Wifin ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tästä ohjeesta löydät ratkaisuja siihen, jos langaton lähiverkko eli wifi ei toimi tai jos yhteys on heikko tai pätkii.

Monesti ongelmatilanteet ratkeavat vain sillä, että katkaiset reitittimestä virran hetkeksi ja käynnistät sitten laitteen uudelleen. Useimmat reititinmallit pyrkivät nimittäin valitsemaan käynnistyksen yhteydessä parhaiten toimivan kanavan jakamalleen wifi-yhteydelle.

Wifi-yhteys ei toimi

Toimimattomuuden mahdollisia syitä on monia:

  • Väärä salasana – Jos yhteys ei ole toiminut ollenkaan, onhan salasana oikein? Tarkista salasana (Wlan key tai Wi-Fi key) reitittimen pohjasta.
  • Palaako reitittimessä wifi-yhteyden merkkivalo? Jos valo ei pala, tarkista reitittimen hallintasivulta, onko yhteys aktiivinen. Jos valo palaa, tarkista hallintasivulta langattoman verkon nimi ja salasana. Ohjeet hallintasivulle kirjautumiseen löydät laiteohjeistamme.
  • Reitittimen käyttämä kanava
    • Reititin saattaa käyttää 2,4 GHz -verkossa kanavaa 12 tai 13, mutta päätelaite tukee vain kanavia 1–11.  Lue lisää wifin toimivuudesta ja langattoman verkon kanavista.
    • Reititin saattaa käyttää 5 GHz -verkossa kanavaa, jota päätelaite ei tue.
    • Taajuusalueella saattaa esiintyä häiriöitä. Kokeile wlan-kanavan vaihtoa tai reitittimen uudelleenkäynnistämistä.
  • Reitittimen paikka kotonasi
    • Reititin saattaa olla katveessa päätelaitteeseen nähden. Katso ohjeet wifi-verkon laitteiden sijoittamiseen ja kokeile sijoittaa reititin paremmalle paikalle.
    • Jos kotisi on iso tai monikerroksinen, langattomilla laajentimilla voidaan parantaa kuuluvuutta wifin katvealueilla. Tutustu Telia Smart Wifiin.
  • Päätelaitteen ajurit eivät ole ajan tasalla – Ajureiden päivitykset voi tarkistaa laitevalmistajan sivuilta. Telia Helppi auttaa tarvittaessa.

Jos mikään ylläolevista ei auta, kokeile palauttaa reititin tehdasasetuksille painamalla 15–30 sekuntia Reset-painiketta. Huomioithan, että tehdasasetusten palauttamisen myötä kaikki asetuksiin tekemäsi muutokset häviävät, esimerkiksi langattoman verkon nimi ja salasana.

Wifi-yhteys hidastelee tai pätkii

Jos netti ei toimi niin nopeasti kuin pitäisi tai yhteys pätkii, tee ja tarkista nämä asiat:

  • Käynnistä laite uudelleen.
  • Testaa yhteyden nopeus luotettavalla testisivustolla, kuten telia.fi/nopeustesti Speedtest.net.
  • Kokeile yhteyttä wifin sijaan verkkokaapelilla. Yhdistämällä tietokoneen ethernet-kaapelilla reitittimeen, voit varmistaa ettei ongelma ole koko nettiyhteydessä vaan vain wifissä. Jos käytössäsi on mobiilireititin ilman ethernet-porttia, sen voi yleensä liittää USB-kaapelilla tietokoneeseen.
  • Varmista, että reititin on sijoitettu oikein.
  • Kokeile 5 GHz taajuutta 2,4 GHz taajuuden sijaan. GHz taajuus mahdollistaa nopeamman ja vähemmän häiriöisen yhteyden kuin 2,4 GHz taajuus. Huomaathan kuitenkin, että 5 GHz taajuus ei kanna yhtä kauas kuin 2,4 GHz taajuus.
  • Reitittimen käyttämällä taajuusalueella voi olla häiriöitä.
    • Kokeile käynnistää reititin uudelleen, sillä useimmat mallit hakevat käynnistämisen yhteydessä vähemmän ruuhkaisen taajuusalueen käyttöönsä.
    • Kokeile vaihtaa wlan-kanavaa reitittimen hallintasivulta. Myös kaistanleveyden alentaminen saattaa vakauttaa yhteyttä (esim. 40 MHz --> 20 MHz). Katso laitekohtaiset ohjeet.
    • Taloyhtiöissä 2,4 GHz wifi-taajuus voi olla ruuhkainen. Käytä siksi ensisijaisesti 5 GHz taajuudella toimivaa wifi-verkkoa.
  • Testaa toista reititintä/päätelaitetta/kaapelia, jos mahdollista.
  • Tarkista reitittimen ominaisuudet ja päivitykset
    • Tarkista onko reitittimessäsi uusin ohjelmistoversio. Meiltä hankitut kiinteän laajakaistan reitittimet päivittyvät automaattisesti.
    • Päivityksiä on yleensä saatavilla laitevalmistajalta. Tarvittaessa päivityksissä auttaa Telia Helppi.
  • Tarkista tietoturva- ja palomuuriohjelman asetukset, sillä reaaliaikaiset skannausohjelmat hidastavat yhteyttä.

Jos näistä vinkeistä ei ollut apua, huomioi myös reitittimen keskimääräinen käyttöikä, joka on noin 3–5 vuotta. Jos reititin on kovin vanha, siihen liittyy tietoturvariski, sillä laitteeseen ei välttämättä tule enää päivityksiä tai niitä ei ole enää edes saatavilla valmistajalta.

Jos uuden reitittimen hankkimisestakaan ei ollut apua, Telia Helppi auttaa mielellään ongelman ratkaisussa. Jos kotisi on iso tai monikerroksinen, kannattaa tutustua myös Telia Smart Wifiin, jolla saat luotua kotiisi joka huoneen peittävän, vakaan ja luotettavan wifin.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.