Mobiilivarmenne

Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka liitetään matkapuhelimen SIM-korttiin.
Tämä ohje on kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Mobiilivarmenteen avulla voit yhdellä ja samalla tunnuksella todistaa henkilöllisyytesi erilaisissa verkkopalveluissa, -kaupoissa ja -pankeissa verkkopankkitunnistautumisen sijaan. Et siis tarvitse enää useita eri tunnuslukuja – vain matkapuhelimesi ja oman tunnuksesi. Mobiilivarmenteen käyttäjien yksilöivänä tietona käytetään varmenteissa olevaa sähköistä asiointitunnusta (SATU).

Mobiilivarmenteen käyttö on helppoa ja turvallista. Kun olet kirjautumassa tunnistautumista vaativaan palveluun, sinun tarvitsee vain näppäillä puhelinnumerosi sivuston kysyessä ja sen jälkeen puhelimeesi henkilökohtainen tunnuslukusi. Lue lisää mobiilivarmenteesta.

Mobiilivarmenteen ovat toteuttaneet DNA, Elisa ja Telia yhdessä. Tutustu mobiilivarmenteen yhteiseen sivustoon

Telia Mobiilivarmenteen hankkimisen edellytykset:

  • käyttäjän henkilöllisyys voidaan tunnistaa luotettavasti (ensitunnistus käyttöönoton yhteydessä)
  • käyttäjä on vähintään 13-vuotias
  • käyttäjällä on suomalainen henkilötunnus (HETU)
  • mobiilivarmennetta tukeva SIM-kortti (kortissa on eID-tunnus)

Jos käytössäsi ei ole mobiilivarmennetta tukevaa SIM-korttia, katso sen tilausohje kuluttaja-asiakkaille tai yrityksille.

Mitä mobiilivarmenne maksaa?

Mobiilivarmenteen hinta Telian asiakkaille on 0 €. Palvelu on puhelinliittymään kuuluva lisäpalvelu.

Mobiilivarmenteen käyttöönotto

Käyttöönoton (ensitunnistus) voi tehdä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne tai Telia Kaupassa. Alaikäinen voi tehdä käyttöönoton ainoastaan osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne käyttäen aiemmin hankittua verkkopankkitunnusta. Telia Mobiilivarmenteessa käytetty sähköinen asiointitunnus (SATU) edellyttää, että henkilötunnus on Väestötietojärjestelmässä.

Käyttäjän on noudatettava erityistä huolellisuutta, jotta matkapuhelin ja Telia Mobiilivarmenteen tunnusluku eivät ole muiden kuin käyttäjän itsensä käytettävissä.

Mobiilivarmenteen tilauksen yhteydessä asiakkaan ja Telian välille syntyy asiakassuhde, jollei sellaista jo ollut.

Käyttöönotto sivulla telia.fi/mobiilivarmenne

Kun tilaat verkkopalvelussamme SIM-kortin ja otat käyttöön Telia Mobiilivarmenteen, henkilöllisyytesi todennetaan käyttäen vahvaa sähköistä tunnistautumista. Tunnistautumiseen voidaan käyttää esimerkiksi suomalaisten pankkien myöntämiä voimassaolevia verkkopankkitunnuksia (tupas-tunnisteet).

OTA MOBIILIVARMENNE KÄYTTÖÖN
Käyttöönotto Telia Kaupassa

Henkilöllisyysasiakirjaksi hyväksytään:

  • Voimassa oleva Suomen passi TAI
  • Suomen poliisin myöntämä henkilökortti TAI
  • suomalaisen poliisin myöntämä, Suomessa vakinaisesti asuvan ulkomaalaisen voimassa oleva henkilökortti.

Huom! Ajokorttia ei hyväksytä henkilöllisyysasiakirjaksi.

ETSI LÄHIN KAUPPA

Häirinnänestokoodin käyttöönotto ja hallinta

Häirinnänestokoodin avulla voit varmistua siitä, ettei puhelimeesi tule tunnistuspyyntöjä esimerkiksi siksi, että joku näppäilee vahingossa kirjautumisen yhteydessä puhelinnumerosi.

Häirinnänestokoodi on valitsemasi salasana, joka syötetään puhelinnumeron lisäksi tunnistuksen yhteydessä. Näin ollen puhelimeesi ei voi lähettää tunnistuspyyntöä ilman koodia, joten sinua ei pääse häiritsemään aiheettomalla tunnistuspyynnöllä. Koodi varmistaa myös, ettet vahingossakaan valtuuta ulkopuolisia kirjautumaan palveluihin henkilöllisyydelläsi.

Häirinnänestokoodin käyttöönotto ja hallinnointi onnistuvat helposti tekstiviestein, jotka lähetetään numeroon 15011:

  • Ota häirinnänesto ensimmäistä kertaa käyttöön lähettämällä viesti ESTO valitsemasi koodi (esim. ESTO veturi1).
  • Jos haluat häirinnäneston pois käytöstä, lähetä viesti ESTO 0.
  • Jos haluat häirinnäneston uudelleen käyttöön, lähetä viesti ESTO.
  • Jos haluat muuttaa koodin toiseen, lähetä tekstiviesti ESTO uusi koodisi (esim. ESTO raitiovaunu2).
Mobiilivarmenteen irtisanominen

Mobiilivarmenteen käytön voi estää, palvelun voi irtisanoa, lopettaa tai sulkea kuluttaja-asiakaspalvelumme (kuluttaja-asiakkaille) tai yritysasiakaspalvelumme (yritysasiakkaille) kautta.

Usein kysyttyä mobiilivarmenteesta
Mihin liittymiin Telia Mobiilivarmenteen voi kytkeä?

Mobiilivarmenteen voi kytkeä sekä kuluttaja- että yritysliittymiimme.

Voiko yritys halutessaan estää Telia Mobiilivarmenteen omistamissaan liittymissä?

Kyllä voi. Yritys voi tehdä kieltopyynnön verkkolomakkeella tai yritysasiakaspalvelun kautta.

Toimiiko mobiilivarmenne kaikissa puhelinmalleissa?

Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin.

Voit kokeilla rekisteröintiä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Järjestelmä kertoo, jos SIM-kortti ei tue mobiilivarmennetta.

Kuka vastaa Telia Mobiilivarmenteella tehtävistä asiointitapahtumista ja -tilanteista?

Palvelun käyttäjä eli liittymänhaltija vastaa kaikista mobiilivarmenteella tehdyistä sitoumuksista, sopimuksista, oikeustoimista ja maksuista.

Toimiiko Telia Mobiilivarmenne Multi-SIM-palvelun kanssa?

Kyllä toimii. Mobiilivarmenteen voi liittää Multi-SIM-pääliittymään. Multi-SIM-sivuliittymään mobiilivarmennetta ei voi kytkeä.

Mitä henkilötietoja minusta välitetään palveluntarjoajalle tunnistus- ja allekirjoitustapahtumien yhteydessä?

Sinusta välitetään palveluntarjoajalle turvallisesti ja luottamuksellisesti koko nimi (etunimet ja sukunimi) sekä SATU (sähköinen asiointitunnus). Joissakin käyttötapauksissa sinusta voidaan välittää myös muuta tietoa, kuten HETU (henkilötunnus). Sinulle näytetään puhelimen näytöllä ennen tunnusluvun syöttämistä, mitä tietoja sinusta ollaan välittämässä palveluntarjoajalle. Halutessasi voit keskeyttää tapahtuman, jos et halua sinusta välitettävän henkilötietoja.

Kuinka vaihdan Telia Mobiilivarmenteen tunnusluvun?

Tämä riippuu puhelinmallista

  • iPhonessa tunnusluku vaihdetaan kohdassa Asetukset > Puhelin > SIM-sovellukset > Mobiilivarmenne.
  • Android-puhelimissa kohdassa Sovellukset > Telia > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.
  • Windows Phone 7 -puhelimissa kohdassa Asetukset > SIM-sovellukset > Näytä sovellukset > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.
  • Windows Phone 8 -puhelimissa kohdassa Asetukset > Matkapuhelinverkko > SIM-sovellukset.
  • Symbian-laitteissa Telia-valikossa puhelimen työpöydällä on alavalikko mobiilivarmenteen tunnusluvun vaihtoa varten.
Mobiilivarmenteeni lukkiutui – mitä teen?

Jos unohdit tunnusluvun ja mobiilivarmenne lukkiutui, saat sen takaisin käyttöön tekemällä aktivoinnin uudestaan. Aktivointi onnistuu helposti netissä verkkopankkitunnuksilla tai lähimmässä Telia Kaupassa henkilöllisyystodistuksella (huom. ei ajokortilla).

Tee aktivointi uudestaan

Maksaako mobiilivarmenteen käyttö ulkomailla?

Mobiilivarmenteen käytöstä ulkomailla laskutetaan ulkomaan tekstiviestihinnaston mukaisesti. Käytännössä mobiilivarmenteen käytössä saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä on 1–3 kappaletta. Ulkomailla mobiilivarmenteen vasteajat voivat olla hieman hitaampia kuin Suomessa.

Lisätietoja Mobiilivarmenteesta

Varmennepolitiikka ja Varmennuskäytäntö

Erityisehdot

Viranomaisvalvonta

Telia Oyj:n mobiilitunnistuspalvelua valvova viranomainen on Viestintävirasto.

Viestintävirasto
PL 313
00181 HELSINKI
Käyntiosoite: Itämerenkatu 3 A, 00180 HELSINKI

Tiedot tunnistuspalvelun tarjoajasta

Telia Finland Oyj
Y-tunnus: 1475607-9
Pasilan asema-aukio 1, 00520 Helsinki
020401 (vaihde)
www.telia.fi

Arviointilaitosten suorittamat tarkistukset

Telia arvioi ja valvoo tarjoamiensa palveluiden kokonaisuuden ja osien turvallisuutta jatkuvasti. Esimerkiksi Mobiilivarmenteessa käytetyn varmennepalvelimen toiminta auditoidaan vähintään vuosittain ulkopuolisen auditoijan toimesta. Telian hyväksymän varmennepalvelimen auditoijan tulee olla Teliasta riippumaton, tunnettu ja hyvämaineinen alan yritys. Auditoijalta edellytetään riittävää asiantuntemusta ja perehtyneisyyttä varmennusliiketoiminnan auditointiin.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.