Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Mobiilinetin käyttöönotto

Tältä sivulta löydät apua mobiilinetin käyttöönottoon 4G modeemin, nettitikun ja läppärin kanssa.

Mitä tarvitset mobiilinetin käyttöön

  1. Toimivan SIM-kortin, jolle on kytketty datapalvelu
  • Pääset tarkistamaan omilta sivuilta liittymää tarkemmin 
  • Tarkista käytettävän liittymän alta, ettei liittymällä ole estoja Lisäpalvelu kohdan alta.
  1. Laitteen johon SIM-kortin voi asentaa (4G-reititin, nettitikku, tietokone)
  • Aseta SIM-kortti laitteeseen, laitteen mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti
  • Varmista, että kortti on oikein päin asetettuna laitteeseen

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Modeemin käyttöönotto

4G-modeemeja ei tarvitse asentaa tietokoneelle erikseen. Netti toimiii langattoman WiFi/WLAN-yhteyden tai verkkokaapelin kautta, kun modeemissa on toimiva SIM-kortti. Toimivan SIM-kortin ja toimivan yhteyden yleensä tunnistaa laitteen valoista tai info -näytöstä. Laitekohtaiset valojen merkitykset ja käyttöönoton ohjeet löytyy laitekohtaisella ohjesivustolla. Voit tarkistaa oman laitteen merkin ja mallin laitteen pohjasta/takana olevasta tarrasta. "Model: "- rivi kertoo mallin.

Nettitikut

Telian myymät nettitikut toimivat ns. Plug and Play -ominaisuudella eli asennettuasi nettitikun tietokoneen USB-porttiin, muodostuu yhteys internetiin automaattisesti. Vanhemmissa nettitikuissa voi tarvita erikseen asennettavan yhteysohjelman.

Perinteiset nettitikut ovat vanhenevaa tekniikka ja niiden käyttöikä alkaa olemaan tiensä päässä. Nettitikkujen valmistajatkaan harvoin enään tuottavat uusia ohjeita tai päivityksiä kaikille malleille. On myös tiedossa, että nettitikut toimivat vaihtelevasti uusimmalla Windows 10 käyttöjärjestelmällä. Tämän vuoksi suosittelemme päivittämään vanhemmat nettitikkut uudempiin 4G -modeemeihin.

Jos käytössäsi on vielä Huawei E3372S tai Huawei E3276 nettitikku, voit katsoa niiden ohjesivuilta apua ongelmatilanteisiin. Jos ongelma vielä jatkuu ja tarvitset apua nettitikun toiminnassa, Telia Helpin tekninen tuki auttaa ratkaisemaan nettitikun yhteensopivuutta laitteellasi.

Mobiilinetin käyttöönotto Läppärillä

Käyttäessäsi mobiilinettiä läppärillä tarvitset:

Asennus

SIM-kortti asetetaan tietokoneen SIM-korttipaikkaan. Tarkista ja tutustu SIM-korttipaikkaan liittyvät ohjeet tietokoneesi käyttöohjeesta. Varmista, että kortti on sopivan kokoinen korttipaikkaan ja aktivoitu. Aseta kortti oikeinpäin.

Joissakin tietokoneissa täytyy erikseen valita mobiiliyhteys käytettäväksi yhteydeksi. Riippuen tietokoneen käyttöjärjestelmästä ja tietokoneen mallista, yhteys voidaan kytkeä päälle verkkoasetuksista tai fyysisestä kytkimestä. Katso tarkemmat oman tietokoneesi käyttöohjeesta.

Langattoman verkon kytkentä Windows 10 -käyttöjärjestelmässä

Avaa valittavissa olevat verkot oikeasta alalaidasta painamalla verkon kuvaketta. (Jokin näistä kolmesta)

Valitse yhteydeksi mobiiliyhteys, eli valitse:

Voit samalla valita, haluatko tietokoneen yhdistävän automaattisesti mobiiliverkkoon. Nyt tietokoneen tulisi olla yhdistettynä verkkoon.

Jos tietokone kysyy APN arvoa, se on: internet

Ongelmatilanteet

Onko liittymän toiminnassa ongelmia? Lue lisää, mitä tulee tarkistaa ensimmäisenä ja kuinka toimia, jos ongelma jatkuu.

Laitekohtaisissa ongelmissa löydät tarkempaa tietoa asiakastuki-sivultamme. Sivulle on koottu yleisimpien 4G-laitteiden ohjeita. Ohjeista löydät apua esimerkiksi mitä muutoksia laitteen asetuksiin voi tehdä langattoman verkon toimiessa huonosti. Tarkempia ohjeita löydät myös laitevalmistalta.