ZTE MC888 5G -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

ZTE MC888 on 5G-reititin, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa käymme läpi laitteen esittelyn, ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.

Huomioithan, että 5G-kuuluvuus on toistaiseksi saatavilla rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme verkkoa vauhdilla.

Tarkista 5G-verkon kuuluvuusalueet

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneeli

  1. Signaalin voimakkuuden valot – Mitä useampi valo palaa kolmesta, sitä vahvempi signaalin voimakkuus on. Valo ei pala, jos signaalia ei ole tai sim-korttia ei ole asennettu reitittimeen.
  2. Verkkoyhteyden valo
    Punainen: Ei verkkoyhteyttä (tarkista sim-kortti)
    Sininen: 3G- tai 4G-yhteys on käytettävissä
    Valkoinen: 5G-yhteys on käytettävissä
  3. WiFi-yhteyden valo
    Päällä: Wifi toimii normaalisti
    Vilkkuu: WPS aktivoituu
    Ei valoa: Wifi-yhteys on pois päältä
  4. Virtavalo
    Päällä: Reitittimeen on kytketty virta
    Ei valoa: Reititin on sammutettuna
Takapaneeli

5. WPS-painike – Aktivoi WPS-toiminto painamalla tätä näppäintä.
6. RJ11 – Ei käytössä
7. LAN-portit – Voit kytkeä omat laitteesi verkkokaapelilla näihin portteihin.
8. Virtaportti – Liitä reititin tästä virtalähteeseen,

Pohja

9. Sim-korttipaikka ja Reset-painike – Käytä reitittimessä nano-kokoista sim-korttia. Painamalla Reset-painikkeen pohjaan noin 3 sekunniksi, laite palautuu tehdasasetuksille.

Käyttöönotto
  1. Sijoita reititin avaralle paikalle ikkunan lähettyville ja varmista, ettei siihen ole vielä kytketty virtajohtoa.
  2. Käännä reititin niin, että näet sen pohjan. Avaa pohjassa oleva korttipaikan kansi (A) ja aseta nano-kokoinen sim-kortti paikoilleen oikein päin. Huomioi sim-kortin viistetyn kulman oikea suunta. (B)
  3. Kytke virtajohto reitittimeen ja verkkovirtalähteen pistokepää kotisi sähkörasiaan.
  4. Reitittimen päällä olevat LED-valot syttyvät virran ollessa päällä ja laite alkaa hakemaan verkkoyhteyttä.
Langattoman verkon yhdistäminen (wifi, WLAN)

Langattoman verkon eli wifin nimen ja salasanan löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta.

WiFi SSID: Langattoman verkon nimi
Key: Langattoman verkon salasana

Langattoman verkon asetuksia, kuten verkon nimeä (SSID) ja salasanaa (Key) pääset vaihtamaan laitehallintasivulta, jonne kirjaudutaan nettiselaimen kautta. Vaihtamalla nimeä ja salasanaa tunnistat oman kotisi wifi-verkon helpommin.

Katso ohjeet hallintasivulle kirjautumiseen

Laitteen hallinta

Voit tarkastella ja muuttaa reitittimen asetuksia hallintasivulta, jonne kirjaudutaan päätelaitteen (esim. tietokone, tabletti) nettiselaimen kautta. Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa reitittimen jakaman wifi-verkon nimen ja salasanan.

Hallintasivulle kirjautuminen
  1. Muodosta yhteys päätelaitteestasi reitittimeen verkkokaapelilla tai langattomasti wifillä.
  2. Avaa nettiselain ja kirjoita osoitekenttään laitehallinnan verkkosivun osoite 192.168.32.1. Jos linkin osoite ei toimi, katso reitittimen pohjasta Device Manager Website -kohdasta laitehallinnan verkkosivun oletusmuotoinen osoite. Syötä se nettiselaimen osoitekenttään.
  3. Syötä reitittimen pohjassa Password-kohdassa oleva salasana ja valitse Login (Kirjaudu).

Tarkempia ohjeita asetuksien muokkaamiseen löydät alempaa tästä samasta ohjeesta.

Verkkolukitus

Jos nettiyhteys toimii huonosti ja reitittimen signaalin voimakkuuden merkkivalot kertovat heikosta verkon signaalista, voit kokeilla lukita laitteen käyttämään tiettyä verkkoa, esim. vain 4G:tä. Voit myös kokeilla alentaa käytettävää taajuutta, jolloin signaali yleensä vahvistuu ja yhteys paranee.

Huom: Laite kannattaa lukita käyttämään 5G-verkkoa ainoastaan, jos 5G-verkko on saatavilla alueella. Tarkista tarvittaessa asia kuuluvuuskartasta.

  1. Kirjaudu laitteen hallintasivulle.
  2. Kun olet hallintasivuston etusivulla, katkaise reitittimen nettiyhteys 2 Oma reititin -kohdan alta (keskimmäinen iso ympyrä). Kuvassa yhteys on jo kytketty pois päältä, eli OFF-tilaan (A).
  3. Kun yhteys on katkaistu, paina 2 Oma reititin -kohdasta ylempää Asetukset-nappia (B).
    Huom: Kun yhteys on katkaistu, hallintasivu saattaa pyytää kirjautumaan uudelleen.
  4. Avaa Yhteysasetukset-valikosta Verkon valinta -kohta.


    Verkon valinnassa voit lukita reitittimen käyttämään esimerkiksi vain 4G-verkkoa.
    Huom: Toistaiseksi verkkoa ei kannata lukita 5G SA -valintaan. Jos haluat lukita 5G:hen, käytä valintaa 5G NSA.
  5. Palaa Yhteysasetukset-valikkoon ja avaa sitten Kaistan valinta.

    Valitse raksittamalla ne taajuudet, joita haluat reitittimesi käyttävän ja paina Käytä. Jos et ole varma mitkä taajuudet toimivat, kokeile niitä yksitellen korkeimmasta taajuudesta matalimpaan eli aloita esimerkiksi Kaista 1:stä ja etene siitä kohti pienempiä taajuuksia.

    Kaistojen taajuudet menevät seuraavasti:

    Kaista 1 =  2100 MHz
    Kaista 3 =  1800 MHz
    Kaista 7 =  2600 MHz
    Kaista 8 = 900 MHz
    Kaista 20 =  800 MHz
    Kaista 28 =  700 MHz
    Kaista 78 = 3500 MHz

  6. Kun olet ottanut valitsemasi taajuudet käyttöön, palaa etusivulle (kohta 2.) ja kytke nettiyhteys takaisin päälle.
  7. Verkkolukitus on nyt valmis!
Opengate-profiilin luonti

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda hallintasivun asetuksissa uusi APN-profiili. Lisäksi tarvitset liittymääsi lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun.

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle.
  2. Paina kohdan 2 Oma reititin (keskimmäinen ympyrä) alta 4G+-kohdasta Asetukset-painiketta.
  3. Valitse Yhteysasetukset-valikosta Yhteyspiste.
  4. Tee Yhteyspiste-osiossa seuraaviin kohtiin muutokset:
    Tila: Valitse Manuaalinen
    Profiilin nimi: Nimeä profiili esim. "Opengate"
    Yhteyspiste: kirjoita tähän "opengate"

    Klikkaa lopuksi Aseta oletukseksi, jolloin profiili tallentuu ja tulee käyttöön oletusprofiilina.

Apua ongelmatilanteisiin

Tarkista reitittimen merkkivalojen toiminta ja kokeile sijoittaa reititin paremmalle paikalle jos mahdollista. Hyvä paikka reitittimelle on avara ja lähellä ikkunaa.

Monet ongelmat ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta n. 3 sekuntia. Huomioithan, että tehdasasetuksien palautus nollaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja päätelaitteet tarvitsee yhdistää wifiin uudelleen.

Ohjelmistopäivitysten tarkistaminen

Ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä reitittimen suorituskyvyn, toimivuuden ja tietoturvallisuuden vuoksi. Tarkistathan ongelmatilanteissa, että reitittimellä on käytössä uusin ohjelmistoversio. Oletuksena ohjelmistopäivitykset latautuvat automaattisesti, ja suosittelemme pitämään ne niin.
Voit tarkistaa reitittimen ohjelmiston näin:

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle.
  2. Valitse hallintasivuston etusivulta Lisäasetukset.
  3. Valitse Päivitä-välilehti.
  4.  Tarkista, että Päivitä automaattisesti -kohdassa on valittuna Käytössä. Tallenna mahdolliset muutokset klikkaamalla sinistä Käytä-painiketta.
  5. Voit tarkistaa samalla, onko uusinta päivitystä tarjolla painamalla Tarkista-painiketta. Jos ohjelmistopäivitys on saatavilla, lataa ja asenna se.
Wifi-yhteys pätkii tai hidastelee

Jos wifi-yhteys pätkii tai hidastelee, voit kokeilla muokata wifi-asetuksia reitittimen hallintasivulta. Siellä voit myös vaihtaa wifi-verkon nimeä ja salasanaa. Voit käyttää reitittimen jakamaa wifi -yhteyttä 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksilla ja oletuksena laite käyttää molempia taajuuksia. Kaistanleveyden pienentäminen auttaa häiriöisessä ympäristössä wifi-yhteyttä toimimaan paremmin.

  1. Kirjauduttuasi reitittimen hallintasivulle valitse Wi-Fi-otsikon alta Asetukset.
  2. Ensisijainen SSID -välilehdellä voit halutessasi muokata verkon nimeä ja salasanaa. Valitse ylhäältä kohta Band Ohjaus: Ei käytössä, jos haluat muokata erikseen 2,4 Ghz ja 5GHz taajuksia (paina Käytä, niin verkot näkyvät erikseen). Verkon nimen vaihtaminen onnistuu kohdasta Verkon nimi (SSID) ja salasanan vaihtaminen kohdassa WLAN-salasana. Jos muutat jotain, muista painaa lopuksi sinistä Käytä-painiketta, jotta muutokset tallentuvat.
  3. Siirry Lisäasetukset-välilehdelle. Siellä voit muuttaa langattoman verkon kaistanleveyttä kohdasta Kanavan kaistanleveys. Valitse kaistanleveydeksi ensisijaisesti 20 MHz tai 40 MHz. Voit kokeilla vaihtaa myös Taajuus (kanava) -kohdan valintaa. Puhelimelle ladattavalla Wifi analyzer -sovelluksella voit kartoittaa, millä kanavista olisi vähiten ruuhkaa.
Tekniset tiedot
  • Suoritin: Qualcomm X62
  • Mitat: 182 x 124 x 70 mm
  • Paino: 650 g
  • Sim-kortti: Nano-sim
  • Liitännät: 
    2 x 1 Gb LAN-portti
    1 x USB-C 3.1 (ei käytössä) 
    1 x 1 RJ11 portti (ei käytössä)
  • Wifi 802.11 b/g/n/a/ac/ax 2x2 MIMO 2.4 GHz ja 802.11 ac 2x2 MIMO 5 GHz
  • Max 31 päätelaitetta
  • 5G-verkkostandardi: 5G NR, 3GPP Rel 16 5G NR SA&NSA option 3X
  • Verkkotaajuudet:  
    5G: 3500 MHz (78), 700 MHz (28)
    4G: 2100 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz, 900 MHz, 800 MHz, 700 MHz, 2600 MHz (B1/3/7/8/20/28/38) 
  • Toimintalämpötila: -20–55 °C, vain sisäkäyttöön
  • Maksimitehonkulutus: 15 W
  • Takuu: 24 kk
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Wifin nopeus ja toimivuus

Wifin ongelmatilanteet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.