Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tästä ohjeesta löydät neuvoja yleisimpiin mobiililaajakaistan ongelmatilanteisiin, kuten pätkivään tai katkenneeseen yhteyteen.

Ongelmatilanteessa toimi näin

Näitä ohjeita seuraamalla pääset selvittämään, mistä ongelma voisi johtua.

  1. Käynnistä laite käyttämällä laitteesta virtaa pois.
  2. Tarkista, ettei liittymällä ole dataestoa:
    Kirjaudu Minun Teliaan Telia-tunnuksella. Etene kohtaan Liittymäni ja palveluni, josta löydät liittymäsi. Valitse oikea liittymä, siirry kohtaan Lisäpalvelusi ja sitten Estot ja rajoitukset, josta voit tarkistaa, ettei liittymällä ole dataestoa
  3. Tarkista, että laitteella on uusin ohjelmistopäivitys. Löydät yleisimpien käytössä olevien 4G-laitteiden päivitysohjeet laiteohjeistamme laitteen merkillä ja mallilla.
  4. Jos ongelma on alkanut yhtäkkiä, tarkista häiriökartalta onko alueellasi häiriöitä.
  5. Kokeile SIM-korttia toisella laitteella.

Jos ongelma ei ratkea yllä olevilla ohjeilla, kerää kolme tarkkaa esimerkkiä siitä miten ongelma ilmenee, ja ota sitten yhteyttä asiakastukeemme. Kirjaa esimerkkeihin milloin, missä, miten ja millä laitteella häiriötä esiintyy. Tarkat esimerkit useammalta eri päivältä auttavat häiriöilmoituksen selvittämisessä.

Esimerkki:

5.12 klo. 16:59, Esimerkkikuja 18, 00000 Testipaikka. Yhteys katkeaa modeemilta ja laitteilta, joista yksi on myös kytketty verkkokaapelilla. Katkos kesti 2,5 min, jonka jälkeen yhteys palasi. Käytössä Huawei B525 4G-modeemi.

Matkapuhelinverkon kuuluvuus

Tarkista osoitteesi alueellinen kuuluvuus verkkokartalta. 3G- ja 4G-verkkojen alueilla pääset hyödyntämään parhaimpia nopeuksia. Huomaa, että karttaohjelma ei osaa ottaa huomioon rakennusmateriaaleja, ikkunoiden suuntia jne.

Lue lisää sisäkuuluvuudesta ja sen parantamisesta

Toimivuuteen ja nopeuteen vaikuttavat myös:

  • Yhtäaikaisten käyttäjien määrä – mitä enemmän käyttäjiä samalla alueella, sitä enemmän nopeuden vaihtelua syntyy
  • Etäisyys tukiasemasta eli signaalinvoimakkuus
  • Käyttöpaikka rakennuksen sisällä
  • Kaikki materiaalit reitittimen ja tukiaseman välillä vaikuttavat signaalin voimakkuuteen

Kuuluvuutta voi parantaa lisäantennilla tai sijoittamalla reititin tukiaseman suunnassa olevalle ikkunalle. Kokeilethan toimivuutta eri ilmansuuntiin. Verkkokartasta voit tarkistaa, onko osoitteesi lähelle tulossa verkon parannustyötä.

4G-reitittimissä on mahdollisuus myös 4G-lukituksen tekemiseen. Sillä estät laitetta käyttämästä muita matkapuhelinverkkoja. Tarkemmat ohjeet lukituksen tekemisestä yleisimpiin 4G-reitittimiin löydät laiteohjeistamme.

SIM-kortin toimivuus

Helpoin tapa varmistaa SIM-kortin toimivuus on testata korttia toisessa laitteessa. Huomioithan, että eri laitteissa käytetään erikokoisia SIM-kortteja. Varmista, ettet laita laitteeseen liian pientä SIM-korttia, silä sitä ei saa välttämättä enää ulos. Voit kokeilla SIM-korttia toisessa laitteessa myös Telia Kaupalla, josta saat tarvittaessa uuden SIM-kortin mukaan.

  • Voit tilata uuden SIM-kortin Minun Teliasta. Valitse liittymä, jolle haluat tilata SIM-kortin ja tilaa uusi SIM-kortti Hallinnoi liittymääsi -otsikon alta.
  • Muistathan, että uusi SIM-kortti täytyy aktivoida ennen käyttöä.

Tarkistathan laitteesi merkkivaloista, onko reititin yhdistetty verkkoon. Laiteohjeistamme löydät myymiemme laitteiden ohjeet ja merkkivalojen merkitykset.

Suurimassa osassa 4G-reitittimistä on myös mahdollisuus 4G-lukituksen tekemiseen. Sillä estät laitetta käyttämästä muita matkapuhelinverkkoja. Tarkemmat ohjeet yleisimpiin 4G-reitittimiin löydät laiteohjeistamme.

Wifi ei toimi

Jos mobiilinetin yhteys toimii huonosti langattomassa verkossa, kokeile netin toimivuutta verkkokaapelilla tai vaihtoehtoisesti USB-johdolla, mikäli reitittimessä ei ole verkkokaapelin liitäntää.

Langattoman verkon toimintaa voi häiritä moni eri tekijä, kuten heikko wifi-signaali, käytettävän verkon (2,4 Ghz tai 5 Ghz) ruuhka tai yksikin heikosti yhteydessä oleva päätelaite.

Lue lisää wifin ongelmatilanteista

Yhteys mukaan ulkomailla

Yhteys mukaan -liittymän perusominaisuuteen kuuluu ulkomaan dataesto, joka estää netin käytön ulkomailla. Mikäli haluat käyttää nettiä myös ulkomailla, voit poistaa eston (Data roaming -esto) maksutta liittymän hallintasivuita valitsemalla liittymän ja sen lisäpalvelut.

Mittareista näet, paljonko olet käyttänyt dataa ja paljonko EU/ETA maissa käytettävästä paketista on jäljellä

Liittymän hallintasivulla voit myös tarkistaa, paljonko olet dataa käyttänyt ja paljonko EU/ETA-maissa käytettävää nettipakettia on jäljellä.

Haittaohjelmat

Viestintämarkkinalaki edellyttää, että operaattorin on estettävä virusten leviäminen ja niiden aikaansaamat ongelmat sekä estää matkapuhelinverkkoa tai muita yhteisöjä häiriköivät laitteet. Siksi liittymä voidaan sulkea haittaohjelmien vuoksi. Sulku johtuu yleensä viruksen saastuttamasta päätelaitteesta tai spam-sähköpostien lähettämisestä.

Saat ilmoituksen suljetusta liittymästä tekstiviestillä sekä kirjeitse. Ilmoituksen saatuasi sinun kannattaa välittömästi vaihtaa salasanat kaikkiin palveluihin, joita olet viime aikoina verkossa asioidessasi käyttänyt, ettei tunnuksiasi väärinkäytetä.

Haittaohjelmilta on hyvä suojautua tietoturvaohjelmalla. Kaikkia haittaohjelmia ei pysty kuitenkaan torjumaan tai havaitsemaan, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää tietokoneen käyttöjärjestelmän uudelleen asentaminen.

Häiriöilmoitus ja kuuluvuuspalaute

Jos liittymä toimii huonosti edelleen, eivätkä aiemmat ohjeet auttaneet, jätäthän meille häiriöilmoituksen kirjautumalla Minun Teliaan. Valitse Liittymän hallintasivulta liittymä, jota häiriö koskee ja valitse sitten Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö tai ottamalla yhteyttä chatissämme.

Jos kyse on pätkivästä tai hidastelevasta yhteydestä, kirjaathan ylös vähintään kolme esimerkkiä siitä milloin, missä, miten ja millä laitteella häiriötä esiintyy. Tarkat esimerkit useammalta eri päivältä auttavat häiriöilmoituksen selvittämisessä.

Esimerkki:

5.12 klo. 16:59, Esimerkkikuja 18, 00000 Testipaikka. Yhteys katkeaa modeemilta ja laitteilta, joista yksi on myös kytketty verkkokaapelilla. Katkos kesti 2,5 min, jonka jälkeen yhteys palasi. Käytössä Huawei B525 4G-modeemi.

Kuuluvuuspalaute

Jos kuuluvuudessa on ollut jo pitkään ongelmia, voit käydä jättämässä kuuluvuuspalautteen. Kuuluvuuspalautteet ovat tärkeässä roolissa, kun suunnittelemme verkkoomme parannuksia. Halutessasi saat tarkempaa tietoa tulevista päivityksistä tai parannuksista tekstiviestillä tai sähköpostilla tehtyäsi kuuluvuuspalautteen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.