Takaisin

Kiinteän 5G:n käyttö- ja ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Jos palvelun toiminnassa on ongelmia, uudelleenkäynnistä ulkoyksikkö ja PoE-muuntaja irrottamalla muuntajan virtajohto, jonka kautta virta kulkeutuu myös ulkoyksikköön. Jos käytät PoE-muuntajaan liitettyä reititintä, käynnistä myös se uudelleen. Testaa yhteyden toimivuus myös verkkokaapelilla, vaikka normaalisti käyttäisit wifi-yhteyttä ja kokeile useammalla laitteella, jos mahdollista. Voit testata yhteyden liittämällä esim. kannettavan tietokoneen suoraan PoE-muuntajalta tulevaan verkkokaapeliin. Tietokoneen langattoman yhteyden häiriöt korjaantuvat yleensä reitittimen wifi-asetuksia korjaamalla. Lue lisää laiteohjeistamme tai ota yhteyttä Telia Helpin asiantuntijoihin.


Kytkentäkaavio

Kuten muitakin langattomia yhteyksiä, myös 5G-yhteyttä voi häiritä huono säätila. Raskas vesi- tai lumisade voi heikentää signaalin voimakkuutta ja aiheuttaa yhteyden katkeilua. Häiriötilanteissa kannattaakin kiinnittää huomiota siihen, toistuvatko ongelmat tietyn sääilmiön aikana. 

Telia Yhteyspiste -lisäpalvelua ei ole toistaiseksi saatavilla 5G-yhteyksille. Tietokoneelle tai muulle päätelaitteelle ei siksi voi saada julkista verkko-osoitetta ja sen puuttuminen voi näkyä verkkopelien tai niiden chat- ja puheominaisuuksien ongelmina. Häiriöitä voi esiintyä myös kodin älylaitteiden etäohjauksessa.

Lisää samasta aiheesta

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin nopeus ja toimivuus

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Kiinteän 5G:n käyttöönotto

Kiinteän 5G:n tilaus ja toimitus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä