Takaisin

Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet

Olemme koonneet tälle sivulle yleisimpiä puhelimen käytön ja puhelinliittymien ongelmatilanteita, joihin asiakkaamme ovat törmänneet. Toivottavasti löydät näistä ohjeista avun vikatilanteeseesi.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Olemme koonneet tälle sivulle yleisimpiä puhelimen käytön ja puhelinliittymien ongelmatilanteita, joihin asiakkaamme ovat törmänneet. Toivottavasti löydät näistä ohjeista avun tilanteeseesi.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Puhelimeni varastettiin, katosi tai rikkoutui

Suosittelemme sulkemaan liittymän tilapäisesti kirjautumalla Minun Teliaan, ettei kukaan pääse väärinkäyttämään liittymääsi.

Sulje liittymä

Katso tarkemmat ohjeet liittymän sulkemisesta ja avaamisesta

Voit sulkea liittymän tilapäisesti myös soittamalla asiakaspalveluumme 020 690 400 (ulkomailta +35820690400, mpm/pvm, myös jonotusajalta) tai käymällä Telia Kaupassa.

Jos vakuutettu puhelimesi on varastettu, pudonnut, kastunut tms., soita mahdollisimman pian Pohjolan numeroon 010 253 6711 (arkisin klo 9–17). Varaudu selvittämään henkilötietosi ja kuvaamaan puhelimen vahingoittuminen mahdollisimman tarkasti. Pysy sen puhelimen lähettyvillä, josta soitit palvelunumeroon. Näin voit vastata vakuutusyhtiön mahdollisiin lisäkysymyksiin vahinkotapahtumasta, vahingon laadusta, sekä itse puhelimesta.

Jos puhelimesi ei toimi, mutta et tiedä sille tapahtuneen mitään vahinkoa, toimita puhelin lähimpään Telia Kauppaan tai ota yhteyttä puhelimen valmistajaan.

Puhelin ei käynnisty tai siinä on toimintahäiriö
  • Sammuta puhelin virtanäppäimestä. Jos virta ei katkea virtanäppäimestä, käytä puhelimen akkua irrallaan valmistajan käyttöohjeiden mukaisesti. Kytke virta uudelleen virtanäppäimestä ja seuraa puhelimen näytön ohjeita. Kun puhelin on käynnistynyt, testaa puhelimen toiminta.

  • Jos akku ei lataudu, kokeile myös toista puhelimen valmistajan hyväksymää laturia.

  • Lue puhelimen käyttöohjeista tarkemmat toimintaohjeet.

SIM-kortin rekisteröinti epäonnistui

Yleensä rekisteröinti epäonnistuu siksi, että kortti on viallinen, sitä ei ole vielä aktivoitu tai liittymä on suljettu. Selvitä asia soittamalla asiakaspalveluumme 020 690 400 (mpm/pvm) tai chatissa kirjautumalla Minun Teliaan.

Kirjaudu

Puhelut eivät tule perille

Tarkista toimiiko verkkoyhteys. Sammuta puhelimesta virta ja käynnistä puhelin uudelleen.

Millaisen virheilmoituksen soittaja saa numeroosi soitettaessa?

  • Nopea varattu -ääni: Liittymä on todennäköisesti tilapäisesti suljettu esim. maksamattoman laskun vuoksi. Tarkista laskujesi tilanne joko kirjautumalla Teliaan tai soittamalla asiakaspalveluumme.
  • Numeroon ei saa yhteyttä: Liittymällä ei ole yhteyttä verkkoon. Sammuta puhelimesta virta ja käynnistä se uudelleen.
  • Puhelu yhdistyy väärään numeroon tai ilmoittaa, että numero ei ole käytössä: Tarkista, onko soitonsiirtoja päällä. Katso tarkemmat ohjeet puhelimen käyttöohjeesta tai tee kysely näppäinkomennolla: *#NN#luuri, jossa NN on 21 (välitön soitonsiirto), 61 (numero ei vastaa), 62 (ei tavoiteta) tai 67 (varattu). Voit myös poistaa kaikki soitonsiirrot näppäinkomennolla ##0002#luuri.

Henkilön, joka yrittää sinulle soittaa sinulle, kannattaa tarkistaa puhelinnumero sekä kokeilla soittoa näppäilemällä numero suoraan (ei siis hakemalla numeroa puhelimen tai SIM-kortin muistista/puhelimen osoitekirjasta).

Jos vika ei selvinnyt näillä ohjeilla, tarkista vielä vika- ja häiriötiedotteet. Jos niistäkään ei löytynyt ratkaisua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Puhelujen soittaminen ei onnistu
Saatko jonkin seuraavista virheilmoituksista?
  • Verkko varattu: Verkko on hetkellisesti ruuhkautunut, yritä soittoa hetken kuluttua uudelleen.
  • Ei yhteyttä verkkoon: Sammuta puhelimesta virta ja käynnistä se uudelleen.
  • Tästä numerosta ei voi soittaa valitsemaasi numeroon: Yrität soittaa sellaiseen numeroon, johon sinulla ei ole soitto-oikeutta (esim. soitto palvelunumeroihin, tutustu tarkemmin estoihin. Palvelunumeroesto voi kytkeytyä liittymälle erääntyneiden laskujen vuoksi.)
Onko liittymälläsi saldosopimus?
  • Mikäli saldoraja on täynnä, et pääse soittamaan ennen kuin lataat lisää puheaikaa liittymällesi tai uusi laskutuskausi alkaa ja saldo aukeaa.
  • Jos et saa yhteyttä yhteen tiettyyn numeroon, tarkista puhelinnumero ja kokeile soittoa näppäilemällä numero suoraan puhelimelle (älä hae numeroa puhelimen tai SIM-kortin muistista/puhelimen osoitekirjasta).

Jos vika ei selvinnyt, tarkista vika- ja häiriötiedotteet. Jos tiedotteista ei löytynyt ratkaisua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Liittymä ei toimi ulkomailla

Tarkista seuraavat asiat:

  • Hakeeko puhelin lainkaan verkkoyhteyttä? Tarkista asia sammuttamalla puhelimen virta ja käynnistämällä se uudelleen.
  • Jos mahdollista, kokeile SIM-korttia toisessa puhelimessa.
  • Tarkista liittymän tila: onko mahdollista, että liittymään on kytketty ulkomailla käytön esto. Tarkista liittymään kytketyt estot kirjautumalla Teliaan.
  • Tarkista puhelimen asetukset (joissakin puhelimissa voi valita, että puhelin toimii ainoastaan kotimaan verkossa, katso tarkemmat ohjeet puhelimen käyttöohjeesta).

Jos vika ei selvinnyt, tarkista vika- ja häiriötiedotteet. Jos tiedotteista ei löytynyt ratkaisua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Tekstiviestin lähettäminen tai vastaanottaminen ei onnistu
Ongelmia tekstiviestin lähettämisessä
  • Tarkista puhelimen asetuksista viestikeskuksen numero (+358405202000).
  • Lähetätkö viestiä "vastaa" -toiminnon kautta? Kokeile lähettää täysin uusi viesti.
Ongelmia tekstiviestin vastaanottamisessa
  • Jos puhelimen näytöllä vilkkuu kirjekuoren kuva, muisti on täynnä. Poista saapuneita ja lähetettyjä viestejä, niin viestien vastaanotto onnistuu taas.
  • Jos vika ei selvinnyt, tarkista vika- ja häiriötiedotteet. Jos tiedotteista ei löytynyt ratkaisua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Yhteyden muodostaminen ei onnistu
  • Tarkista puhelimen MMS- ja internetasetukset
  • Mikäli asetukset ovat kunnossa, sammuta ja käynnistä puhelin uudelleen sekä kokeile yhteyden muodostamista uudestaan.
  • Kokeile eri yhteysvaihtoehtoja.
  • Tyhjennä puhelimen välimuisti ja selaushistoria sekä sammuta ja käynnistä puhelin uudelleen.
Nettiyhteys hidastelee ja pätkii
  • Tyhjennä puhelimen välimuisti ja selaushistoria.
  • Sammuta ja käynnistä puhelin uudelleen.
Lisäpalvelujen tilaaminen

Lisäpalvelujen tilaaminen onnistuu seuraavilla tavoilla:

Liittymän sulkeminen väliaikaisesti

Jos puhelimesi ja sen sim-kortti on esimerkiksi kadonnut tai varastettu, voit sulkea liittymäsi väliaikaisesti kirjautumalla Minun Teliaan, soittamalla asiakaspalveluumme 020 690 400 (mpm/pvm) tai käymällä lähimmässä Telia Kaupassa.

Liittymän irtisanominen

Katso ohjeet liittymän irtisanomiseen

Lisää samasta aiheesta

Puhelin, SIM-kortti tai liittymä kadonnut tai varastettu

Mikä on PIN-koodi ja miten vaihdan sen?

Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

MMS-viestien lukeminen

SIM-kortin koko, uuden tilaaminen ja aktivointi

Liittymän vaihto eli numeronsiirto Telialle

Vastaajan käyttö ja muokkaus

Telia Laitesopimus

Liittymän muokkaus Minun Teliassa

Irtisanominen

VoLTE ja Wi-Fi-puhelut

Multi-SIM ja Yhteys Multi

Puhelimen kuuluvuus sisätiloissa

Videopuhelut

Aiheesta Telia Yhteisössä

Esittelyssä Samsung Galaxy A42 5G -puhelin

Puhelin isovanhemmalle

Onko huawei nova 5t 5g puhelin

Esittelyssä Xiaomi Redmi 9C - Edullinen puhelin suurella akulla

Käytetty puhelin: tiedätkö mitä ostat?

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.