Netin nopeuden mittaus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Mietitkö kuinka nopea nettisi saapuva tai lähtevä liikenne on? Täältä löydät ohjeet netin nopeuden mittaamiseen sekä tietoa siirtonopeuden yksiköistä.

Ennen, kuin mittaat nopeuden
  • Sulje kaikki muut käytössä olevat sovellukset. Etenkin tiedostonjako-ohjelmat tai tietokoneelle ohjelmia lataavat sovellukset (esimerkiksi musiikki- tai kuvatiedostojen lataaminen) vaikuttavat maksiminopeuteen oleellisesti.
  • Kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla modeemiin/reitittimeen. Langaton lähiverkko (WLAN) voi alentaa merkittävästi maksiminopeutta. Ethernet- ja kotikuituliittymissä yhteys tulee testata ilman reitintä, suoraan kuitumuuntimesta tai seinän datarasiasta.
  • ADSL/VDSL-liittymissä tarkista käytössä olevan puhelinjohdon kunto. Jos käytössä on pitkä tai jatkettu puhelinjohto, vaihda se lyhyeen enintään 2 metrin puhelinjohtoon.
  • Jos ADSL/VDSL-liittymissä on käytössä muita puhelinverkkoon kytkettyjä laitteita, kytke laiteet irti testauksen ajaksi.
  • Varmista ettei muilta tietokoneilta ole liikennettä verkkoon mittaushetkellä, jos modeemiin on kytketty useampia tietokoneita.

Huom! Mittaus kannattaa tehdä useaan kertaan eri päivinä ja kellonaikoina, jotta internet-liittymän nopeudesta saa luotettavamman tuloksen. Tiedonsiirrossa käytetyt siirtoverkot ja käytössä oleva liittymätekniikka (esim. ADSL, kaapelinetti) vaikuttavat aina jonkin verran myös liittymän todelliseen nopeuteen. Tulokset voivat vaihdella myös käytössä olevan internet-selaimen mukaan.

Nopeustestin tekeminen

Testaa laajakaistayhteyden nopeus joko käyttämällä nopeustestiämme. Voit testata nopeuden vaihtoehtoisesti lataamalla kotimaiselta suurelta ftp-palvelimelta ison tiedoston tietokoneellesi.

Hybridinetin osalta selainpohjainen nopeustesti, kuten Ooklan Speedtest.net, ei välttämättä näytä kokonaisnopeutta oikein. Suosittelemme käyttämään Speedtest.net sovellusta tai yllä mainittua ftp-palvelinta.

Näin teet nopeustestin ftp-palvelimella:
  1. Mene osoitteeseen ftp://ftp.funet.fi/dev/
  2. Valitse jokin iso tiedosto, klikkaa sitä ja tallenne se tietokoneelle (esim. työpöydälle).
  3. Ruutuun tulee latausikkuna, kun lataus alkaa. Näet ikkunasta latausnopeuden. Latausnopeus näytetään yleisesti muodossa kilotavua/sekunti (kt/s).
Siirtonopeudet

Internetissä siirtonopeuksien esittämiseen käytetään useimmiten tavuja sekunnissa eli joko kilotavua/sekunti (kt/s, englanniksi kB/s) tai megatavua/sekunti (Mt/s, englanniksi MB/s).

Siirtonopeuden yksiköiden suhteet lyhyesti:

  • 1 tavu (t) on 8 bittiä (bit)
  • 1 kilotavu (kt) on 1000 tavua(t), 1 kilobitti (kbit) on 1024 bittiä (bit)
  • 1 megatavu (Mt) on 1000 kiloatavu (kt), 1 Mbit on 1024 kilobittiä (kbit)

Liittymän ilmoitetut yhteysnopeudet ovat aina teoreettisia maksimeja.

Huom! Laajakaistan nopeus ilmoitetaan tavallisesti kahdessa osassa, esim. 8 Mbit/s / 1 Mbit/s. Ensimmäinen nopeus tarkoittaa tietokoneellesi tulevaa liikennettä ja jälkimmäinen tietokoneeltasi lähtevää liikennettä. Yleensä internetissä tärkeämpi nopeus on ensimmäinen, koneellesi tuleva liikenne. Se määrittää sen nopeuden, jolla internetsivut, elokuvat tai muut tiedostot latautuvat koneellesi. Lähtevää liikennettä tarvitset esimerkiksi silloin, kun pelaat verkkopelejä tai lataat varmuuskopiota pilvipalveluun.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.