Takaisin

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Jos yhteys ei lähde toimimaan kytkettyäsi modeemin, toimi ensin allaolevan olevan pikaohjeen mukaan. Ohje sopii käytettäväksi myös VDSL-tekniikalle.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
Yhteyden korjaamisen pikaohje
  1. Tarkista ajankohtaiset häiriötiedotteet ja häiriökartta. Niistä ei löydy selitystä vialle, etene kohtaan 2.
  2. Irrota virta- ja puhelinjohdot modeemista noin puoleksi minuutiksi.
  3. Kytke johdot takaisin kiinni modeemiin ja kytke laitteeseen virta.
  4. Testaa toimiiko yhteys. jos käytät yhteyttä langattomasti (WLAN), kokeile yhteyttä kytkemällä verkkokaapeli modeemin ja tietokoneen välille.

Jos tämänkään jälkeen yhteys ei toimi, tarkista onko modeemilla valojen mukaan yhteys keskukselle. Ongelman syy ja jatkoselvitystoimet riippuvat siitä.

Telia Avustaja tarkistaa ja korjaa automaattisesti verkkoyhteyden, laajakaistamodeemin ja sähköpostin asetukset.

Lue lisää Telia Avustajasta

Ongelmatilanteet
ADSL-valo ei pala

Jos modeemin yhteysvalo (DSL-, ADSL- tai Broadband-niminen valo) ei pala jatkuvasti, tarkoittaa se useimmissa modeemeissa sitä, ettei yhteys modeemin ja verkon välillä toimi. Ongelma voi johtua modeemista, puhelinjohdoista tai verkosta. Vianselvityksen nopeuttamiseksi kannattaa ensin varmistaa, ovatko omat laitteet kunnossa ja oikein kytketty. Jos niistä ei löydy vikaa, ongelma on verkon puolella.

Tarkista ainakin seuraavat asiat:

  1. Millaisia valoja modeemissa palaa? Jos mitään valoja ei pala vaikka modeemin sähköjohto on kiinni ja virrat ovat päällä, niin modeemi on todennäköisesti rikki. Testaa yhteyden toimivuutta toisella modeemilla jos mahdollista.
  2. Tarkista modeemisi merkkivalojen toiminta laitteen käyttöoppaasta. Jos valot palavat muuten normaalisti, mutta yhteysvalo on pimeä tai vilkuttaa rauhallisesti, tarkista modeemin kytkennät. Ota modeemista sekä puhelin- että virtajohto irti puoleksi minuutiksi. Varmista, että puhelinjohdon liittimet ovat molemmista päistä kunnolla kiinni.
  3. Varmista modeemin toimivuus, jos yhteysvalo ei ala palaa kiinteästi. Toimivuuden voi varmistaa kahdella tavalla. Suositeltavampi tapa on testata liittymässä toista, varmasti toimivaa modeemia. Toinen mahdollisuus on testata oma modeemisi jossain toisessa toimivaksi tiedetyssä liittymässä.
  4. Jos käytössä on lankapuhelinliittymä ja ADSL-modeemilla ei ole erillistä rasiaa, irrota kaikki muut samaan linjaan kytketyt laitteet mukaan lukien häiriönestosuodatin.
  5. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla ja tarvittaessa myös toisesta pistorasiasta, jos huoneistossa on useita puhelinpistorasioita. ADSL-modeemin kanssa suositellaan käytettäväksi noin 2 metriä pitkää johtoa. Modeemin ei tarvitse olla kytketty tietokoneeseen testauksen aikana, vaan riittää että modeemi saa sähköä ja puhelinjohto on kytketty. Vika on puhelinjohdoissa, jos modeemin mukaan yhteys on kunnossa.
  6. Jos käytössäsi on 10 tai 24 Mbit/s liittymänopeus, varmista että modeemisi tukee nopeuden vaatimaa ADSL2+-standardia.
  7. Varmista, että modeemissasi on uusin ohjelmistoversio. Jos modeemiin on tarjolla ohjelmistopäivitys, asenna se.
ADSL-valo palaa, mutta yhteys ei toimi

Jos modeemin yhteysvalo (DSL-, ADSL- tai Broadband-niminen valo) palaa kiinteästi, tarkoittaa se useimmissa modeemeissa, että laite saa yhteyden keskukselle. Jos yhteys ei kuitenkaan toimi, todennäköisimmät syyt ovat:

  • Modeemissa on väärät asetukset, VPI/VCI 0/33
  • Modeemin ja tietokoneen välinen yhteys ei toimi.
  • Tietokoneen verkkoasetukset ovat väärät.

Jos ongelma ei ratkennut, tarkista seuraavat asiat:

  1. Varmista, etteivät palomuurin asetukset estä internet-selaimen pääsyä internetiin. Katso myös lisätiedot Telia Turvapaketin käyttäjille.
  2. Ellei ongelma ratkennut, tarkista että yhteys tietokoneen ja modeemin välillä on kunnossa. Modeemissa pitää palaa tästä ilmoittava valo. Valon vieressä lukee esimerkiksi LAN tai Ethernet. Jos tietokone ilmoittaa, että verkkokaapelia ei ole kytketty, on ongelma tietokoneen ja modeemin välisessä yhteydessä. Verkkokaapeli saattaa olla irti toisesta päästä tai siinä on kontaktihäiriö.
  3. Käynnistä modeemi uudelleen irrottamalla virta- ja puhelinjohdot noin puoleksi minuutiksi ja kytkemällä ne sen jälkeen takaisin kiinni. Käynnistä modeemi uudelleen, jos modeemissa on erillinen virtapainike.
  4. Jos käytössä on muita verkkolaitteita (esim. WLAN-tukiasema tai kytkin), käynnistä myös ne uudelleen pitäen niitä puoli minuuttia virratta. Ellei yhteys lähde tämän jälkeen toimimaan, kytke tietokone suoraan modeemiin verkkokaapelilla.
  5. Jos aiemmat toimet eivät ole auttaneet, mutta modeemin yhteysvalo edelleenkin ilmoittaa yhteyden modeemin ja keskuksen välillä olevan kunnossa, ovat modeemin asetukset todennäköisesti pielessä. Tämä on todennäköisin syy, mikäli modeemi on ollut aiemmin käytössä toisen operaattorin liittymässä. Testaa seuraavaksi näitä asioita:

    - Testaaminen toisella modeemilla, jossa on varmasti Telian asetukset.
    - Tarkista modeemin asetukset. Lähes kaikkiin modeemeihin on mahdollista syöttää oikeat asetukset manuaalisesti. Se vaatii, että modeemi on kytketty verkkokaapelilla tietokoneeseen. Noudata asetusten määrittämisessä valmistajan ohjeita, jotka laitteen ohjekirjasta tai valmistajan internetsivuilta. Telian verkkoasetukset ovat VPI/VCI 0/33.
    - Voit kokeilla modeemin resetointia eli tehdasasetuksille palauttamista. Osa modeemeista hakee automaattisesti verkon asetukset, kun laite on resetoitu. Varmista laitteen ohjekirjasta, miten resetointi tehdään. Huomioithan, että resetointi nollaa kaikki modeemissa muutetut asetukset, kuten mahdolliset WLAN-verkon suojausasetukset. Älä resetoi modeemia, jos modeemissa on WLAN käytössä, etkä osaa määritellä uusia suojausasetuksia.
  6. Varmista, että modeemissasi on uusin ohjelmistoversio. Jos modeemiin on tarjolla ohjelmistopäivitys, asenna se.

Jos tarvitset apua laitteen asetuksiin liittyvissä asioissa, voit hakea asiantuntian apua Telia Helpistä.

ADSL-yhteys pätkii

Yhteyden pätkimiseen on kaksi pääsyytä: yhteys modeemista keskukseen ja yhteys modeemista tietokoneeseen. Vianselvityksen nopeuttamiseksi on ensin selvitettävä kummasta pätkiminen johtuu. Ensiksi on varmistettava omien laitteiden toimivuus. Jos niistä ei löydy vikaa, ongelma on verkossa. Seuraa alla olevia ohjeita pätkivän yhteyden syyn selvittämiseksi.

Useimmissa ADSL-modeemeissa on yhteysvalo (DSL- tai ADSL-valo), joka kertoo yhteydestä modeemin ja keskuksen välillä. Yleisimmin yhteysvalo palaa kiinteästi tai värisee hieman, kun modeemi on yhteydessä keskukseen. Yhteysvalon hidas vilkkuminen tai sammuminen kokonaan tarkoittaa sitä, että modeemin ja keskuksen välinen yhteys katkeaa jostain syystä.

Tarkkaile modeemin valojen käyttäytymistä, kun yhteys katkeaa. Varmista modeemisi valojen oikea toiminta laitteen ohjekirjasta.

ADSL-yhteys keskukselle katkeaa

Jokin aiheuttaa häiriöitä puhelinlinjalla, jos yhteys modeemin ja keskuksen välillä katkeilee, jolloin modeemi ei pysty pitämään yhteyttä ylhäällä.

  1. Käynnistä modeemi uudelleen. Irrota modeemista puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot takaisin ja odota, että modeemi käynnistyy normaalisti. Jos käytät modeemin lisäksi jotain muutakin verkkolaitetta, kuten WLAN-tukiasemaa tai kytkintä, käynnistä myös ne uudestaan.
  2. Testaa puhelinjohdon toimivuus. Jos käytössä on puhelinjatkojohto(ja), vaihda ne yhteen lyhyeen, enintään 2 metriä pitkään puhelinjohtoon.
  3. Irroita kaikki muut laitteet linjasta, jos puhelinlinjaan on kytketty ADSL-modeemin lisäksi muita laitteita, kuten esim. lankapuhelin tai faksi. Mikäli jokin laite aiheuttaa häiriötä linjaan, vaikuttaa tämä yleensä ensimmäisenä ADSL-yhteyteen.
  4. Testaa yhteyttä toisesta pistorasiasta, jos käytössä on useampia puhelinpistorasioita. Yleensä yksi rasioista on pääpistorasia ja muut ovat lisäpistorasioita. Pääpistorasia sijaitsee yleensä eteisestä ja siitä voi saada paremmin yhteyden, mikäli välijohdot seinien sisällä ovat huonot. Myös puhelinrasia tai puhelinjohdon pistoke voi olla viallinen.
  5. Testaa yhteyttä toisella modeemilla, jos edellä olevista toimenpiteistä ei ole apua.
ADSL-yhteys keskukselle säilyy

Jos yhteys pätkii tietokoneella, mutta modeemin yhteys keskukselle säilyy (eli modeemin ADSL- tai DSL-valo palaa kiinteästi), on ongelma todennäköisesti tietokoneella tai modeemissa.

  1. Käynnistä modeemi uudelleen. Irrota modeemista puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot takaisin ja odota, että modeemi käynnistyy normaalisti. Mikäli käytössäsi on ADSL-modeemin lisäksi jokin muukin verkkolaite, kuten WLAN-tukiasema tai kytkin, käynnistä myös ne uudestaan.
  2. Mikäli käytössäsi on modeemin lisäksi jokin muukin verkkolaite, kuten WLAN-tukiasema tai kytkin, poista ne käytöstä ja kytke tietokone suoraan Ethernet-kaapelilla modeemiin ja kokeile nyt yhteyden toimivuutta.
  3. Tarkista selaimen asetukset.
  4. Modeemin konfigurointi siltaavaan tilaan (jos modeemi on reitittävänä) tai modeemin ohjelmiston päivittäminen uusimpaan versioon saattaa myös auttaa pätkimisongelmiin. Varmista modeemin ohjekirjasta tai valmistajan kotisivuilta ohjeet asetuksen vaihtamiseen. Modeemien asetusten konfigurointi ei kuulu vikapalvelun tukeen.

Jos tarvitset apua laitteen asetuksiin liittyvissä asioissa, voit hakea asiantuntian apua Telia Helpistä.

ADSL-yhteys hidastelee

Pystyt tarkistamaan liittymäsi nopeuden nopeustesteillä, ohjeet löydät artikkelista Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen. Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos liittymä toimii selvästi alhaisemmalla nopeudella kuin pitäisi. Testaa nopeus uudestaan jokaisen vianselvitysvaiheen jälkeen nähdäksesi toimenpiteiden vaikutuksen.

  1. Käynnistä modeemi ja tietokone uudelleen. Jos käytössä on muita verkkolaitteita, kuten esim. kytkin tai WLAN-tukiasema, käynnistä myös nämä laitteet uudelleen.
  2. Testaa yhteyttä kytkemällä tietokone Ethernet-kaapelilla ADSL-modeemiin, jos käytössäsi on muita verkkolaitteita.
  3. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla, varsinkin jos modeemi on kytketty puhelinlinjaan jatkojohdolla. Huonolaatuinen tai liian pitkä puhelinjohto modeemin ja puhelinpistokkeen välissä aiheuttaa usein linjan hidastelua.
  4. Irroita kaikki muut laitteet linjasta, jos puhelinlinjaan on kytketty ADSL-modeemin lisäksi muita laitteita, kuten esim. lankapuhelin tai faksi. Mikäli jokin laite aiheuttaa häiriötä linjaan, vaikuttaa tämä yleensä ensimmäisenä ADSL-yhteyteen. Varmista yhteyden toimivuus irroittamalla kaikki muut laitteet linjasta.
  5. Varmista, etteivät haittaohjelmat hidasta yhteyttäsi, tarkistamalla tietokone virusten varalta. Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Ohjeen manuaaliseen virustarkistukseen Telia Tietoturva -ohjelmalla löydät artikkelista Virustarkistus Telia Tietoturva -ohjelmalla.
  6. Tyhjennä internetselaimen väliaikaiset tiedostot ja kokeile yhteyttä ilman välityspalvelinta, jos aiemmat toimet eivät ole auttaneet.
  7. Testaa yhteyden toimivuus vielä toisella päätelaitteella: tietokoneella, puhelimella tai tabletilla. Testauksen aikana kannattaa muut laitteet irrottaa modeemista, niin että vain nopeustestiä tekevä laite on yhdistetty modeemiin.
  8. Mikäli käytössäsi on yli 8 Mbit/s liittymä, mutta käytössä oleva nopeus on korkeintaan 8 Mbit/s, varmista että modeemisi tukee ADSL2+-modulaatiota ja että se on myös modeemin asetuksissa käytössä. Vanhemmat standardit G.dmt ja Ansi T1.413 mahdollistavat vain 8 Mbit/s siirtonopeuden, kun taas ADSL2+ tukee 24 Mbit/s nopeutta.
  9. Testaa yhteyttä toisella modeemilla, mikäli aiemmat toimet eivät ole auttaneet ja nopeus pysyy edelleen alhaisena.
Ongelma jatkuu testauksista huolimatta

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus. Olemme yhteydessä sinuun, jos liittymälle on tarpeen tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.

  • Kirjaudu telia.fi sivuille
  • Avaa laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee
  • Valitse "Hallinnoi liittymääsi” otsikon alta ”Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö"

Kirjaudu sisään

Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai avaamalla chat keskustelu.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Lisää samasta aiheesta

ADSL-laajakaistan tilaus ja toimitus

ADSL-laajakaistan käyttöönotto

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Kiinteän 5G:n käyttö- ja ongelmatilanteet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.