Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Jos kiinteän 5G-yhteyden toimivuudessa on ongelmia, tarkista nämä asiat:

  • Onko ulkoyksikkö asennettu ulos?
    Ulkoyksikkö toimii parhaiten ulkona, sillä asunnon rakenteet saattavat heikentää signaalia. Kiinteän 5G:n käyttöönotto-ohjeista löydät lisää tietoa.
  • Auttaako laitteiden uudelleenkäynnistys?
    Irrota PoE-muuntajan virtajohto, jonka kautta virta kulkeutuu myös ulkoyksikköön. Jos käytät muuntajaan liitettyä reititintä, käynnistä myös se uudelleen.
  • Toimiiko yhteys verkkokaapelilla?
    Jos normaalisti käytät wifiä, testaa vian rajaamiseksi yhteyttä verkkokaapelilla sekä useammalla laitteella, jos mahdollista. Testaa yhteyttä esim. liittämällä kannettava tietokone suoraan PoE-muuntajalta tulevaan verkkokaapeliin.
  • Ovatko laitteiden kytkennät oikein?
    Tarkista kytkennät.

Tietokoneen wifi-yhteyden häiriöt korjautuvat yleensä reitittimen wifi-asetuksia muuttamalla. Lue lisää laiteohjeistamme tai ota yhteyttä Telia Helpin asiantuntijoihin.

Huom: Kiinteälle 5G:lle ei ole toistaiseksi saatavilla Yhteyspiste-lisäpalvelua.

Kiinteän 5G-yhteyden kytkennät

 Kytkentäkaavio

PoE-muuntajan kytkentöjen kuuluu olla näin:

  1. RJ45-1 LAN-IN -porttiin kytketään reititin tai tietokone.
  2. RJ45-2 PWR-LAN-OUT -portti on ulkoyksikön kaapelia varten. Ethän kytke tähän muita laitteita, sillä muuten nettiyhteys ei pääse ulkoyksiköstä käyttöösi. Lisäksi portti on virtaa syöttävä, joten siihen kytketyt yhteensopimattomat laitteet saattavat vaurioitua.

Säätilan vaikutus langattomaan yhteyteen

Kuten muitakin langattomia yhteyksiä, myös 5G-yhteyttä voi häiritä huono säätila. Raskas vesi- tai lumisade voi heikentää signaalin voimakkuutta ja aiheuttaa yhteyden katkeilua. Häiriötilanteissa kannattaakin kiinnittää huomiota siihen, toistuvatko ongelmat tietyn sääilmiön aikana.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.