Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tästä ohjeesta löydät neuvoja yleisimpiin mobiililaajakaistan ongelmatilanteisiin, kuten pätkivään yhteyteen. Vian selvittäminen kannattaa aloittaa näistä vaiheista:

  • Käynnistä reititin/nettitikku uudelleen – moni ongelma voi ratketa jo näinkin helposti.
  • Jos ongelma alkoi yhtäkkiä, tarkista häiriökartalta alueesi tilanne.
  • Tarkista, että reitittimessä/nettitikussa on uusin ohjelmistoversio. Löydät yleisimpien mallien päivitysohjeet laiteohjeistamme.
  • Tarkista, ettei liittymällä ole dataestoa:
    Kirjaudu Minun Teliaan Telia-tunnuksella tai vahvalla tunnistautumisella. Etene kohtaan Liittymäni ja palveluni ja valitse siitä oikea liittymä. Siirry kohtaan Lisäpalvelusi ja sitten Estot ja rajoitukset, josta voit tarkistaa, ettei liittymällä ole dataestoa.
  • Kokeile sim-korttia toisella laitteella, jos mahdollista.

Alta löydät tarkempia ohjeita erilaisiin tilanteisiin. Jos niistäkään ei ole apua, tee meille häiriöilmoitus.

Näin teet häiriöilmoituksen

Matkapuhelinverkon kuuluvuus

Tarkista osoitteesi alueellinen kuuluvuus verkkokartalta. Huomioithan, ettei verkkokartta pysty huomioimaan asuntosi rakennusmateriaaleja, ikkunoiden suuntia ja muita sisäkuuluvuuteen vaikuttavia rakenteellisia tekijöitä.

Mobiililaajakaistan toimivuuteen ja nopeuteen vaikuttavat myös:

  • Yhtäaikaisten käyttäjien määrä – mitä enemmän käyttäjiä on samalla alueella, sitä enemmän nopeus saattaa vaihdella.
  • Etäisyys tukiasemasta eli signaalinvoimakkuus
  • Kaikki materiaalit reitittimen ja tukiaseman välillä
  • Käyttöpaikka rakennuksen sisällä

Voit yrittää parantaa kuuluvuutta lisäantenneilla tai sijoittamalla reitittimen tukiaseman suunnassa olevalle ikkunalle. Kokeilethan toimivuutta eri ilmansuuntiin. Voit myös tarkistaa verkkokartasta, onko osoitteesi lähelle tulossa verkon parannustyötä.

Lue lisää sisäkuuluvuudesta ja sen parantamisesta

4G-reitittimissä on mahdollisuus myös 4G-lukituksen tekemiseen. Sillä estät laitetta käyttämästä muita matkapuhelinverkkoja. Yleisimpien 4G-reitittimien verkkolukitusohjeet löydät laiteohjeistamme.

Sim-kortin toimivuus

Helpoin tapa varmistaa sim-kortin toimivuus, on testata korttia toisessa laitteessa. Huomioithan, että eri laitteissa käytetään erikokoisia sim-kortteja. Varmista, ettet laita laitteeseen liian pientä sim-korttia, sillä sitä ei saa välttämättä enää ulos.

Tarkista reitittimen merkkivaloista, yhdistyykö se verkkoon. Laiteohjeistamme löydät myymiemme laitteiden ohjeet ja merkkivalojen merkitykset.

Jos vika vaikuttaa olevan sim-kortissa, voit tilata uuden Minun Teliasta:

  1. Valitse kirjauduttuasi se liittymä, jolle haluat tilata uuden sim-kortin.
  2. Tilaa uusi sim-kortti Hallinnoi liittymääsi -otsikon alta. Uusi sim-kortti saapuu sinulle postitse.
  3. Muistathan aktivoida uuden sim-kortin ennen käyttöä.

Voit kokeilla sim-korttia toisessa laitteessa myös Telia Kaupassa, josta saat tarvittaessa uuden sim-kortin mukaan.

Wifi ei toimi

Jos mobiilinetin yhteys toimii huonosti langattomassa verkossa, kokeile netin toimivuutta verkkokaapelilla tai USB-johdolla, jos reitittimessä ei ole porttia verkkokaapelille.

Wifin toimintaa voi häiritä moni tekijä, kuten heikko wifi-signaali, käytettävän verkon (2,4 Ghz tai 5 Ghz) ruuhka tai yksikin heikosti yhteydessä oleva päätelaite.

Lue lisää wifin ongelmatilanteista

Yhteys mukaan ulkomailla

Yhteys mukaan -liittymän perusominaisuuteen kuuluu ulkomaan dataesto, joka estää netin käytön ulkomailla. Jos haluat käyttää nettiä myös ulkomailla, voit poistaa data roaming -eston maksutta kirjautumalla Minun Teliaan ja valitsemalla siellä liittymän ja sen lisäpalvelut.

Minun Teliasta voit myös tarkistaa, paljonko olet dataa käyttänyt ja paljonko EU/ETA-maissa käytettävää nettipakettia on jäljellä.

Mittareista näet, paljonko olet käyttänyt dataa ja paljonko EU/ETA maissa käytettävästä paketista on jäljellä

Haittaohjelmat

Viestintämarkkinalaki edellyttää, että operaattorin on estettävä virusten leviäminen ja niiden aikaansaamat ongelmat sekä estää matkapuhelinverkkoa tai muita yhteisöjä häiriköivät laitteet. Siksi liittymä voidaan sulkea haittaohjelmien vuoksi. Sulku johtuu yleensä viruksen saastuttamasta päätelaitteesta tai spam-sähköpostien lähettämisestä.

Saat ilmoituksen suljetusta liittymästä tekstiviestillä sekä kirjeitse. Ilmoituksen saatuasi sinun kannattaa välittömästi vaihtaa salasanat kaikkiin palveluihin, joita olet viime aikoina verkossa asioidessasi käyttänyt, ettei tunnuksiasi väärinkäytetä.

Haittaohjelmilta on hyvä suojautua tietoturvaohjelmalla. Kaikkia haittaohjelmia ei pysty kuitenkaan torjumaan tai havaitsemaan, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää tietokoneen käyttöjärjestelmän uudelleen asentaminen.

Häiriöilmoitus ja kuuluvuuspalaute
Häiriöilmoitus

Jos aiemmista ohjeista ei ollut apua, tee meille häiriöilmoitus. Ongelman selvittäminen sujuu helpoiten, jos pystyt olemaan laitteidesi äärellä ottaessasi meihin yhteyttä.

Voit ilmoittaa häiriöstä myös yhteydenottopyynnöllä. Yhteydenottopyyntöä käsitellessä meidän tarvitsee ensin erikseen soittaa sinulle ja varmistaa, että pyynnön olet varmasti tehnyt sinä. Soitamme kahden arkipäivän sisällä ennen muutosten tekemistä ma–pe klo 8–20 välisenä aikana numerosta 020 344 266.

Jos kyse on pätkivästä tai hidastelevasta yhteydestä, kirjaathan ylös vähintään kolme esimerkkiä siitä milloin, missä, miten ja millä laitteella häiriö esiintyy. Tarkat esimerkit usealta eri päivältä auttavat asian selvittämisessä.

Esimerkki:

5.12 klo. 16:59, Esimerkkikuja 18, 00000 Testipaikka. Yhteys katkeaa reitittimeltä ja laitteilta, joista yksi on myös kytketty verkkokaapelilla. Katkos kesti 2,5 min, jonka jälkeen yhteys palasi. Käytössä Huawei B525 4G-reititin.

Kuuluvuuspalaute

Kannustamme jättämään kuuluvuuspalautetta, jos olet havainnut kuuluvuudessa jo pidempään ongelmia. Kuuluvuuspalautteet ovat tärkeässä roolissa, kun suunnittelemme verkkoomme parannuksia. Voit jättää kuuluvuuspalautteen Minun Teliassa.

Huomioithan, ettei kuuluvuuspalautteen kautta saa yhteyttä asiakaspalveluumme. Palautteen jättämisen yhteydessä voit kuitenkin tilata verkon tulevista päivityksistä ja parannuksista tiedon tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Jätä kuuluvuuspalaute

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.