Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei B535 -reitittimellä voit jakaa nettiyhteyden laitteillesi langattomasti tai verkkokaapelin avulla. Reititin tarvitsee nettiyhteyttä varten SIM-kortin, johon on tilattu nettiliittymä. Laite toimii 3G- ja 4G-verkoissa ja siinä on kaksi ulkoista antennia mukana / liitäntämahdollisuus erilliselle antennille. Laitteen latausnopeus on jopa 300 Mbit/s ja lähetysnopeus 100 Mbit/s.

 

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet

  1. Virran merkkivalo
  2. Verkon tilan merkkivalo
    Jatkuvasti vaaleansininen: Reititin on yhdistetty 4G-verkkoon.
    Jatkuvasti sininen: Reititin on yhdistetty 3G-verkkoon
    Jatkuvasti keltainen: Reititin on yhdistetty 2G-verkkoon
    Jatkuvasti punainen: Reititin ei onnistunut muodostamaan yhteyttä matkapuhelin verkkoon. Mikro-SIM-korttia ei tunnisteta, PIN-koodia ei ole syötetty tai PIN-koodin tarkistus epäonnistui.
  3. WiFi-merkkivalo
  4. Verkkoportin merkkivalo
  5. Signaalivahvuuden merkkivalo
  6. Virtapainike
  7. Hi/WPS-painike
  8. Sim-korttipaikka
  9. Palauta-painike (reset)
  10. Virran tulo
  11. Verkkoportti
Käyttöönotto
  1. Kiinnitä laitteen mukana tullut teline ja varmista, että laite pysyy pystyssä.
  2. Varmista, että laitteen virta ei ole vielä kytkettynä.
  3. Aseta mikro-kokoinen sim-kortti reitittimeen. Sim-korttipaikka on laitteen pohjassa. Aseta sim-kortin viistotettu kulma kuvan mukaisesti. (Sim-korttia laitteesta poistaessa paina kevyesti korttia, jolloin se ponnahtaa ulos.)
  4. Kytke laitteeseen virtajohto ja yhdistä se verkkovirtaan.
  5. Laite käynnistyy nyt ensimmäisen kerran ja hakee mahdolliset päivitykset verkosta. Jos saatavilla on päivitys, laite hakee ja asentaa sen itse. Odota noin 10 minuuttia tai kunnes laitteen merkkivalot palavat tasaisesti. Kun verkon tilan merkkivalo (2.) palaa sinisenä, on laite yhdistynyt verkkoon. 

Jos virtavalo palaa punaisena, kytke virta pois ja tarkista onhan sim-kortti varmasti oikein päin ja onhan se varmasti asetettu laitteeseen kunnolla. Mikäli sim-kortti on oikein mutta valo palaa edelleen punaisena, tee laitteelle resetointi painamalla Palauta-painiketta (9.) noin 5 sekuntia kunnes laitteen valot sammuvat. Tämän jälkeen laite käynnistyy itsestään uudelleen.

Omien laitteiden yhdistäminen

Voit yhdistää esimerkiksi tietokoneesi tai muun päätelaitteen verkkokaapelilla laitteen takana olevaan LAN-porttiin tai voit tehdä yhdistämisen langattomasti wifi-yhteydellä. Wifi-yhteyttä varten tarvitset langattoman verkon nimen ja salasanan, kun päätelaitteesi sitä kysyy. Löydät tiedot reitittimen takapaneelissa sijaitsevasta tarrasta.

Wi-Fi Name: Langattoman verkon nimi
Wi-Fi Password: Langattoman verkon salasana

Voit myös tutustua tarkempiin ohjeisiin langattoman verkon yhdistämisestä tietokoneella.

Laitteen hallinta

Reitittimen asetuksia muokataan hallintasivulla. Siellä voit esimerkiksi vaihtaa langattoman verkon nimen ja salasanan tai vaihtaa wifi-yhteyden kanavaa ja taajuutta.

Katso ohje hallintasivulle kirjautumisesta


Hallintasivun etusivu

  1. Yhdistä päätelaitteesi reitittimeen joko langattomasti tai verkkokaapelilla.
  2. Kun päätelaite on yhteydessä reitittimeen, voit kirjatua hallintasivulle 192.168.8.1 sisään. Jos linkki ei toimi, kirjoita osoiteriville laitteen oletusarvoinen IP-osoite, jonka löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta.
  3. Kirjaudu sisään -ikkunassa syötä salasana, jonka löydät reitittimen pohjassa olevan tarran "Password"-kohdasta.

    Kirjaudu sisään -ikkuna

Voit vaihtaa hallintasivun kielen ylärivillä olevasta "Kieli" tai "Language" alasvetovalikosta.

Langattoman verkon käyttö (WLAN, WiFi)

Toisinaan langaton verkko toimii syystä tai toisesta huonosti. Langattoman verkon toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimintaa muuttamalla reitittimen asetuksia hallintasivulta. Kirjaudu ylläolevien ohjeiden mukaan hallintasivulle.

Valitse hallintasivun ylärivistä "Wi-Fi-asetukset". Perusasetuksissa voit vaihtaa langattoman verkon nimeä (wifi-nimi (SSID) ja salasanaa (Wi-Fi -salasana). Voit myös sulkea wifi-yhteyden pois käytöstä asettamalla "Wi-Fi" liukuvalinnan pois päältä.

Laitteen yhdistäminen langattomaan verkkoon WPS:llä

WPS:n avulla yhdistäessä et tarvitse langattoman verkon nimeä tai salasanaa. 

Voit yhdistää laitteesi langattomaan verkkoon helposti WPS-painikkeella (7.) Valitse päätelaitteen valikosta yhdistämistavaksi WPS. Kun päätelaite hakee yhteyttä, paina reitittimen WPS-painiketta, kunnes WPS-valo syttyy. Tämän jälkeen laitteiden keskinäiseen yhdistämiseen menee hetki, jonka jälkeen yhteys on muodostettu.

Langattoman verkon asetukset

Jos sinun tarvitsee asettaa erikseen 5 GHz ja 2,4 GHz -verkot käyttöön, ota "5 GHz ensisijainen"-valinta pois päältä. Tämän jälkeen voit nimetä 5 GHz ja 2,4GHz -verkot erikseen ja valita päätelaitteella, kumpaan verkkoon haluat yhdistää. 2,4 GHz -verkolla on parempi kuuluvuus, mutta 5 GHz -taajuus on nopeampi. Oletuksena asetus on automaatilla, eli laitteet päättävät itse, mihin verkkoon yhdistyvät.

Langattoman verkon säätäminen

Langattoman verkon nopeuteen vaikuttaa moni häiriötekijä. Joihinkin niistä voi auttaa asetusten muuttaminen. Esimerkiksi 2,4 GHz ja 5 GHz -verkot on hyvä erottaa ja kokeilla toimiiko päätelaitteella yhteys paremmin toisessa verkossa. Asetuksissa näiden verkkojen nimet erotetaan ja laitteella näkyy sitten kaksi eri langatonta verkkoa. Ohjeen verkkojen erottamiseen löydät yläpuolelta.

Langattomassa verkossa voi olla myös ruuhkaa, etenkin kerrostaloasunnoissa, joissa verkot voivat toimia samalla kanavalla. Voit vaihtaa reitittimesi käyttämää kanavaa laitteen hallintasivulta valitsemalla Wi-Fi-asetukset ja sieltä Lisää Wi-Fi-asetuksia. Eri kanavia kannattaa kokeilla yksitellen tai selvittää vapaat kanavat puhelimelle ladattavalla Wifi Analyzer -sovelluksella.

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia verkkohallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

Katso ohje verkkolukituksen tekemiseksi

  1. Kirjaudu hallintasivulle 192.168.8.1 Salasanan löydät tarran kohdasta Password. Jos linkki ei toimi, kirjoita osoiteriville laitteen oletusarvoinen IP-osoite, jonka löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Jos vierailet ensikertaa verkkohallintasivulla, sinun tarvitsee käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain verkkohallintasivun salasanan vaihto on pakollinen. Voit tarvittaessa vaihtaa kielen sivun yläosan alasvetovalikosta.
  2. Siirry kohtaan Verkkoasetukset ja siellä kohtaan Mobiiliverkon haku. Verkkotila on määritelty aina automaattiselle verkon haulle. Silloin laite etsii käytettäviä verkkoja automaattisesti.
  3. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse LTE-taajuusalueeksi haluamasi taajuus alasvetovalikosta ja paina Tallenna. Valittavissa ovat 700, 800, 1800 ja 2600 MHz taajuudet. Lukittava taajuus tulee valita alueella käytössä olevista taajuuksista, joista yleisimpiä 4G-verkossa ovat 800 MHz ja 1800 MHz, mutta muitakin taajuuksia kannattaa kokeilla.

Huomioithan nämä asiat verkkolukitukseen liittyen:

  • Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa ja tiettyä taajuutta, laite ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Se voi aiheuttaa yhteysongelmia jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa tai lukittua taajuutta ei ole saatavilla.
  • Jos toimittamastamme laitteesta puuttuu taajuuslukituksen mahdollisuus, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.
Huawei SmartHome -sovellus

Voit hallita reitittimen asetuksia myös puhelimelle tai tabletille ladattavalla Huawei SmartHome -sovelluksella, jonka voit ladata Google Play kaupasta tai iStoresta.

Apua ongelmatilanteisiin
Mitä teen jos netti on hidas?

Tarkista laitteen signaalivahvuuden merkkivalo (5. yleiskuvauksessa). Mitä enemmän valoja palaa, sitä vahvempi signaali on. Signaalin voimakkuus vaikuttaa yhteysnopeuteen. Jos signaalitaso on huono, kokeile sijoittaa reititin eri paikaan. Yleensä reititin toimii parhaiten ikkunan lähellä avarassa tilassa.

Voit tarkistaa myös verkon nopeuden verkkokaapelin avulla. Jos nopeus paranee, ongelma rajoittuu reitittimen jakamaan langattomaan yhteyteen. Käyttövinkeistä löydät ohjeet langattoman verkon säätämiseen.

Mitä teen, jos langattoman verkon kautta ei muodostu internet-yhteyttä?

Varmista, että päätelaitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu. Langattoman verkon merkkivalo (3. yleiskuvauksessa) ilmaisee, milloin verkko on käytettävissä. Varmista, ettei laite ole liian kaukana reitittimestä.

Ongelmatilanteessa tee reitittimelle resetointi painamalla Palauta -painiketta (yleiskuvauksessa numero 9) noin 5 sekuntia pohjassa, kunnes sen valot sammuvat. Laite käynnistyy itsestään uudelleen. Resetointi poistaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja palauttaa sen tehdasasetuksille. Resetoinnin jälkeen langattomasti yhteydessä olevat laitteet tulee yhdistää wifiin uudelleen

Tekniset tiedot

Mitat: 219 x 138 x 25,6 mm
Paino: 325 g
WiFi: 802.11b/g/n/ac, mahdollisuus käyttää taajuuksia samanaikaisesti
Sisäiset antennit: WiFi AC 2x2MIMO 2,4 Ghz & 5 Ghz
Siltaus: LAN-portit voi asettaa siltaavaan tilaan
2 x ulkoisen antennin liitäntäpaikka (SMA)

Yhteysnopeudet

Teoreettinen huippunopeus 4G LTE -verkossa jopa 300/100 Mbit/s.

Pakkauksen sisältö
  • Huawei B535 4G-reititin
  • Teline
  • Pikakäyttöopas
  • Verkkovirtalähde
  • Ethernet-kaapeli
  • 2 antennia (SMA-liitin)

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.