Huawei B525 -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei B525 4G-reitittimellä yhteyden voi muodostaa sekä langattomasti että verkkokaapelin kautta. Laite toimii myös 2G- ja 3G-verkoissa ja tukee kaikkia Suomessa käytettäviä verkkotaajuuksia.

Verkon tilan merkkivalon selitteet

  • Jatkuvasti vaaleansininen: Reititin on yhdistetty 4G-verkkoon.
  • Jatkuvasti sininen: Reititin on yhdistetty 3G-verkkoon
  • Jatkuvasti keltainen: Reititin on yhdistetty 2G-verkkoon
  • Jatkuvasti punainen: 
    a) Reititin ei onnistunut muodostamaan yhteyttä matkapuhelin verkkoon.
    b) Mikro-sim-korttia ei tunnisteta, pin-koodia ei ole syötetty tai pin-koodin tarkistus epäonnistui.
  1. Varmista, että laitteen virta ei ole kytkettynä.
  2. Aseta SIM-kortti reitittimeen. SIM-korttipaikka on laitteen pohjassa, luukussa lukee SIM Card. Aseta SIM-kortin leikattu kulma kuvan mukaisesti.
  3. Kytke laitteen virtajohto kuvan mukaisesti.

Laite on käyttövalmis, kun kytket siihen virran ja merkkivalot syttyvät. Jos toinen valo vasemmalta palaa punaisena eikä vaihdu muun väriseksi 5 minuutissa, resetoi laite painamalla takana olevaa Reset-reikää noin kymmenen sekunnin ajan ohuella esineellä kuten hammastikulla.

Jos punainen valo palaa edelleen, varmista, että SIM-kortti on paikoillaan oikein. Kun laitteen toinen valo vasemmalta muuttuu vaalean siniseksi, yhteys 4G-verkkoon on luotu onnistuneesti. Keltainen merkkivalo tarkoittaa 2G-yhteyttä ja tummansininen 3G-yhteyttä.

Laitteen käyttöönoton yhteydessä verkkohallintasivu 192.168.8.1 aukeaa ja pyytää syöttämään tarvittavat tiedot. Jos sivu ei auennut, niin siirry osoitteeseen: http://192.168.8.1. Käyttäjätunnus ja salasana ovat molemmat oletuksena "admin". Päästäksesi kirjautuessa eteenpäin, valitse kysyttäessä "Next". Voit vaihtaa kielen suomeksi kirjautumisen jälkeen sivun oikeassa yläkulmassa olevasta alasvetovalikosta, jossa oletuskielenä on englanti. Verkkohallintasivu pyytää vaihtamaan salasanan, mikä kannattaa tehdä tietoturvasyistä.

Langattomaan verkkoon yhdistäminen

Langattoman verkon nimi ja salasana ovat laitteen pohjassa olevassa tarrassa:

  • SSID: Langattoman verkon nimi
  • Wi-Fi KEY: Langattoman verkon salasana
  1. Avaa nettiselain (esim. Google Chrome, Mozilla Firefox tai Opera) ja mene sillä hallintasivustolle. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettisivun osoitteeksi: http://192.168.0.1

    Vinkkejä:
    • Jotta pääset hallintasivulle, päätelaitteen on oltava yhteydessä reitittimen jakamaan nettiin verkkokaapelilla tai wifillä.
    • Kokeile tarvittaessa toista selainta tai laitetta.
  2. Jos PIN-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivua sitä. PIN on oletuksena 0000.

Käyttäjätunnus: admin
Salasana: admin (tai käyttöönotossa määrittelemäsi salasana)

PIN-koodin syöttäminen ja hallinta

Jos sinulla on SIM-kortti, jossa on PIN-koodin kysely päällä, verkkohallintasivu (192.168.8.1) pyytää sinua syöttämään koodin. PIN-koodi on oletuksena 0000 (pois lukien Prepaid-liittymien SIM-kortit). Jos haluat ottaa PIN-koodin kyselyn pois päältä, valitse "Poista PIN-koodin vahvistus käytöstä" ja klikkaa "Käytä".

Toisinaan langaton verkko eli wifi toimii syystä tai toisesta huonosti. Wifiin vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa wifin toimivuutta muuttamalla reitittimen asetuksia verkkohallintasivulla.

  1. Kirjoita nettiselaimen osoiteriville osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus ja salasana ovat molemmat oletuksena "admin", ellet ole käyttöönoton yhteydessä vaihtanut salasanaa. Jos vierailet ensimmäistä kertaa verkkohallintasivulla, tulee sinun käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain verkkohllintasivun salasanan vaihto on pakollinen.
  2. Valitse Asetukset-välilehti ja etene polkua "WiFi" > "WiFi-lisäasetukset". Voit vaihtaa käyttämäsi taajuuden (2,4 tai 5 Ghz) kohdasta kanavan, jota yhteys käyttää.
  3. Oletusasetuksena Kanava-kohdassa on valittu "Auto". Usein wifi-kanavan vaihto auttaa, kun lähistöllä on paljon muita samaa kanavaa käyttäviä wifi-verkkoja, jotka saattavat ruuhkauttaa kanavan.

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia hallintasivustolla. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

  1. Kirjoita nettiselaimen osoiteriville osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus ja salasana ovat molemmat oletuksena "admin", muutoin käyttöönotossa määrittelemäsi salasana. Jos vierailet ensikertaa hallintasivustolla, tulee sinun käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain hallintasivun salasanan vaihto on pakollinen. Voit vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.
  2. Katkaise yhteys klikkaamalla Nuoli alas/nuoli ylös-palkkia. Valitse "Yhteysasetus" ja sitten "Mobiiliverkkoasetukset".
  3. Valitse suositustilaksi "Vain 4G".
  4. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse "Vain 4G (800 Mhz)", "Vain 4G (1800 Mhz)" tai "Vain 4G (2600 Mhz)".

  5. Valitse "Käytä" ja tämän jälkeen avautuvassa ikkunassa "OK".

Huom. Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, se ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

Kun reititin on käytössä, voit parantaa signaalin vastaanottoa muuttamalla laitteen asentoa tai suuntaa. Laitteen mukana toimitettavat lisäantennit kannattaa kiinnittää reitittimeen, sillä ne vahvistavat verkkosignaalin vastaanottoa. Lisäantennit (2 kpl) otetaan käyttöön pyörittämällä ne kiinni laitteen takana oleviin liittimiin. Otathan yhteyttä laitteen myyjään, jos et ole saanut laitteen mukana lisäantenneja.

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda verkkohallintasivun asetuksiin uusi APN-profiili. Käyttääksesi kaksisuuntaista datayhteyttä tarvitset liittymääsi myös lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun. 

  1. Asetukset > Modeemi > Profiilin Hallinta
  2. Klikkaa Uusi profiili.
  3. Nimeä profiili haluamallasi nimellä  
  4. Käyttäjänimi ja salasana kentät jätetään tyhjäksi
  5. Kirjoita APN-kenttään opengate
  6. Tallenna

Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Huawei B525 -reitittimen hallintasivustolla kannattaa käydä välillä tarkistamassa päivitykset ja niiden asetukset. Näin tarkistat ja päivität ohjelmistoversion:

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle. Katso ohje
  2. Valitse ”Päivitä”.
  3. Löydät käytössä olevan ohjelmistoversion tiedot kohdasta ”Nykyinen versio”.
  4. Valitse ”Tarkista päivitykset” etsiäksesi, onko ohjelmistopäivitys tarjolla. Jos päivitys on tarjolla, lataa ja asenna se ruudulla näkyvien ohjeiden mukaan.

Laitteen resetoiminen

Laitteen resetoiminen eli tehdasasetusten palautus auttaa näissä tilanteissa:

  • Olet unohtanut langattoman verkon nimen tai salasanan.
  • Yhteydessä on hidastelua tai pätkimistä.
  • Laitteeseen on määritetty 4G- tai 3G-verkkolukitus, jonka haluat poistaa.

Reititin resetoidaan laitteen takaa löytyvästä reset-painikkeesta. Painiketta tulee painaa pohjassa reilut kymmenen sekuntia. Laite palautuu tehdasasetuksille tämän jälkeen.

Huomioithan, että tehdasasetusten palautus poistaa kaikki reitittimen asetuksiin aiemmin tehdyt muutokset.

Nettiyhteyden muodostaminen wifillä ei onnistu
  • Tarkista, että olet kirjoittanut oikein verkon nimen (SSID) ja suojausavaimen (WIFI-KEY).
  • Varmista että laitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu.

Ominaisuudet

Antenniliittimen tyyppi: SMA
Sim-kortin tuki: Kyllä
Liitännät: 4 x RJ-45, 1 x RJ-11, 1 x USB
Mitat (L x S x K): 226 x 52 x 163 mm
Paino: 500 g
Langaton (WLAN): Kyllä
Langaton standardi: 802.11ac/b/g/n/a

Tiedonsiirtonopeudet

4G: 300 Mbit/s LTE-A Cat6 (vastaanotto), 50 Mbit/s (lähetys)
LTE FDD (UL) max. siirtonopeus 50 Mbit/s
LTE TDD (DL) max. siirtonopeus 110 Mbit/s
LTE TDD (UL) max. siirtonopeus 10 Mbit/s
DC-HSPA+ (DL) max. siirtonopeus 43.2 Mbit/s
HSPA+ (DL) max. siirtonopeus 21.6 Mbit/s
HSDPA (DL) max. siirtonopeus 14.4 Mbit/s
 

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tervetuloa keskustelemaan kanssamme Facebookissa ja X:ssä. Autamme sinua mielellämme yleisluontoisissa kysymyksissä.
 

Huomaathan, että emme käsittele somessa asiakastietoja tai vastaanota Facebookissa yksityisviestejä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

Vastaamme kommentteihin ma–pe 8–20 ja la–su sekä arkipyhinä 10–18.