Takaisin

Mobiilivarmenne

Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka liitetään matkapuhelimen SIM-korttiin.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Mobiilivarmenteen avulla voit yhdellä ja samalla tunnuksella todistaa henkilöllisyytesi erilaisissa verkkopalveluissa, -kaupoissa ja -pankeissa verkkopankkitunnistautumisen sijaan. Et siis tarvitse enää useita eri tunnuslukuja – vain matkapuhelimesi ja oman tunnuksesi. Mobiilivarmenteen käyttäjien yksilöivänä tietona käytetään varmenteissa olevaa sähköistä asiointitunnusta (SATU).

Mobiilivarmenteen käyttö on helppoa. Kun olet kirjautumassa tunnistautumista vaativaan palveluun, sinun tarvitsee vain näppäillä tunnistautumista varten sivuston kysyessä puhelinnumerosi ja sen jälkeen puhelimeesi henkilökohtainen tunnuslukusi. Vaivatonta ja turvallista. Lue lisää mobiilivarmenteesta.

Mobiilivarmenteen ovat toteuttaneet DNA, Elisa ja Telia yhdessä. Tutustu Mobiilivarmenteen yhteiseen sivustoon

Telia Mobiilivarmenteen hankkimisen edellytykset:

  • käyttäjän henkilöllisyys voidaan tunnistaa luotettavasti (ensitunnistus käyttöönoton yhteydessä)
  • käyttäjä on vähintään 13-vuotias
  • käyttäjällä on suomalainen henkilötunnus (HETU)
  • mobiilivarmennetta tukeva SIM-kortti (kortissa on eID-tunnus)
Mitä mobiilivarmenne maksaa?

Mobiilivarmenteen hinta Telian asiakkaille on 0 €. Palvelu on puhelinliittymään kuuluva lisäpalvelu.

Mobiilivarmenteen käyttöönotto

Käyttöönoton (ensitunnistus) voi tehdä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne tai Telia Kaupassa. Alaikäisen pitää tehdä käyttöönotto aina osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne aiemmin hankitulla verkkopankkitunnuksella. Telia Mobiilivarmenteessa käytetty sähköinen asiointitunnus (SATU) edellyttää henkilötunnuksen olemassaolon Väestötietojärjestelmässä.

Käyttäjän on noudatettava erityistä huolellisuutta, jotta matkapuhelin ja Telia Mobiilivarmenteen tunnusluku eivät ole muiden kuin käyttäjän itsensä käytettävissä.

Mobiilivarmenteen tilauksen yhteydessä kuluttaja-asiakkaan ja Telian välille syntyy asiakassuhde, jollei sellaista jo ollut.

Käyttöönotto sivulla telia.fi/mobiilivarmenne

Kun Telian verkkopalvelussa tilataan SIM-kortti ja otetaan käyttöön Telia Mobiilivarmenne, hakijan henkilöllisyys todennetaan käyttäen vahvaa sähköistä tunnistamista. Tunnistautumiseen voidaan käyttää esimerkiksi suomalaisten pankkien myöntämiä voimassaolevia verkkopankkitunnuksia (tupas-tunnisteet).

OTA MOBIILIVARMENNE KÄYTTÖÖN
Käyttöönotto Telia Kaupassa

Henkilöllisyysasiakirjaksi hyväksytään:

  • Voimassa oleva Suomen passi TAI
  • Suomen poliisin myöntämä henkilökortti TAI
  • suomalaisen poliisin myöntämä, Suomessa vakinaisesti asuvan ulkomaalaisen voimassa oleva henkilökortti.

Huom! Ajokorttia ei hyväksytä henkilöllisyysasiakirjaksi.

ETSI LÄHIN KAUPPA

Mobiilivarmenteen irtisanominen

Mobiilivarmenteen käytön voi estää, palvelun voi irtisanoa, lopettaa tai sulkea asiakaspalvelumme kautta.

Usein kysyttyä Mobiilivarmenteesta

Mihin liittymiin Telian Mobiilivarmenteen voi kytkeä?

Mobiilivarmenteen voi kytkeä sekä Telian kuluttaja- että yritysliittymiin.

Voiko yritys halutessaan estää Telia Mobiilivarmenteen omistamissaan liittymissä?

Kyllä voi. Yritys voi tehdä kieltopyynnön verkkolomakkeella tai yritysasiakaspalvelun kautta.

Toimiiko Mobiilivarmenne kaikissa puhelinmalleissa?

Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin.
Voit kokeilla rekisteröintiä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Järjestelmä kertoo, jos SIM-kortti ei tue Mobiilivarmennetta.

Kuka vastaa Telia Mobiilivarmenteella tehtävistä asiointitapahtumista ja -tilanteista?

Palvelun käyttäjä eli liittymänhaltija vastaa kaikista mobiilivarmenteella tehdyistä sitoumuksista, sopimuksista, oikeustoimista ja maksuista.

Toimiiko Telia Mobiilivarmenne yhdessä Multi-SIM-palvelun kanssa?

Kyllä toimii. Mobiilivarmenteen voi liittää Multi-SIM-pääliittymään. Multi-SIM-sivuliittymään mobiilivarmennetta ei voi kytkeä.

Mitä henkilötietoja minusta välitetään palveluntarjoajalle tunnistus- ja allekirjoitustapahtumien yhteydessä?

Sinusta välitetään palveluntarjoajalle turvallisesti ja luottamuksellisesti koko nimi (etunimet ja sukunimi) sekä SATU (sähköinen asiointitunnus). Joissakin käyttötapauksissa sinusta voidaan välittää myös muuta tietoa kuten HETU (henkilötunnus). Sinulle näytetään puhelimen näytöllä ennen tunnusluvun syöttämistä, mitä tietoja sinusta ollaan välittämässä palveluntarjoajalle. Halutessasi voit keskeyttää tapahtuman, jos et halua sinusta välitettävän henkilötietoja.

Kuinka vaihdan Telia Mobiilivarmenteen tunnusluvun?

Tämä riippuu puhelinmallista.

iPhonessa tunnusluku vaihdetaan kohdassa Asetukset > Puhelin > SIM-sovellukset > Mobiilivarmenne.

Android-puhelimissa kohdassa Sovellukset > Telia > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.

Windows Phone 7 -puhelimissa kohdassa Asetukset > SIM-sovellukset > Näytä sovellukset > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.

Windows Phone 8 -puhelimissa kohdassa Asetukset > Matkapuhelinverkko > SIM-sovellukset.

Symbian-laitteissa Telia-valikossa puhelimen työpöydällä on alavalikko mobiilivarmenteen tunnusluvun vaihtoa varten.

Maksaako mobiilivarmenteen käyttö ulkomailla?

Mobiilivarmenteen käytöstä ulkomailla laskutetaan ulkomaan SMS-hinnaston mukaisesti. Käytännössä mobiilivarmenteen käytössä saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä on 1–3 kappaletta. Ulkomailla Mobiilivarmenteen vasteajat voivat olla hieman hitaampia kuin Suomessa.

Lisätietoja Mobiilivarmenteesta

Varmennepolitiikka ja Varmennuskäytäntö

Erityisehdot

Viranomaisvalvonta

Telia Oyj:n mobiilitunnistuspalvelua valvova viranomainen on Viestintävirasto.

Viestintävirasto
PL 313
00181 HELSINKI
Käyntiosoite: Itämerenkatu 3 A, 00180 HELSINKI

Tiedot tunnistuspalvelun tarjoajasta

Telia Finland Oyj
Y-tunnus: 1475607-9
Pasilan asema-aukio 1, 00520 Helsinki
020401 (vaihde)
www.telia.fi

Arviointilaitosten suorittamat tarkistukset

Telia arvioi ja valvoo tarjoamiensa palveluiden kokonaisuuden ja osien turvallisuutta jatkuvasti. Esimerkiksi Mobiilivarmenteessa käytetyn varmennepalvelimen toiminta auditoidaan vähintään vuosittain ulkopuolisen auditoijan toimesta. Telian hyväksymän varmennepalvelimen auditoijan tulee olla Teliasta riippumaton, tunnettu ja hyvämaineinen alan yritys. Auditoijalta edellytetään riittävää asiantuntemusta ja perehtyneisyyttä varmennusliiketoiminnan auditointiin.

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.