Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Valokuituyhteyden ongelmatilanteissa tarkistathan tämän ohjeen kohdat. Ohjeita on pätkivään, hidastelevaan ja toimimattoman yhteyden selvitykseen.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tämän ohjeen tarkoitus on auttaa rajaamaan häiriön syytä ja löytämään ratkaisu tilanteeseen. Jos vaikuttaa siltä, että ongelma on kytkennöissä tai omissa laitteissasi, apuun kannattaa pyytää Telia Helppi.

Tarkista ongelman kohdatessasi aina aluksi ajankohtaiset häiriötiedotteet ja häiriökartta.

Tarkista kytkennät

Valokuituliittymän kytkentä vaihtelee hieman asuntoyhtiön sisäverkosta riippuen.

  • Asunnossa saattaa olla vain yksi datarasia seinässä, jolloin tietokoneen tai reitittimen voi kytkeä suoraan verkkokaapelilla siihen.
  • Asunnossa saattaa olla erillinen huoneistojakamo, josta tarvitsee tehdä ensin kytkentä. Huoneistojakamo sijaitsee yleensä eteisen sähkökaapissa tai joskus vaatekomerossa.
  • VDSL2-tekniikassa sisäverkko voi olla toteutettu puhelinverkon avulla, joten yhteys voi taloyhtiön ratkaisusta riippuen tulla puhelinrasiasta tai huoneistojakamosta. Käytä tällöin kytkentään DSL-kaapelia, joka on toimitettu laitteen mukana.

Jos olet epävarma, mikä liittymätapa sinulla on käytössäsi, tarkistat sen helpoimmin tilausvahvistuksestasi. Asuntosi pistokkeista ja huonejakamosta saat tarkemmin apua myös vuokranantajalta.

Valokuitu ADSL/VDSL (puhelinpistoke)

Lue lisää ADSL tai VDSL:n ongelmatilanteista

Jos yhteys ei ole toiminut osoitteessasi kertaakaan, tarkista laitteesi sopivuus tekniikalle. Laitteen tulee VDSL-kohteessa tukea VDSL-tekniikkaa. Meiltä liittymätilauksen yhteydessä toimitettu laite on aina yhteensopiva asuntoosi tilatun yhteyden kanssa.

Valokuitu Ethernet

Ethernet-tekniikalla toteutettu valokuituyhteys vaatii pääsääntöisesti 4-parisen Ethernet-kaapelin toimiakseen reitittimen kanssa.

Jos laitteesi (reititin, tietokone yms.) ei saa yhteyttä verkkoon tai yhteys pätkii tai hidastelee, tarkista että datarasiasta laitteeseen tuleva kaapeli sisältää 8 johdinta kummassakin päässä.

Johtimet näet johdon pään läpi kuten kuvissa. Alempi kuva on yhteyden kanssa yhteensopivasta kaapelista. Myös huoneistojakamon kytkennät tulee tehdä 4-parisella Ethernet-kaapelilla.


2-parinen Ethernet-kaapeli. Voi aiheuttaa yhteyden toimimattomuuden, hidastelun ja pätkimisen.


4-parinen Ethernet-kaapeli. Yhteys toimii normaalisti.

Yhteys ei ole toiminut kertaakaan

Ethernet-tekniikalla toteutetuissa liittymissä tarvitaan tietokone, jossa on Ethernet-verkkokortti sekä suoraan kytketty Ethernet-kaapeli, joka kytketään datapistorasiaan.

Jos olet ottamassa yhteyttä ensimmäistä kertaa käyttöön tai se ei ole koskaan toiminut, tarkista ensimmäiseksi onko huoneistossa käytössä huoneistojakamo ja ovatko kytkennät siellä oikein.

Jos yhteys on aiemmin toiminut, käynnistä ensimmäiseksi tietokone (ja mahdolliset muut verkkolaitteet) uudelleen ja tarkista, että Ethernet-kaapeli on kunnolla kiinni. Johtojen irrottaminen modeemista hetkeksi voi myös auttaa. Jos käytössä on muita verkkolaitteita, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman niitä. Tarkista myös häiriötiedotteet.

Jos yhteys pätkii

Pätkivän yhteyden voi aiheuttaa moni tekijä. Vianselvityksen nopeuttamiseksi varmista ensin omien laitteidesi toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Jos vika ei selity niillä, selvitä asiaa näin:

  1. Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pidettyäsi niiden virtajohtoa irrotettuna noin puoli minuuttia. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tarkista, että tietokoneen verkkokortin ja seinässä olevan datarasian välillä oleva Ethernet-kaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella Ethernet-kaapelilla.
  3. Testaa yhteyttä toisella nettiselaimella.
  4. Testaa yhteyttä suoraan huoneistojakamosta.
  5. Palauta reitittimelle tehdasasetukset. Huomioi, että tämä poistaa kaikki reitittimelle vaihdetut asetukset, esim. langattoman verkon nimen. Verkon nimeksi tulee se, mikä on laitteen takana/pohjassa olevasssa tarrassa ilmoitettu.
  6. Kirjaa häiriöilmoitus liittymän hallinnasta Minun Teliassa tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme chatissa tai puhelimitse.
Jos yhteys hidastelee

Jos yhteys hidastelee, voit selvittää ongelman syytä näillä ohjeilla.

Katso ohje netin nopeuden mittaukseen ja tarkista liittymäsi nopeus nopeustestillä. Jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla, tee vianselvitys seuraavasti:

  1. Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pitäen niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tekemällä virustarkastus. Oiva ohjelma virustarkastukseen ja aktiiviseen suojaukseen on Telia Turvapaketti. Jos käytössäsi on jo Turvapaketti, avaa ohjelma ja paina etusivulla olevaa Virustarkastus-painiketta.
  3. Tyhjennä nettiselaimen (Esim. Mozilla Firefox, Chrome, Safari) väliaikaiset tiedostot ja kokeile yhteyttä ilman välityspalvelinta.
  4. Tarkista laitteidesi toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella suoraan kytketyllä Ethernet-kaapelilla.
Ongelma jatkuu ja mikään ei tunnu auttavan

Testattuasi ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus. Otamme yhteyttä sinuun, jos liittymälle tarvitsee tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Avaa sen laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee
  3. Valitse Hallinnoi liittymääsi otsikon alta Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö.

Kirjaudu sisään

Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.