Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Eikö kaapeliyhteys toimi kunnolla? Tutustu näihin ohjeisiin ratkaistaksesi ongelman.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tarkista ongelmatilanteen kohdatessasi ensin häiriötiedotteet ja häiriökartta. Jos niissä ei näy yleistä häiriötä, kokeile sammuttaa ja sitten käynnistää uudelleen modeemi ja muut laitteet. Tarkista samalla, että johdot ovat kunnolla kiinni.

Jos yhteys ala toimia uudelleenkäynnistyksen jälkeen, tarkista modeemista yhteyden tila. Modeemissa on merkkivalo, jonka vieressä lukee esim. Online/Cable/Cable activity. Kyseinen valo kertoo modeemin ja kaapeliverkon välisen yhteyden tilasta. Jos modeemisi on meiltä, voit tarkistaa valon merkityksen laiteohjeistamme. Jos modeemi on hankittu muualta, asia kannattaa tarkistaa laitteen käyttöohjeesta.

Ongelman rajaus riippuu siitä, palaako modeemissa yhteysvalo vai ei.

Näiden ohjeiden tarkoitus on rajata häiriön syytä ja auttaa ratkaisemaan tilanne. Jos testaamisen perusteella vika piilee kytkennöissä tai omissa laitteissa, Telia Helppi auttaa mielellään ratkomaan pulmat.

Huom!

  • Jos modeemi on vaihdettu tai se on ollut viimeksi käytössä jossain toisessa osoitteessa, modeemilla saattaa kestää tunteja ennen kuin se löytää ensimmäisen kerran yhteyden verkkoon.
  • Osalla asiakkaistamme on ollut ongelmia netin toimivuudessa AVM:n valmistamien FRITZ!Box -kaapelimodeemien kanssa. Olemme olleet asiasta laitevalmistajaan yhteydessä. Jos havaitset ongelmia FRITZ!Box-modeemin kanssa, varmista yhteyden toimivuus vielä toisen valmistajan modeemilla. Jos ongelma ilmenee ainoastaan FRITZ!Box-modeemilla, suosittelemme ottamaan yhteyttä laitevalmistajaan.
Yhteysvalo ei pala

Jos yhteysvalo ei pala, modeemilla ei ole yhteyttä kaapeliverkkoon. Yritä ratkaista ongelma näin:

  1. Jos käytössä on jatkojohtoja, haaroittimia, vahvistimia tai muita välikappaleita, kokeile yhteyttä ilman niitä. Jos asunnossa on multimediarasia, varmista että kytkennät ovat oikein.
  2. Jos asunnossa on useita antennirasioita, testaa yhteyttä niistä.
  3. Jos mahdollista, niin testaa yhteyttä vielä toisella meidän kaapeliverkossamme toimivalla kaapelimodeemilla.
Yhteysvalo palaa, mutta yhteys ei toimi

Jos modeemilla on yhteysvalojen mukaan yhteys kaapeliverkkoon, mutta yhteys ei kuitenkaan toimi, yritä ratkaista ongelma näin:

  1. Yhdistä tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemiin ja testaa toimivuus.
  2. Jos ongelma ei ratkennut, tarkista onko tietokoneen ja modeemin välinen yhteys kunnossa. Jos tietokone ilmoittaa ettei verkkokaapeli ole kytketty, on ongelma tietokoneen ja modeemin välisessä yhteydessä.
  3. Testaa netin toimivuus vielä toisella laitteella, esimerkiksi puhelimella modeemin jakamasta wifistä.
Yhteys katkeilee

Jos kaapelinetti pätkii, ongelmaa kannattaa rajata näillä yksinkertaisilla testeillä:

  1. Kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemin ja testaa esiintyykö katkeilua.
  2. Kokeile yhteyttä useammalla päätelaitteella. Näin varmistat, että ongelma ei ole vain yhdessä päätelaitteessa.
  3. Jos käytössä on modeemin oman antennijohdon lisäksi jatkojohtoja, haaroittimia, vahvistimia tai muita välikappaleita, kytke modeemi antennirasiaan ilman niitä. Jos asunnossa on useita antennirasioita, testaa yhteyttä myös niistä.
Yhteys hidastelee

Kaapelinetin hidastellessa kannattaa aluksi varmistaa, onko kyseessä itse liittymän hidastelu vai esimerkiksi hidasteleva wifi-yhteys.

  1. Kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemin ja testaa nopeustestillä nopeus.
  2. Kokeile yhteyttä useammalla päätelaitteella. Näin varmistat että ongelma ei ole vain yhdessä päätelaitteessa.
  3. Jos käytössä on modeemin oman antennijohdon lisäksi jatkojohtoja, haaroittimia, vahvistimia tai muita välikappaleita, kytke modeemi antennirasiaan ilman niitä. Jos asunnossa on useita antennirasioita, testaa yhteyttä myös niistä.
Ongelma jatkuu ja mikään ei tunnu auttavan

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteistasi tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus. Otamme yhteyttä sinuun, jos liittymälle tarvitsee tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Avaa sen laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee.
  3. Valitse Hallinnoi liittymääsi -otsikon alta Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö.

Kirjaudu sisään

Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai chatin kautta.

Katso vinkit wifin ongelmatilanteisiin
Lue lisää yhteysnopeuksista

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Kaapelilaajakaistan tilaus ja toimitus

Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.