Huawei B525 -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei B525 4G-reitittimellä yhteyden voi muodostaa sekä langattomasti että verkkokaapelin kautta. Laite toimii myös 2G- ja 3G-verkoissa ja tukee kaikkia Suomessa käytettäviä verkkotaajuuksia.

Merkkivalot ja liitännät

Verkon tilan merkkivalon selitteet

  • Jatkuvasti vaaleansininen: Reititin on yhdistetty 4G-verkkoon.
  • Jatkuvasti sininen: Reititin on yhdistetty 3G-verkkoon
  • Jatkuvasti keltainen: Reititin on yhdistetty 2G-verkkoon
  • Jatkuvasti punainen: 
    a) Reititin ei onnistunut muodostamaan yhteyttä matkapuhelin verkkoon.
    b) Mikro-sim-korttia ei tunnisteta, pin-koodia ei ole syötetty tai pin-koodin tarkistus epäonnistui.
Käyttöönotto

Katso helpot kuvalliset ohjeet käyttöönotosta

  1. Varmista, että laitteen virta ei ole kytkettynä.
  2. Aseta sim-kortti reitittimeen. Sim-korttipaikka on laitteen pohjassa, luukussa lukee SIM Card. Aseta sim-kortin leikattu kulma kuvan mukaisesti.
  3. Kytke laitteen virtajohto kuvan mukaisesti.

Laite on käyttövalmis, kun kytket siihen virran ja merkkivalot syttyvät. Jos toinen valo vasemmalta palaa punaisena eikä vaihdu muun väriseksi 5 minuutissa, resetoi laite painamalla takana olevaa Reset-reikää noin kymmenen sekunnin ajan terävällä esineellä kuten hammastikulla.

Jos punainen valo palaa edelleen, varmista, että sim-kortti on asetettu paikoilleen oikein. Kun laitteen toinen valo vasemmalta lukien muuttuu vaalean siniseksi, yhteys 4G-verkkoon on luotu onnistuneesti. Keltainen merkkivalo tarkoittaa 2G-yhteyttä ja tummansininen 3G-yhteyttä.

Laitteen käyttöönoton yhteydessä verkkohallintasivu 192.168.8.1 aukeaa ja pyytää syöttämään tarvittavat tiedot. Jos sivu ei auennut, niin siirry osoitteeseen: http://192.168.8.1. Käyttäjätunnus ja salasana ovat molemmat oletuksena admin. Päästäksesi kirjautuessa eteenpäin, valitse kysyttäessä "Next". Voit vaihtaa kielen suomeksi kirjautumisen jälkeen sivun oikeassa yläkulmassa olevasta alasvetovalikosta, jossa oletuskielenä on englanti. Verkkohallintasivu pyytää vaihtamaan salasanan, mikä kannattaa tehdä tietoturvasyistä.

Langattomaan verkkoon yhdistäminen

Langattoman verkon nimi ja salasana ovat laitteen pohjassa olevassa tarrassa.

Katso ohje WLAN-verkkoon yhdistämisestä

SSID: Langattoman verkon nimi
Wi-Fi KEY: Langattoman verkon salasana

Laitteen hallinta

Katso vaiheittain etenevä ohje laitehallintaan kirjautumisesta

  1. Varmista, että reitittimen ja tietokoneen tai muun laitteen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Avaa internet-selain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.8.1
  3. Jos pin-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivua sitä. Oletus-pin on 0000.

Käyttäjätunnus: admin
Salasana: admin (tai käyttöönotossa määrittelemäsi salasana)

Huom. Kokeile avata sivu toisella verkkoselaimella, jos sivun aukeamisessa on ongelmia.

Pin-koodin syöttäminen ja hallinta

Jos sinulla on sim-kortti, jossa on pin-koodin kysely päällä, verkkohallintasivu (192.168.8.1) pyytää sinua syöttämään koodin. Sim-korttiemme pin-koodi on oletuksellisesti 0000 (pois lukien Prepaid-liittymien sim-kortit). Jos haluat ottaa pin-koodin kyselyn pois päältä, valitse kohta Poista PIN-koodin vahvistus käytöstä ja klikkaa Käytä.

Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko eli wifi toimii syystä tai toisesta huonosti. Toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimivuutta muuttamalla reitittimen asetuksia verkkohallintasivulla.

  1. Kirjoita nettiselaimen osoiteriville osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus ja salasana ovat molemmat oletuksena admin, ellet ole käyttöönoton yhteydessä vaihtanut salasanaa. Jos vierailet ensimmäistä kertaa verkkohallintasivulla, tulee sinun käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain verkkohallintasivun salasanan vaihto on pakollinen.
  2. Valitse Asetukset-välilehti, sitten WiFi ja lopuksi WiFi-lisäasetukset. Voit vaihtaa käyttämäsi taajuuden (2,4 tai 5 Ghz) kohdasta kanavan, jota yhteys käyttää.

Katso miten wifin nimi tai salasana vaihdetaan

Oletusasetuksena Kanava-valikossa on Auto. Usein wifi-kanavan vaihto auttaa silloin, kun lähistöllä on paljon muita samaa kanavaa käyttäviä wifi-verkkoja, jotka saattavat ruuhkauttaa kanavan.

Katso ohje wifi-verkon lähetyskanavan vaihtamiseen

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia verkkohallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

Katso vaiheittain etenevä ohje verkkolukitukseen

  1. Kirjoita nettiselaimen osoiteriville osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus ja salasana ovat molemmat oletuksena admin, muutoin käyttöönotossa määrittelemäsi salasana. Jos vierailet ensikertaa verkkohallintasivulla, tulee sinun käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain verkkohallintasivun salasanan vaihto on pakollinen. Voit vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.
  2. Katkaise yhteys klikkaamalla Nuoli alas/nuoli ylös-palkkia. Valitse Yhteysasetus ja Mobiiliverkkoasetukset.
  3. Valitse suositustilaksi Vain 4G.
  4. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse Vain 4G (800 Mhz), Vain 4G (1800 Mhz) tai Vain 4G (2600 Mhz).

  5. Valitse Käytä ja tämän jälkeen avautuvassa ikkunassa OK.

Huom. Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, se ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Asia voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

Lisäantennin käyttö

Kun reititin on käytössä, voit parantaa signaalin vastaanottoa muuttamalla laitteen asentoa tai suuntaa. Laitteen mukana toimitettavat lisäantennit kannattaa kiinnittää reitittimeen, sillä ne vahvistavat verkkosignaalin vastaanottoa. Lisäantennit (2 kpl) otetaan käyttöön pyörittämällä ne kiinni laitteen takana oleviin liittimiin. Otathan yhteyttä laitteen myyjään, jos et ole saanut laitteen mukana lisäantenneja.

Opengate-profiilin luonti

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda verkkohallintasivun asetuksiin uusi APN-profiili. Käyttääksesi kaksisuuntaista datayhteyttä tarvitset liittymääsi myös lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun. 

  1. Asetukset > Modeemi > Profiilin Hallinta
  2. Klikkaa Uusi profiili.
  3. Nimeä profiili haluamallasi nimellä  
  4. Käyttäjänimi ja salasana kentät jätetään tyhjäksi
  5. Kirjoita APN-kenttään opengate
  6. Tallenna

Apua ongelmatilanteisiin
Laitteen resetoiminen

Katso ohje laitteen tehdasasetusten palauttamiseen

Reititin resetoidaan laitteen takaa löytyvästä reset-painikkeesta. Painiketta tulee painaa pohjassa reilut kymmenen sekuntia. Laite palautuu tehdasasetuksille tämän jälkeen.

Missä tilanteissa resetointi?

  • Olet unohtanut langattoman verkon nimen tai salasanan.
  • Yhteydessä on hidastelua tai pätkimistä.
  • Laitteeseen on määritetty 4G- tai 3G-verkkolukitus, jonka haluat poistaa.

Katso ohje reitittimen ohjelmistoversion tarkistamiseen

Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa Internet-yhteyttä
  • Tarkista että verkon nimi (SSID) johon yhdistät on oikea ja suojausavain (WIFI-KEY) on kirjoitettu oikein. 
  • Varmista että laitteen (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu
Tekniset tiedot

Ominaisuudet

Antenniliittimen tyyppi: SMA
Sim-kortin tuki: Kyllä
Liitännät: 4 x RJ-45, 1 x RJ-11, 1 x USB
Mitat (L x S x K): 226 x 52 x 163 mm
Paino: 500 g
Langaton (WLAN): Kyllä
Langaton standardi: 802.11ac/b/g/n/a

Tiedonsiirtonopeudet

4G: 300 Mbit/s LTE-A Cat6 (vastaanotto), 50 Mbit/s (lähetys)
LTE FDD (UL) max. siirtonopeus 50 Mbit/s
LTE TDD (DL) max. siirtonopeus 110 Mbit/s
LTE TDD (UL) max. siirtonopeus 10 Mbit/s
DC-HSPA+ (DL) max. siirtonopeus 43.2 Mbit/s
HSPA+ (DL) max. siirtonopeus 21.6 Mbit/s
HSDPA (DL) max. siirtonopeus 14.4 Mbit/s
 

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.