Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Mobiilinetin käyttöönotto

Tältä sivulta löydät apua mobiilinetin käyttöönottoon 4G modeemin, nettitikun ja läppärin kanssa.

Nettitikun tai 4G-modeemin käyttöönotto

Liikkuvaa laajakaistaa käyttäessäsi tarvitset:

  • Tietokoneen
  • Nettitikun tai 4G-modeemin
  • Liittymään nettipalvelun
  • Liittymän SIM-kortin

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25€/min+mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8-20 ja arkilauantaisin klo 9-16:30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus 
 

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Modeemin asentaminen

4G-modeemeja ei tarvitse asentaa tietokoneelle erikseen. Netti toimiii langattoman WLAN-yhteyden tai verkkokaapelin kautta, kun modeemissa on toimiva SIM-kortti. Toimivan SIM-kortin ja toimivan yhteyden yleensä tunnistaa laitteen valoista tai info -näytöstä. Laitekohtaiset valojen merkitykset ja käyttöönoton ohjeet löytyy laitekohtaisella ohjesivustolla. Voit tarkistaa oman laitteen merkin ja mallin laitteen pohjasta/takana olevasta tarrasta. "Model: "- rivi kertoo mallin.

Nettitikut

Telian myymät nettitikut toimivat ns. Plug and Play -ominaisuudella eli asennettuasi nettitikun tietokoneen USB-porttiin, muodostuu yhteys internetiin automaattisesti.

Vanhemmissa malleissa koneellesi asentuu automaattisesti yhteysohjelma (Nokia Internet Modem, Mobile Partner, Liikkuva Laajakaista, Globetrotter Connect). Yhteysohjelma saattaa kysyä ennen verkkoon rekisteröitymistä PIN-koodia, joka on aluksi 0000. Suosittelemme, että vaihdat PIN-koodin joko yhteysohjelman asetusten kautta tai siirtämällä SIM-kortin puhelimeen.

Kun yhteysohjelma on rekisteröitynyt verkkoon, voit muodostaa yhteyden painamalla Yhdistä (engl. connect) –painiketta. Kun yhteys on muodostunut, voit käyttää internetiä normaalisti.

Nettitikut ovat vanhenevaa tekniikka, emmekä tarjoa enään yksityiskohtaisia ohjeita kaikille nettitikuille. Jos käytössäsi on vielä Huawei E3372S tai Huawei E3276, voit katsoa niiden ohjesivuilta apua ongelmatilanteisiin. Jos ongelma vielä jatkuu ja tarvitset apua nettitikun toiminnassa, Telia Helpin tekninen tuki auttaa selvittämään puhelimitse etätuen kanssa, Helpin pisteellä tai asentajan kotikäynnillä

Mobiilinetin käyttöönotto Läppärillä

Käyttäessäsi nettiä läppärillä tarvitset:

  • Tietokoneen, jossa on SIM-korttipaikka sekä sisäänrakennettu modeemi
  • Liittymään nettipalvelun
  • Liittymän SIM-kortin

Asennus

SIM-kortti asetetaan tietokoneen SIM-korttipaikkaan. Tarkista SIM-korttipaikka laitteen käyttöohjeesta. Varmista, että kortti on sopivan kokoinen paikkaan ja aseta kortti oikeinpäin.

Joissakin läppärimalleissa täytyy erikseen valita mobiiliyhteys käytettäväksi yhteydeksi. Riippuen tietokoneen käyttöjärjestelmästä ja tietokoneen mallista, yhteys voidaan kytkeä päälle verkkoasetuksista tai fyysisestä kytkimestä. Katso tarkemmat ohjeet laitteen käyttöohjeesta.

Windows 10

Avaa valittavissa olevat verkot oikeasta alalaidasta painamalla verkon kuvaketta. (Jokin näistä kolmesta)

Valitse yhteydeksi mobiiliyhteys, eli valitse:

Voit samalla valita, haluatko tietokoneen yhdistävän automaattisesti mobiiliverkkoon. Nyt tietokoneen tulisi olla yhdistettynä verkkoon.

Jos tietokone kysyy APN arvoa, se on: internet

Ongelmatilanteet SIM-kortin kanssa

Jos mobiiliverkkoa ei ole käytettävissä verkkojen valinnassa, tarkista että kortti on oikein päin ja oikean kokoinen. Kokeile SIM-korttia myös toisessa laitteessa kortin toimivuuden varmistamiseksi.

Tietokone tunnistaa SIM-kortin mutta nettiyhteyttä ei ole.

-Tarkista, että tietokoneellasi on uusimmat järjestelmäpäivitykset ja kokeile käynnistää tietokone uudelleen. Tarkista myös SIM-kortin toimivuus toisella laitteella, esim. puhelimella. Jos SIM-kortti ei toimi toisellakaan laitteella, otathan yhteyttä meidän asiakaspalveluun. Jos nettiyhteys ei toimi omalla tietokoneellasi, Telia Helpin tekninen tuki auttaa selvittämään puhelimitse etätuen kanssa, Helpin pisteellä tai asentaja kotikäynnillä

Muut käyttöjärjestelmät

Vanhemmissa 3G yhteensopivissa laitteissa käytössä on erillinen yhteysohjelma. Yhteysohjelma kysyy ennen verkkoon rekisteröitymistä PIN-koodia, joka on aluksi 0000. Suosittelemme, että vaihdat PIN-koodin (yhteysohjelman asetusten kautta tai siirtämällä SIM-kortin puhelimeen). Suosittelemme tietoturvasyistä, että PIN-koodin kysely on päällä.

Kun yhteysohjelma on rekisteröitynyt verkkoon, voit muodostaa yhteyden painamalla yhdistä (engl. connect) -painiketta. Kun yhteys on muodostunut, voit käyttää internet yhteyttä.

Laitekohtaiset yhteysohjelmaohjeet