Takaisin

Wifin ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Kaikkiin langattoman verkon vikatilanteisiin kannattaa kokeilla ensin sitä, että katkaisee reitittimestä virrat hetkeksi ja käynnistää sitten laitteen uudelleen. Useimmat mallit pyrkivät valitsemaan käynnistyksen yhteydessä parhaiten toimivan WLAN-kanavan, joten ratkaisu voi olla näinkin yksinkertainen. Jos se ei kuitenkaan auta, katso alta tarkemmat ohjeet.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Langaton yhteys ei toimi tai katkeaa

Toimimattomuuden mahdollisia syitä on monia:

  • Jos yhteys ei ole toiminut ollenkaan, onhan salasana oikein? Tarkista salasana (Wlan key tai Wi-Fi key) laitteen pohjasta.
  • Palaako reitittimessä langattoman yhteyden merkkivalo? Jos valo ei pala, tarkista laitteen hallintapaneelista onko langaton yhteys aktiivinen. Jos valo palaa, tarkista laitteen hallintapaneelista langattoman verkon nimi ja salasana. Tarkemmat tiedot hallintapaneeliin kirjautumisesta löydät laiteohjeistamme.
  • Reititin saattaa käyttää 2,4 GHz -verkossa kanavaa 12 tai 13, mutta päätelaite tukee vain kanavia 1–11.  Lue tarkemmin wifin toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä ja langattoman verkon kanavista.
  • Reititin käyttää 5 GHz -verkossa kanavaa, jota päätelaite ei tue.
  • Taajuusalueella saattaa esiintyy häiriöitä. Kokeile wlan-kanavan vaihtoa tai laitteen uudelleenkäynnistämistä.
  • Reititin on katveessa päätelaitteeseen nähden. Katso ohjeet langattoman verkon laitteiden sijoittamiseen ja sijoita reititin avoimempaan paikkaan tai lähemmäs päätelaitetta.
  • Päätelaitteen ajurit eivät ole ajan tasalla. Ajureiden päivitykset voi tarkistaa laitevalmistajan sivuilta. Telia Helppi voi auttaa tarvittaessa.
  • Langattomilla laajentimilla voidaan parantaa katveeseen jäävien alueiden kuuluvuutta. Tutustu Telia Smart Wifiin.

Jos mikään ylläolevista ei auta, voit kokeilla palauttaa laitteen tehdasasetuksille painamalla 15–30 sekuntia reset-painiketta. Huomioithan, että tehdasasetusten palauttamisen myötä kaikki asetuksiin tekemäsi muutokset häviävät, esimerkiksi langattoman verkon nimi ja salasana.

Langattoman verkon yhteys hidastelee tai pätkii

Jos netti ei toimi niin nopeasti kuin pitäisi tai katkeilee, tee ja tarkista nämä asiat:

  • Käynnistä laite uudelleen.
  • Laitteen käyttämällä taajuusalueella saattaa esiintyy häiriöitä.
    • Kokeile käynnistää laite uudelleen, sillä useimmat reitittimet hakevat käynnistämisen yhteydessä vähemmän ruuhkaisen taajuusalueen käyttöönsä.
    • Kokeile vaihtaa wlan-kanavaa laitehallinnasta käsin. Myös kaistanleveyden alentaminen pienemmäksi voi vakauttaa yhteyttä (esim. alennus 40 MHz --> 20 MHz).
    • Katso laitekohtaiset ohjeet WLAN-kanavien vaihtamiseen.
  • Testaa miten yhteys toimii, kun yhdistät tietokoneen ethernet-kaapelilla suoraan modeemiin. Jos käytössäsi on 4G-modeemi ilman ethernet-porttia, sen voi yleensä liittää USB-kaapelilla tietokoneeseen.
  • Testaa mahdollisuuksien mukaan toista reititintä/modeemia/päätelaitetta/kaapelia.
  • Varmista, että laite on sijoitettu oikein.
  • Päätelaitteen ominaisuudet ja päivitykset kannattaa tarkistaa.
    • Tarkista onko laitteessasi uusin ohjelmistoversio. Meiltä hankitut kiinteän laajakaistan modeemit päivittyvät automaattisesti.
    • Laitteiden päivityksiä on yleensä saatavilla laitteen valmistajalta ja tarvittaessa laitteiden päivityksessä tukea ja apua saa Telia Helpiltä.
  • Tarkista käyttämäsi tietoturva- tai palomuuriohjelman asetukset, sillä reaaliaikaiset skannausohjelmat hidastavat yhteyttä.
  • Tarkista, että käyttämäsi laitteen ohjelmisto ja päivitykset ovat ajantasalla.

Jos näistä vinkeistä ei ollut apua, kannattaa huomioida myös laitteiden keskimääräinen käyttöikä, joka on noin 3–5 vuotta. Jos laite on kovin vanha, siihen liittyy tietoturvariski, sillä päivityksiä ei välttämättä mene laitteeseen tai niitä ei ole enää edes saatavilla laitevalmistajalta.

Jos pelkkä uuden laitteen hankkiminen ei riitä, Telia Helppi auttaa mielellään ongelman ratkaisussa. Tutustu myös Telia Smart Wifiin, jolla saat luotua kotiisi joka huoneen peittävän, vakaan ja luotettavan wifin.

Lisää samasta aiheesta

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Wifin nopeus ja toimivuus

Wifin suojaus

Wifin käyttöönotto

Kiinteän 5G:n käyttö- ja ongelmatilanteet

Kiinteän 5G:n käyttöönotto

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.