ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Jos yhteys ei lähde toimimaan kytkettyäsi modeemin, toimi ensin allaolevan olevan pikaohjeen mukaan. Ohje sopii käytettäväksi myös VDSL-tekniikalle.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
Yhteyden korjaamisen pikaohje
  1. Tarkista ajankohtaiset häiriötiedotteet ja häiriökartta. Jos niistä ei löydy selitystä vialle, etene kohtaan 2.
  2. Irrota virta- ja puhelinjohdot modeemista noin puoleksi minuutiksi.
  3. Kytke johdot takaisin modeemiin ja kytke laitteeseen virta.
  4. Testaa toimiiko yhteys. Jos käytät yhteyttä langattomasti (WLAN), kokeile yhteyttä kytkemällä verkkokaapeli modeemin ja tietokoneen välille.

Jos yhteys ei vieläkään toimi, tarkista onko modeemilla valojen mukaan yhteys keskukselle. Ongelman syy ja jatkoselvitystoimet riippuvat siitä.

ADSL-valo ei pala

Jos modeemin yhteysvalo (DSL-, ADSL- tai Broadband-niminen valo) ei pala jatkuvasti, se tarkoittaa useimmiten sitä, ettei yhteys modeemin ja verkon välillä toimi. Ongelma voi johtua modeemista, puhelinjohdoista tai verkosta. Vianselvityksen nopeuttamiseksi kannattaa ensin varmistaa, ovatko omat laitteet kunnossa ja oikein kytketty. Jos niistä ei löydy vikaa, ongelma on verkon puolella.

Tarkista ainakin seuraavat asiat:

  1. Millaisia valoja modeemissa palaa? Jos mitään valoja ei pala vaikka modeemin sähköjohto on kiinni ja virrat ovat päällä, modeemi on todennäköisesti rikki. Testaa yhteyden toimivuutta toisella modeemilla jos mahdollista.
  2. Tarkista modeemin merkkivalojen toiminta laitteen käyttöoppaasta. Jos valot palavat muuten normaalisti, mutta yhteysvalo on pimeä tai vilkuttaa rauhallisesti, tarkista modeemin kytkennät. Ota modeemista sekä puhelin- että virtajohto irti puoleksi minuutiksi. Varmista, että puhelinjohdon liittimet ovat molemmista päistä kunnolla kiinni.
  3. Varmista modeemin toimivuus, jos yhteysvalo ei ala palaa kiinteästi. Toimivuuden voi varmistaa kahdella tavalla. Suositeltavampi tapa on testata liittymässä toista, varmasti toimivaa modeemia. Toinen mahdollisuus on testata oma modeemisi jossain toisessa toimivaksi tiedetyssä liittymässä.
  4. Jos käytössä on lankapuhelinliittymä ja ADSL-modeemilla ei ole erillistä rasiaa, irrota kaikki muut samaan linjaan kytketyt laitteet mukaan lukien häiriönestosuodatin.
  5. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla ja tarvittaessa myös toisesta pistorasiasta, jos huoneistossa on useita puhelinpistorasioita. ADSL-modeemin kanssa suositellaan käytettäväksi noin 2 metriä pitkää johtoa. Modeemin ei tarvitse olla kytketty tietokoneeseen testauksen aikana, vaan riittää että laite saa sähköä ja puhelinjohto on kytketty. Vika on puhelinjohdoissa, jos modeemin mukaan yhteys on kunnossa.
  6. Jos käytössäsi on 10 tai 24 Mbit/s liittymänopeus, varmista että modeemisi tukee nopeuden vaatimaa ADSL2+-standardia.
  7. Varmista, että modeemissasi on uusin ohjelmistoversio. Jos modeemiin on tarjolla ohjelmistopäivitys, asenna se.
ADSL-valo palaa, mutta yhteys ei toimi

Jos modeemin yhteysvalo (DSL-, ADSL- tai Broadband-niminen valo) palaa kiinteästi, tarkoittaa se useimmiten sitä, että laite saa yhteyden keskukselle. Jos yhteys ei kuitenkaan toimi, todennäköisimmät syyt ovat:

  • Modeemissa on väärät asetukset, VPI/VCI 0/33
  • Modeemin ja tietokoneen välinen yhteys ei toimi.
  • Tietokoneen verkkoasetukset ovat väärät.

Jos ongelma ei ratkennut, tarkista seuraavat asiat:

  1. Varmista, etteivät palomuurin asetukset estä nettiselaimelta pääsyä internetiin. Katso myös lisätiedot Telia Turvapaketin käyttäjille.
  2. Ellei ongelma ratkennut, tarkista että yhteys tietokoneen ja modeemin välillä on kunnossa. Modeemissa pitää palaa tästä ilmoittava valo. Valon vieressä lukee esimerkiksi LAN tai Ethernet. Jos tietokone ilmoittaa, ettei verkkokaapelia ole kytketty, on ongelma tietokoneen ja modeemin välisessä yhteydessä. Verkkokaapeli saattaa olla irti toisesta päästä tai siinä on kontaktihäiriö.
  3. Irrota modeemista virta- ja puhelinjohdot noin puoleksi minuutiksi ja kytke ne sitten takaisin kiinni. Käynnistä modeemi, jos siinä on erillinen virtapainike.
  4. Jos käytössä on muita verkkolaitteita (esim. WLAN-tukiasema tai kytkin), käynnistä myös ne uudelleen pitäen niitä puoli minuuttia virratta. Ellei yhteys lähde tämän jälkeen toimimaan, kytke tietokone suoraan modeemiin verkkokaapelilla.
  5. Jos aiemmat toimet eivät ole auttaneet, mutta modeemin yhteysvalo edelleenkin ilmoittaa yhteyden modeemin ja keskuksen välillä olevan kunnossa, saattavat modeemin asetukset olla pielessä. Tämä on todennäköisin syy, mikäli modeemi on ollut aiemmin käytössä toisen operaattorin liittymässä. Testaa seuraavaksi näitä asioita:
    - Testaa toisella modeemilla, jossa on varmasti Telian asetukset.
    - Tarkista modeemin asetukset. Lähes kaikkiin modeemeihin voi syöttää oikeat asetukset manuaalisesti, kunhan modeemi on kytketty verkkokaapelilla tietokoneeseen. Noudata asetusten määrittämisessä valmistajan ohjeita, jotka laitteen ohjekirjasta tai valmistajan nettisivuilta. Telian verkkoasetukset ovat VPI/VCI 0/33.
    - Kokeile modeemin resetointia eli tehdasasetuksille palauttamista. Osa modeemeista hakee automaattisesti verkon asetukset resetoinnin yhteydessä. Varmista laitteen ohjekirjasta, miten resetointi tehdään. Huomioithan, että resetointi nollaa kaikki modeemin asetuksiin tekemäsi muutokset, kuten WLAN-verkon suojausasetukset. Älä resetoi modeemia, jos modeemissa on WLAN käytössä, etkä osaa määrittää suojausasetuksia uudelleen.
  6. Varmista, että modeemissasi on uusin ohjelmistoversio. Jos modeemiin on tarjolla ohjelmistopäivitys, asenna se.
ADSL-yhteys pätkii

Yhteyden pätkimiseen on kaksi pääsyytä: yhteys modeemista keskukseen tai yhteys modeemista tietokoneeseen. Vianselvityksen nopeuttamiseksi on selvitettävä kummasta pätkiminen johtuu. Ensiksi on varmistettava omien laitteiden toimivuus. Jos niistä ei löydy vikaa, ongelma on verkossa. Seuraa alla olevia ohjeita pätkivän yhteyden syyn selvittämiseksi.

Useimmissa ADSL-modeemeissa on yhteysvalo (DSL- tai ADSL-valo), joka kertoo yhteydestä modeemin ja keskuksen välillä. Yleisimmin yhteysvalo palaa kiinteästi tai värisee hieman, kun modeemi on yhteydessä keskukseen. Yhteysvalon hidas vilkkuminen tai sammuminen kokonaan tarkoittaa sitä, että modeemin ja keskuksen välinen yhteys katkeaa jostain syystä.

Tarkkaile modeemin valojen käyttäytymistä, kun yhteys katkeaa. Varmista modeemisi valojen toiminta laitteen ohjekirjasta.

ADSL-yhteys keskukselle katkeaa

Jokin aiheuttaa häiriöitä puhelinlinjalla, jos yhteys modeemin ja keskuksen välillä katkeilee, jolloin modeemi ei pysty pitämään yhteyttä ylhäällä.

  1. Käynnistä modeemi uudelleen. Irrota modeemista puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot takaisin ja odota, että modeemi käynnistyy. Jos käytät modeemin lisäksi muita verkkolaitetta, kuten WLAN-tukiasemaa tai kytkintä, käynnistä myös ne uudestaan.
  2. Testaa puhelinjohdon toimivuus. Jos käytössä on puhelinjatkojohto(ja), vaihda ne yhteen lyhyeen, enintään 2 metriä pitkään puhelinjohtoon.
  3. Jos puhelinlinjaan on kytketty ADSL-modeemin lisäksi muita laitteita, kuten lankapuhelin tai faksi, irrota myös ne linjasta ja kokeile yhteyden toimivuus sitten. Jokin linjaan kytketyistä laitteista saattaa aiheuttaa häiriötä vaikuttaen ADSL-yhteyden toimivuuteen.
  4. Testaa yhteyttä toisesta pistorasiasta, jos käytettävissä on useita puhelinpistorasioita. Yleensä yksi rasioista on pääpistorasia ja muut ovat lisäpistorasioita. Pääpistorasia sijaitsee yleensä eteisestä ja siitä voi saada paremman yhteyden, jos välijohdot seinien sisällä ovat huonot. Myös puhelinrasia tai puhelinjohdon pistoke voi olla viallinen.
  5. Testaa yhteyttä toisella modeemilla, jos edellä olevista toimenpiteistä ei ole apua.
ADSL-yhteys keskukselle säilyy

Jos yhteys pätkii tietokoneella, mutta modeemin ADSL- tai DSL-valo palaa kiinteästi eli yhteys keskukselle säilyy, on ongelma todennäköisesti tietokoneessa tai modeemissa.

  1. Käynnistä modeemi uudelleen. Irrota modeemista puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot takaisin ja odota, että modeemi käynnistyy. Jos käytössä on ADSL-modeemin lisäksi muitakin verkkolaitteita, kuten WLAN-tukiasema tai kytkin, käynnistä myös ne uudestaan.
  2. Jos käytössä on ADSL-modeemin lisäksi muitakin verkkolaitteita, kuten WLAN-tukiasema tai kytkin, poista ne käytöstä ja kytke tietokone suoraan Ethernet-kaapelilla modeemiin ja kokeile yhteyden toimivuutta.
  3. Tarkista selaimen asetukset.
  4. Modeemin asettaminen siltaavaan tilaan (jos modeemi on reitittävänä) tai modeemin ohjelmiston päivittäminen saattaa myös auttaa pätkimisongelmiin. Varmista modeemin ohjekirjasta tai valmistajan kotisivuilta, miten asetukset vaihdetaan. Modeemien asetusten tekeminen ei kuulu vikapalvelumme tukeen, mutta voit ostaa palvelun Telia Helpiltä.
ADSL-yhteys hidastelee

Pystyt tarkistamaan liittymäsi nopeuden nopeustesteillä, ohjeet löydät artikkelista Netin nopeuden mittaus. Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos liittymä toimii selvästi hitaammin kuin pitäisi. Testaa nopeus uudestaan jokaisen vianselvitysvaiheen jälkeen nähdäksesi toimenpiteiden vaikutuksen.

  1. Käynnistä modeemi ja tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita, kuten kytkin tai WLAN-tukiasema, käynnistä myös ne uudelleen.
  2. Jos käytössäsi on muitakin verkkolaitteita, testaa yhteyttä kytkemällä tietokone Ethernet-kaapelilla suoraan ADSL-modeemiin.
  3. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla, varsinkin jos modeemi on kytketty puhelinlinjaan jatkojohdolla. Huonolaatuinen tai liian pitkä johto modeemin ja puhelinpistokkeen välissä aiheuttaa usein yhteyden hidastelua.
  4. Jos puhelinlinjaan on kytketty ADSL-modeemin lisäksi muita laitteita, kuten lankapuhelin tai faksi, irrota ne linjasta ja kokeile yhteyden toimivuutta sitten. Jokin laitteista saattaa aiheuttaa häiriötä linjaan vaikuttaen ADSL-yhteyden toimintaan.
  5. Tarkista tietokone virusten varalta. Tietokoneelle päässeet haittaohjelmat, virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Ohjeen manuaaliseen virustarkistukseen Telia Turvapaketilla löydät artikkelista Turvapaketin asennus ja käyttöohjeet.
  6. Tyhjennä nettiselaimen väliaikaiset tiedostot ja kokeile yhteyttä ilman välityspalvelinta, jos aiemmat toimet eivät ole auttaneet.
  7. Testaa yhteyden toimivuus toisella päätelaitteella: tietokoneella, puhelimella tai tabletilla. Testauksen aikana kannattaa muut laitteet irrottaa modeemista, niin että vain nopeustestiä tekevä laite on yhdistetty modeemiin.
  8. Jos käytössäsi on yli 8 Mbit/s liittymä, mutta käytössä oleva nopeus on korkeintaan 8 Mbit/s, varmista että modeemisi tukee ADSL2+-modulaatiota ja että se on myös modeemin asetuksissa käytössä. Vanhemmat standardit G.dmt ja Ansi T1.413 mahdollistavat vain 8 Mbit/s siirtonopeuden, kun taas ADSL2+ tukee 24 Mbit/s nopeutta.
  9. Testaa yhteyttä toisella modeemilla, jos aiemmat toimet eivät ole auttaneet ja nopeus on edelleen alhainen.
Ongelma jatkuu testauksista huolimatta

Testattuasi ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, laitteistasi tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus. Otamme yhteyttä sinuun, jos liittymälle tarvitsee tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Avaa sen laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee.
  3. Valitse Hallinnoi liittymääsi otsikon alta Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö.

Kirjaudu sisään

Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai avaamalla chat-keskustelu.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

ADSL-laajakaistan tilaus ja toimitus

ADSL-laajakaistan käyttöönotto

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.