Takaisin

Palvelunumerot ja estojen tekeminen

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Voit halutessasi rajoittaa soittamista ja puheluihin vastaamista sekä tekstiviestien vastaanottamista ja lähettämistä maksullisista palvelunumeroista. Voit myös asettaa liittymääsi palvelukohtaisia estoja esimerkiksi maksullisiin palvelu- ja viihdenumeroihin soittamiselle. Estojen avulla vältät yllätykset esimerkiksi matkoilla ja pidät liittymien laskut hallinnassa. Käytettävissäsi ovat seuraavat estopalvelut:

  • Lähtevien ja saapuvien puheluiden sekä viestien esto
  • Palvelunumero- ja palveluviestiesto (Huom: Eston kytkeminen päälle vaikuttaa myös mobiilimaksamiseen.)
  • Ulkomaisten verkkojen käytön esto
  • Tiedonsiirron käytön esto
  • Paikannusesto
  • Numeron näytön esto
  • Soitonsiirtoesto
Estojen kytkeminen päälle tai pois

Voit kytkeä sekä poistaa estoja liittymästäsi kirjautumalla Minun Teliaan.

Hallinnoi estoja

  1. Klikkaa Liittymäni ja palveluni.
  2. Klikkaa liittymää, jonka estoja ja rajoituksia haluat muokata.
  3. Klikkaa Lisäpalvelusi.
  4. Klikkaa Rajoitukset-otsikon alta kohtaa Estot ja rajoitukset.
  5. Tee haluamasi muokkaukset.

Estoja voi myös muokata soittamalla asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelun kautta tehty eston muokkaus maksaa 5 €.

Lähtevien ja saapuvien puheluiden ja viestien estot
Puheluestot

Lähtevät ja saapuvat estot

Voit estää lähteviä ja saapuvia puheluita kolmella tavalla:

  • Estä kaikki lähtevät puhelut: Liittymällä soittaminen on estetty, mutta puheluihin voi vastata.
  • Estä vastaaminen: Liittymään saapuviin puheluihin ei voi vastata. Varmista esimerkiksi se, että et joudu maksamaan vastaanottomaksuja ulkomailla.
  • Sulje liittymä tilapäisesti: Suljettua liittymää ei voi käyttää, eikä sinulla ole pääsyä liittymänhallintaan. Liittymää sulkiessasi sinun on tunnistauduttava verkkopankkitunnuksilla.

Huom! Puhelujen rajoittaminen vaikuttaa myös soitonsiirtoihin. Soitonsiirtoa ei voi kytkeä, jos se on ristiriidassa aktivoidun rajoituksen kanssa tai päinvastoin. Eli soitonsiirto ei onnistu, jos olet estänyt esimerkiksi kaikki tulevat tai lähtevät puhelut. Lisätietoa soitonsiirrosta.

Ulkomaanpuheluestot

Voit estää ja sallia lähteviä ja saapuvia puheluita sekä tekstiviestejä seuraavilla tavoilla:

  • Estä kaikki saapuvat ja lähtevät puhelut ulkomailla
  • Estä myös tekstiviestien lähettäminen ja vastaanottaminen ulkomaisessa verkossa
  • Estä lähtevät ulkomaanpuhelut
  • Salli soitot ainoastaan oleilumaan puhelinnumeroihin (esim. Suomesta vain suomalaisiin, Saksasta vain saksalaisiin numeroihin)
  • Estä myös tekstiviestien lähettäminen ulkomaisesta matkapuhelinverkosta.
Tekstiviestiestot

Lähtevät ja saapuvat estot

Voit estää lähteviä tai saapuvia tekstiviestejä seuraavilla tavoilla:

  • Estä tekstiviestien lähettäminen ja vastaanottaminen
  • Estä vain tekstiviestien lähettäminen
  • Estä vain tekstiviestien vastaanottaminen

Roamingviestiestot

Roamingviestiesto estää saapuvat ja lähtevät tekstiviestit puhelimen ollessa ulkomaisessa matkapuhelinverkossa

Palvelunumero- ja palveluviestiesto
Palvelunumeroestot

Palvelunumeroestoissa ei ole kytkentämaksua.

  • Laaja palveluesto (estoluokka P1) estää puhelut yleishyödyllisiin  palveluihin, asiointipalveluihin, ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin
  • Asiointiesto (estoluokka P2) estää puhelut asiointipalveluihin, ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin
  • Viihde-esto (estoluokka P3) estää puhelut ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin
  • Aikuisviihde-esto (estoluokka P4) estää puhelut aikuisviihdepalveluihin.

Lue lisää palvelunumeroista Viestintäviraston sivuilta

Palveluviestiestot

Palveluviestiestot rajoittavat tekstiviestiliikennettä viihdenumeroihin, yleishyödyllisiin palvelunumeroihin sekä estävät myös maksullisten ladattavien sovellusten tilaamisen. Palveluviestiestoissa ei ole kytkentämaksua.

  • Palvelu-esto (estoluokka P1) estää tekstiviestit numeroihin 14500, 15000, 15400, 15530, 17xxx, 16xxx ja 13xxx
  • Asiointiesto (estoluokka P2) estää tekstiviestit numeroihin 14500, 15000, 15400, 17xxx ja 16xxx.
  • Viihde-esto (estoluokka P3) estää tekstiviestit numeroihin 17xxx (X = 0–5) ja 15000
  • Aikuisviihde-esto (estoluokka P4) estää tekstiviestit numeroihin 17xxx (X = 8–9).
Tietoa estoluokista

Palveluesto (estoluokka P1) estää palveluiden käytön ja maksamisen palveluryhmissä I, II, III ja IV. Estää yleishyödylliset palvelut (kuten taksi), asiointipalvelut (kuten numeropalvelut ja hyväntekeväisyyslahjoitukset), ajanvietepalvelut (kuten TV-äänestykset ja chat-palvelut) sekä aikuisviihdepalvelut.

Hyötyesto (estoluokka P2) estää palveluiden käytön ja maksamisen palveluryhmissä II, III ja IV. Estää asiointipalvelut (kuten hyväntekeväisyyslahjoitukset), ajanvietepalvelut (kuten TV-äänestykset ja chat-palvelut) sekä aikuisviihdepalvelut.

Viihde-esto (estoluokka P3) estää palveluiden käytön ja maksamisen palveluryhmissä III ja IV. Estää ajanvietepalvelut (kuten TV-äänestykset ja chat-palvelut) sekä aikuisviihdepalvelut.

Aikuisviihde-esto (estoluokka P4) estää palveluiden käytön ja maksamisen palveluryhmässä IV. Estää aikuisviihdepalvelujen käytön.

Ulkomaisten verkkojen käytön estot
Data Roaming -esto

Data roaming -esto estää tiedonsiirron ulkomailla. Puhelut ja tekstiviestit toimivat normaalisti.

Roaming-esto

Estää kaiken puhe-, viesti- ja nettiliikenteen ulkomailla.

 

Lisää tietoa puheluiden ja viestien estoista ulkomailta löydät kohdasta Lähtevien ja saapuvien puheluiden ja viestien estot.

Mobiilimaksamisen estot

Jos haluat estää mobiilimaksamisen liittymästäsi, kytke liittymääsi palvelua vastaava palveluviestirajoitus. Luokat ovat samat kuin muissakin maksutavoissa.

Tiedonsiirron esto

Tiedonsiirron esto estää tiedonsiirron ja mms-liikenteen. Puhelut, piirikytkentäinen data ja tekstiviestit toimivat normaalisti.
 

Paikannusesto

Paikannusesto estää paikkatietojesi käsittelyn. Liittymääsi ei voida paikantaa, eikä sillä voi käyttää paikannusta hyödyntäviä palveluja. Hätätilanteessa paikannus on kuitenkin mahdollinen.
 

Numeron näytön esto

Numeron näytön esto estää oman numerosi näkymisen soittaessasi toiseen matkapuhelimeen kotimaassa.

Voit myös muuttaa liittymäsi salaiseksi, jolloin tietojasi ei löydy hakupalveluista. Voit myös estää muiden soittajien numeroiden näkymisen omassa puhelimessasi. Numeron näytön esto ei peitä numeroa tekstiviestistä. Eston toimivuus ulkomailla riippuu operaattorin käytännöstä.

Soitonsiirtoestot

Soitonsiirtoesto estää soitonsiirtojen 21, 61, 62 ja 67 aktivoinnin.

Lue lisää soitonsiirrosta

Lisätietoa estoluokista

Palveluesto (estoluokka P1) estää palveluiden käytön ja maksamisen palveluryhmissä I, II, III ja IV. Estää yleishyödylliset palvelut (kuten taksi), asiointipalvelut (kuten numeropalvelut ja hyväntekeväisyyslahjoitukset), ajanvietepalvelut (kuten TV-äänestykset ja chat-palvelut) sekä aikuisviihdepalvelut.

Hyötyesto (estoluokka P2) estää palveluiden käytön ja maksamisen palveluryhmissä II, III ja IV. Estää asiointipalvelut (kuten hyväntekeväisyyslahjoitukset), ajanvietepalvelut (kuten TV-äänestykset ja chat-palvelut) sekä aikuisviihdepalvelut.

Viihde-esto (estoluokka P3) estää palveluiden käytön ja maksamisen palveluryhmissä III ja IV. Estää ajanvietepalvelut (kuten TV-äänestykset ja chat-palvelut) sekä aikuisviihdepalvelut.

Aikuisviihde-esto (estoluokka P4) estää palveluiden käytön ja maksamisen palveluryhmässä IV. Estää aikuisviihdepalvelujen käytön.

Lisää samasta aiheesta

MMS-viestien lukeminen

Mobiilimaksaminen

Liittymän muokkaus Minun Teliassa

Puhelin, SIM-kortti tai liittymä kadonnut tai varastettu

Videopuhelut

Irtisanominen

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.