Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Jos palvelun toiminnassa on ongelmia, uudelleenkäynnistä ulkoyksikkö ja PoE-muuntaja irrottamalla muuntajan virtajohto, jonka kautta virta kulkeutuu myös ulkoyksikköön. Jos käytät PoE-muuntajaan liitettyä reititintä, käynnistä myös se uudelleen. Testaa yhteyden toimivuus myös verkkokaapelilla, vaikka normaalisti käyttäisit wifi-yhteyttä ja kokeile useammalla laitteella, jos mahdollista. Voit testata yhteyden liittämällä esim. kannettavan tietokoneen suoraan PoE-muuntajalta tulevaan verkkokaapeliin. Tietokoneen langattoman yhteyden häiriöt korjaantuvat yleensä reitittimen wifi-asetuksia korjaamalla. Lue lisää laiteohjeistamme tai ota yhteyttä Telia Helpin asiantuntijoihin.


Kytkentäkaavio

PoE-muuntajan kytkentöjen kuuluu olla näin:

  1. RJ45-1 LAN-IN -porttiin kytketään reititin tai tietokone.
  2. RJ45-2 PWR-LAN-OUT -portti on ulkoyksikön kaapelia varten. Ethän kytke tähän muita laitteita, sillä muuten nettiyhteys ei pääse ulkoyksiköstä käyttöösi. Lisäksi portti on virtaa syöttävä, joten siihen kytketyt yhteensopimattomat laitteet saattavat vaurioitua.

Säätilan vaikutus langattomaan yhteyteen

Kuten muitakin langattomia yhteyksiä, myös 5G-yhteyttä voi häiritä huono säätila. Raskas vesi- tai lumisade voi heikentää signaalin voimakkuutta ja aiheuttaa yhteyden katkeilua. Häiriötilanteissa kannattaakin kiinnittää huomiota siihen, toistuvatko ongelmat tietyn sääilmiön aikana.

Telia Yhteyspiste -lisäpalvelu ja 5G-yhteys

Telia Yhteyspiste -lisäpalvelua ei ole toistaiseksi saatavilla 5G-yhteyksille. Tietokoneelle tai muulle päätelaitteelle ei siksi voi saada julkista verkko-osoitetta ja sen puuttuminen voi näkyä verkkopelien tai niiden chat- ja puheominaisuuksien ongelmina. Häiriöitä voi esiintyä myös kodin älylaitteiden etäohjauksessa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.