Huawei B315 -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei B315-reitittimellä voit jakaa nettiyhteyden jopa 32 laitteelle ja voit käyttää yhteyttä langattomasti tai verkkokaapelilla.

Voit ladata käyttöohjeen ja päivitysohjeen myös pdf-tiedostona:

Huawei B315-reitittimen käyttöohje (PDF)
Huawei B315-reitittimen päivitysohje (PDF)

 

Käyttöönotto
  1. SIM-kortti asennetaan reitittimeen, kun laite on virrattomana. SIM-korttipaikka on reitittimen oikeasta kyljessä korttipaikan kannen alla. Asenna SIM-kortti kuvan mukaisesti. Varmista, että SIM-kortin viistetty reuna on kohdistettu korttipaikan viistettyyn reunaan.
  2. Ruuvaa laitteen mukana toimitetut lisäantennit (2 kpl) tukevasti kiinni.
  3. Käynnistä laite painamalla yläosassa sijaitsevaa Power-nappia noin 3 sekuntia, kunnes Power-merkkivalo syttyy.
Kaapelien kytkeminen

  1. Verkkolaite
  2. Tietokone
  3. USB-muistitikku
  4. Kotipuhelin
  5. Kannettava tietokone, tabletti tai älypuhelin
Laitteen hallinta

Reitittimen asetusten muuttamiseen käytetään verkkohallintasivua. Varmista ensin, että reititin on liitetty tietokoneeseen.

Verkkohallintasivulle kirjautuminen
  1. Avaa internetselain ja kirjoita osoiteriville http://192.168.8.1

  2. Kirjaudu sivulle syöttämällä käyttäjänimeksi admin ja salasanaksi admin. Oletuskäyttäjätunnus ja -salasana on painettu myös reitittimen pohjassa olevaan tarraan.

Verkkolukitusohje

Jos yhteys hidastelee tai pätkii, voit lukita modeemin käyttämään pelkästään 4G- tai 3G-verkkoa. Oletuksena laite kannattaa lukita käyttämään 4G-verkkoa, mutta jos 4G-yhteys tuntuu hitaalta, voit kokeilla 3G-lukitusta.

  1. Klikkaa linkkiä Yhteysasetus ja valitse Mobiiliverkkoasetukset.
  2. Valitse suositustilaksi Vain 4G tai Vain 3G. Voit tarkistaa oman alueesi 4G- ja 3G-kuuluvuuden kuuluvuuskartasta.
  3. Klikkaa Käytä ja vastaa avautuvaan ikkunaan OK.

Huom! Lukitessasi ohjelman käyttämään vain 4G- tai 3G-verkkoa, ei modeemi käytä muita saatavilla olevia matkapuhelinverkkoja automaattisesti. Se voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jossa kyseistä verkkoa ei ole saatavilla.

Laitteen sijainti ja lisäantennin käyttö

Huomioithan nämä asiat reitittimen sijoittamisesta ja lisäantennien käytössä:

  • Reititin kannattaa sijoittaa mahdollisimman avaraan tilaan. Betoni- ja puuseinien kaltaiset esteet vaikuttavat verkkosignaaliin.
  • Pidä reititin etäällä laitteista, jotka tuottavat vahvoja magneetti- ja sähkökenttiä (esim. mikroaaltouunit, jääkaapit ja satelliittivastaanottimet).
  • Kun reititin on käytössä, voit parantaa signaalin vastaanottoa muuttamalla laitteen asentoa tai suuntaa. Ulkoinen antenni on lisävaruste. Jos se ei sisälly pakettiin, voit ottaa yhteyttä valtuutettuun jälleenmyyjään ostaaksesi reitittimen kanssa yhteensopivan ulkoisen antennin.
Langattoman verkon käyttäminen (wifi)

Kun merkkivalo palaa, reitittimen wifi-toiminto on päällä. Tietoja wifi-toiminnon ottamisesta manuaalisesti käyttöön tai pois käytöstä on verkonhallintasivujen ohjeissa osiossa WLAN-asetukset.

Oletus-SSID ja -wifi-avain on painettu reitittimen pohjassa olevaan tarraan. Jotta kukaan ei pääse käyttämään wifi-verkkoasi ilman lupaa, kannattaa SSID ja wifi-avain vaihtaa aika ajoin. Katso lisätietoja verkkohallintasivun ohjeista.

Wifi-yhteyden määrittäminen manuaalisesti
  1. Etsi wifi-yhteensopivasta laitteesta alueellasi olevia langattomia verkkoja.
  2. Muodosta yhteys verkkoon, jonka nimi vastaa reitittimen tarrassa olevaa SSID:tä.
  3. Kun salasanaa kysytään, syötä laitetarrassa oleva Wi-Fi-avain isot ja pienet kirjaimet huomioiden. Laite ilmoittaa, kun yhteys on muodostettu.

Wifi-yhteyden määrittäminen WPS-yhteydellä
  1. Varmista, että wifi on otettu käyttöön laitteessa.
  2. Pidä WPS-painiketta painettuna vähintään 2 sekuntia, jolloin reitittimen merkkivalo alkaa vilkkua.
  3. Aktivoi WPS-yhteys 2 minuutin kuluessa.
Apua ongelmatilanteisiin
Laitteen resetoiminen

Missä tilanteissa resetointi eli tehdasasetusten palautus kannattaa tehdä?

  • Langattoman verkon nimen tai salasanan on unohtunut.
  • Yhteydessä on hidastelua tai pätkimistä.
  • Laitteeseen on määritetty verkkolukitus (4G tai 3G), jonka haluat poistaa.

Resetointi tapahtuu painamalla reitittimen kyljessä olevaa Reset-painiketta esimerkiksi hammastikulla tai nuppineulalla noin 3 sekuntia, kunnes laite käynnistyy uudelleen.

Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa Internet-yhteyttä
  • Tarkista että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WIFI-KEY) on annettu oikein. 
  • Varmista että laitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu

Jos langattoman verkon (WLAN, WI-FI) käytössä ilmenee ongelmia tai haluat lisätietoja niiden toiminnasta, katso ohjeet langattoman verkon ongelmatilanteista.

Tekniset tiedot
  • 4 x RJ-45 Gigabit Ethernet-portteja, 10/100/1000
  • Max. 32 wifi-laitetta
  • 1 x USB (tulostin- ja massamuistijako lähiverkossa)
  • Mitat 186 mm x 139 mm x 46 mm
  • Paino n. 275 g
  • SIM-kortin tyyppi: tavallinen sim-kortti
  • 4G LTE enimmäisnopeus verkosta 150 Mbit/s
  • 4G LTE enimmäisnopeus kohti verkkoa 50 Mbit/s
  • 4G LTE 800/1800/2600Mhz
  • 4G DC 2100Mhzz
  • Kaksi liitäntää ulkoiselle antennille, SMA-liitäntä
  • WiFi b/g/n (2 sisäistä MIMO-antennia)
  • Ethernet WAN: Yhtä LAN-porttia voidaan käyttää WAN-porttina, jolloin laite toimii langattomana reitittimenä
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Huawei E5576 4G-modeemin käyttöohje

ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.