Takaisin

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Näissä ohjeissa käymme läpi erilaisia ongelmatilanteita, missä liittymän nettiyhteys ei toimi tai pätkii.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
Ongelmatilanteessa toimi näin

Näitä ohjeita seuraamalla pääset ratkaisemaan mistä ongelma voisi johtua.

  1. Käynnistä laite, käyttämällä laitteesta virtaa pois
  2. Tarkista, että liittymällä ei ole dataestoa. Tämän voit tarkistaa omilta sivuilta
  • Kirjaudu omille sivuille Telia-tunnuksella
  • Liittymäni ja palveluni kohdan alta löydät liittymän
  • Valittuasi oikean liittymän, löydät kohdasta Lisäpalvelusi - Estot ja rajoitukset kohdan. Tarkista ettei liittymällä ole dataestoa.
  1. Tarkista, että laitteelta löytyy uusin päivitys. Löydät yleisimpien käytössä olevien 4G-laitteiden päivitysohjeet asiakastuki-sivustolta laitteen mallilla sekä merkillä.
  2. Mikäli ongelma on alkanut yhtäkkiä, Tarkista häiriökartalta onko alueellasi häiriöitä.
  3. Testaa SIM-korttia toisella laitteella. 
  4. Mikäli ongelma ei ratkea näilläkään kerää mahdollisimman tarkat esimerkit tilanteesta. Tarvitsemme 3 kappaletta esimerkkiä, jotta pääsemme tutkimaan asiaa tarkemmin.

Esimerkki:

5.12 klo. 16:59, Esimerkkikuja 18, 00000 Testipaikka. Yhteys katkeaa modeemilta ja laitteilta, joista yksi on myös kytketty verkkokaapelilla. Katkos kesti 2,5min, jonka jälkeen yhteys palasi. Käytössä Huawei B525 4G-modeemi

Matkapuhelinverkon kuuluvuus

Tarkista osoitteesi alueellinen kuuluvuus verkkokartalta. 3G- ja 4G-verkkojen alueilla pääset hyödyntämään parhaimpia nopeuksia. Huomaa, että karttaohjelma ei osaa ottaa huomioon rakennusmateriaaleja, ikkunoiden suuntia jne. Sisäkuuluvuutteen vaikuttavat asiat ja parannusmahdollisuudet.

Toimivuuteen ja nopeuteen vaikuttavat myös:

  • Yhtäaikaisten käyttäjien määrä – mitä enemmän käyttäjiä samalla alueella, sitä enemmän nopeuden vaihtelua syntyy.
  • Etäisyys tukiasemasta eli signaalinvoimakkuus.
  • Käyttöpaikka rakennuksen sisällä.
  • Kaikki materiaalit päätelaitteen ja tukiaseman välillä vaikuttavat signaalin voimakkuuteen.

Kuuluvuutta voi parantaa lisäantennilla tai sijoittamalla reititin ikkunalle, joka on tukiaseman suunnassa. Kokeilethan toimivuutta eri ilmansuuntiin. Verkkokartan sivulta voit tarkistaa, onko osoitteesi lähelle tulossa verkon parannustyötä.

4G-reitittimissä on mahdollisuus myös 4G-lukituksen tekemiseen. Tällä estät laitetta käyttämästä muita matkapuhelinverkkoja. Tarkemmat ohjeet lukituksen tekemiseen löydät asiakastuki-sivultamme. Sivuilta löytyy ohjeet yleisimpiin 4G-reitittimiin.

SIM-kortin toimivuus

Helpoin tapa varmistaa SIM-kortin toimivuus on testata SIM -korttia toisessa laitteessa. Eri laitteissa käytetään erikokoisia SIM-korttia. Varmista, ettet laita liian pientä SIM-korttia laitteeseen, mistä sitä ei välttämättä saa enään ulos. SIM-korttia voi kokeilla toisessa laitteessa myös Telia -kaupalla, mistä saat tarvittaessa uuden SIM-kortin mukaan.

  • Voit tilata sekä aktivoida uuden SIM-kortin  itsepalveluna. Valitse liittymä jolle haluat tilata SIM -kortin ja  tilaa uusi SIM-kortti "Hallinnoi liittymääsi" -otsikon alta.
  • Muistathan myös, että uusi SIM-kortti täytyy aktivoida ennen käyttöä.

Tarkistathan laitteesi merkkivaloista, onko modeemi yhdistetty verkkoon. Laiteohjeistamme löydät myymiemme laitteiden ohjeet ja merkkivalojen merkitykset.

Suurimassa osassa 4G-reitittimistä on myös mahdollisuus 4G-lukituksen tekemiseen. Tällä estät laitetta käyttämästä muita matkapuhelinverkkoja. Tarkemmat ohjeet yleisimpiin 4G-reitittimiin löydät asiakastuki-sivultamme.

Wifi ei toimi

Jos mobiilinetin yhteys toimii huonosti langattomassa verkossa, kokeile netin toimivuutta verkkokaapelilla tai USB -johdolla, jos verkkokaapelin liitäntää ei ole modeemissa.


Langattoman verkon toimintaa voi häiritä moni eri tekijä. Näitä tekijöitä on mm. heikko WiFi -signaali, käytettävän verkon (2,4Ghz tai 5Ghz) ruuhkaisuus tai yksikin heikosti yhteydessä oleva päätelaite. Lue lisää, mitä voit tehdä jos langaton yhteys hidastelee tai pätkii.

Yhteys mukaan ulkomailla

Yhteys mukaan -liittymän perusominaisuuteen kuuluu ulkomaan dataesto, joka estää netin käytön ulkomailla. Mikäli haluat käyttää nettiä myös ulkomailla, voit poistaa eston (Data roaming -esto) maksutta liittymän hallintasivuita valitsemalla liittymän ja sen lisäpalvelut.

Mittareista näet, paljonko olet käyttänyt dataa ja paljonko EU/ETA maissa käytettävästä paketista on jäljellä

Liittymän hallintasivulla voit myös tarkistaa, paljonko olet dataa käyttänyt ja paljonko EU/ETA-maissa käytettävää nettipakettia on jäljellä.

Haittaohjelmat

Viestintämarkkinalaki edellyttää, että operaattorin on estettävä virusten leviäminen ja niiden aikaansaamat ongelmat sekä estää matkapuhelinverkkoa/muita yhteisöjä häiriköivät laitteet. Siksi liittymä voidaan sulkea haittaohjelmien vuoksi. Sulku johtuu yleensä viruksen saastuttamasta päätelaitteesta tai spam-sähköpostien lähettämisestä.

Saat ilmoituksen suljetusta liittymästä tekstiviestillä sekä kirjeitse. Ilmoituksen saatuasi sinun kannattaa välittömästi vaihtaa salasanat kaikkiin palveluihin, joita olet viime aikoina verkossa asioidessaan käyttänyt, ettei tunnuksiasi väärinkäytetä.

Haittaohjelmilta on hyvä suojautua Tietoturvalla. Kaikkia haittaohjelmia ei pysty kuitenkaan torjumaan tai havaitsemaan, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää tietokoneen käyttöjärjestelmän uudelleen asentaminen.

Häiriöilmoitus ja kuuluvuuspalaute

Jos liittymä toimii huonosti edelleen eikä aiemmat ohjeet auttaneet, jätäthän meille häiriöilmoituksen kirjautumalla ensin telia.fi osoitteessa. Liittymän hallintasivulta valitsemalla liittymä ja valitsemalla "Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö" tai ottamalla yhteyttä chatissämme

Jos kyse on pätkivästä tai hidastelevasta yhteydestä, otathan vähintään kolme esimerkkiä milloin, missä, miten ja millä laitteella häiriötä esiintyy.  Tarkat esimerkit useammalta eri päivältä auttavat häiriöilmoituksen selvittämistä.

Esim:
5.12 klo. 16:59, Esimerkkikuja 18, 00000 Testipaikka. Yhteys katkeaa modeemilta ja laitteilta, joista yksi on myös kytketty verkkokaapelilla. Katkos kesti 2,5min, jonka jälkeen yhteys palasi. Käytössä Huawei B525 4G-modeemi.

Kuuluvuuspalaute

Mikäli kuuluvuudessa on ollut jo pitemmän aikaa ongelmia, voit käydä jättämässä kuuluvuuspalautteen. Kuuluvuuspalautteet ovat erittäin tärkeässä roolissa, kun tulevaa verkonparannusta suunnitellaan. Halutessasi saat tarkempaa tietoa tulevista päivityksistä tai parannuksista tekstiviestillä tai sähköpostilla, kun teet kuuluvuuspalautteen.

Lisää samasta aiheesta

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Huawei CPE Pro 5G-modeemin käyttöohjeet

Huawei E5573 4G-reitittimen käyttöohje

Huawei E5377T -reitittimen käyttöohjeet

Huawei E5577T -reitittimen käyttöohjeet

Huawei E3372S -nettitikun käyttöohje

Huawei E5186S -reitittimen käyttöohje

Huawei B525 -reitittimen käyttöohje

Huawei B315 -reitittimen käyttöohje

Huawei E5576 4G-modeemin käyttöohje

Netgear AC790S -modeemin käyttöohje

ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje

Huawei E3276 4G-nettitikun käyttöohjeet

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Kiinteän 5G:n käyttö- ja ongelmatilanteet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

 

Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.