0600 10 100

ma-pe 8 - 20, la 9 - 16.30 2,25€ / min + pvm/mpm

Langaton yhteys pätkii?

Sivujen avautuminen on hidasta, videopuhelut katkeilee, TV suoratoisto tökkii tai pelaaminen tuskastuttaa viiveen vuoksi. Tiedät kuitenkin, että käytössäsi on laadukas ja nopea nettiyhteys, mistä ongelmat johtuvat?

Tällä sivulla on kerrottuna erilaisia tilanteita ja ratkaisuja, mitä toimiva langaton kotiverkko mahdollistaa ja edellyttää.

Toimivampaa arkea

Tulevaisuudessa yhä useampi laite tarvitsee toimivaa internet-yhteyttä ja useimmat näistä on helpointa ottaa käyttöön kodin langatonta verkkoa pitkin. Langaton verkko mahdollistaa myös esimerkiksi puheluiden soittamisen Wifi-verkon ylitse joka on yliveto ratkaisu asuntoihin joissa on heikko GSM-kuuluvuus.

Lue lisää

UHD, 4K ja pelaaminen

TV-palveluiden lähetykset muuttuvat yhä tarkemmiksi. 4K UHD lähetykset vaativat vakaata yhteyttä ja kolminkertaisesti nopeutta nykyisten HD-lähetyksiin verrattuna. Myös pelaajat arvostavat vakaan yhteyden tuomaa pientä viivettä jolla on oleellinen vaikutus pelikokemukseen. Vaatimukset asettavat riman korkealle kodin langattomalle yhteydelle.

Lue lisää

Mitä syitä ongelmiin

Jokainen koti on erilainen ja kodin langattoman verkon räätälöiminen täytyy tehdä juuri sinun käyttämiesi laitteiden ja asuntosi koon huomioiden. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että tarvitset yhden verkko-laitteen per asuinkerros tai yksi laite 100 asuinneliötä kohden.

Kun käytät langatonta laitettasi kotona Wifi-yhteyden ylitse, vaikuttaa sen toimivuuteen samat säännöt kuin radioliikenteessä jolloin häiriötä voi herkästi syntyä lähiympäristöstä erinäisistä syistä. Tämän vuoksi tehokkaankin Wifi-reitittimen toiminta voi vaikuttaa heikolta ja epäluotettavalta.

Lue lisää

Yleisimpiä häiriöiden syitä kotona on mm.

  • Reitittimen huono sijoitus
  • Fyysiset esteet: seinät, asuinkerrokset
  • Kaikki muut langattomat laitteet (itkuhälyttimet, valvontakamerat jne)
  • Keittiön kodinkoneet esim. mikroaaltouuni ja jääkaappi
  • Muut langattomat Wifi-verkot ympäristöstä (naapureiden laitteet, wifi-hotspotit)

Mikä avuksi ?

Oletpa juuri ottanut uuden laajakaistan käyttöösi tai hankkinut uuden tehokkaan reitittimen vanhan tilalle, neuvomme sinua mielellämme sen käytössä tai käyttöönotossa. Tavoitat Helpin numerosta 0600 10 100 ma-pe 8 – 20, la 9 – 16.30 2,25€/min +pvm/mpm. Voit myös tutustua Telian toimittamien laitteiden osalta Telia Asiakastuesta löytyviin ohjeisiin.

Katso ohjeita

Kiinnostuitko?

Saat Helpiltä myös asiantuntijan asentamaan ja säätämään kodin verkkosi kuntoon, kerralla! Asentaja suorittaa mittaukset nykytilanteesta, asentaa tarvittavat verkkoa vahvistavat laitteet ja hoitaa tarvittavat verkon säädöt.
 

Tilaa palvelu