Verkkokaupasta tai asiakaspalvelusta tilattu laite ja liittymä toimitetaan sinulle postitse. Myymälästämme ostaessa saat laitteen ja liittymän heti käyttöösi, jos haluamaasi laitetta löytyy myymälän varastosta.
Liittymän aktivointi ja käyttöönotto
Kun olet vastaanottanut liittymän ja laitteen, liittymän aktivointi etenee näin:
Uusi liittymä
Uusi liittymä aktivoituu automaattisesti noin vuorokauden kuluessa siitä, kun olet noutanut laitteen postista.*
Varmista että irrotat sim-korttikehyksestä laitteellesi oikean kokoisen sim-kortin.
Asenna sim-kortti laitteesi sim-korttipaikkaan oikein päin.
Käynnistä laite ja valmista tuli!
*Jos et malta odottaa että liittymä aktivoituu, voit aktivoida sen itse lähettämällä mistä vain matkapuhelinliittymästä viestin ”AKTIVOI XXX-XXXXXXX” (XXX-XXXXXXX = uuden liittymäsi numero, esim. 040-1234567) numeroon 18100 ja käynnistä sitten uudelleen se laite, jossa uuden liittymäsi sim-kortti on.
Toiselta operaattorilta siirtyvä liittymä
Uusi sim-korttisi aktivoituu, kun liittymäsi on siirtynyt edelliseltä operaattorilta meille. Saat siirtohetkestä ilmoituksen viisi vuorokautta ennen siirtoa.
Varmista että irrotat sim-korttikehyksestä laitteellesi oikean kokoisen sim-kortin.
Asenna kortti laitteesi sim-korttipaikkaan oikein päin.
Telia Laitesopimuksella hankitut laitteet eivät ole sim-lukittuja, eli niitä voi käyttää sopimuskauden aikana tarvittaessa myös muiden operaattorien liittymillä.
Laitteen lunastus
Kun laitesopimuksen alkamisesta on kulunut vähintään 6 kk, voit lunastaa laitteen itsellesi maksamalla sen jäljellä olevat maksuerät kerralla pois. Laitteen lunastamisesta huolimatta liittymän määräaikaisuus jatkuu sopimuskauden loppuun asti.
Laitteen vaihtaminen toiseen
Kun Laitesopimuksen alkamisesta on vähintään 6 kk, voit tehdä uuden määräaikaisen sopimuksen uudemmasta laitteesta, vaikka vanhaa sopimuskautta olisi vielä jäljellä. Uusi sopimus astuu heti voimaan ja vanha päättyy.
Valitse uusi liittymä vanhan tilalle tai jatka vanhalla, jos kyseinen liittymä on yhä uusmyynnissä.
Valitse uusi laite maksettavaksi kertamaksuna tai kuukausierissä.
Solmit laitteesta ja liittymästä uuden 12 tai 24 kk määräaikaisen sopimuksen.
Jos olit valinnut vanhan laitteen maksettavaksi kuukausierissä, laskutetaan jäljellä olevat kuukausimaksut kerralla pois seuraavalla matkapuhelinlaskullasi.
Laitesopimuksen aikainen takuu ja huolto
Kaikilla laitteilla on laitevalmistajan myöntämä takuu.
Huollon aikana emme ole velvollisia hyvittämään kuukausi- tai laitemaksuja.
Voit käyttää huollon aikana sim-korttia toisessa laitteessa.
Sopimuskauden maksut on maksettava, vaikka laite katoaa tai rikkoutuu.
Telia Laitesopimus on aina 12 tai 24 kk määräaikainen sopimus. Kun määräaikainen sopimuskausi päättyy, liittymäsopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Jos kuitenkin haluat irtisanoa Laitesopimuksen kesken sopimuskauden, siitä aiheutuu lisäkustannuksia.
Voit siirtää liittymän numeron toiselle operaattorille määräaikaisuudesta huolimatta. Määräaikaiseen sopimukseen liittyvät laitteen ja liittymän kuukausimaksut laskutetaan sinulta kuitenkin sopimuskauden loppuun asti.
Laitteen ja liittymän kuukausimaksut laskutetaan ns. laskutusliittymällä, jolle ei ole sim-korttia.
Liittymälle tilattuja lisäpalveluja (esim. puhe- ja tekstiviestipaketteja) voi muokata sopimuskauden aikana.
Milloin sopimuskausi loppuu?
Telia Laitesopimuksen sopimuskauden pituus on 12 tai 24 kk. Voit tarkistaa Laitesopimuksesi sopimuskauden pituuden laskulta tai kirjautumalla Minun Teliaan.
Lasku
Laskulta löydät laitesopimuksen viimeisen voimassaolopäivän laskuerittelystä otsikon Liittymä alta.
Valitse liittymistäsi se, joka kuuluu Laitesopimukseen. Jos sinulla on useita liittymiä etkä muista mikä niistä on oikea, saatat joutua klikkailemaan useamman liittymän tiedot auki.
Laitesopimukseen kuuluvan liittymän tiedoista löydät laitteen nimen Laite-kohdasta sekä määräaikaisen sopimuksen viimeisen voimassaolopäivän Laitesopimus-kohdasta.
Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.
Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
Chat
Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.