Huawei B315 -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei B315-reitittimellä voit jakaa nettiyhteyden jopa 32 laitteelle ja käyttää yhteyttä langattomasti tai verkkokaapelilla.

Voit ladata käyttöohjeen ja päivitysohjeen myös pdf-tiedostona:

Huawei B315-reitittimen käyttöohje (PDF)
Huawei B315-reitittimen päivitysohje (PDF)

Käyttöönotto
  1. Aseta SIM-kortti reitittimeen, kun laite on virrattomana. SIM-korttipaikka on reitittimen oikeasta kyljessä korttipaikan kannen alla. Asenna SIM-kortti kuvan mukaisesti. Varmista, että SIM-kortin viistetty reuna on kohdistettu korttipaikan viistettyyn reunaan.
  2. Ruuvaa laitteen mukana toimitetut lisäantennit (2 kpl) tukevasti kiinni.

  3. Käynnistä laite painamalla yläosassa sijaitsevaa Power-nappia noin 3 sekuntia, kunnes Power-merkkivalo syttyy.
Kaapelien ja laitteiden kytkeminen reitittimeen

  1. Verkkolaite
  2. Tietokone
  3. USB-muistitikku
  4. Kotipuhelin
  5. Kannettava tietokone, tabletti tai älypuhelin (langaton yhteys)
Laitteen hallinta

Reitittimen asetusten muuttamiseen käytetään verkkohallintasivua. Varmista ensin, että reititin on liitetty tietokoneeseen.

Verkkohallintasivulle kirjautuminen
  1. Avaa nettiselain ja kirjoita osoiteriville http://192.168.8.1

  2. Kirjaudu sivulle syöttämällä käyttäjänimeksi admin ja salasanaksi admin. Oletuskäyttäjätunnus ja -salasana löytyvät myös reitittimen pohjassa olevasta tarrasta.

Verkkolukituksen tekeminen

Jos yhteys hidastelee tai pätkii, voit lukita reitittimen käyttämään vain 4G- tai 3G-verkkoa. Yleensä laite kannattaa lukita käyttämään 4G-verkkoa, mutta jos 4G-yhteys tuntuu hitaalta, voit kokeilla 3G-lukitusta.

Huom! Lukitessasi reitittimen käyttämään vain 4G- tai 3G-verkkoa, laite ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Se voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jossa kyseistä verkkoa ei ole saatavilla.

  1. Klikkaa hallintasivulla kohtaa Yhteysasetus ja valitse Mobiiliverkkoasetukset.
  2. Valitse suositustilaksi Vain 4G tai Vain 3G. Voit tarkistaa oman alueesi 4G- ja 3G-kuuluvuuden kuuluvuuskartasta.
  3. Klikkaa Käytä ja vastaa avautuvaan ikkunaan OK.

Laitteen sijainti ja lisäantennin käyttö

Huomioithan nämä asiat reitittimen sijoittamisesta ja lisäantennien käytössä:

  • Reititin kannattaa sijoittaa mahdollisimman avaraan tilaan. Betoni- ja puuseinien kaltaiset esteet heikentävät perille pääsevää signaalia.
  • Pidä reititin etäällä laitteista, jotka tuottavat vahvoja magneetti- ja sähkökenttiä (esim. mikroaaltouunit, jääkaapit ja satelliittivastaanottimet).
  • Kun reititin on käytössä, voit kokeilla parantaa signaalin vastaanottoa muuttamalla laitteen asentoa tai suuntaa. Ulkoinen antenni on lisävaruste. Jos se ei sisälly pakettiin, voit ottaa yhteyttä valtuutettuun jälleenmyyjään ostaaksesi reitittimen kanssa yhteensopivan ulkoisen antennin.
Langattoman verkon käyttäminen (wifi)

Kun merkkivalo palaa, reitittimen wifi-toiminto on päällä. Löydät tietoa wifin päälle tai pois laittamisesta verkkohallintasivujen ohjeiden kohdasta WLAN-asetukset.

Langattoman verkon oletusnimi (SSID) ja -salasana (WIFI KEY) löytyvät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Jotta wifi-verkkoasi ei päästä käyttämään luvatta, kannattaa verkon nimi ja salasana vaihtaa välillä. Katso lisätietoja verkkohallintasivun ohjeista.

Wifin käyttöönotto manuaalisesti
  1. Etsi wifi-yhteensopivasta laitteesta alueellasi olevia langattomia verkkoja.
  2. Muodosta yhteys verkkoon, jonka nimi vastaa reitittimen tarrassa olevaa SSID:tä.
  3. Kun salasanaa kysytään, syötä reitittimen tarrassa oleva WIFI KEY isot ja pienet kirjaimet huomioiden. Laite ilmoittaa, kun yhteys on muodostettu.

Wifin käyttöönotto WPS-toiminnolla
  1. Varmista, että wifi on otettu käyttöön laitteessa.
  2. Pidä reitittimen WPS-painiketta alhaalla vähintään 2 sekuntia, jolloin reitittimen merkkivalo alkaa vilkkua.
  3. Aktivoi WPS-yhteys 2 minuutin kuluessa.
Apua ongelmatilanteisiin
Laitteen resetoiminen

Resetointi eli tehdasasetusten palautus kannattaa tehdä, jos:

  • langattoman verkon nimi tai salasanan on unohtunut.
  • yhteys hidastelee tai pätkii.
  • reitittimeen on määritetty verkkolukitus (4G tai 3G), jonka haluat poistaa.

Resetointi tapahtuu painamalla reitittimen kyljessä olevaa Reset-painiketta esimerkiksi hammastikulla tai nuppineulalla noin 3 sekuntia, kunnes laite käynnistyy uudelleen. Huomioithan, että resetointi nollaa kaikki laitteen asetuksiin tekemäsi muutokset.

Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa nettiyhteyttä
  • Tarkista että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WIFI-KEY) on annettu oikein. 
  • Varmista että laitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu.

Jos langattoman verkon käytössä ilmenee ongelmia tai haluat lisätietoja niiden toiminnasta, katso ohjeet langattoman verkon ongelmatilanteista.

Tekniset tiedot
  • 4 x RJ-45 Gigabit Ethernet-portteja, 10/100/1000
  • Max. 32 wifi-laitetta
  • 1 x USB (tulostin- ja massamuistijako lähiverkossa)
  • Mitat 186 mm x 139 mm x 46 mm
  • Paino n. 275 g
  • SIM-kortin tyyppi: tavallinen sim-kortti
  • 4G LTE enimmäisnopeus verkosta 150 Mbit/s
  • 4G LTE enimmäisnopeus kohti verkkoa 50 Mbit/s
  • 4G LTE 800/1800/2600Mhz
  • 4G DC 2100Mhzz
  • Kaksi liitäntää ulkoiselle antennille, SMA-liitäntä
  • WiFi b/g/n (2 sisäistä MIMO-antennia)
  • Ethernet WAN: Yhtä LAN-porttia voidaan käyttää WAN-porttina, jolloin laite toimii langattomana reitittimenä
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Huawei E5576 4G-modeemin käyttöohje

ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.