Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Tältä sivulta löydät apua mobiilinetin käyttöönottoon 4G-modeemin, nettitikun ja läppärin kanssa.

Tarvitset mobiililaajakaistan käyttöön nämä asiat:

  1. Toimivan SIM-kortin, jolla on nettiliittymä
    • Pääset tarkastelemaan liittymäsi tietoja Minun Teliasta.
    • Tarkista liittymän alta Lisäpalvelu-kohdasta, ettei liittymällä ole estoja.
  2. Laitteen, johon SIM-kortin voi laittaa (4G-reititin, nettitikku, tietokone)
    • Aseta SIM-kortti laitteeseen laitteen mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti
    • Varmista, että kortti on oikein päin asetettuna laitteeseen
Modeemin käyttöönotto

4G-modeemeja ei tarvitse asentaa tietokoneelle erikseen. Netti toimiii langattoman yhteyden (wifi//WLAN) tai verkkokaapelin kautta, kun modeemissa on toimiva SIM-kortti. Toimivan SIM-kortin ja toimivan yhteyden yleensä tunnistaa laitteen valoista tai info -näytöstä. Laitekohtaiset valojen merkitykset ja käyttöönoton ohjeet löytyy laitekohtaisella ohjesivustolla. Voit tarkistaa oman laitteen merkin ja mallin laitteen pohjasta/takana olevasta tarrasta. "Model:" -rivi kertoo mallin.

Nettitikun käyttöönotto

Telian myymät nettitikut toimivat ns. Plug and Play -ominaisuudella eli asennettuasi nettitikun tietokoneen USB-porttiin, muodostuu yhteys internetiin automaattisesti. Vanhemmissa nettitikuissa voi tarvita erikseen asennettavan yhteysohjelman.

Perinteiset nettitikut ovat vanhenevaa tekniikka ja niiden käyttöikä alkaa olemaan tiensä päässä. Nettitikkujen valmistajatkaan harvoin enään tuottavat uusia ohjeita tai päivityksiä kaikille malleille. On myös tiedossa, että nettitikut toimivat vaihtelevasti uusimmalla Windows 10 käyttöjärjestelmällä. Tämän vuoksi suosittelemme päivittämään vanhemmat nettitikkut uudempiin 4G-modeemeihin.

Jos käytössäsi on vielä Huawei E3372S tai Huawei E3276 nettitikku, voit katsoa niiden ohjesivuilta apua ongelmatilanteisiin. Jos ongelma vielä jatkuu ja tarvitset apua nettitikun toiminnassa, Telia Helpin tekninen tuki auttaa ratkaisemaan nettitikun yhteensopivuutta laitteellasi

Mobiililaajakaistan käyttöönotto kannettavalla tietokoneella

Käyttäessäsi mobiilinettiä läppärillä tarvitset:

SIM-kortti asetetaan tietokoneen SIM-korttipaikkaan. Tarkista ja tutustu SIM-korttipaikkaan liittyvät ohjeet tietokoneesi käyttöohjeesta. Varmista, että sinulla on sopivan kokoinen SIM-kortti korttipaikkaan ja että kortti on aktivoitu. Aseta kortti oikeinpäin.

Joissakin tietokoneissa täytyy erikseen valita mobiiliyhteys käytettäväksi yhteydeksi. Riippuen tietokoneen käyttöjärjestelmästä ja tietokoneen mallista, yhteys voidaan kytkeä päälle verkkoasetuksista tai fyysisestä kytkimestä. Katso tarkemmat oman tietokoneesi käyttöohjeesta.

Langattoman verkon kytkentä Windows 10 -käyttöjärjestelmässä

Avaa valittavissa olevat verkot oikeasta alalaidasta painamalla verkon kuvaketta. (Jokin näistä kolmesta)

Valitse yhteydeksi mobiiliyhteys, eli valitse:

Voit samalla valita, haluatko tietokoneen yhdistävän automaattisesti mobiiliverkkoon. Nyt tietokoneen tulisi olla yhdistettynä verkkoon.

Jos tietokone kysyy APN arvoa, se on: internet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.