Sim-kortin käyttöönotto ja aktivointi

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Tästä ohjeesta löydät neuvot siihen, miten aktivoit uuden sim-korttisi – olipa kyseessä kokonaan uusi liittymä, tai vain uusi sim-kortti, jonka olet tilannut jo olemassa olevalle liittymällesi.

Toimittamamme sim-kortit ovat trio-sim-kortteja, jotka sisältävät kaikki kolme sim-korttikokoa (normaali eli mini, mikro ja nano). Irrota vain korttikehyksestä laitteellesi oikean kokoinen sim-kortti.

Vanhan liittymän uuden sim-kortin aktivointi

Jos liittymäsi vanha sim-kortti on toimintakunnossa, puhelinnumerot ja viestit kannattaa kopioida puhelimesi muistiin, jolloin sinun ei tarvitse tallentaa numeroita yksitellen uudelle sim-kortille. Numeroiden tallennus onnistuu myös tietokoneelle Android-puhelimella Googlen kautta ja iPhonella iTunes -ohjelman kautta.

Ottaessasi uuden sim-kortin käyttöön, vanha kortti lakkaa toimimasta. Kadonneesta tai rikkoutuneesta sim-kortista tietoja ei ole mahdollista siirtää uuteen.

Aktivointi Minun Teliassa

Näin otat uuden sim-korttisi käyttöön ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan:

  1. Mene kohtaan Liittymäni ja palveluni.
  2. Klikkaa liittymää, johon olet tilannut uuden sim-kortin.
  3. Liittymäsi-kohdan alta löytyy otsikko Hallinnoi liittymääsi. Klikkaa siitä.
  4. Klikkaa Aktivoi SIM-kortti ja seuraa ohjeita.
Aktivointi tekstiviestillä

Jos olet tilannut uuden sim-kortin asiakaspalvelusta, voit ottaa sen käyttöön tekstiviestillä, jolloin nykyinen liittymänumerosi alkaa toimimaan uudella sim-kortilla.

  1. Lähetä ensin vanhalla sim-kortillasi tekstiviesti AKTIVOI liittymänumerosi (esim.  AKTIVOI 0401234567) numeroon 18100 (viestin hinta 0 €). Voit lähettää viestin myös muusta käytössä olevasta (esim. perheenjäsenen) liittymästä, jos vanha sim-korttisi ei toimi tai on kadonnut.
  2. Saat aktivoinnista kuittausviestin puhelimeesi. Liittymänumerosi toimii nyt uudella sim-kortillasi ja voit asettaa sen laitteeseen.
Uuden liittymän sim-kortin aktivointi

Tietyissä tilanteissa uuden liittymän sim-kortin aktivointi tarvitsee tehdä itse, mutta onneksi se on helppoa! Aktivoi upouuden liittymäsi sim-kortti joko netissä tai tekstiviestillä. Sim-kortin mukana saapuneessa saatekirjeessä kerrotaan, jos kortti tarvitsee aktivoida. Aktivoinnin voi tehdä aikaisintaan seuraavana vuorokautena liittymän tilaamisesta.

Sim-kortin aktivoinnin tarvitsevat kaikki etämyydyt (verkkokauppa, puhelin, chat) liittymät, paitsi numeronsiirrot toiselta operaattorilta, laitesopimukset, Yhteys kotiin -liittymät, yritysliittymät ja eSIM-kortilla toimivat liittymät.

Aktivointia ei tarvitse tehdä liittymän omistajan vaihdoksissa.

Jos et aktivoi sim-korttia tai peruuta liittymätilaustasi etämyynnin peruutusoikeuden puitteissa, aktivoimme sim-kortin puolestasi peruuttamisajan päätyttyä. Tilausta ei voi peruuttaa vain jättämällä sim-kortin aktivoimatta.

Aktivointi netissä
  1. Mene nettiselaimella sivulle telia.fi/aktivoi.
  2. Tunnistaudu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai Telia-tunnuksella.
  3. Valitse liittymä, jonka haluat aktivoida ja etene ohjeiden mukaan.
  4. Ruudulle ilmestyy lopuksi ilmoitus siitä, että uusi liittymäsi on aktivoitu ja valmis käyttöön.
Aktivointi tekstiviestillä
  1. Kirjoita tekstiviesti AKTIVOI liittymänumerosi (esim. AKTIVOI 0401234567) ja lähetä se numeroon 18100 (viestin hinta 0 €). Voit kirjoittaa viestin millä tahansa jo käytössä olevalla liittymällä.
  2. Saat aktivoinnista kuittauksen, jonka jälkeen uusi liittymä on valmis käyttöön.
     
Yhteys Multi -palvelun sim-kortin aktivointi

Yhteys Multi -palvelun uuden sim-kortin voit aktivoida ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan:

  1. Mene kohtaan Liittymäni ja palveluni.
  2. Klikkaa liittymää, johon kytkettyyn Yhteys Multi -palveluun olet tilannut uuden sim-kortin.
  3. Klikkaa kohdasta Rinnakkaisliittymät.
  4. Klikkaa Tilauksen hallinta -otsikon alta kohtaa Aktivoi SIM-kortti ja seuraa ohjeita.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Asiakaspalvelu

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat

Varaa aika

Häiriöasioissa voit myös varata sinulle sopivan soittoajan.

Varaa aika

Jätä viesti

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi nyt? Jätä viesti, niin otamme sinuun tarvittaessa yhteyttä.

Jätä viesti Minun Teliassa

Jätä viesti ilman asiakkuutta

Ma–pe 8–18. Häiriöilmoitukset ma–pe 8–20 ja la 9–16.30.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.