kirjautuminen
  1. Avaa nettiselain (esim. Google Chrome, Mozilla Firefox tai Opera) ja mene sillä hallintasivustolle. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettisivun osoitteeksi: http://teliagateway.lan

    Vinkkejä:
    • Jotta pääset hallintasivulle, päätelaitteen on oltava yhteydessä reitittimen jakamaan nettiin verkkokaapelilla tai wifillä.
    • Kokeile tarvittaessa toista selainta tai laitetta.
  2. Hallintasivustolle tarvitsee kirjautua. Käyttäjätunnus on ”admin” ja se syötetään ”Username”-kenttään. Reitittimen pohjassa olevan tarran ”Web admin password” -kohdassa on salasana, joka syötetään hallintasivustolla kohtaan ”Router password”.
  3. Hallintasivun päänäkymä aukeaa. Vasemman laidan valikosta pääset tarkastelemaan hallintasivun erilaisia toiminteita.

F2-reitittimessä käytettävät WLAN-standardit ovat 2,4 GHz (3x3) WiFi6 5 GHz (4x4) ja Wifi7 6 GHz (4x4). Voit muokata wifin asetuksia reitittimen hallintasivun kautta.

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle.
    Katso ohje kirjautumiseen
  2. Valitse hallintasivun vasemman laidan valikosta "Smart Wifi".
  3. Täältä pääset tarkastelemaan ja muokkaamaan wifi-verkon asetuksia. Alla on selitetty tarkemmin Smart Wifi -osion välilehtien sisällöt.
Home

Home-osiossa voit hallita seuraavia asioita:

  • Steering – ohjaa laitteet automaattisesti ruuhkattomille kanaville. Tämä on hyödyllinen ominaisuus, joka kannattaa pitää päällä, etenkin kerrostaloympäristössä, jossa langattoman verkon taajuudet saattavat olla ruuhkaisia.
  • Home SSID – Kotiverkon nimi; voit näppärästi nimetä kotiverkkosi haluamallasi tavalla.
  • Home encryption – Tästä kohdasta voit valita verkon suojaustason. Jos haluat yhdistää laitteita QR-koodia käyttäen, pidä valintana "WPA2-WPA3-GCMP", joka on oletusarvo verkon suojaukselle.
  • Home Password – Tästä muutat langattoman wifi-verkon salasanan. Suosittelemme käyttämään tietoturvallisia salasanoja, joissa on kirjaimien lisäksi numeroita ja erikoismerkkejä. Hyvä salasana on sellainen, joka sinun on helppo muistaa, mutta muiden vaikea arvata.

Tallenna tekemäsi muutokset alareunan "Save"-painikkeella.

Guest Wifi

Guest Wifi -osiossa voit luoda erillisen vierasverkon, jonka voit jakaa vieraidesi käyttöön.

  • SSID Enable – Asetuksen kytkentä tuo verkon näkyville liityttävien verkkojen listaan.
  • SSID Hidden – Jos tämä valitaan, verkko ei näy wifi-verkkoa etsittäessä.
  • SSID – Vierasverkon näkyvä nimi; tästä voit nimetä vierasverkon haluamallasi tavalla.
  • Password – Vierasverkon salasana; salasana, jonka avulla vieraasi pääsevät liittymään wifin vierasverkkoon.
  • Encryption – Vierasverkon salaustason valinta.

Tallenna tekemäsi muutokset alareunan "Save"-painikkeella.

IoT Wifi

Voit luoda kodin IoT-laitteille oman verkon. Se voi olla erityisen hyödyllistä, jos kaikki laitteet eivät tue uusimpien standardien wifi-tekniikoita.

  • SSID Enable – Tämän salimmalla luot erillisen verkon IoT-laitteille. Valinta tuo näkyviin seuraavia lisäasetuksia:
    • SSID Hidden – Valitse, tuleeko verkko näkyviin laitteiden verkkoluetteloon vai ei.
    • IoT 2.4G Only – Tällä valinnalla pakotat IoT-verkon käyttämään pelkkää 2,4 GHz taajuutta, joka saattaa parantaa yhteensopivuutta merkittävästi.
    • SSID – IoT-verkon nimi, jota voit muokata haluamaksesi.
    • Password – Salasana, jolla IoT-laitteet yhdistyvät verkkoon. Voit muokata sen haluamaksesi.
    • Encryption – IoT-verkon salaustason valinta.

Tallenna tekemäsi muutokset alareunan "Save"-painikkeella.

Advanced

Advanced-osiossa voit hallita mitä wifi-verkon taajuuksia laitteesi käyttävät; voit helposti kytkeä tietyt taajuudet pois tarvittaessa. Suosittelemme kuitenkin ensisijaisesti luomaan erillisen IoT-verkon, jotta muut kodin laitteet voivat hyödyntää mahdollisimman laajaa taajuusvalikoimaa. Tarjolla olevat taajuudet ovat:

  • 2,4 GHz
  • 5 GHz
  • 6 GHz

Asetuksista voit tehdä seuraavia muutoksia:

  • Poistaa tai ottaa takaisin käyttöön tietyn taajuuden
  • Valita kaistanleveyden, jota taajuusalue käyttää
  • Lähetysteho; Suosittelemme 100 % lähetystehoa parhaan mahdollisen kuuluvuuden ja nopeuden varmistamiseksi.
  • Enable PSC (Vain 6 GH) sallii reitittimen havainnoida ympäristöstään se kanavanippu, jolla langaton verkko toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

Tallenna tekemäsi muutokset alareunan "Save"-painikkeella.

Tämä reititin sisältää F-Securen tuottaman Kodin tietoturvavahdin, jonka käyttö kuuluu reitittimen kuukausihintaan.

Kodin tietoturvavahti suojaa sinua ja kaikkia kotisi älylaitteita kiristysohjelmilta, boteilta ja muilta vaaroilta, jotka uhkaavat yksityisyyttäsi ja tietoturvaasi verkossa. Palvelu tulee aktivoida käyttöön Telia Smart Control -sovelluksessa. Aktivoinnin jälkeen näet sovelluksesta kotiverkkoosi yhdistetyt laitteet ja estetyt uhat sekä hallitset perheesi suojausta – myös etänä.

Katso ohje sovelluksen asentamiseen

Kodin tietoturvavahti huolehtii kotisi sisäverkon turvallisuudesta. Sen ohella puhelimille, tableteille ja muille kodin ulkopuolella käytettäville laitteille on hyvä olla oma suojaus, kuten esimerkiksi Telia Turvapaketti Total.

Kodin tietoturvavahdin käyttöönotto
  1. Avaa Telia Smart Control -sovellus ja paina sen pääsivulla kohdasta ”Tietoturvavahti”. Aktivoimattoman tietoturvavahdin tunnistat ”Aktivoi”-tekstistä.
  2. Ruudulle tulee näkyviin Kodin tietoturvavahdin esittely. Valitse ”Aktivoi” ottaaksesi palvelun käyttöön.
  3. Palvelun aktivointi käynnistyy. Se kestää muutaman minuutin, joten odota hetki.
  4. Ruudulle tulee ilmoitus, kun aktivointi on valmis. Sen jälkeen voit tarkastella tietoturvavahdin asetuksia ja havaittuja uhkia sekä tapahtumia.
Kodin tietoturvavahdin asetukset

Pääset asetuksiin etenemällä sovelluksen pääsivulta polkua "Tietoturvavahti" > "Asetukset".

Suosittelemme pitämään päällä kaikki kolme suojausta (selaussuojaus, seurantasuojaus sekä kehittynyt suojaus) saadaksesi parhaan mahdollisen hyödyn ja turvan Kodin tietoturvavahdilta.

Ongelmatilanteissa reitittimen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huomioithan, että tehdasasetusten palautus poistaa kaikki muutokset, joita olet tehnyt reitittimen asetuksiin (esim. wifin kirjautumistiedot).

  1. Reset-painike on laitteen takana pienessä pyöreässä syvennyksessä. Sen painamiseen voi käyttää esimerkiksi kynää.
  2. Paina reset-painiketta noin 10 sekuntia. Huom: Jos painat painiketta liian kauan, mitään ei tapahdu.
  3. Onnistuneen resetoinnin merkiksi laitteen etupuolen virtavalo alkaa vilkkua, jonka jälkeen se palaa hetken aikaa tasaisesti, kunnes uudelleenkäynnistyminen on suoritettu. Tämän jälkeen menee vielä muutama minuutti, kun reititin muodostaa uudelleen yhteyden verkkoon. Sen aikana merkkivalot vilkkuvat tasaisesti.
  4. Kun uudelleenkäynnistyminen on valmis, laitteessa ei tulisi palaa mitään valoja.

Voit tehdä resetoinnin myös hallintasivuston kautta. Hallintasivustolla voi tehdä myös pelkän uudelleenkäynnistyksen, jolloin käyttäjätiedot eivät nollaannu mutta laite nollautuu muuten.

Reitittimien ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu Telia F2 -reititin hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset. Ohjelmistopäivityksiä tulee yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa yöksi.

Wifi-yhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos wifi-yhteyden muodostamisessa on ongelmia, voit kokeilla muokata reitittimen WLAN-asetuksia reitittimen hallintasivustolla. (Huom! Ethän muuta asetuksia, jos et tiedä mitä olet tekemässä.)

  • Muokkaa SSID-nimi alkuperäisestä Telia- tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia57.
  • Telia Play -boksia ei voi yhdistää WPS-toiminnolla. Voit yhdistää digiboksin reitittimeen verkkokaapelilla tai wifin nimeä ja salasanaa käyttäen.
Ongelmia verkkopelaamisessa

Verkkopelaamisen hidastelu tai toimimattomuus johtuu monesti reitittimen ominaisuuksista. Ongelmaan on onneksi monta mahdollista ratkaisua. Tarkista reitittimestä seuraavat asetukset:

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos verkkopelaaminen tökkii, tarkista hallintasivulta että UPnP on sallittu:

Kirjaudu reitittimen hallintasivulle ja valitse "NAT"-välilehti vasemmasta reunasta. Avaa UPnP -asetukset ja kytke se ylälaidan liukukytkimestä aktiiviseksi, jonka jälkeen voit tallentaa asetukset painamalla "Save".

Porttiohjaus

Voit tehdä porttiohjauksia reitittimen hallintasivustolla NAT-välilehdeltä. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Tarvittaessa porttiohjauksiin apua tarjoaa Telia Helppi.

LAN-portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöön Telia Smart Wifi -reitittimen rinnalle, voit sillata reitittimen LAN-portin. Siltaus toimii kaikista LAN-porteista verkkokaapelilla. Kun siltaus on tehty, kytke reitittimesi, tietokoneesi tai pelikonsolisi siltaamaasi LAN-porttiin verkkokaapelilla.

Voit tehdä siltauksen reitittimen hallintasivustolla. Valitse "Network", jonka jälkeen Bridge Ports -asetus löytyy näkymästä viimeisenä. Klikkaa porttia jonka haluat sillata, ja muuta arvoksi WAN. Tämän jälkeen voit tallentaa muutokset painamalla "Save", jonka jälkeen reititin käynnistyy uudelleen.

Huomioithan, että  siltaukseen liittyen:

  • Kun käytät yhteyttä sillatun portin kautta, vastaat itse laitteidesi tietoturvasta, sillä kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.
  • Telia Play -boksia ei voi käyttää sillatusta LAN-portista.
  • Valokuitulaajakaistalla on käytössä 5 dynaamista julkista IP-osoitetta, joista reititin vie yhden. Sillatun LAN-portin kautta enintään 4 laitetta kerralla voi saada julkisen IP-osoitteen.
  • Kiinteällä 5G-laajakaistalla on vain 1 julkinen IP-osoite, joka on varattu reitittimelle.

Langattomat ominaisuudet
  • Triband 2,4 GHz (3x3), 5 GHz (4x4), 6 GHz (4x4)
  • MLO (Multi Link Operation)
  • 320 MHz channel bandwidth (4096QAM Transmission)
Fyysiset liitännät
  • 10G WAN-portti
  • 10G LAN-portti
  • Kaksi 1G LAN-porttia
Muita ominaisuuksia

  • Smart Wifi -reititin – Telia F2 AR6445G
  • Virtalähde
  • Ethernet-verkkokaapeli

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.