Telia Laitesopimus -ohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Voit hankkia Telia Laitesopimuksella laitteen ja liittymän yhteishintaan, jolloin sitoudut valitsemaasi määräaikaiseen sopimuskauteen (12 tai 24 kk).

Liittymälle tilattuja lisäpalveluja (esim. puhe- ja tekstiviestipaketteja) on mahdollista muokata sopimuskauden aikana.

Kun määräaikainen sopimuskausi päättyy, liittymäsopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana.

Tilaaminen

Voit tilata laitteen ja liittymän yhteishintaan verkkokaupastamme, asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta.

Verkkokaupasta tai asiakaspalvelusta tilattu laite ja liittymä toimitetaan sinulle postitse. Myymälästämme ostaessa saat laitteen ja liittymän heti käyttöösi, jos haluamaasi laitetta löytyy myymälän varastosta.

Liittymän aktivointi ja käyttöönotto

Kun olet vastaanottanut liittymän ja laitteen, liittymän aktivointi etenee näin:

Uusi liittymä
  1. Uusi liittymä aktivoituu automaattisesti noin vuorokauden kuluessa siitä, kun olet noutanut laitteen postista.*
  2. Varmista että irrotat sim-korttikehyksestä laitteellesi oikean kokoisen sim-kortin.
  3. Asenna sim-kortti laitteesi sim-korttipaikkaan oikein päin.
  4. Käynnistä laite ja valmista tuli!

*Jos et malta odottaa että liittymä aktivoituu, voit aktivoida sen itse lähettämällä mistä vain matkapuhelinliittymästä viestin ”AKTIVOI XXX-XXXXXXX” (XXX-XXXXXXX = uuden liittymäsi numero, esim. 040-1234567) numeroon 18100 ja käynnistä sitten uudelleen se laite, jossa uuden liittymäsi sim-kortti on.

Toiselta operaattorilta siirtyvä liittymä
  1. Uusi sim-korttisi aktivoituu, kun liittymäsi on siirtynyt edelliseltä operaattorilta meille. Saat siirtohetkestä ilmoituksen viisi vuorokautta ennen siirtoa.
  2. Varmista että irrotat sim-korttikehyksestä laitteellesi oikean kokoisen sim-kortin.
  3. Asenna kortti laitteesi sim-korttipaikkaan oikein päin.
  4. Käynnistä laite ja valmista tuli!


Katso aktivoinnin jälkeen tarvittaessa ohjeet mobiilinetin käyttöönottoon laitteessa.

Laitesopimus ja sim-lukitus

Telia Laitesopimuksella hankitut laitteet eivät ole sim-lukittuja, eli niitä voi käyttää sopimuskauden aikana tarvittaessa myös muiden operaattorien liittymillä.

Laitteen lunastus

Kun laitesopimuksen alkamisesta on kulunut vähintään 6 kk, voit lunastaa laitteen itsellesi maksamalla sen jäljellä olevat maksuerät kerralla pois. Laitteen lunastamisesta huolimatta liittymän määräaikaisuus jatkuu sopimuskauden loppuun asti.

Laitteen vaihtaminen toiseen

Kun Laitesopimuksen alkamisesta on vähintään 6 kk, voit tehdä uuden määräaikaisen sopimuksen uudemmasta laitteesta, vaikka vanhaa sopimuskautta olisi vielä jäljellä. Uusi sopimus astuu heti voimaan ja vanha päättyy.

Voit vaihtaa laitteen toiseen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai vierailemalla Telia Kaupassa.

  • Valitse uusi liittymä vanhan tilalle tai jatka vanhalla, jos kyseinen liittymä on yhä uusmyynnissä.
  • Valitse uusi laite maksettavaksi kertamaksuna tai kuukausierissä.
  • Solmit laitteesta ja liittymästä uuden 12 tai 24 kk määräaikaisen sopimuksen.

Jos olit valinnut vanhan laitteen maksettavaksi kuukausierissä, laskutetaan jäljellä olevat kuukausimaksut kerralla pois seuraavalla matkapuhelinlaskullasi.

Laitesopimuksen aikainen takuu ja huolto
  • Kaikilla laitteilla on laitevalmistajan myöntämä takuu.
  • Huollon aikana emme ole velvollisia hyvittämään kuukausi- tai laitemaksuja.
  • Voit käyttää huollon aikana sim-korttia toisessa laitteessa.
  • Sopimuskauden maksut on maksettava, vaikka laite katoaa tai rikkoutuu.

Lue lisää takuusta ja huollosta

Huom! Muistathan liittää takuukuitin mukaan toimittaessasi laitteen huoltoon.

Sopimuksen purkaminen

Laitesopimus voidaan purkaa pyynnöstäsi myös kesken sopimuskauden. Tällöin maksettavaksesi jää:

  • 50 € kertamaksu
  • Laitteesta jäljellä olevat maksut
  • Kuluvan laskutuskauden liittymämaksu

Sopimuksen purkamista voit pyytää asiakaspalvelustamme.

Laitesopimuksen irtisanominen

Telia Laitesopimus on aina 12 tai 24 kk määräaikainen sopimus. Kun määräaikainen sopimuskausi päättyy, liittymäsopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Jos kuitenkin haluat irtisanoa Laitesopimuksen kesken sopimuskauden, siitä aiheutuu lisäkustannuksia.

Voit siirtää liittymän numeron toiselle operaattorille määräaikaisuudesta huolimatta. Määräaikaiseen sopimukseen liittyvät laitteen ja liittymän kuukausimaksut laskutetaan sinulta kuitenkin sopimuskauden loppuun asti.

  • Laitteen ja liittymän kuukausimaksut laskutetaan ns. laskutusliittymällä, jolle ei ole sim-korttia.
  • Voit maksaa loput laitemaksut kerralla pois tai jatkaa maksamista kuukausittain.

Liittymälle tilattuja lisäpalveluja (esim. puhe- ja tekstiviestipaketteja) voi muokata sopimuskauden aikana.

Milloin sopimuskausi loppuu?

Telia Laitesopimuksen sopimuskauden pituus on 12 tai 24 kk. Voit tarkistaa Laitesopimuksesi sopimuskauden pituuden laskulta tai kirjautumalla Minun Teliaan.

Lasku

Laskulta löydät laitesopimuksen viimeisen voimassaolopäivän laskuerittelystä otsikon Liittymä alta.

Minun Telia
  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
    Kirjaudu
  2. Valitse liittymistäsi se, joka kuuluu Laitesopimukseen. Jos sinulla on useita liittymiä etkä muista mikä niistä on oikea, saatat joutua klikkailemaan useamman liittymän tiedot auki.
  3. Laitesopimukseen kuuluvan liittymän tiedoista löydät laitteen nimen Laite-kohdasta sekä määräaikaisen sopimuksen viimeisen voimassaolopäivän Laitesopimus-kohdasta.

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.