Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Tältä sivulta löydät Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemin käyttöohjeen.

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneeli

  1. Power – Palaa vihreänä, kun laitteessa on virta päällä.
  2. Wi-Fi-valo ja -painike – Painikkeella voit laittaa wifi-verkon jakamisen päälle tai pois.
    Palaa vihreänä, kun wifi on aktiivinen.
    Vilkkuu vihreänä, kun wifi-yhteyden kautta liikkuu tietoa.
    Valon on pois päältä, jos wifi on pois käytöstä.
  3. WPS-valo ja -painike – WPS-toiminnolla voit liittää laitteesi wifiin ilman salasanaa. Sitä varten sinun tarvitsee hetkeksi aktivoida WPS-toiminto kummastakin laitteesta. Modeemin valo vilkkuu vihreänä, kun WPS on aktiivinen.
  4. @
    Vilkkuu vihreänä tai punaisena, kun modeemi hakee verkkoyhteyttä.
    Palaa kiinteästi vihreänä, kun verkkoyhteys toimii.
    Palaa kiinteästi punaisena, kun verkkoyhteyden muodostaminen ei onnistu.
  5. Puhelin (ei käytössä)
Takapaneeli

  1. Virtaliitin – Yhdistä pakkauksessa mukana ollut virtajohto tähän.
  2. Virtakytkin – Kytke modeemi päälle tai pois irrottamatta virtajohtoa.
  3. Koaksiaalikaapelin F-liitin – Liitä koaksiaalikaapeli eli antennikaapeli tähän.
  4. Ethernet LAN 1–4 – Voit yhdistää esim. tietokoneesi Ethernet-kaapelilla tähän liittimeen.
  5. USB – Voit esimerkiksi liittää ulkoisen kovalevyn tähän, jolloin laite toimii verkkolevynä.
  6. VOIP 1 & 2 -portit (ei käytössä)
  7. Reset-painike
    Hetkellinen painaminen katkaisee laitteesta virran ja käynnistää sen sitten uudelleen.
    Yli 10 sekunnin yhtäjaksoinen painallus palauttaa laitteeseen tehdasasetukset.
Käyttöönotto
  1. Kytke modeemi antennikaapelilla kiinni kotisi TV-pistokkeeseen.

    a. Voit käyttää pakkauksen mukana tullutta antennihaaroitinta kytkeäksesi television ja modeemin samaan TV-pistokkeeseen.
    b. Jos asunnossa on multimediarasia, kytke modeemi sen data-liittimeen.
  2. Varmista virtakytkimestä, että modeemi on pois päältä. Kytke sitten virtajohto pistorasiaan.
  3. Laita modeemiin virrat päälle virtakytkimestä.
  4. Yhteys on käyttövalmis, kun laitteen Power- ja @-merkkivalot palavat kiinteästi vihreänä.
  5. Liitä tietokone modeemin Ethernet-porttiin verkkokaapelilla tai yhdistä tietokone modeemin langattomasti wifillä.

Huom! Kun modeemi on kytketty verkkoon ensimmäistä kertaa ja se on löytänyt oikeat liikennöintitaajuudet, se hakee seuraavaksi päivityksen verkosta. Päivitykseen menee 15–60 minuuttia, jonka jälkeen modeemi käynnistyy uudestaan. Vasta sen jälkeen yhteys on käytettävissä.

Hallintasivu
Hallintasivulle kirjautuminen
  1. Avaa nettiselain (esim. Google Chrome, Mozilla Firefox tai Opera) ja mene sillä hallintasivustolle. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettisivun osoitteeksi: http://192.168.0.1
  2. Kirjaudu hallintasivulle käyttäjänimellä ja salasanalla, jotka löydät modeemin pohjan tarrasta kohdista Username ja Password. Syötä ne hallintasivun kirjautumisnäkymässä ja paina nuolipainiketta. Jos olet aikaisemmin luonut uuden tunnuksen tai salasanan, niin kirjaudu niillä sisälle.

Vinkkejä:

  • Jos langattoman yhteyden muodostaminen ei onnistu, liitä tietokone verkkokaapelilla modeemiin ja kokeile uudestaan.
  • Jos et muista aikaisemmin luotuja tunnuksia, niin laitteen voi palautta tehdasasetuksille painamalla Reset-painiketta vähintään 10 sekuntia. Sen jälkeen voit taas käyttää modeemin pohjassa olevaa käyttäjätunnusta ja salasanaa.
Hallintasivun salasanan vaihtaminen
  1. Sisäänkirjautumisen jälkeen valitse kohta Administration sivun ylälaidasta.
  2. Täytä nykyinen salasana Current Password -kohtaan.
  3. Keksi uusi salasana ja kirjoita se New Password -kenttään sekä Re-enter New Password -kenttään.
  4. Paina sivun oikeasta alalaidasta Save-painiketta tallentaaksesi uuden salasanan.

Langattoman verkon eli wifin käyttöönotto

Kaapelimodeemin pohjassa olevasta tarrasta löydät wifi-verkon nimen ja suojausavaimen. Laitteen wifi-verkossa on käytössä sama verkon nimi ja suojausavain 2,4 GHz ja 5 GHz verkoille. Voit muokata wifi-verkon nimeä ja salasanaa laitteen asetuksista.

SSID = Wifi-verkon nimi
WIFI password = wifi-verkon salasana


Langattoman verkon tiedot laitteen pohjasta löytyvästä tarrasta.

WPS-toiminnolla wifiin yhdistäminen

Voit käyttää WPS-toimintoa, jos päätelaitteesi tukee sitä. WPS mahdollistaa laitteen liittämisen wifiin kätevästi ilman salasanan tai muiden tietojen täyttämistä.

WPS Windows 10 -käyttöjärjestelmällä

Löydät WPS-toiminnon Windows 10 -käyttöjärjestelmästä avaamalla työpöydän oikeasta alakulmasta ja klikkaamalla wifi-verkon painiketta. Valitse sitten verkon nimi, joka täsmää modeemin pohjassa löytyvään SSID-tunnisteeseen. Laita ruksi kohtaan Yhdistä automaattisesti ja paina Yhdistä-painiketta. Käyttöjärjestelmä kysyy tässä vaiheessa suojausavainta, mutta sen sijaan voit käydä painamassa kaapelimodeemin WPS-painiketta yhdistääksesi laitteen wifi-verkkoon.

Modeemin asettaminen siltaavaan tilaan

Suosittelemme käyttämään laitetta ensisijaisesti reitittävässä tilassa (Router mode), jolloin sen palomuuri suojaa sisäverkossa olevia laitteita. Laitteen asettaminen siltaavaan tilaan saattaa auttaa tilanteissa, joissa esimerkiksi verkkopeli ei toimi tai haluat testata yhteyden toimintaa ilman modeemin palomuuri- ja NAT-asetuksia.

Huomioithan, että kuluttajaliittymiin jaetaan ainoastaan 5 julkista IP-osoitetta. Reitittävässä tilassa oleva laite jakaa yhden näistä IP-osoitteista useammalle sisäverkon laitteelle, kun vastaavasti sillatussa tilassa laite antaa jokaiselle sisäverkon laitteelle oman julkisen IP-osoitteen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että sillatun modeemin kautta verkossa voi olla enintään viisi laitetta kerrallaan.


Laitteen asetukset reitittävässä tilassa.

Siltauksen voi laittaa päälle modeemin hallintasivulla:

  1. Valitse oikeasta yläkulmasta Connection-valikko.
  2. Valitse alapuolelle avautuvasta valikosta WAN.
  3. Vaihda Working Mode -kohdasta Router Mode -valinnan tilalle Bridged Only.
  4. Tallenna muutokset valitsemalla Save oikeasta alareunasta.
  5. Käynnistä modeemi uudelleen.

Saat laitteen takaisin reitittävään tilaan palauttamalla reitittimen tehdasasetuksille painamalla Reset-painiketta yhtäjaksoisesti 10 sekuntia.

Apua ongelmatilanteisiin

Monet ongelmat ratkeavat yksinkertaisesti käynnistämällä laite uudelleen. Jos siitä ei kuitenkaan ole apua, tutustu alla kerrottuihin laitteen yleisiin ongelmatilanteisiin ratkaisuineen.

Lisäksi kannattaa tutustua kaapelilaajakaistan ongelmatilanteisiin, jotka auttavat selvittämään onko ongelma modeemissa, muissa laitteissa vai kaapeliverkossa.

Laitteen sijoittelu huoneistossa

Yleisin syy langattoman yhteyden heikkoon laatuun on modeemin huono sijoittelu niihin laitteisiin nähden, joilla nettiä käytetään. Modeemia ei kannata sijoittaa esimerkiksi sähkökaappiin tai huoneiston kauimmaiseen nurkkaan. Lisäksi monikerroksisiin tai erityisen isoihin huoneistoihin kannattaa hankkia erillinen langaton toistin jatkamaan yhteyttä tilaan, johon kuuluvuus olisi muuten heikko. Sijoittelussa kannattaa huomioida myös muut fyysiset esteet, kuten seinät ja peilit.

5 GHz ja 2,4 GHz wifi-verkot

Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemissa on 2,4 GHz ja 5 GHz langattomat verkot, joilla on oletuksena käytössä yhteinen nimi (SSID). Päätelaite (läppäri, puhelin, tabletti jne.) pyrkii automaattisesti valitsemaan käyttöön parhaiten toimivan verkon. Joskus automaattinen valinta kuitenkaan ei ole paras ratkaisu, koska 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksien toiminnassa on eroja. Esim. 2,4 GHz taajuuden kantavuus on parempi, kun taas 5 GHz verkko voi toimia huomattavasti nopeammin. Jos langaton yhteys ei toimi oletusasetuksilla, kokeile eri taajuuksia.

Kokeillaksesi eri taajuuksia, sinun tarvitsee ensin vaihtaa oletusasetus pois, eli erottaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkot omille nimilleen. Sen jälkeen voit valita päätelaitteella, kumpaa taajuutta haluat käyttää. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue 5 GHz verkkoa, jonka vuoksi sitä ei tule näkyville.

  1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
  2. Valitse Wireless-valikon alta Security.
  3. Nimeä verkot 2,4 GHz Wireless Network ja 5 GHz Wireless -otsikoiden alla olevaan Network Name -kohtaan. Voit esimerkiksi keksiä verkolle nimen ja laittaa loppuun taajuuden, esim. ”Kotinetti_5GHz”.
    Vinkki: Voit vaihtaa tässä myös wifi-verkon salasanan kohdasta Network Password.
  4. Klikkaa Save.
  5. Yhdistä laitteesi nyt uudelleen langattomaan verkkoon 2,4 GHz tai 5 GHz taajuudella.
Wifi-verkon kanavan vaihtaminen

Langattoman verkon toimivuus elää jatkuvasti ja häiriöitä voi esiintyä esimerkiksi illalla, kun aktiivisten langattomien laitteiden määrä naapurustossa on suurimmillaan. Ongelmaan saattaa auttaa kanavan vaihtaminen vähemmän ruuhkaiseen. Voit vaihtaa kanavaa laitteen hallinnassa tai sammuttamalla modeemin hetkeksi ja käynnistämällä sen sitten uudelleen. Laite pyrkii käynnistyksen yhteydessä valitsemaan sillä hetkellä vähiten ruuhkaisen kanavan.

  1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
  2. Valitse Wireless-valikon alta Radio.
  3. Voit Channel-valinnasta vaihtaa kanavaa kunkin wifi-verkon osalta erikseen (2,4 GHz tai 5 GHz). Kokeile vaihtaa kanavaksi jokin kanava alueelta 1–13 (2,4 GHz) tai 36–128 (5 GHz), älä käytä automaattista hakua. Jos yhteys ei heti ensimmäisellä kerralla parane, kokeile järjestyksessä muita kanavia yksitellen.
  4. Kanavavalinnan alapuolella on arvio kanavan kuuluvuudesta (Interference).
  5. Oikean laidan Radio Summary -laatikosta löytyy arvio verkon nopeudesta valituilla asetuksilla.
  6. Voit muokata asetuksia myös seuraavista kohdista:
    Network mode: Käytössä oleva protokolla, jonka vaihtaminen B/G-luokkaan saattaa auttaa, jos käytössä vanhempia laitteita.
    Channel Width: Signaalin kaistanleveys, jota voi kokeilla vaihtaa 20 tai 20/40 mhz välillä.

Voit selvittää vähiten ruuhkaisen kanavan käyttämällä vapaasti saatavilla olevia wifi-analysaattoreita, joita löytyy esimerkiksi Android- ja iPhone-laitteille niiden sovelluskaupoista.

Huomioithan, että joillain päätelaitteilla 2,4 GHz verkon kanavat 12 ja 13 sekä 5 GHz verkon kanavat numerosta 100 ylöspäin eivät toimi. Ongelma johtuu päätelaitteen rajoituksista, joissa laitevalmistaja on saattanut rajata laitteen toimiaan esimerkiksi ainoastaan Pohjois-Amerikassa käytössä olevilla määrityksillä.

Palomuurin suojaustaso

Joskus palomuurin suojaus voi estää joitain palveluita tai verkkosivuja toimimasta. Ongelmatilanteissa voit kokeilla muuttaa palomuurin asetuksia. Palomuurin suojauksen nostaminen korkealle rajoittaa varmasti osaa palveluista, kun taas alhainen sallii liikennettä vapaammin, kuitenkin suojaten yleisimmiltä vaaroilta.

Jos ongelma ei ratkennut, voit kokeilla vaihtaa palomuurin hetkeksi pois käytöstä off-tilaan. Huomioithan, että palomuurin pois käytöstä laittaminen on tapa rajata ongelmaa, mutta sitä ei suositella ratkaisuksi. Jos palomuurin kytkeminen pois päältä ei auttanut, muista palauttaa asetukset takaisin. Jos palomuurin kytkeminen pois auttoi, täytyy ongelmallisen palvelun kohdalle tehdä porttiohjaus modeemin hallintasivulla ja kytkeä palomuuri takaisin käyttöön. Porttiohjauksien tekemisessä sinua auttaa tarvittaessa Telia Helppi.

Suojaustason voit tarkistaa ja muuttaa helposti laitteen hallintasivulla:

  1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
  2. Valitse kirjautumisen jälkeen Security.
  3. Voit valita palomuurin suojaustason Firewall Security Level ja IPv6 Firewall Security Level -kohdista.
  4. Tallenna asetuksien muutos painamalla Save.
  5. Suojaustason vaihtamisen ja asetuksien tallentamisen jälkeen kannattaa käynnistää modeemi ja päätelaite uudelleen.
Yleistä tietoa laitteesta
  • Wideband EuroDOCSIS 3.0 -kaapelimodeemi
  • 4 kpl 1 Gbit/s Ethernet LAN -porttia
  • WLAN-verkko on valmiiksi suojattu 
  • Dual Band Wifi 2,4GHz ja 5GHz
  • IEEE 802.11n 2,4 GHz (2x2)
  • IEEE 802.11ac 5 GHz (4x4)
  • WPS-tuki (helpottaa päätelaitteen kytkemistä verkkoon)
Pakkauksen sisältö
  • Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemi
  • Virtalähde ja virtakaapeli
  • Ethernet-kaapeli
  • Antennikaapeli ja haaroitin
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin käyttöönotto

Wifin ongelmatilanteet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.