Takaisin

Huawei B525 -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Huawei B525 4G-reitittimellä yhteyden voi muodostaa sekä langattomasti että verkkokaapelin kautta. Laite toimii myös 2G- ja 3G-verkoissa ja tukee kaikkia Suomessa käytettäviä verkkotaajuuksia.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Merkkivalot ja liitännät

Verkon tilan merkkivalon selitteet

  • Jatkuvasti vaaleansininen: Reititin on yhdistetty 4G-verkkoon.
  • Jatkuvasti sininen: Reititin on yhdistetty 3G-verkkoon
  • Jatkuvasti keltainen: Reititin on yhdistetty 2G-verkkoon
  • Jatkuvasti punainen: 
    a) Reititin ei onnistunut muodostamaan yhteyttä matkapuhelin verkkoon.
    b) Mikro-sim-korttia ei tunnisteta, pin-koodia ei ole syötetty tai pin-koodin tarkistus epäonnistui.
Käyttöönotto
  1. Varmista, että laitteen virta ei ole kytkettynä.
  2. Aseta sim-kortti reitittimeen. Sim-korttipaikka on laitteen pohjassa, luukussa lukee SIM Card. Aseta sim-kortin leikattu kulma kuvan mukaisesti.
  3. Kytke laitteen virtajohto kuvan mukaisesti.

Laite on käyttövalmis, kun kytket siihen virran ja merkkivalot syttyvät. Jos toinen valo vasemmalta palaa punaisena eikä vaihdu muun väriseksi 5 minuutissa, resetoi laite painamalla takana olevaa Reset-reikää noin viiden sekunnin ajan terävällä esineellä kuten hammastikulla tai nuppineulalla. 

Jos punainen valo palaa edelleen, varmista, että sim-kortti on asetettu paikoilleen oikein. Kun laitteen toinen valo vasemmalta lukien muuttuu vaalean siniseksi, yhteys 4G-verkkoon on luotu onnistuneesti. Keltainen merkkivalo tarkoittaa 2G-yhteyttä ja tummansininen 3G-yhteyttä.

Laitteen käyttöönoton yhteydessä verkkohallintasivu 192.168.8.1 aukeaa ja pyytää syöttämään tarvittavat tiedot. Jos sivu ei auennut, niin siirry osoitteeseen: http://192.168.8.1. Käyttäjätunnus ja salasana ovat molemmat oletuksena admin. Päästäksesi kirjautuessa eteenpäin, valitse kysyttäessä "Next". Voit vaihtaa kielen suomeksi kirjautumisen jälkeen sivun oikeassa yläkulmassa olevasta alasvetovalikosta, jossa oletuskielenä on englanti. Verkkohallintasivu pyytää vaihtamaan salasanan, mikä kannattaa tehdä tietoturvasyistä.

Langattomaan verkkoon kytkeytyminen

Langattoman verkon nimi ja salasana ovat laitteen pohjassa olevassa tarrassa.

SSID: Langattoman verkon nimi
Wi-Fi KEY: Langattoman verkon salasana

Laitteen hallinta

Verkkohallintasivun avaaminen
  1. Varmista, että reitittimen ja tietokoneen tai muun laitteen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Avaa internet-selain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.8.1
  3. Jos pin-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivua sitä. Oletus-pin on 0000.

Käyttäjätunnus: admin
Salasana: admin (tai käyttöönotossa määrittelemäsi salasana)

Huom. Kokeile avata sivu toisella verkkoselaimella, jos sivun aukeamisessa on ongelmia.

Pin-koodin syöttäminen ja hallinta

Jos sinulla on sim-kortti, jossa on pin-koodin kysely päällä, verkkohallintasivu (192.168.8.1) pyytää sinua syöttämään koodin. Telian sim-korttien pin-koodi on oletuksellisesti 0000 (pois lukien Prepaid-liittymien sim-kortit). Jos haluat ottaa pin-koodin kyselyn pois päältä, valitse kohta Poista PIN-koodin vahvistus käytöstä ja klikkaa Käytä.


 

Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko toimii syystä tai toisesta huonosti. Toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimivuutta muuttamalla reitittimen asetuksia verkkohallintasivulla.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle. Kirjoita selaimen osoiteriville osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus ja salasana ovat molemmat oletuksena admin, ellet ole käyttöönoton yhteydessä vaihtanut salasanaa. Jos vierailet ensimmäistä kertaa verkkohallintasivulla, tulee sinun käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain verkkohallintasivun salasanan vaihto on pakollinen.
  2. Valitse Asetukset-välilehti, sitten WiFi ja lopuksi WiFi-lisäasetukset. Voit vaihtaa käyttämäsi taajuuden (2,4 tai 5 Ghz) kohdasta kanavan, jota yhteys käyttää.

Oletusasetuksena Kanava-valikossa on ”Auto”. Usein wifi-kanavan vaihto auttaa silloin, kun lähistöllä on paljon muita samaa kanavaa käyttäviä langattomia verkkoja, jotka saattavat ruuhkauttaa kanavan.

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia verkkohallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle. Kirjoita selaimen osoiteriville osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus on admin ja salasana on oletuksena admin, muutoin käyttöönotossa määrittelemäsi salasana. Jos kyseessä on ensinmäinen vierailu verkkohallintasivulla, tulee sinun käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain verkkohallintasivun salasanan vaihto on pakollinen.  Voit vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.
  2. Katkaise yhteys klikkaamalla Nuoli alas/nuoli ylös-palkkia. Valitse "Yhteysasetus" ja "Mobiiliverkkoasetukset".
  3. Valitse suositustilaksi "Vain 4G".
  4. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään ainoastaan tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse joko "Vain 4G (800 Mhz)", "Vain 4G (1800 Mhz) tai "Vain 4G (2600 Mhz)".

  5. Valitse "Käytä" ja tämän jälkeen avautuvassa ikkunassa "OK".

Huom. Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, modeemi ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Se voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

Lisäantennin käyttö

Kun reititin on käytössä, voit parantaa signaalin vastaanottoa muuttamalla laitteen asentoa tai suuntaa. Laitteen mukana toimitettavat lisäantennit kannattaa kiinnittää reitittimeen, sillä ne vahvistavat verkkosignaalin vastaanottoa. Lisäantennit (2 kpl) otetaan käyttöön pyörittämällä ne kiinni laitteen takana oleviin liittimiin. Otathan yhteyttä laitteen myyjään, jos et ole saanut laitteen mukana lisäantenneja.

Opengate-profiilin luonti

IJos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda verkkohallintasivun asetuksiin uusi APN-profiili. Käyttääksesi kaksisuuntaista datayhteyttä tarvitset liittymääsi myös lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun. 

  1. Asetukset > Modeemi > Profiilin Hallinta
  2. Klikkaa Uusi profiili.
  3. Nimeä profiili haluamallasi nimellä  
  4. Käyttäjänimi ja salasana kentät jätetään tyhjäksi
  5. Kirjoita APN-kenttään opengate
  6. Tallenna

Apua ongelmatilanteisiin
Laitteen resetoiminen

Laitteen voi resetoida laitteen takaa löytyvästä reset-painikkeesta. Tätä tulee painaa pohjassa 10–20 sekuntia. Laite palautuu tehdasasetuksille tämän jälkeen.

Missä tilanteissa resetointi?

  • Olet unohtanut langattoman verkon nimen tai salasanan.
  • Yhteydessä on hidastelua tai pätkimistä.
  • Laitteeseen on määritetty 4G- tai 3G-verkkolukitus, jonka haluat poistaa.

Laitteen voi resetoida painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta pohjassa 10–20 sekuntia. Resetoinnin jälkeen laite palautuu tehdasasetuksille, jolloin sen asetuksiin tekemäsi muutokset nollautuvat.

Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa Internet-yhteyttä
  • Tarkista että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WIFI-KEY) on annettu oikein. 
  • Varmista että laitteen (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu
Tekniset tiedot

Ominaisuudet

Antenniliittimen tyyppi: SMA
Sim-kortin tuki: Kyllä
Liitännät: 4 x RJ-45, 1 x RJ-11, 1 x USB
Mitat (L x S x K): 226 x 52 x 163 mm
Paino: 500 g
Langaton (WLAN): Kyllä
Langaton standardi: 802.11ac/b/g/n/a

Tiedonsiirtonopeudet

4G: 300 Mbit/s LTE-A Cat6 (vastaanotto), 50 Mbit/s (lähetys)
LTE FDD (UL) max. siirtonopeus 50 Mbit/s
LTE TDD (DL) max. siirtonopeus 110 Mbit/s
LTE TDD (UL) max. siirtonopeus 10 Mbit/s
DC-HSPA+ (DL) max. siirtonopeus 43.2 Mbit/s
HSPA+ (DL) max. siirtonopeus 21.6 Mbit/s
HSDPA (DL) max. siirtonopeus 14.4 Mbit/s
 

Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.