Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei B535 -reitittimellä voit jakaa nettiyhteyden laitteillesi langattomasti tai verkkokaapelin avulla. Reititin tarvitsee nettiyhteyttä varten SIM-kortin, johon on tilattu nettiliittymä. Laite toimii 3G- ja 4G-verkoissa ja siinä on kaksi ulkoista antennia mukana / liitäntämahdollisuus erilliselle antennille. Laitteen latausnopeus on jopa 300 Mbit/s ja lähetysnopeus 100 Mbit/s.

Ajankohtaista 8.6.2021:

Reitittimelle on nyt jaossa uusi ohjelmistopäivitys. Laite lataa ja asentaa päivityksen itse yön aikana, jos automaattiset päivitykset ovat päällä (oletuksena päällä). Jos automaattinen päivitys ei ole päällä, päivitys täytyy hakea ja asentaa itse. Katso tarkemmat ohjeet päivityksen tarkistamiseen ja asentamiseen tämän ohjeen kohdasta Ohjelmistopäivitykset.

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet

  1. Virran merkkivalo
  2. Verkon tilan merkkivalo
    Jatkuvasti vaaleansininen: Reititin on yhdistetty 4G-verkkoon.
    Jatkuvasti sininen: Reititin on yhdistetty 3G-verkkoon
    Jatkuvasti keltainen: Reititin on yhdistetty 2G-verkkoon
    Jatkuvasti punainen: Reititin ei onnistunut muodostamaan yhteyttä matkapuhelin verkkoon. Mikro-SIM-korttia ei tunnisteta, PIN-koodia ei ole syötetty tai PIN-koodin tarkistus epäonnistui.
  3. WiFi-merkkivalo
  4. Verkkoportin merkkivalo
  5. Signaalivahvuuden merkkivalo
  6. Virtapainike
  7. Hi/WPS-painike
  8. Sim-korttipaikka
  9. Palauta-painike (reset)
  10. Virran tulo
  11. Verkkoportti
Käyttöönotto

Katso helpot kuvalliset ohjeet käyttöönotosta

  1. Kiinnitä laitteen mukana tullut teline ja varmista, että laite pysyy pystyssä.
  2. Varmista, että laitteen virta ei ole vielä kytkettynä.
  3. Aseta mikro-kokoinen sim-kortti reitittimeen. Sim-korttipaikka on laitteen pohjassa. Aseta sim-kortin viistotettu kulma kuvan mukaisesti. (Sim-korttia laitteesta poistaessa paina kevyesti korttia, jolloin se ponnahtaa ulos.)
  4. Kytke laitteeseen virtajohto ja yhdistä se verkkovirtaan.
  5. Laite käynnistyy nyt ensimmäisen kerran ja hakee mahdolliset päivitykset verkosta. Jos saatavilla on päivitys, laite hakee ja asentaa sen itse. Odota noin 10 minuuttia tai kunnes laitteen merkkivalot palavat tasaisesti. Kun verkon tilan merkkivalo (2.) palaa sinisenä, on laite yhdistynyt verkkoon. 

Jos virtavalo palaa punaisena, kytke virta pois ja tarkista onhan sim-kortti varmasti oikein päin ja onhan se varmasti asetettu laitteeseen kunnolla. Mikäli sim-kortti on oikein mutta valo palaa edelleen punaisena, tee laitteelle resetointi painamalla Palauta-painiketta (9.) noin 5 sekuntia kunnes laitteen valot sammuvat. Tämän jälkeen laite käynnistyy itsestään uudelleen.

Omien laitteiden yhdistäminen

Voit yhdistää esimerkiksi tietokoneesi tai muun päätelaitteen verkkokaapelilla laitteen takana olevaan LAN-porttiin tai voit tehdä yhdistämisen langattomasti wifi-yhteydellä. Wifi-yhteyttä varten tarvitset langattoman verkon nimen ja salasanan, kun päätelaitteesi sitä kysyy. Löydät tiedot reitittimen takapaneelissa sijaitsevasta tarrasta.

Wi-Fi Name: Langattoman verkon nimi
Wi-Fi Password: Langattoman verkon salasana

Katso ohje WLAN-verkoon yhdistämisestä

Laitteen hallinta

Reitittimen asetuksia muokataan hallintasivulla. Siellä voit esimerkiksi vaihtaa langattoman verkon nimen ja salasanan tai vaihtaa wifi-yhteyden kanavaa ja taajuutta.

Katso ohje hallintasivulle kirjautumisesta


Hallintasivun etusivu

  1. Yhdistä päätelaitteesi reitittimeen joko langattomasti tai verkkokaapelilla.
  2. Kun päätelaite on yhteydessä reitittimeen, voit kirjatua hallintasivulle 192.168.8.1 sisään. Jos linkki ei toimi, kirjoita osoiteriville laitteen oletusarvoinen IP-osoite, jonka löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta.
  3. Kirjaudu sisään -ikkunassa syötä salasana, jonka löydät reitittimen pohjassa olevan tarran "Password"-kohdasta.

    Kirjaudu sisään -ikkuna

Voit vaihtaa hallintasivun kielen ylärivillä olevasta "Kieli" tai "Language" alasvetovalikosta.

Langattoman verkon käyttö (WLAN, wifi)

Toisinaan langaton verkko eli wifi toimii syystä tai toisesta huonosti. Sen toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimintaa muuttamalla reitittimen asetuksia hallintasivulta. Kirjaudu ylläolevien ohjeiden mukaan hallintasivulle.

Valitse hallintasivun ylärivistä Wi-Fi-asetukset. Perusasetuksissa voit vaihtaa langattoman verkon nimeä (wifi-nimi (SSID) ja salasanaa (Wi-Fi -salasana). Voit myös sulkea wifi-yhteyden pois käytöstä asettamalla Wi-Fi-liukuvalinnan pois päältä.

Laitteen yhdistäminen langattomaan verkkoon WPS:llä

Jos yhdistät laitteesi langattomaan verkkoon reitittimen WPS-painikkeella (7.), et tarvitse langattoman verkon nimeä tai salasanaa.

Valitse päätelaitteesi valikosta yhdistämistavaksi WPS. Kun päätelaite hakee yhteyttä, paina reitittimen WPS-painiketta, kunnes WPS-valo syttyy. Tämän jälkeen laitteiden keskinäiseen yhdistämiseen menee hetki, jonka jälkeen yhteys on muodostettu.

Langattoman verkon asetukset

Katso kuvallinen ohje wifin nimen ja salasanan vaihtamiseen

Jos tarvitset käyttöösi erikseen 5 GHz ja 2,4 GHz verkot, ota pois päältä valinta 5 GHz ensisijainen. Sen jälkeen voit nimetä 5 GHz ja 2,4GHz verkot erikseen ja valita päätelaitteella, kumpaan verkkoon haluat yhdistää. 2,4 GHz verkolla on parempi kuuluvuus, mutta 5 GHz taajuus on nopeampi. Oletuksena laitteet päättävät itse, mihin verkkoon yhdistyvät.

Langattoman verkon säätäminen

Langattoman verkon nopeutta voi häiritä moni tekijä, ja joihinkin niistä voi auttaa reitittimen asetusten muuttaminen. Esimerkiksi 2,4 GHz ja 5 GHz verkot on hyvä erottaa ja kokeilla toimiiko päätelaitteella yhteys paremmin jommallakummalla. Asetuksissa näiden verkkojen nimet erotetaan, jonka jälkeen laitteella näkyy kaksi eri langatonta verkkoa. Ohjeen verkkojen erottamiseen löydät yläpuolelta.

Langattomassa verkossa voi olla myös ruuhkaa, etenkin kerrostaloasunnoissa, joissa verkot voivat toimia samalla kanavalla. Voit vaihtaa reitittimesi käyttämää kanavaa laitteen hallintasivulta valitsemalla Wi-Fi-asetukset ja sieltä Lisää Wi-Fi-asetuksia. Eri kanavia kannattaa kokeilla yksitellen tai selvittää vapaat kanavat puhelimelle ladattavalla Wifi Analyzer -sovelluksella.

Katso ohje wifin lähetyskanavan vaihtamiseen

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia verkkohallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

Katso vaiheittainen ohje verkkolukituksesta

  1. Kirjaudu hallintasivulle 192.168.8.1 Salasanan löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta kohdasta Password. Jos linkki ei toimi, kirjoita osoiteriville laitteen oletusarvoinen IP-osoite, jonka löydät niinikään reitittimen pohjan tarrasta. Jos vierailet ensikertaa verkkohallintasivulla, sinun tarvitsee käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain verkkohallintasivun salasanan vaihto on pakollinen. Voit tarvittaessa vaihtaa kielen sivun yläosan alasvetovalikosta.
  2. Siirry kohtaan Verkkoasetukset ja siellä kohtaan Mobiiliverkon haku. Oletusarvoisesti laite etsii käytettäviä verkkoja automaattisesti, jolloin verkkotilan kohdalla lukee Auto.
  3. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse haluamasi LTE-taajuusalue Ensisijainen verkkotila -alasvetovalikosta ja paina Tallenna. Valittavissa ovat B1, B3, B7, B8, B20 ja B28. Lukittava taajuus tulee valita alueella käytössä olevista taajuuksista, joista yleisimpiä 4G-verkossa ovat 800 MHz (B1) ja 1800 MHz (B3), mutta muitakin taajuuksia kannattaa kokeilla.

    B1 = 2100 Mhz
    B3 = 1800 Mhz
    B7 = 2600 Mhz
    B8 = 900 Mhz
    B20 = 800 Mhz
    B28 = 700 Mhz

Huomioithan nämä asiat verkkolukituksesta:

  • Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa ja tiettyä taajuutta, laite ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Se voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa tai lukittua taajuutta ei ole saatavilla.
  • Jos toimittamastamme laitteesta puuttuu taajuuslukituksen mahdollisuus, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.
Ohjelmistopäivitykset

Reitittimen ohjelmistopäivityksistä on syytä huolehtia, jotta tietoturva pysyy ajan tasalla. Päivitykset myös korjaavat mahdollisia toimintaongelmia ja ohjelmiston virheitä. Joskus päivityksen mukana ilmestyy uusia ominaisuuksia laitteen hallintaasivustolle tai sivuston ulkoasu, kuten värimaailma, saattaa muuttua. 

Oletuksena reititin päivittää itse itsensä, eikä siitä tarvitse siis huolehtia. Reitittimen hallintasivulla kannattaa kuitenkin käydä välillä tarkistamassa päivitykset ja niiden asetukset. Hallintasivulle kirjautumisen ohjeet löydät tämän ohjeen kohdasta Laitteen hallinta.

  1. Kirjaudu hallintasivulle, jonka jälkeen näet hallintasivun etusivun.
  2. Paina nuolta sivun oikeasta ylälaidasta. Nuolen päällä on punainen pallo, jos uusi ohjelmistopäivitys on saatavilla. Voit painaa myös sivun alarenaan ilmestyvän ilmoituksen Update tai Päivitä -nappia.
  3. Päivityksien sivu avautuu. Sivulla voit valita automaattisen päivityksen päälle (Auto update) ja myös ajaa tarkistuksen saatavilla olevista päivityksistä. Laitteet (Devices) -otsikon alta näet tarkastuksen jälkeen, onko laitteessa jo uusin ohjelmisto. Jos tarjolla on päivitys, paina Päivitä (Update) -nappia aloittaaksesi päivittämisen. Päivityksen yhteydessä sivusto saattaa kysyä käyttöehtojen hyväksymistä. Tutustu ehtoihin ja hyväksy ne, jotta päivitys etenee.
  4. Päivityksen aikana reitittimen yhteydet ovat hetken poikki ja laite saattaa käynnistyä uudelleen. Kun päivitys on valmis, nettiyhteys palaa ja on jälleen valmis käyttöön.
Huawei SmartHome -sovellus

Voit hallita reitittimen asetuksia myös puhelimelle tai tabletille ladattavalla Huawei SmartHome -sovelluksella, jonka voit ladata Google Play kaupasta tai iStoresta.

Apua ongelmatilanteisiin
Mitä teen jos netti on hidas?

Tarkista laitteen signaalivahvuuden merkkivalo (5. yleiskuvauksessa). Mitä enemmän valoja palaa, sitä vahvempi signaali on. Signaalin voimakkuus vaikuttaa yhteysnopeuteen. Jos signaalitaso on huono, kokeile sijoittaa reititin eri paikaan. Yleensä reititin toimii parhaiten ikkunan lähellä avarassa tilassa.

Voit tarkistaa myös verkon nopeuden verkkokaapelin avulla. Jos nopeus paranee, ongelma rajoittuu reitittimen jakamaan langattomaan yhteyteen. Käyttövinkeistä löydät ohjeet langattoman verkon säätämiseen.

Mitä teen, jos langattoman verkon kautta ei muodostu internet-yhteyttä?

Varmista, että päätelaitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu. Langattoman verkon merkkivalo (3. yleiskuvauksessa) ilmaisee, milloin verkko on käytettävissä. Varmista, ettei laite ole liian kaukana reitittimestä.

Ongelmatilanteessa tee reitittimelle resetointi painamalla Palauta -painiketta (yleiskuvauksessa numero 9) noin 10 sekuntia pohjassa, kunnes sen valot sammuvat. Laite käynnistyy itsestään uudelleen. Resetointi poistaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja palauttaa sen tehdasasetuksille. Resetoinnin jälkeen langattomasti yhteydessä olevat laitteet tulee yhdistää wifiin uudelleen

Tarkista onko reitittimelle saatavilla ohjelmistopäivitystä

Tekniset tiedot

Mitat: 219 x 138 x 25,6 mm
Paino: 325 g
WiFi: 802.11b/g/n/ac, mahdollisuus käyttää taajuuksia samanaikaisesti
Sisäiset antennit: WiFi AC 2x2MIMO 2,4 Ghz & 5 Ghz
Siltaus: LAN-portit voi asettaa siltaavaan tilaan
2 x ulkoisen antennin liitäntäpaikka (SMA)

Yhteysnopeudet

Teoreettinen huippunopeus 4G LTE -verkossa jopa 300/100 Mbit/s.

Pakkauksen sisältö
  • Huawei B535 4G-reititin
  • Teline
  • Pikakäyttöopas
  • Verkkovirtalähde
  • Ethernet-kaapeli
  • 2 antennia (SMA-liitin)

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.