Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tältä sivulta löydät apua mobiilinetin käyttöönottoon mobiilireitittimen, nettitikun tai läppärin kanssa.

Tarvitset mobiililaajakaistan käyttöön nämä asiat:

  1. Toimivan sim-kortin, jolla on nettiliittymä
    • Varmista, ettei liittymällä ole estoja. Löydät tiedon kirjautumalla Minun Teliaan ja avaamalla siellä liittymän tiedoista Lisäpalvelu-kohdan.
  2. Laitteen, johon sim-kortin voi laittaa (mobiilireititin, nettitikku, tietokone)
    • Aseta sim-kortti laitteeseen kortin mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti. Varmista, että asetat kortin oikein päin.
Mobiilireitittimen käyttöönotto

Mobiilireitittimiä ei tarvitse asentaa tietokoneelle erikseen. Voit käyttää nettiä langattomasti wifin / WLANin kautta tai verkkokaapelilla, kun reitittimessä on toimiva sim-kortti. Toimivan sim-kortin ja yhteyden tunnistaa yleensä reitittimen valoista tai info-näytöstä.

Laitekohtaiset käyttöohjeet sekä merkkivalojen selitteet löydät  laiteohjeistamme. Tarkista tarvittaessa laitteesi merkki ja malli laitteen pohjassa tai takana olevasta tarrasta, jonka Model:-rivi kertoo mallin.

Nettitikun käyttöönotto

Myymämme nettitikut toimivat ns. Plug and Play -ominaisuudella eli asennettuasi nettitikun tietokoneen USB-porttiin, muodostuu yhteys internetiin automaattisesti. Vanhemmissa nettitikuissa saatat tarvita erikseen asennettavan yhteysohjelman.

Perinteiset nettitikut ovat vanhaa tekniikkaa ja niiden käyttöikä alkaa olemaan tiensä päässä. Nettitikkujen valmistajat eivät myöskään enää tuota uusia ohjeita ja päivityksiä kaikille malleille. Lisäksi on tiedossa, että nettitikut toimivat vaihtelevasti Windows 10 -käyttöjärjestelmällä. Tämän vuoksi suosittelemme päivittämään vanhemmat nettitikkut uudempiin modeemeihin.

Jos käytössäsi on vielä Huawei E3372S tai Huawei E3276 nettitikku, voit katsoa niiden mallikohtaisista ohjeista apua ongelmatilanteisiin. Jos ongelma jatkuu ja tarvitset apua nettitikun käytössä, Telia Helppi voi auttaa ratkaisemaan nettitikun yhteensopivuutta laitteellasi.

Mobiililaajakaistan käyttöönotto kannettavalla tietokoneella

Käyttäessäsi mobiilinettiä läppärillä tarvitset:

Aseta sim-kortti tietokoneen sim-korttipaikkaan. Tarkista sim-korttipaikkaan liittyvät ohjeet tietokoneesi käyttöohjeesta. Varmista, että sinulla on korttipaikkaan sopivan kokoinen sim-kortti ja että kortti on aktivoitu. Aseta kortti oikein päin.

Joissakin tietokoneissa täytyy erikseen valita mobiiliyhteys käytettäväksi yhteydeksi. Riippuen tietokoneen käyttöjärjestelmästä ja sen mallista, yhteys voidaan kytkeä päälle verkkoasetuksista tai fyysisestä kytkimestä. Katso tarkemmat ohjeet tietokoneesi käyttöohjeesta.

Mobiiliverkon kytkentä Windows 10 -käyttöjärjestelmässä
  1. Avaa valittavissa olevat verkot oikeasta alalaidasta painamalla verkon kuvaketta, joka on jokin näistä kolmesta:
  2. Valitse yhteydeksi mobiiliyhteys, eli valitse:
  3. Voit samalla valita, haluatko tietokoneen yhdistävän automaattisesti mobiiliverkkoon.
  4. Nyt tietokoneen tulisi olla yhdistettynä verkkoon.

Jos tietokone kysyy APN arvoa, se on: internet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.