Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Eikö kaapeliyhteys toimi kunnolla? Tutustu näihin ohjeisiin ratkaistaksesi ongelman.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Jos ongelma johtuu omista laitteistasi, kuten esimerkiksi wifistä tai omasta erillisestä reitittimestä, Telia Helppi ratkoo pulmat kanssasi.

Huom! Osalla asiakkaista on ongelmia netin toimivuuden kanssa AVM:n valmistamien FRITZ!Box kaapelimodeemien kanssa. Aiheesta olemme olleet laitevalmistajaan yhteydessä. Mikäli kohtaat ongelmia FRITZ!Box modeemin kanssa, niin tulee yhteyden toimivuus varmistaa vielä toisen valmistajan modeemilla. Mikäli ongelma jää ainoastaan FRITZ!Boxiin, suosittelemme olemaan laitevalmistajaan yhteydessä.

Ongelmatilanteet

Alkuun tarkista häiriötiedotteet ja häiriökartta. Jos yleistä häiriötä ei ole, uudelleenkäynnistää modeemi ja muut omat laitteet. Tarkista samalla, että johdot ovat kunnolla kiinni.

Jos yhteys ei lähde toimimaan uudelleenkäynnistyksen jälkeen, tarkista modeemista yhteyden tila. Modeemissa on merkkivalo, joka kertoo modeemin ja kaapeliverkon välisen yhteyden tilasta. Valon vieressä lukee esim. Online/Cable/Cable activity. Valon merkityksen voit tarkistaa Telian toimittaman modeemin kanssa laiteohjeistamme, muiden laitteiden kohdalla tämä kannattaa tarkistaa laitteen käyttöohjeesta. 

Huom! Mikäli modeemia on vaihdettu tai modeemi on ollut viimeksi käytössä jossain toisessa osoitteessa, modeemilla saattaa kestää tunteja ennen kuin se löytää ensimmäisen kerran yhteyden verkkoon.

Ongelman rajaus riippuu siitä, palaako modeemissa yhteysvalo vai ei.

Yhteysvalo ei pala

Jos yhteysvalo ei pala, modeemilla ei ole yhteyttä kaapeliverkkoon. Yritä ratkaista ongelma näin:

  1. Jos käytössä on jatkojohtoja, haaroittimia, vahvistimia tai muita välikappaleita, kokeile yhteyttä ilman niitä. Jos asunnossa on multimediarasia, varmista kytkennät että ovat oikein.
  2. Testaa yhteys toisesta antennirasiasta, jos niitä on asunnossa useampi.
  3. Testaa yhteyttä mahdollisuuksien mukaan toisella kaapelimodeemilla, joka toimii Telian kaapeliverkossa.
Yhteysvalo palaa, mutta yhteys ei toimi

Jos kaapelimodeemilla on yhteysvalojen mukaan yhteys kaapeliverkkoon, mutta yhteys ei kuitenkaan toimi, yritä ratkaista ongelma näin:

  1. Yhdistä tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemiin ja testaa toimivuus.
  2. Jos ongelma ei ratkennut, tarkista onko yhteys tietokoneen ja modeemin välillä on kunnossa. Jos tietokone ilmoittaa ettei verkkokaapeli ole kytketty, on ongelma tietokoneen ja modeemin välisessä yhteydessä.
  3. Testaa netin toimivuus vielä toisella laitteella, esimerkiksi puhelimella modeemin Wi-Fi:sta.
Yhteys katkeilee

Jos kaapelinetti pätkii, ongelmaa kannattaa rajata muutamalla yksinkertaisella testillä:

  1. Kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemin ja testaa esiintyykö katkeilua.
  2. Kokeile yhteyttä useammalla päätelaitteella. Näin varmistat, että ongelma ei ole vain yhdessä päätelaitteessa.
  3. Jos käytössä on modeemin oman antennijohdon lisäksi jatkoja, haaroittimia, vahvistimia tai mutia välikappaleita, kytke modeemi antennirasiaan ilman niitä. Jos asunnossa on useita antennirasioita, kokeile yhteyttä myös toisesta rasiasta.
Yhteys hidastelee

Kaapelinetin hidastelussa kannattaa aluksi varmistaa, onko kyseessä itse liittymän hidastelu vai esimerkiksi langattoman Wi-Fi-yhteyden hidastelu.

  1. Kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemin ja testaa nopeustestillä nopeus.
  2. Kokeile yhteyttä useammalla päätelaitteella. Näin varmistat että ongelma ei ole vain yhdessä päätelaitteessa.
  3. Jos käytössä on modeemin oman antennijohdon lisäksi jatkoja, haaroittimia, vahvistimia tai muita välikappaleita, kytke modeemi antennirasiaan ilman niitä. Mikäli antennirasioita on useampi kuin yksi, niin testaa yhteyttä myös toisesta rasiasta.
Ongelma jatkuu testauksista huolimatta

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus. Olemme yhteydessä sinuun, jos liittymälle tarvitsee tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Avaa sen laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee.
  3. Valitse Hallinnoi liittymääsi -otsikon alta Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö.

Kirjaudu sisään

Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai avaamalla chat keskustelu.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

 

Katso vinkit wifin ongelmatilanteisiin

Lue lisää yhteysnopeuksista

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.