ZTE MF296R -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

ZTE MF296R -reitittimellä jaat kodin mobiiliyhteyden laitteillesi verkkokaapelilla tai langattomasti wifillä. Reititin tarvitsee nano-sim-kokoisen sim-kortin, jolle on tilattuna nettiliittymä. Laite toimii 3G- ja 4G-verkoissa ja siihen voi kytkeä tarvittaessa erilliset antennit.

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet
Etupaneeli

  1. Virtavalo – Valo palaa, kun laitteessa on virrat päällä.
  2. WiFi-valo
    Valkoinen valo palaa kiinteästi: wifi-yhteys on päällä
    Valkoinen valo vilkkuu: WPS-yhdistäminen on käynnissä
    Valo ei pala: wifi-yhteys ei ole päällä
  3. Signaalivalo
    Valkoinen valo: laite on yhdistänyt 4G-verkkoon
    Sininen valo: laite on yhdistänyt 3G- tai 2G-verkkoon
    Punainen valo: laite ei saa yhteyttä verkkoon, sim-kortti puuttuu tai se on huonosti kiinni tai meneillään on muu häiriötilanne.
    Apua ongelmatilanteisiin
  4. NFC-alue – Alue, josta NFC-yhdistäminen tapahtuu

Huom! Laitteen merkkivalot sammuvat normaalisti 15 min kuluttua käynnistyksestä virransäästöominaisuuden vuoksi. Voit kytkeä valot palamaan koko ajan laitteen asetuksista tai painamalla kerran nopeasti WPS-painiketta (7), jolloin valot palavat jälleen 15 min.

Laitteen pohja

5.  Micro USB -portti – Ei käytössä
6.  Sim-korttipaikka – Asenna tähän nano-sim-kokoinen sim-kortti. Varmista, että viistetty kulma sim-kortista menee laitteeseen tehdyn merkinnän mukaisesti oikein päin.

Takapaneeli

7.  WPS – Kun painat painiketta lyhyesti, WPS-yhdistäminen aktivoituu.
8.  Power – Virtajohdon paikka
9.  Phone – Ei käytössä
10.  WAN/LAN 1–4 – Verkkoportit, joihin voit kytkeä omia laitteita verkkokaapelilla.
11.  Reset – Paina nappi pohjaan yhtäjaksoisesti noin 3 sekunniksi palauttaaksesi laitteen tehdasasetukset.
12.  SMA-liittimet – Ulkoisten antennien liitäntäpaikat, joista oikea tukee vain 2600 MHz taajuutta ja vasen muita taajuuksia.

Käyttöönotto
  1. Irrota sim-korttikehyksestä nano-kokoinen sim-kortti, joka on korteista pienin.
  2. Varmista, ettei laitteeseen ole vielä kytketty virtaa.
  3. Aseta sim-kortti reitittimen sim-korttipaikkaan kuvan mukaisesti, eli viistotettu kulma osoittaen oikealle. Työnnä korttia, kunnes kuulet napsahduksen, jolloin kortti on asetuttunut oikein. (Jos sinun tarvitsee poistaa sim-kortti laitteesta, niin paina sitä kevyesti, jolloin se ponnahtaa ulos.)
  4. Etsi asunnosta reitittimelle paikka, joka on avoin, lähellä ikkunaa ja nettiä tarvitsevien laitteiden kannalta keskeinen. Reitittimen sijoittamisella on suuri merkitys siihen, miten hyvin tukiasemalta saapuva signaali pääsee reitittimelle ja siihen miten reitittimen jakama wifi-yhteys toimii.
  5. Kytke reitittimen virtajohto ja yhdistä se sähköpistorasiaan.
  6. Odota, kunnes Power-merkkivalo palaa kiinteästi valkoisena ja signaalin merkkivalo palaa valkoisena tai sinisenä.
  7. Laite on nyt valmis käytettäväksi! Kytke omat laitteesi reitittimeen verkkokaapelilla tai langattomasti wifi-yhteydellä.
Langattoman verkon käyttö (WLAN, wifi)
  1. Varmista merkkivaloista, että reitittimen wifi-yhteys on päällä eli WiFi-valo palaa valkoisena.
  2. Etsi laitteellasi (esim. puhelin, tietokone tai televisio) reitittimesi jakaman verkon nimi. Nimi on ilmoitettu reitittimen pohjassa olevassa tarrassa WiFi SSID -kohdassa.
  3. Valitse laitteellasi oikea verkko ja yhdistä siihen. Syötä salasana pyydettäessä. Löydät salasanan reitittimen tarrasta kohdasta WiFi Key.
  4. Yhteyden muodostaminen on valmis!

Voit halutessasi muokata verkon nimeä ja salasanaa laitteen hallinnasta.

Vinkki! Tässä reitittimessä on NFC-lukualue. Voit siis yhdistää laitteesi wifiin myös ilman salasanaa, jos laitteessasi on NFC-ominaisuus ja se on kytketty päälle. Reitittimen edessä on merkitty merkkivalolla alue, josta NFC-yhdistäminen tapahtuu.  

Laitteen hallinta

Reitittimen hallintasivulla voit tarkistella tai muokata laitteen asetuksia ja tarkistaa, onko ohjelmistopäivityksiä saatavilla. Hallintasivulle kirjaudutaan nettiselaimen kautta. Sivustoa suositellaan käytettäväksi tietokoneen nettiselaimella, jolloin käyttö on selkeämpää. Kirjautumista varten tarvitset hallintasivun salasanan, joka löytyy reitittimen pohjassa olevasta tarrasta.

  1. Varmista, että laite jolla olet kirjautumassa hallintasivulle, on yhteydessä reitittimeen wifillä tai verkkokaapelilla.
  2. Avaa nettiselain (esim. Google Chrome, Mozilla Firefox tai Opera) ja mene sillä hallintasivustolle. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettisivun osoitteeksi: http://192.168.32.1
  3. Syötä hallintasivun salasana kirjautumisnäkymässä. Löydät sen reitittimen pohjassa olevasta tarrasta kohdasta "Password:" (URL on hallintasivun osoite).
  4. Olet nyt kirjautunut hallintasivulle, jossa voit muuttaa reitittimen asetuksia, kuten wifi-verkon nimeä ja salasanaa.

Huom! Jos vaihdat hallintasivun salasanan, kirjoita se muistiin. Jos salasana unohtuu, voit palauttaa tehdasasetukset laitteelle, jolloin voit käyttää jälleen tarrassa lukevaa salasanaa.

Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko eli wifi toimii syystä tai toisesta huonosti. Sen toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit kokeilla parantaa wifin toimintaa muuttamalla hallintasivulla reitittimen asetuksia.

  1. Kirjaudu hallintasivulle.
    Katso ohjeet kirjautumiseen
  2. Hallintasivun keskellä on kohta 2 Oma reititin. Klikkaa siinä Wi-Fi -tekstin alla olevaa Asetukset-nappia.
  3. Perusasetuksissa voit vaihtaa langattoman verkon nimeä (Verkon nimi (SSID)) ja salasanaa (Wi-Fi -salasana). Voit myös ottaa wifi-yhteyden ja kaistaohjauksen pois käytöstä asettamalla ne Ei käytössä -tilaan WLAN-kytkin ja Kaistanohjaus -kohdista. Tallenna valinnat klikkaamalla Käytä.

    Voit vaihtaa verkon nimen kirjoittamalla haluamasi nimen kohtaan Verkon nimi (SSID)

    Jos haluat vaihtaa wifin salasanan, kirjoita uusi salasana kohtaan WLAN-salasana. Salasanan on oltava vähintään 8 merkkiä pitkä. Tallenna muutos klikkaamalla Käytä.

    Verkon nimeä tai salasanaa muuttaessa ruudulle saattaa tulla ilmoitus ”Kaikkien yhdistettyjen WLAN-laitteiden on yhdistettävä uudelleen. Haluatko jatkaa?”. Paina Kyllä, jonka jälkeen muutokset astuvat voimaan.

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa verkonvalintaa tai -taajuutta verkkohallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa. ZTE MF296R -reitittimellä voit myös asettaa käytettäväksi tiettyjä 4G-verkon taajuuksia.

Huomioithan, että jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa ja tiettyä taajuutta, laite ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja tai taajuuksia automaattisesti. Se voi aiheuttaa yhteysongelmia jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa tai lukittua taajuutta ei ole saatavilla.

  1. Avaa hallintasivusto. Salasanan löydät reitittimen takana olevan tarran Website Password -kohdasta. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettiselaimen osoiteriville http://192.168.32.1
    Huom! Jos vaihdat hallintasivun salasanan, kirjoita se itsellesi muistiin. Jos salasana unohtuu, voit palauttaa laitteelle tehdasasetukset eli tehdä resetoinnin, jolloin voit käyttää jälleen tarrassa lukevaa salasanaa.
  2. Kirjautumisen jälkeen paina kohdan 2 Oma reititin (keskimmäinen ympyrä) alta 4G-kohdasta Asetukset-painiketta.
  3. Klikkaa Yhteysasetukset-pääotsikon alta kohtaa Lukitse taajuus.
  4. Voit lukita yhteyden käyttämään tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse valikosta LTE-taajuusalueeksi haluamasi taajuus ja paina Käytä. Valitse taajuus alueella käytössä olevista taajuuksista, joista yleisimpiä 4G-verkossa ovat 800 MHz ja 1800 MHz, mutta muitakin taajuuksia kannattaa kokeilla.
  5. Kun olet tehnyt haluamasi lukitusasetukset, käynnistä lopuksi reititin uudelleen. Voit esimerkiksi irrottaa laitteen virtajohdon 10 sekunniksi ja kytkeä sen sitten takaisin.
Opengate-profiilin luonti

 Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda hallintasivun asetuksissa uusi APN-profiili. Lisäksi tarvitset liittymääsi lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun.

  1. Kirjaudu hallintasivulle.
  2. Kirjautumisen jälkeen paina kohdan 2 Oma reititin (keskimmäinen ympyrä) alta 4G-kohdasta Asetukset-painiketta.
  3. Valitse Yhteysasetukset-valikosta Yhteyspiste.
  4. Tee Yhteyspiste-osiossa seuraaviin kohtiin muutokset:
    Tila: Valitse Manuaalinen
    Profiilin nimi: Nimeä profiili esim. "Opengate"
    Yhteyspiste: Laita tilaksi opengate

    Klikkaa lopuksi Aseta oletukseksi, jolloin profiili tallentuu ja tulee käyttöön oletusprofiilina.

Ohjelmistopäivitys

Reitittimen ohjelmistopäivityksistä kannattaa huolehtia, jotta tietoturva pysyy ajan tasalla. Päivitykset myös korjaavat mahdollisia toimintaongelmia ja ohjelmiston virheitä, jotta reititin toimisi paremmin. Joskus päivityksen mukana laitteen hallintasivustolle ilmestyy uusia ominaisuuksia tai sivuston ulkoasu, kuten värimaailma, saattaa muuttua.

Oletuksena reititin päivittää itse itsensä, eikä päivityksistä tarvitse huolehtia. Hallintasivulta kannattaa kuitenkin välillä tarkistaa päivitykset ja niiden asetukset.

  1. Kirjaudu hallintasivulle.
    Katso ohje hallintasivulle kirjautumiseen
  2. Klikkaa sivun alalaidassa olevaa Lisäasetukset-kuvaketta.
  3. Valitse Päivitä-välilehti.
  4. Pitämällä automaattiset ohjelmistopäivitykset päällä, saat pidettyä laitteen ohjelmiston ajan tasalla. Jos automaattiset päivitykset eivät ole valmiiksi päällä, valitse Ota käyttöön ja klikkaa sitten Käytä.
  5. Klikkaamalla Viimeisin päivitys -tekstin alta Tarkista, voit tarkistaa, onko ohjelmisto ajan tasalla vai onko uusi päivitys saatavilla. Jos uusin päivitys on jo käytössä, ruudulle tulee ilmoitus: "Uutta ohjelmistoversiota ei ole saatavilla".
Apua ongelmatilanteisiin

Jos yhteys on heikko, tarkista reitittimen merkkivalojen toiminta ja jos mahdollista, niin kokeile sijoittaa reititin paremmalle paikalle. Jos mobiiliyhteyden kanssa on ongelmia myös muilla laitteilla samassa osoitteessa, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos signaalivalo palaa punaisena, tarkista onhan sim-kortti oikein asennettu. Mikäli kortti on oikein, mutta signaalivalo on punainen, sim-kortissa saattaa olla pin-koodin kysely päällä. Mene reitittimen hallintasivulle, jossa kirjautumisen jälkeen avautuu sivu, jonne pin-koodi syötetään. Tarkista samalla, että PIN-koodi tallennetaan.

Useat ongelmatilanteet ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta 3 sekuntia pohjassa. Tehdasasetuksien palauttaminen nollaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset, mukaan lukien salasanoihin tekemäsi muutokset. Lisäksi muut laitteet, kuten puhelimet ja tietokoneet, tarvitsee resetoinnin jälkeen yhdistää wifiin uudelleen.

Ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä reitittimen suorituskyvyn, toimivuuden ja tietoturvallisuuden vuoksi. Tarkistathan ongelmatilanteissa laitteen hallintasivulta, että reitittimellä on uusin ohjelmistoversio. Automaattiset ohjelmistopäivitykset ovat oletuksena päällä, ja suosittelemme pitämään ne niin.

Tekniset tiedot
  • Mitat: 145 x 182 x 27 mm
  • Paino: 310 g
  • Sim-kortin koko: nano-sim
  • Wifi: 802.11 a/b/g/n/ac, 2,4 GHz (802.11 b/g/n) 2x2 MIMO, 5 GHz (802.11a/n/ac) 2x2 MIMO,  64 laitteen yhtäaikainen yhdistäminen mahdollista.
  • 2 ulkoisen antennin SMA-liitäntäpaikkaa
  • Verkkotaajuudet:
    4G: 800-, 900-, 1800-, 2100 ja 2600 MHz (B1/3/7/8/20/28/38)
    3G: 850-, 900-, 1900- ja 2100 MHz (B1/2/5/8)
  • Maksimitehonkulutus: 12 W
  • Toimintalämpötila: -20–55 °C
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Wifin nopeus ja toimivuus

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Laajakaistan keskittäjäedun käyttöönotto

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.