Takaisin

Netin nopeuden mittaus

Täältä löydät ohjeet netin nopeuden mittaukseen, sekä siirtonopeuden yksiköt.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
Ennen, kuin mittaat nopeuden
  • Sulje kaikki muut käytössä olevat sovellukset. Etenkin tiedostonjako-ohjelmat tai tietokoneelle ohjelmia lataavat sovellukset (esimerkiksi musiikki- tai kuvatiedostojen lataaminen) vaikuttavat maksiminopeuteen oleellisesti.
  • Kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla modeemiin/reitittimeen. Langaton lähiverkko (WLAN) voi alentaa merkittävästi maksiminopeutta. Ethernet- ja kotikuituliittymissä yhteys tulee testata ilman reitintä, suoraan kuitumuuntimesta tai seinän datarasiasta.
  • ADSL/VDSL-liittymissä tarkista käytössä olevan puhelinjohdon kunto. Jos käytössä on pitkä tai jatkettu puhelinjohto, vaihda se lyhyeen enintään 2 metrin puhelinjohtoon.
  • Jos ADSL/VDSL-liittymissä on käytössä muita puhelinverkkoon kytkettyjä laitteita, kytke laiteet irti testauksen ajaksi.
  • Varmista ettei muilta tietokoneilta ole liikennettä verkkoon mittaushetkellä, jos modeemiin on kytketty useampia tietokoneita.

Huom! Mittaus kannattaa tehdä useaan kertaan eri päivinä ja kellonaikoina, jotta internet-liittymän nopeudesta saa luotettavamman tuloksen. Tiedonsiirrossa käytetyt siirtoverkot ja käytössä oleva liittymätekniikka (esim. ADSL, kaapelinetti) vaikuttavat aina jonkin verran myös liittymän todelliseen nopeuteen. Tulokset voivat vaihdella myös käytössä olevan internet-selaimen mukaan.

Nopeustestin tekeminen

Testaa laajakaistayhteyden nopeus joko käyttämällä Telian nopeustestiä tai lataamalla kotimaiselta suurelta ftp-palvelimelta iso tiedosto tietokoneellesi.

  • Telian nopeustesti
  • ftp-palvelin osoitteessa ftp://ftp.funet.fi/dev/
    • Valitse jokin iso tiedosto
    • Klikkaa valittua tiedostoa ja tallenna tiedosto tietokoneelle (esim. työpöydälle)
    • Ruutuun tulee latausikkuna, kun lataus alkaa
    • Näet ikkunasta latausnopeuden. Latausnopeus näytetään yleisesti muodossa kilotavua/sekunti (kt/s).

Hybrid netin osalta selainpohjainen nopeustesti esim. Ooklan Speedtest.net eivät välttämättä näytä kokonaisnopeutta oikein. Suosittelemme käyttämään Speedtest.net sovellusta tai yllä mainittua ftp-palvelinta.

Siirtonopeudet

Internetissä siirtonopeuksien esittämiseen käytetään useimmiten tavuja sekunnissa eli joko kilotavua/sekunti (kt/s, englanniksi kB/s) tai megatavua/sekunti (Mt/s, englanniksi MB/s).

Siirtonopeuden yksiköiden suhteet lyhyesti:

  • 1 tavu (t) on 8 bittiä (bit)
  • 1 kilotavu (kt) on 1000 tavua(t), 1 kilobitti (kbit) on 1024 bittiä (bit)
  • 1 megatavu (Mt) on 1000 kiloatavu (kt), 1 Mbit on 1024 kilobittiä (kbit)

Liittymän ilmoitetut yhteysnopeudet ovat aina teoreettisia maksimeja.

Huom! Laajakaistan nopeus ilmoitetaan tavallisesti kahdessa osassa, esim. 8 Mbit/s / 1 Mbit/s. Ensimmäinen nopeus tarkoittaa tietokoneellesi tulevaa liikennettä ja jälkimmäinen tietokoneeltasi lähtevää liikennettä. Yleensä internetissä tärkeämpi nopeus on ensimmäinen, koneellesi tuleva liikenne. Se määrittää sen nopeuden, jolla internetsivut, elokuvat tai muut tiedostot latautuvat koneellesi. Lähtevää liikennettä tarvitset esimerkiksi silloin, kun pelaat verkkopelejä tai lataat varmuuskopiota pilvipalveluun.

Lisää samasta aiheesta

Nopeustesti

Telian tietoturvatoimenpiteet

Usein kysyttyä nettiyhteyksistä

Yleispalveluvelvoite

Telia Avustaja

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Kiinteän 5G:n käyttö- ja ongelmatilanteet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.