ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Jos yhteys ei ala toimimaan kytkettyäsi reitittimen, toimi ensin allaolevan olevan pikaohjeen mukaan. Ohje sopii myös VDSL-tekniikalle.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
Yhteyden korjaamisen pikaohje
  1. Tarkista ajankohtaiset häiriötiedotteet ja häiriökartta. Jos niistä ei löydy selitystä vialle, etene kohtaan 2.
  2. Irrota virta- ja puhelinjohdot reitittimestä noin puoleksi minuutiksi.
  3. Kytke johdot takaisin reitittimeen ja kytke laitteeseen virta.
  4. Testaa toimiiko yhteys. Jos käytät yhteyttä langattomasti eli wifiä, kokeile yhteyttä kytkemällä verkkokaapeli reitittimen ja tietokoneen välille.

Jos yhteys ei vieläkään toimi, tarkista onko reitittimellä valojen mukaan yhteys verkkoon. Ongelman syy ja jatkoselvitystoimet riippuvat siitä.

ADSL-valo ei pala

Jos reitittimen yhteysvalo (DSL-, ADSL- tai Broadband-niminen valo) ei pala jatkuvasti, se tarkoittaa useimmiten sitä, ettei yhteys reitittimen ja verkon välillä toimi. Ongelma voi johtua reitittimestä, puhelinjohdoista tai verkosta. Vianselvityksen nopeuttamiseksi kannattaa ensin varmistaa, ovatko omat laitteesi kunnossa ja oikein kytketty. Jos niistä ei löydy vikaa, ongelma on verkossa.

Tarkista ainakin seuraavat asiat:

  1. Millaisia valoja reitittimessä palaa? Jos mitään valoja ei pala vaikka reitittimen sähköjohto on kiinni ja virrat ovat päällä, reititin on todennäköisesti rikki. Testaa yhteyden toimivuutta toisella reitittimellä jos mahdollista.
  2. Tarkista reitittimen merkkivalojen merkitykset laitteen käyttöoppaasta. Jos valot palavat muuten normaalisti, mutta yhteysvalo on pimeä tai vilkuttaa rauhallisesti, tarkista reitittimen kytkennät. Ota reitittimestä sekä puhelin- että virtajohto irti puoleksi minuutiksi. Varmista, että puhelinjohdon liittimet ovat molemmista päistä kunnolla kiinni.
  3. Varmista reitittimen toimivuus, jos yhteysvalo ei ala palaa kiinteästi. Toimivuuden voi varmistaa kahdella tavalla. Paras tapa on testata liittymässä toista, varmasti toimivaa reititintä. Toinen vaihtoehto on testata omaa reititintäsi jossain toisessa toimivaksi tiedetyssä liittymässä.
  4. Jos kyseessä on lankapuhelinliittymä ja ADSL-reitittimellä ei ole erillistä rasiaa, irrota kaikki muut samaan linjaan kytketyt laitteet. mukaan lukien häiriönestosuodatin.
  5. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla sekä toisesta pistorasiasta jos niitä on huoneistossa useita. ADSL-reitittimen kanssa suositellaan käytettäväksi noin 2 metrin pituista johtoa. Reitittimen ei tarvitse olla kytketty tietokoneeseen testauksen aikana. Sen sijaan riittää että reititin saa sähköä ja siihen on kytketty puhelinjohto. Vika on puhelinjohdoissa, jos reitittimen mukaan yhteys on kunnossa.
  6. Jos käytössäsi on 10 tai 24 Mbit/s liittymänopeus, varmista että reitittimesi tukee nopeuden vaatimaa ADSL2+-standardia.
  7. Varmista, että reitittimessäsi on uusin ohjelmistoversio. Jos tarjolla on ohjelmistopäivitys, asenna se.
ADSL-valo palaa, mutta yhteys ei toimi

Jos reitittimen yhteysvalo (DSL-, ADSL- tai Broadband-niminen valo) palaa kiinteästi, tarkoittaa se useimmiten sitä, että laite saa yhteyden verkkoon. Jos yhteys ei kuitenkaan toimi, todennäköisimmät syyt ovat:

  • Reitittimen asetukset ovat väärät, VPI/VCI 0/33
  • Reitittimen ja tietokoneen välinen yhteys ei toimi.
  • Tietokoneen verkkoasetukset ovat väärät.

Jos ongelma ei ratkennut, tarkista seuraavat asiat:

  1. Varmista, etteivät palomuurin asetukset estä nettiselaimelta pääsyä internetiin. Katso myös lisätiedot Telia Turvapaketin käyttäjille.
  2. Ellei ongelma ratkennut, tarkista että yhteys tietokoneen ja reitittimen välillä toimii. Reitittimessä pitää palaa tästä ilmoittava valo. Valon vieressä lukee esimerkiksi LAN tai Ethernet. Jos tietokone ilmoittaa, että verkkokaapelia ei ole kytketty, on ongelma tietokoneen ja reitittimen välisessä yhteydessä. Verkkokaapeli saattaa olla irti toisesta päästä tai siinä on kontaktihäiriö.
  3. Irrota reitittimestä virta- ja puhelinjohdot noin puoleksi minuutiksi ja kytke ne sitten takaisin kiinni. Käynnistä reititin, jos siinä on erillinen virtapainike.
  4. Jos käytössä on muita verkkolaitteita (esim. WLAN-tukiasema tai kytkin), käynnistä myös ne uudelleen pitäen niitä puoli minuuttia virratta. Ellei yhteys ala tämän jälkeen toimimaan, kytke tietokone suoraan reitittimeen verkkokaapelilla.
  5. Jos aiemmat toimet eivät ole auttaneet, mutta reitittimen yhteysvalo ilmoittaa edelleen että laitteella olisi yhteys verkkoon, saattavat reitittimen asetukset olla pielessä. Tämä on todennäköisin syy, jos reititin on ollut aiemmin käytössä toisen operaattorin liittymässä. Testaa seuraavaksi näitä asioita:
    - Testaa toisella reitittimellä, jossa on varmasti Telian asetukset.
    - Tarkista reitittimen asetukset. Lähes kaikkiin reitittimiin voi syöttää oikeat asetukset manuaalisesti, kun reititin on kytketty verkkokaapelilla tietokoneeseen. Noudata asetusten määrittämisessä valmistajan ohjeita, jotka löydät laitteen ohjekirjasta tai valmistajan nettisivuilta. Telian verkkoasetukset ovat VPI/VCI 0/33.
    - Kokeile reitittimen resetointia eli tehdasasetuksille palauttamista. Osa reitittimistä hakee automaattisesti verkon asetukset resetoinnin yhteydessä. Varmista laitteen ohjekirjasta, miten resetointi tehdään. Huomioithan, että resetointi nollaa kaikki reitittimen asetuksiin tekemäsi muutokset, kuten WLAN-verkon suojausasetukset. Älä resetoi reititintä, jos käytät wifiä etkä osaa määrittää suojausasetuksia uudelleen.
  6. Varmista, että reitittimessäsi on uusin ohjelmistoversio. Jos reitittimeen on tarjolla ohjelmistopäivitys, asenna se.
ADSL-yhteys pätkii

Yhteyden pätkimistä saattaa tapahtua joko reitittimen ja verkon välillä tai reitittimen ja päätelaitteen (kuten tietokoneen) välillä. Vian paikannus alkaa siitä, että selvitetään kummasta pätkiminen johtuu.

Ensiksi on varmistettava omien laitteiden toimivuus. Jos niistä ei löydy vikaa, ongelma on verkon ja reitittimen välillä. Seuraa alla olevia ohjeita pätkivän yhteyden syyn selvittämiseksi.

Useimmissa ADSL-reitittimissä on yhteysvalo (DSL- tai ADSL-valo), joka kertoo yhteyden laadusta  reitittimen ja verkon välillä. Yleensä yhteysvalo palaa kiinteästi tai värisee hieman, kun reititin on yhteydessä verkkoon. Yhteysvalon hidas vilkkuminen tai sammuminen kokonaan tarkoittaa sitä, että reitittimen ja verkon välinen yhteys katkeaa jostain syystä.

Tarkkaile reitittimen valoja, kun yhteys katkeaa. Varmista reitittimesi valojen toiminta laitteen ohjekirjasta.

ADSL-yhteys verkkoon katkeaa

Jokin aiheuttaa häiriöitä puhelinlinjalla, jos yhteys reitittimen ja verkon välillä katkeilee, jolloin reititin ei pysty pitämään yhteyttä ylhäällä.

  1. Käynnistä reititin uudelleen. Irrota reitittimestä puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot takaisin ja odota, että reititin käynnistyy. Jos käytät reitittimen lisäksi muita verkkolaitetta, kuten WLAN-tukiasemaa tai kytkintä, käynnistä myös ne uudestaan.
  2. Testaa puhelinjohdon toimivuus. Jos käytössä on puhelinjatkojohto(ja), vaihda ne yhteen lyhyeen, enintään 2 metriä pitkään puhelinjohtoon.
  3. Jos puhelinlinjaan on kytketty ADSL-reitittimen lisäksi muita laitteita, kuten lankapuhelin tai faksi, irrota myös ne linjasta ja kokeile yhteyden toimivuus sitten. Jokin linjaan kytketyistä laitteista saattaa aiheuttaa häiriötä vaikuttaen ADSL-yhteyden toimivuuteen.
  4. Jos huoneistossa on useita puhelinpistorasioita, testaa yhteyttä myös niistä. Yleensä yksi rasioista on pääpistorasia ja muut ovat lisäpistorasioita. Pääpistorasia sijaitsee yleensä eteisestä ja siitä voi saada paremman yhteyden, jos välijohdot seinien sisällä ovat huonot. Myös puhelinrasia tai puhelinjohdon pistoke voi olla viallinen.
  5. Testaa yhteyttä toisella reitittimellä, jos edellä olevista toimenpiteistä ei ole apua.
ADSL-yhteys verkkoon säilyy

Jos yhteys pätkii tietokoneella, mutta reitittimen ADSL- tai DSL-valo palaa kiinteästi eli yhteys verkkoon säilyy, on ongelma todennäköisesti tietokoneessa tai reitittimessä.

  1. Käynnistä reititin uudelleen. Irrota reitittimestä puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot takaisin ja odota, että reititin käynnistyy. Jos käytössä on ADSL-reitittimen lisäksi muitakin verkkolaitteita, kuten WLAN-tukiasema tai kytkin, käynnistä myös ne uudestaan.
  2. Jos käytössä on ADSL-reitittimen lisäksi muita verkkolaitteita, kuten WLAN-tukiasema tai kytkin, poista ne käytöstä ja kytke tietokone suoraan Ethernet-kaapelilla reitittimeen ja kokeile yhteyden toimivuutta.
  3. Tarkista selaimen asetukset.
  4. Reitittimen asettaminen siltaavaan tilaan tai reitittimen ohjelmiston päivittäminen saattaa myös auttaa pätkimisongelmiin. Varmista reitittimen ohjekirjasta tai valmistajan kotisivuilta, miten asetukset vaihdetaan. Reitittimien asetusten tekeminen ei kuulu vikapalvelumme tukeen, mutta voit ostaa palvelun Telia Helpiltä.
ADSL-yhteys hidastelee

Voit tarkistaa liittymäsi nopeuden nopeustestillä. Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos liittymä toimii selvästi hitaammin kuin pitäisi. Testaa nopeus uudestaan jokaisen vianselvitysvaiheen jälkeen nähdäksesi toimenpiteiden vaikutuksen.

  1. Käynnistä reititin ja tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita, kuten kytkin tai WLAN-tukiasema, käynnistä myös ne uudelleen.
  2. Jos käytössäsi on muitakin verkkolaitteita, testaa yhteyttä kytkemällä tietokone Ethernet-kaapelilla suoraan ADSL-reitittimeen.
  3. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla, varsinkin jos reititin on kytketty puhelinlinjaan jatkojohdolla. Huonolaatuinen tai liian pitkä johto reitittimen ja puhelinpistokkeen välissä aiheuttaa usein yhteyden hidastelua.
  4. Jos puhelinlinjaan on kytketty ADSL-reitittimen lisäksi muita laitteita, kuten lankapuhelin tai faksi, irrota ne linjasta ja kokeile yhteyden toimivuutta sitten. Jokin laitteista saattaa aiheuttaa häiriötä linjaan vaikuttaen ADSL-yhteyden toimintaan.
  5. Tarkista tietokone virusten varalta. Tietokoneelle päässeet haittaohjelmat, virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Ohjeen manuaaliseen virustarkistukseen Telia Turvapaketilla löydät artikkelista Turvapaketin asennus ja käyttöohjeet.
  6. Tyhjennä nettiselaimen väliaikaiset tiedostot ja kokeile yhteyttä ilman välityspalvelinta, jos aiemmat toimet eivät ole auttaneet.
  7. Testaa yhteyden toimivuus toisella päätelaitteella: tietokoneella, puhelimella tai tabletilla. Testauksen aikana kannattaa muut laitteet irrottaa reitittimestä, niin että vain nopeustestiä tekevä laite on yhdistetty reitittimeen.
  8. Jos käytössäsi on yli 8 Mbit/s liittymä, mutta käytössä oleva nopeus on korkeintaan 8 Mbit/s, varmista että reitittimesi tukee ADSL2+-modulaatiota ja että se on myös reitittimen asetuksissa käytössä. Vanhemmat standardit G.dmt ja Ansi T1.413 mahdollistavat vain 8 Mbit/s siirtonopeuden, kun taas ADSL2+ tukee 24 Mbit/s nopeutta.
  9. Testaa yhteyttä toisella reitittimellä, jos aiemmat toimet eivät ole auttaneet ja nopeus on edelleen alhainen.
Ongelma jatkuu testauksista huolimatta

Testattuasi ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, laitteistasi tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus. Otamme yhteyttä sinuun, jos liittymälle tarvitsee tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Avaa sen laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee.
  3. Valitse Hallinnoi liittymääsi otsikon alta Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö.

Kirjaudu sisään

Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai avaamalla chat-keskustelu.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

ADSL-laajakaistan tilaus ja toimitus

ADSL-laajakaistan käyttöönotto

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.