ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

ZTE MC801A5G Wireless Router on 5G-reititin, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa käymme läpi laitteen esittelyn, ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.

Huomioithan, että 5G-kuuluvuus on toistaiseksi saatavilla vain rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme verkkoa vauhdilla.

Tarkista 5G-verkon kuuluvuusalueet

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneeli

  1. Signaalin voimakkuus (ei pala, jos ei ole ole signaalia tai sim-korttia ei ole asetettu)
  2. Verkkoyhteys
    Punainen: ei verkkoyhteyttä (tarkista sim-kortti)
    Sininen: 3G- tai 4G-yhteys on käytettävissä
    Valkoinen: 5G-yhteys on käytettävissä
  3. WiFi/WLAN-yhteys
    Päällä: WiFi/WLAN toimii normaalisti
    Vilkkuu: WPS aktivoituu
    Ei pala: WiFi/WLAN on pois päältä
  4. Virta
    Päällä: laitteeseen on kytketty virta
    Ei pala: laite on sammutettuna
Takapaneeli

5. WPS-painike: Aktivoi WPS-toiminto painamalla tätä näppäintä. Katkaise laitteesta virta pitämällä painiketta painettuna noin 10 sekuntia ja kytke laite sitten päälle pitämällä painiketta painettuna noin 2 sekuntia.
6. Ulkoiset antenniportit, joihin voit liittää lisäantennin.
7. RJ11 (ei käytössä)
8. LAN-portit
9. Virtaportti: liitä virtalähteeseen

10. Sim-korttipaikka ja Reset-painike. Painamalla reset-painikkeen pohjaan noin 3 sekunniksi, laite palauttaa tehdasasetukset.

Käyttöönotto
  1. Sijoita reititin avaralle paikalle ikkunan lähettyville.
  2. Käännä reititin niin, että näet laitteen pohjan. Varmista, ettei laitteeseen ole vielä kytketty virtajohtoa.
  3. Avaa laitteen pohjassa oleva korttipaikan kansi (1) ja aseta nanokokoinen sim-kortti paikoilleen (2)  (a.)
  4. Kytke virtajohto laitteeseen ja verkkovirtalähteen pistokepää sähkörasiaan. (b.)
  5. Laitteen päällä olevat LED-valot syttyvät virran ollessa päällä. Laite alkaa hakemaan verkkoyhteyttä.


a. Sim-kortin asettaminen laitteeseen

b. Virtajohdon kytkeminen laitteeseen

Langattoman verkon yhdistäminen

Langattoman verkon nimen ja salasanan löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta.

SSID: Langattoman verkon nimi
Wi-Fi KEY: Langattoman verkon salasana

Langattoman verkon asetuksia, kuten verkon nimeä (SSID) ja salasanaa (password) pääset vaihtamaan laitehallintasivulta, jonne kirjaudutaan nettiselaimen kautta. Vaihtamalla nimeä ja salasanaa tunnistat oman langattoman verkkosi helpommin. Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen tämän ohjeen kohdasta Laitteen hallinta.

Laitteen hallinta

Voit tarkastella ja muuttaa laitteen asetuksia hallintasivulta, jonne kirjaudutaan päätelaitteen nettiselaimen kautta. Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa langattoman verkon nimen (SSID) ja salasanan (password).

Hallintasivulle kirjautuminen
  1. Muodosta yhteys päätelaitteestasi reitittimeen langattomasti tai verkkokaapelilla.
  2. Avaa nettiselain ja kirjoita osoitekenttään laitehallinnan verkkosivun osoite 192.168.32.1.
  3. Jos linkin osoite ei toimi, katso reitittimen pohjasta laitehallinnan verkkosivun oletusmuotoinen osoite ja salasana. Syötä osoite nettiselaimen osoitekenttään.
  4. Syötä salasana ja valitse Login (Kirjaudu).
Verkkolukitus

Jos nettiyhteys toimii huonosti ja reitittimen signaalin voimakkuuden merkkivalot kertovat heikosta verkon signaalista, voit kokeilla lukita laitteen käyttämään tiettyä verkkoa, esim. vain 4G:tä. Voit myös kokeilla alentaa käytettävää taajuutta, jolloin signaali yleensä vahvistuu ja yhteys paranee.

Huom: Laite kannattaa lukita käyttämään 5G-verkkoa ainoastaan, jos 5G-verkko on saatavilla alueella. Tarkista tarvittaessa asia kuuluvuuskartasta.

  1. Kirjaudu laitteen hallintaan.
  2. Kun olet hallintasivuston etusivulla, katkaise reitittimen nettiyhteys 2 Oma reititin -kohdan alta. Kuvassa yhteys on jo kytketty pois päältä, eli OFF-tilaan (A).
  3. Kun yhteys on katkaistu, paina 2 Oma reititin -kohdasta ylempää Asetukset-nappia (B).
    Huom: Yhteyden katkaisun jälkeen hallintasivu saattaa pyytää kirjautumaan uudelleen.
  4. Avaa Yhteysasetukset-valikosta Verkon valinta -kohta.

    Verkon valinta -kohdassa voit lukita laitteen käyttämään esimerkiksi vain 4G-verkkoa.
    Huom: Toistaiseksi verkkoa ei kannata lukita 5G SA -valintaan. Jos haluat lukita 5G:hen, käytä valintaa 5G NSA.
  5. Palaa Yhteysasetukset-valikkoon ja avaa sitten 4G-Taajuuskaista Lukitus.


    Valitse raksittamalla ne taajuudet, joita haluat laitteesi käyttävän ja paina Käytä. Jos et ole varma mitkä taajuudet toimivat, kokeile niitä yksitellen korkeimmasta taajuudesta matalimpaan eli aloita esimerkiksi Kaista 1:stä ja etene siitä kohti pienempiä taajuuksia.

    Kaistojen taajuudet menevät seuraavasti:
    Kaista 1 =  2100 MHz
    Kaista 3 =  1800 MHz
    Kaista 7 =  2600 MHz
    Kaista 20 =  800 MHz
    Kaista 28 =  700 MHz

  6. Kun olet ottanut valitsemasi taajuudet käyttöön, palaa etusivulle (kohta 2.) ja kytke nettiyhteys takaisin päälle.
  7. Verkkolukitus on nyt valmis!
Opengate-profiilin luonti

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda hallintasivun asetuksissa uusi APN-profiili. Lisäksi tarvitset liittymääsi lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun.

  1. Kirjaudu hallintasivulle.
  2. Kirjautumisen jälkeen paina kohdan 2 Oma reititin (keskimmäinen ympyrä) alta 4G-kohdasta Asetukset-painiketta.
  3. Valitse Yhteysasetukset-valikosta Yhteyspiste.
  4. Tee Yhteyspiste-osiossa seuraaviin kohtiin muutokset:
    Tila: Valitse Manuaalinen
    Profiilin nimi: Nimeä profiili esim. "Opengate"
    Yhteyspiste: Laita tilaksi opengate

    Klikkaa lopuksi Aseta oletukseksi, jolloin profiili tallentuu ja tulee käyttöön oletusprofiilina.

Apua ongelmatilanteisiin

Tarkista reitittimen merkkivalojen toiminta ja kokeile sijoittaa reititin paremmalle paikalle jos mahdollista. Hyvä paikka reitittimelle on avara ja lähellä ikkunaa.

Monet ongelmat ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta 10 sekuntia. Huomioithan, että tehdasasetuksien palautus nollaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja päätelaitteet tarvitsee yhdistää wifiin uudelleen.

Ohjelmistopäivitysten tarkistaminen

Ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä reitittimen suorituskyvyn, toimivuuden ja tietoturvallisuuden vuoksi. Tarkistathan ongelmatilanteissa, että reitittimellä on käytössä uusin ohjelmistoversio. Oletuksena ohjelmistopäivitykset latautuvat automaattisesti, ja suosittelemme pitämään ne niin.

Voit tarkistaa reitittimen ohjelmiston näin:

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle.
  2. Valitse hallintasivun etusivulta Lisäasetukset.
  3. Valitse Päivitä-välilehti.
  4. Tarkista, että Päivitä automaattisesti -kohdassa on valittuna Käytössä. Tallenna mahdolliset muutokset klikkaamalla sinistä Käytä-painiketta.
  5. Voit tarkistaa samalla, onko uusinta päivitystä tarjolla painamalla Tarkista-painiketta. Jos ohjelmistopäivitys on saatavilla, lataa ja asenna se.
Wifi-yhteys pätkii tai hidastelee

Jos wifi-yhteys pätkii tai hidastelee, voit kokeilla muokata wifi-asetuksia reitittimen hallintasivulta. Siellä voit myös vaihtaa wifi-verkon nimeä ja salasanaa. Voit käyttää reitittimen jakamaa wifiä 2 GHz ja 5 GHz taajuuksilla ja oletuksena laite käyttää molempia taajuuksia. Kaistanleveyden pienentäminen auttaa häiriöisessä ympäristössä wifi-yhteyttä toimimaan paremmin.

  1. Valitse kirjauduttuasi reitittimen hallintasivulla Wi-Fi-otsikon alta Asetukset.
  2. Perusasetukset-välilehdellä voit halutessasi muokata 2 GHz ja 5 GHz taajuuksien asetuksia. Verkon nimen vaihtaminen onnistuu kohdasta Verkon nimi (SSID) sekä salasanan vaihtaminen kohdassa WLAN-salasana.
  3. Siirry Lisäasetukset-välilehdelle, jossa voit muuttaa langattoman verkon kaistanleveyttä kohdasta Kanavan kaistanleveys. Valitse kaistanleveydeksi ensisijaisesti 20 MHz tai 40 MHz. Voit kokeilla vaihtaa myös Taajuus (kanava) -kohdan valintaa. Puhelimelle ladattavalla Wifi analyzer -sovelluksella voit kartoittaa, millä kanavista olisi vähiten ruuhkaa.
Tekniset tiedot
  • Suoritin: Qualcomm SDX55
  • Mitat: 182 x 124 x 70 mm
  • Paino: 632 g
  • Sim-kortti: Nano-sim
  • Liitännät: 
    2 x 1Gb LAN-portti
    2 x antenniliitin
    USB-C (ei käytössä) 
    1 x 1 RJ11 portti (ei käytössä)
  • Wifi 802.11 b/g/n/a/ac/ax 2x2 MIMO 2.4 GHz ja 802.11 ac 2x2 MIMO 5 GHz
  • Max 31 päätelaitetta
  • 5G-verkkostandardi: 5G NR, 3GPP Rel 15 5G NR SA&NSA option 3X
  • Verkkotaajuudet:  
    5G: 3500 MHz (78), 700 MHz (28)
    4G: 2100 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz, 900 MHz, 800 MHz, 700 MHz, 2600 MHz (B1/3/7/8/20/28/38) 
    3G: 2100 MHz, 900 MHz B1/8 
  • Toimintalämpötila: -20–55 °C, vain sisäkäyttöön
  • Maksimitehonkulutus: 10 W
  • Takuu: 24 kk
Pakkauksen sisältö
  • ZTE MC801A5G -reititin
  • Virtalähde
  • Virtajohto
  • Pikaopas
  • Verkkokaapeli Cat5e
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.