Turvapaketin asennus ja käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Turvapaketilla suojaat tietokoneet, älypuhelimet ja tabletit viruksia, haittaohjelmia ja troijalaisia vastaan, käytät pankkipalveluita ja teet ostoksia netissä turvallisesti sekä asetat turvalliset rajat lapsen netin käytölle.

Turvapaketti sisältää kaiken tämän:

  • Virustorjunta – Reaali­aikainen suojaus viruksia, troijalaisia ja kiristys­ohjelmia vastaan.
  • Pankki­toimintojen suojaus – Automaattiset turvatoimet suojaavat verkko­pankki­toimintosi ja maksusi.
  • Selauksen suojaus – Estää sinua siirtymästä haitallisille netti­sivuille.
  • Perhe­säännöt – Pidä lapsesi turvassa haitallisilta sisällöiltä ja aseta rajoja ruutuajalle. Voit määrittää oman laitteesi kautta, mitä sovelluksia lapsen laitteella voi käyttää, päättää päivittäiset aikarajat laitteen käytölle sekä asettaa sisällönsuodatuksen selaimeen.

Windows-tietokoneilla Turvapaketti laajentaa Windowsin palomuuria esimerkiksi estämällä sovelluksia lataamasta haitallisia tiedostoja. Apple iOS ja Android -älypuhelimille ja tableteille asennettava Turvapaketti sisältää turvaselaimen.

Tilaa Turvapaketti Minun Teliasta, verkkokaupasta, Telia Kaupasta tai asiakaspalvelustamme. Sinun ei tarvitse olla ennestään asiakkaamme tilataksesi Turvapaketin.

Tutustu ja tilaa

Lataus ja asennus

Voit asentaa Turvapaketin, kun olet saanut tilaamisen jälkeen käyttöönottoviestin sähköpostiisi. Ennen kuin aloitat asennuksen, varmista että:

  • laitteesi käyttöjärjestelmä on ajan tasalla.
  • vanha tietoturvaohjelma on poistettu. Lue tarkemmat ohjeet
  • sinulla on Telia-tunnus, verkkopankkitunnukset tai Mobiilivarmenne.
  • laite on yhteydessä internetiin.

LATAA TURVAPAKETTI

Turvapaketin käyttöönotto ensimmäisellä laitteella
Käyttöönotto tietokoneella
  1. Kirjaudu nettiselaimella Minun Teliaan.
  2. Selaa Liittymät ja palvelut -sivua, jossa Muut palvelut -otsikon alta löydät Turvapaketti-tilauksesi. Paina sen kohdalla olevaa Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Valitse Hallinnoi palvelua.
  4. Valitse Lisää laite.
  5. Valitse, haluatko suojata oman laitteesi, vai teetkö asennusta lapsesi puolesta.
  6. Valitse laitetyyppi.
  7. Jos haluat asentaa Turvapaketin toiselle laitteelle, valitse Asennuslinkin lähetys laitteeseesi sähköpostilla tai tekstiviestillä ja avaa linkki sillä laitteella, johon haluat asentaa Turvapaketin.
  8. Seuraa asennusohjelman ohjeita.
  9. Valmista tuli!
Käyttöönotto puhelimella tai tabletilla
  1. Seuraa asennuksen jälkeen asennuksen ohjeistusta.
  2. Kirjaudu Telia-tunnuksella, jotta pääset aktivoimaan Turvapaketin.
  3. Valitse, haluatko suojata oman laitteesi, vai teetkö asennusta lapsesi puolesta.
  4. Jos haluat asentaa Turvapaketin toiselle laitteelle valitse Asennuslinkin lähetys laitteeseesi sähköpostilla tai tekstiviestillä ja avaa linkki sillä laitteella, johon haluat asentaa Turvapaketin.
  5. Seuraa asennusohjelman ohjeita.
  6. Valmista tuli!
Turvapaketin käyttöönotto lopuilla laitteilla

Näin voit lisätä uuden laitteen Turvapaketille:

  1. Avaa Telia Turvapaketti laitteella, jossa se on jo käytössä.
  2. Paina kohdasta Henkilöt ja laitteet.
  3. Valitse + Lisää laite.
  4. Valitse, haluatko suojata oman laitteesi, vai teetkö asennusta lapsesi puolesta.
  5. Valitse, lisätäänkö laite lähettämällä kutsu sähköpostilla vai tekstiviestillä.
  6. Vastaanottaja saa Turvapaketin asennuslinkin, jonka kautta Turvapaketti ladataan ja asennetaan laitteelle.
  7. Jos teit asennuksen omalle laitteellesi, uuden laitteen lisääminen on nyt valmis. Jos kyseessä on lapsesi laite, siirry asennuksen jälkeen tämän ohjeen kohtaan Lapsen profiilin luominen.
Lapsen profiilin luominen

Turvapaketissa voit luoda lapsellesi oman profiilin ja tehdä sitten Perhesääntöjen avulla profiilille asetuksia.

  1. Kun asennat Turvapakettia lapsen laitteelle, valitse Androidilla sovelluksen alaosasta kohta Teetkö asennusta lapsen puolesta? tai iOS-laitteella Jonkun muun laite -valinta.
     
    Android ja iOS-näkymät
  2. Luo lapsesi profiili.
     
    Android- ja iOS-näkymät.
  3. Profiilin luomisen jälkeen pääsette määrittämään Perhesääntöjä yhdessä.
     
    Android- ja iOS-näkymät
  4. Hyväksy kaikki sovelluksen tarvitsemat käyttöehdot, jotta sovellus toimii lapsesi laitteella.
Perhesääntöjen asettaminen lapsen profiilille

Voit muokata omalla laitteellasi lapselle tekemääsi profiilia. Perhesääntöjen kautta voit asettaa lapsen profiilille päivittäisiä aikarajoja, nukkumaanmenoajan ja sisältösuodatuksia.

  1. Avaa Turvapaketti omalla laitteellasi.
  2. Paina sovelluksen etusivulla kohdasta Henkilöt ja laitteet ja valitse oikea henkilö listasta.
  3. Mene kohtaan Perhesäännöt ja tee siellä tarvittavat muutokset. Muutokset tulevat heti voimaan kaikille henkilön laitteille, joihin Turvapaketti on asennettu.
Päivittäiset aikarajat
  1. Ota aikarajat käyttöön klikkaamalla tai vetämällä Päivittäiset aikarajat -otsikon vieressä olevasta liukukytkimestä niin, että se muuttuu violetiksi.
  2. Voit asettaa käyttörajat erikseen viikonpäiville ja viikonlopulle.
  3. Paina lopuksi oikeasta yläkulmasta Tallenna.

 
Android- ja iOS-näkymät

Huom! Jos lapsen laitteessa on iOS-käyttöjärjestelmä, siihen ei voi asettaa päivittäisiä aikarajoja Turvapaketista. Tämä johtuu käyttöjärjestelmän rajoitteesta. Aikarajojen asettaminen onnistuu kuitenkin suoraan laitteen asetuksista:

  1. Mene laitteen asetuksiin, valitse siellä Ruutuaika ja sitten Appirajoitukset.
  2. Lisää rajoitus: Valitse haluatko rajoittaa kaikkia sovelluksia, tietyn kategorian sovelluksia vai yksittäisiä sovelluksia.
  3. Valitse haluttu aika ja viikonpäivät, joina rajoitus on voimassa. 
  4. Valitse Lisää.
Nukkumaanmenoajat
  1. Ota nukkumaanmenoajat käyttöön klikkaamalla tai vetämällä Nukkumaanmenoaika-otsikon vieressä olevasta liukukytkimestä niin, että se muuttuu violetiksi.

  2. Voit asettaa eri nukkumaanmenoajan erikseen kouluilloille ja viikonloppuilloille.

  3. Paina lopuksi oikeasta yläkulmasta Tallenna.

 
Android- ja iOS-näkymät

Sisällönsuodatukset
  1. Ota sisällönsuodatus käyttöön klikkaamalla tai vetämällä Sisällönsuodatus-otsikon vieressä olevasta liukukytkimestä niin, että se muuttuu violetiksi.
  2. Valitse suodatettavat sisältöluokat.
  3. Paina lopuksi oikeasta yläkulmasta Tallenna.

 
Android- ja iOS-näkymät

Virustarkistuksen tekeminen

Turvapaketti suorittaa automaattisesti virustarkistuksen vähintään kerran päivässä ja lisäksi aina silloin, kun uusi tiedosto ladataan tai uusi sovellus asennetaan.

Huom: iPhone-puhelimissa Turvapaketin virustarkistus ei ole käytössä, sillä juuri virukset eivät ole merkittävä tietoturvauhka niille. Turvapaketissa on kuitenkin monia muita ominaisuuksia, joista myös iPhone-käyttäjänä hyödyt.
 
Voit halutessasi suorittaa virustarkistuksen itse näin:

  1. Avaa Turvapaketti laitteeltasi.
  2. Paina sovelluksen etusivulla kohdasta Suojaus viruksilta ja uhilta.
  3. Paina Tarkista-napista, jolloin Turvapaketti alkaa suorittamaan ylimääräistä tarkistusta.

Tarkistuhistorian näet painamalla kohdasta Tarkistushistoria-kohdasta

Sovelluksen oikeasta kulmasta voit määrittää, sallitaanko virusten tunnistukseen tarvittavien tietojen lataus vain wifi-verkkoon yhdistettynä vai myös mobiilidatayhteyden kautta.

Identiteettisuoja ja salasanaholvi

Ajankohtaista (kesäkuu 2023): Päivitimme Telia Turvapaketti + Freedome VPN -paketin entistäkin kokonaisvaltaisemmaksi. Uudistuksen myötä palvelun nimi on nykyään Turvapaketti + Freedome VPN + Identiteettisuoja ja käyttöön tuli uusia ominaisuuksia. Samalla myös palvelun hintaa päivitettiin. Tiedotimme asiasta suoraan niitä asiakkaita joita muutos koski.

Identiteettisuoja ja salasanaholvi kuuluvat Turvapaketti + Freedome VPN + Identiteettisuoja -yhdistelmäpakettiin. Jos käytössäsi on pelkkä Telia Turvapaketti tai Freedome VPN, saat identiteettisuojan ja salasanaholvin käyttöösi päivittämällä tilauksesi yhdistelmäpakettiin.

 Kuva Turvapaketti-sovelluksen päänäkymästä uudistuksen jälkeen
Uudet ominaisuudet löytyvät palvelun etusivulta sekä sovelluksessa että tietokoneella.
 

Identiteettisuoja

Henkilötietojen monitorointi tarkistaa, onko tietojasi vuotanut nettiin, ilmoittaa mahdollisista tietovuodoista, sekä antaa toimintaohjeita, mikäli tietojasi on ollut mukana tietovuodoissa.

Voit monitoroida sähköpostiosoitteiden lisäksi muitakin henkilötietojasi, kuten puhelinnumeroita ja luottokortteja.

Saat sähköpostiisi ilmoitusviestin, jossa kerrotaan, mitä henkilötietoja tietomurron yhteydessä on vaarantanut, mikä tietomurto on kyseessä, mihin yritykseen tai tahoon tietomurto on kohdistunut, milloin tietomurto on tapahtunut ja mitä henkilötietoja (esim. salasanoja, luottokorttien numeroita ja katuosoitteita) valvottuun sähköpostiosoitteeseesi liittyy ja niin edelleen.
 
Voit lisätä 10 kunkin tyypin kohdetta valvottavaksi eli esim. 10 sähköpostiosoitetta, 10 maksukorttia ja 10 puhelinnumeroa.
 
Huom: Kun luot F-Secure-tilin, tilille määrittämäsi sähköpostiosoite lisätään automaattisesti valvottavaksi. F-Secure lähettää vahvistussähköpostin kyseiseen osoitteeseen, ja sinun on vahvistettava sähköpostiosoite, ennen kuin voit tarkastella yksityiskohtaisia tietoja tietomurroista ja mahdollisesti paljastuneista tiedoista.

Salasanaholvi

Salasanaholvi tallentaa tunnuksesi, salasanasi ja muut tärkeät tietosi turvallisesti. Voit lisätä käyttäjätunnuksen automaattisesti kirjautuessasi palveluun ja synkronoida salasanat eri laitteiden välillä.

Salasanaholvin avulla luot vahvoja salasanoja ja hallinnoit ja vaihdat mahdollisesti heikot salasanasi uusiin. Kätevä automaattitäyttö helpottaa kirjautumista eri palveluihin ja sujuvoittaa netin käyttöäsi.

Salasanaholvi on hyvä ottaa käyttöön ainakin kahdessa laitteessa. Laitteiden synkronointi on helppoa.

Suojattu selaus Safari-selaimessa (iOS-laitteet)

Jotta voit selata nettiä, käyttää verkkopankkia ja tehdä ostoksia turvallisesti iOS-laitteen Safari-selaimella, tarvitsee selaimelle ottaa käyttöön Turvapaketin selainlaajennus. Se myös näyttää sinulle suojaustietoja samalla kun liikut netissä.

Käyttöönotto
  1. Avaa Turvapaketti-sovellus laitteellasi.
  2. Jos et ole vielä määrittänyt laajennusta Safariin, sovelluksen päänäkymässä näkyy laajennuksesta kertova ilmoitus. Paina sen Määritä-painiketta.
  3. Nettiselain aukeaa. Ota siellä laajennus käyttöön näin:

    iPhonessa:
    A. Napauta selaimen osoitekentän vieressä olevaa ikonia, jossa on kaksi A-kirjainta.

    B. Painikkeen ponnahdusvalikko tulee näkyviin. Napauta siinä Hallitse laajennuksia -kohtaa.

    C. Hallitse laajennuksia -valikko tulee näkyviin. Ota Turvallinen selaus -laajennus käyttöön napauttamalla sen vieressä olevasta liukukytkimestä.

    D. Napauta sitten kohdasta Valmis.

    iPadissa:
    A. Napauta palapelin palaa muisuttavaa ikonia.
    B. Ota Turvallinen selaus -laajennus käyttöön napauttamalla sen vieressä olevasta liukukytkimestä.
  4. Olet nyt ottanut suojatun selauksen laajennuksen käyttöön, mutta sinun tarvitsee vielä antaa sille oikeudet kaikkien sivustojen suojaamiseen. Aloita napauttamalla selaimen osoitekentän vieressä olevaa ikonia, jossa on kaksi A-kirjainta.
  5. Napauta Turvallinen selaus -laajennus -kohtaa, jolloin laajennuksen käyttölupa-asetukset tulevat näkyviin.
  6. Napauta Salli aina.
  7. Napauta Salli aina kaikilla sivustoilla.
  8. Lataa sivu uudelleen napauttamalla ympyrän muotoista nuolta.

Vinkki: Voit muuttaa käyttölupa-asetusta myöhemmin laitteen asetuksissa.

Sivuston turvallisuuden manuaalinen tarkistus

Jos sinua epäilyttää, onko henkilötietojen syöttäminen jollekin sivulle turvallista, voit tarkistaa sivuston turvallisuuden manuaalisesti:

  1. Napauta selaimessa verkkosivun osoitteen vieressä näkyvää laajennuskuvaketta (palapelin palan näköinen ikoni)
  2. Valitse aukeavasta luettelosta Selauksen suojaus -laajennus. Tarkistuksen tulos tulee näkyviin selaimesi ylälaitaan.
  3. Palaa takaisin selaimeen valitsemalla Valmis.
Vanhan tietoturvaohjelman poistaminen

Telia Turvapaketin asennusohjelma tunnistaa ja poistaa useimmat muut tietoturvatuotteet automaattisesti asennuksen aikana. Suosittelemme kuitenkin poistamaan muut tietoturvaohjelmat ennen Telia Turvapaketin asennusta manuaalisesti alla olevien ohjeiden mukaan.

Tietoturvaohjelman poistaminen PC-tietokoneelta

Huom! Vaiheet saattavat vaihdella hieman eri Windows-versioissa.

  1. Valitse Käynnistä ja sitten Ohjauspaneeli.
  2. Valitse Ohjelmat ja toiminnot (Windows 10, 8, 7) tai Poista ohjelman asennus (Windows Vista).
  3. Etsi tietoturvaohjelma, jonka haluat poistaa (esimerkiksi Avast Antivirus). Napsauta sitä hiiren oikeanpuoleisella painikkeella ja valitse Poista tai muuta. Käyttäjän tilinvalvonta saattaa tulla näkyviin. Kirjoita järjestelmänvalvojan käyttäjätiedot ja valitse Kyllä.
  4. Poista tietoturvatuotteen asennus toimimalla asennusikkunassa näkyvien ohjeiden mukaan.
  5. Viimeistele asennuksen poisto käynnistämällä tietokone uudelleen pyydettäessä.
Tietoturvaohjelman poistaminen Mac-tietokoneelta

Etsi ohjelmistotoimittajan antamat asennuksenpoisto-ohjeet ja toimi niiden mukaan. Yleensä toimittajat ovat lisänneet erillisen asennuksen poistamiseen käytettävän sovelluksen asennuslevykuvaan (*.dmg) tai pääsovelluksen mukaan Ohjelmat-kansioon. Voit kokeilla seuraavia:

  1. Avaa Finder > Ohjelmat.
  2. Etsi sen tietoturvatuotteen kansio, jonka haluat poistaa (esimerkiksi Avast Antivirus). Avaa kansio ja kaksoisnapsauta kansiossa mahdollisesti olevaa asennuksenpoistosovellusta.
  3. Vahvista, että haluat poistaa tuotteen asennuksen. Kirjoita todennusikkunaan järjestelmänvalvojan käyttäjätiedot ja valitse OK.
  4. Viimeistele asennuksen poisto käynnistämällä tietokone uudelleen pyydettäessä.
Laitteistovaatimukset

Tuetut käyttöjärjestelmät:

  • Windows 11
  • Windows 10* Anniversary Update tai uudempi
  • Windows 8.1*
  • macOS 10.15 (Catalina) tai uudempi
  • Android 8.0 ja uudemmat sekä vähintään 70 Mt vapaata levytilaa
  • iOS 13 ja uudemmat sekä vähintään 10 Mt vapaata levytilaa

* Poislukien ARM-pohjaiset tietokoneet ja tabletit

Laitteet joille ei ole tukea:

  • Chromebook-laitteet

Suoritin: Vähintään Intel Pentium 4 (PC & Mac)

Muisti: 1 Gt tai enemmän (PC & Mac)

Levytila: 600 Mt vapaata levytilaa (PC) tai 250 Mt vapaata levytilaa (Mac)

Lisäksi:

  • Nopea nettiyhteys tilauksen vahvistamiseen ja päivitysten vastaanottamiseen.
  • Windows: Järjestelmän on oltava Microsoftin määrittämien Windowsin vähimmäisvaatimusten mukainen.
Turvapaketin irtisanominen

Turvapaketin irtisanominen onnistuu helpoiten näin:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Aukeavalta sivulta löydät Muut palvelut -otsikon alta Turvapaketti-tilauksesi. Paina sen kohdalla olevaa Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Klikkaa Poista palvelu -painiketta sivun alalaidassa ja seuraa ohjeita.

IRTISANO TURVAPAKETTI

Voit myös aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Freedome VPN -palvelun ohjeet

Telia Yhteyspiste -palvelun ohjeet

Huijausviestit ja huijauspuhelut

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.