ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

ZTE MC801A5G Wireless Router on 5G-reititin, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa käymme läpi laitteen esittelyn, ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.

 

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneeli

  1. Signaalin voimakkuus (ei pala, jos ei ole ole signaalia tai sim-korttia ei ole asetettu)
  2. Verkkoyhteys
    Punainen: ei verkkoyhteyttä (tarkista sim-kortti)
    Sininen: 3G- tai 4G-yhteys on käytettävissä
    Valkoinen: 5G-yhteys on käytettävissä
  3. WiFi/WLAN-yhteys
    Päällä: WiFi/WLAN toimii normaalisti
    Vilkkuu: WPS aktivoituu
    Ei pala: WiFi/WLAN on pois päältä
  4. Virta
    Päällä: laitteeseen on kytketty virta
    Ei pala: laite on sammutettuna

Huomioithan, että 5G-kuuluvuus on toistaiseksi saatavilla vain rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme verkkoa vauhdilla.

Tarkista 5G-verkon kuuluvuusalueet

Takapaneeli

5. WPS-painike: Aktivoi WPS-toiminto painamalla tätä näppäintä. Katkaise laitteesta virta pitämällä painiketta painettuna noin 10 sekuntia ja kytke laite sitten päälle pitämällä painiketta painettuna noin 2 sekuntia.
6. Ulkoiset antenniportit, joihin voit liittää lisäantennin.
7. RJ11 (ei käytössä)
8. LAN-portit
9. Virtaportti: liitä virtalähteeseen

10. Sim-korttipaikka ja Reset-painike. Painamalla reset-painikkeen pohjaan noin 3 sekunniksi, laite palauttaa tehdasasetukset.

Käyttöönotto
  1. Sijoita reititin avaralle paikalle ikkunan lähettyville.
  2. Käännä reititin niin, että näet laitteen pohjan. Varmista, ettei laitteeseen ole vielä kytketty virtajohtoa.
  3. Avaa laitteen pohjassa oleva korttipaikan kansi (1) ja aseta nanokokoinen sim-kortti paikoilleen (2)  (a.)
  4. Kytke virtajohto laitteeseen ja verkkovirtalähteen pistokepää sähkörasiaan. (b.)
  5. Laitteen päällä olevat LED-valot syttyvät virran ollessa päällä. Laite alkaa hakemaan verkkoyhteyttä.


a. Sim-kortin asettaminen laitteeseen

b. Virtajohdon kytkeminen laitteeseen

Langattoman verkon yhdistäminen

Langattoman verkon nimen ja salasanan löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta.

SSID: Langattoman verkon nimi
Wi-Fi KEY: Langattoman verkon salasana

Langattoman verkon asetuksia, kuten verkon nimeä (SSID) ja salasanaa (password) pääset vaihtamaan laitehallintasivulta, jonne kirjaudutaan nettiselaimen kautta. Vaihtamalla nimeä ja salasanaa tunnistat oman langattoman verkkosi helpommin. Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen tämän ohjeen kohdasta Laitteen hallinta.

Laitteen hallinta

Voit tarkastella ja muuttaa laitteen asetuksia hallintasivulta, jonne kirjaudutaan päätelaitteen nettiselaimen kautta. Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa langattoman verkon nimen (SSID) ja salasanan (password).

Huom! 5G-verkko ei tue tällä hetkellä Opengate-/Yhteyspiste-palvelua.

Hallintasivulle kirjautuminen
  1. Muodosta yhteys päätelaitteestasi reitittimeen langattomasti tai verkkokaapelilla.
  2. Avaa nettiselain ja kirjoita osoitekenttään laitehallinnan verkkosivun osoite 192.168.32.1.
  3. Jos linkin osoite ei toimi, katso reitittimen pohjasta laitehallinnan verkkosivun oletusmuotoinen osoite ja salasana. Syötä osoite nettiselaimen osoitekenttään.
  4. Syötä salasana ja valitse Login (Kirjaudu).
Apua ongelmatilanteisiin

Tarkista laitteen merkkivalojen toiminta ja sijoita reititin paremmalle paikalle, jos mahdollista. Merkkivalojen tulkinnat löydät tämän ohjeen Merkkivalot ja liitännät -kohdasta ja ohjeet reitittimen sijoittamiseen Käyttöönotto-kohdasta.

Useat ongelmatilanteet ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta 10 sekuntia. Tehdasasetuksien palauttaminen nollaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja päätelaitteet tarvitsee yhdistää wifiin uudelleen.
 
Ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä reitittimen suorituskyvyn, toimivuuden ja tietoturvallisuuden vuoksi. Tarkistathan ongelmatilanteissa, että reitittimellä on käytössä uusin ohjelmistoversio. Automaattiset ohjelmistopäivitykset ovat oletuksena päällä, ja suosittelemme pitämään ne niin.

Voit tarkistaa reitittimen ohjelmiston näin:

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle (ohjeet löydät ylempää kappaleesta Laitteen hallinta).
  2. Valitse hallintasivun etusivulta Lisäasetukset
  3. Valitse Päivitä-välilehti.
  4. Tarkista, että päivitykset ovat automaattisesti käytössä ja valitse Käytä.
  5. Voit tarkistaa samalla, onko uusinta päivitystä tarjolla painamalla Tarkista-painiketta. Jos ohjelmistopäivitys on saatavilla, lataa ja asenna se.
Tekniset tiedot
  • Suoritin: Qualcomm SDX55
  • Mitat: 182 x 124 x 70 mm
  • Paino: 632 g
  • Sim-kortti: Nano-sim
  • Liitännät: 
    2 x 1Gb LAN-portti
    2 x antenniliitin
    USB-C (ei käytössä) 
    1 x 1 RJ11 portti (ei käytössä)
  • Wifi 802.11 b/g/n/a/ac/ax 2x2 MIMO 2.4 GHz ja 802.11 ac 2x2 MIMO 5 GHZ
  • Max 31 päätelaitetta
  • 5G-verkkostandardi: 5G NR, 3GPP Rel 15 5G NR SA&NSA option 3X
  • Verkkotaajuudet:  
    5G: 3500 MHz (78)  
    4G: 2100 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz, 900 MHz, 800 MHz, 700 MHz, 2600 MHz (B1/3/7/8/20/28/38) 
    3G: 2100 Mhz, 900 Mhz B1/8 
  • Toimintalämpötila: -20–55 °C, vain sisäkäyttöön
  • Maksimitehonkulutus: 10 W
  • Takuu: 24 kk
Pakkauksen sisältö
  • ZTE MC801A5G -reititin
  • Virtalähde
  • Virtajohto
  • Pikaopas
  • Verkkokaapeli Cat5e
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.