Olemme koonneet tälle sivulle yleisimpiä puhelimen käytön ja puhelinliittymien ongelmatilanteita, joihin asiakkaamme ovat törmänneet. Toivottavasti löydät näistä ohjeista avun tilanteeseesi.
Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet
Suosittelemme sulkemaan liittymän tilapäisesti kirjautumalla Minun Teliaan, ettei kukaan pääse väärinkäyttämään liittymääsi.
Katso tarkemmat ohjeet liittymän sulkemiseen ja avaamiseen
Voit sulkea liittymän tilapäisesti myös soittamalla asiakaspalveluumme 020 690 400 (ulkomailta +35820690400, mpm/pvm, myös jonotusajalta) tai käymällä Telia Kaupassa.
Jos vakuutettu puhelimesi on varastettu, pudonnut, kastunut tms., soita mahdollisimman pian Pohjolan numeroon 010 253 6711 (arkisin klo 9–17). Varaudu selvittämään henkilötietosi ja kuvaamaan puhelimen vahingoittuminen mahdollisimman tarkasti. Pysy sen puhelimen lähettyvillä, josta soitit palvelunumeroon. Näin voit vastata vakuutusyhtiön mahdollisiin lisäkysymyksiin vahinkotapahtumasta, vahingon laadusta, sekä itse puhelimesta.
Jos puhelimesi ei toimi, mutta et tiedä sille tapahtuneen mitään vahinkoa, toimita puhelin lähimpään Telia Kauppaan tai ota yhteyttä puhelimen valmistajaan.
-
Sammuta puhelin virtanäppäimestä. Jos virta ei katkea virtanäppäimestä, käytä puhelimen akkua irrallaan valmistajan käyttöohjeiden mukaisesti. Kytke virta uudelleen virtanäppäimestä ja seuraa puhelimen näytön ohjeita. Kun puhelin on käynnistynyt, testaa puhelimen toiminta.
-
Jos akku ei lataudu, kokeile myös toista puhelimen valmistajan hyväksymää laturia.
-
Lue puhelimen käyttöohjeista tarkemmat toimintaohjeet.
Yleensä rekisteröinti epäonnistuu siksi, että sim-kortti on viallinen, sitä ei ole vielä aktivoitu tai liittymä on suljettu.
Selvitä asia helposti kirjautumalla Minun Teliaan ja avaamalla siellä chat tai soittamalla asiakaspalveluumme.
Tarkista toimiiko verkkoyhteys. Sammuta puhelimesta virta ja käynnistä se uudelleen.
Millaisen virheilmoituksen soittaja saa numeroosi soitettaessa?
- Nopea varattu-ääni: Liittymä on todennäköisesti tilapäisesti suljettu esim. maksamattoman laskun vuoksi. Tarkista laskujesi tilanne kirjautumalla Minun Teliaan tai soittamalla asiakaspalveluumme.
- Numeroon ei saa yhteyttä: Liittymällä ei ole yhteyttä verkkoon. Sammuta puhelimesta virta ja käynnistä se uudelleen.
- Puhelu yhdistyy väärään numeroon tai ilmoittaa, että numero ei ole käytössä: Tarkista, onko soitonsiirtoja päällä. Katso tarkemmat ohjeet puhelimen käyttöohjeesta tai tee kysely näppäinkomennolla: *#NN#luuri, jossa NN on 21 (välitön soitonsiirto), 61 (numero ei vastaa), 62 (ei tavoiteta) tai 67 (varattu). Voit myös poistaa kaikki soitonsiirrot näppäinkomennolla ##0002#luuri.
Henkilön, joka yrittää sinulle soittaa sinulle, kannattaa tarkistaa puhelinnumero sekä kokeilla soittoa näppäilemällä numero suoraan (ei siis hakemalla numeroa puhelimen tai sim-kortin muistista tai puhelimen osoitekirjasta).
Jos vika ei selvinnyt näillä ohjeilla, tarkista vielä vika- ja häiriötiedotteet. Jos ratkaisua ei löytynyt, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Saatko jonkin seuraavista virheilmoituksista?
- Verkko varattu: Verkko on ruuhkautunut, joten yritä soittoa hetken kuluttua uudelleen.
- Ei yhteyttä verkkoon: Sammuta puhelimesta virta ja käynnistä se uudelleen.
- Tästä numerosta ei voi soittaa valitsemaasi numeroon: Yrität soittaa numeroon, johon sinulla ei ole soitto-oikeutta (esim. soitto palvelunumeroihin, tutustu tarkemmin estoihin. Palvelunumeroesto voi kytkeytyä liittymälle erääntyneiden laskujen vuoksi.)
Onko liittymälläsi saldosopimus?
- Jos saldoraja on täynnä, et voi soittaa ennen kuin lataat lisää puheaikaa tai uusi laskutuskausi alkaa.
- Jos et saa yhteyttä tiettyyn numeroon, tarkista puhelinnumero ja kokeile soittoa näppäilemällä numero suoraan puhelimelle (älä hae numeroa puhelimen tai sim-kortin muistista tai puhelimen osoitekirjasta).
Jos vika ei selvinnyt, tarkista vika- ja häiriötiedotteet. Jos tiedotteista ei löytynyt ratkaisua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Tarkista seuraavat asiat:
- Hakeeko puhelin lainkaan verkkoyhteyttä? Tarkista asia sammuttamalla puhelimen virta ja käynnistämällä se uudelleen.
- Jos mahdollista, kokeile sim-korttia toisessa puhelimessa.
- Tarkista liittymän tila: onko mahdollista, että liittymään on kytketty ulkomailla käytön esto. Tarkista liittymään kytketyt estot kirjautumalla Minun Teliaan.
- Tarkista puhelimen asetukset, sillä joissakin puhelimissa voi valita, että puhelin toimii ainoastaan kotimaan verkossa. Katso tarkemmat ohjeet puhelimen käyttöohjeesta.
Jos vika ei selvinnyt, tarkista vika- ja häiriötiedotteet. Jos tiedotteista ei löytynyt ratkaisua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Ongelmia tekstiviestin lähettämisessä
- Tarkista puhelimen asetuksista viestikeskuksen numero (+358405202000).
- Lähetätkö viestiä "vastaa" -toiminnon kautta? Kokeile lähettää täysin uusi viesti.
Ongelmia tekstiviestin vastaanottamisessa
- Jos puhelimen näytöllä vilkkuu kirjekuoren kuva, muisti on täynnä. Poista saapuneita ja lähetettyjä viestejä, niin viestien vastaanotto onnistuu taas.
- Jos vika ei selvinnyt, tarkista vika- ja häiriötiedotteet. Jos tiedotteista ei löytynyt ratkaisua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
- Tarkista puhelimen MMS- ja internetasetukset.
- Jos asetukset ovat kunnossa, sammuta ja käynnistä puhelin uudelleen sekä kokeile yhteyden muodostamista uudestaan.
- Kokeile eri yhteysvaihtoehtoja.
- Tyhjennä puhelimen välimuisti ja selaushistoria sekä sammuta ja käynnistä puhelin uudelleen.
- Tyhjennä puhelimen välimuisti ja selaushistoria.
- Sammuta ja käynnistä puhelin uudelleen.
Lisäpalvelujen tilaaminen onnistuu seuraavilla tavoilla:
- Kirjautuneena Minun Teliassa
- Soittamalla asiakaspalveluumme
- Käymällä lähimmässä Telia Kaupassa
Jos puhelimesi ja sen sim-kortti on esimerkiksi kadonnut tai varastettu, voit sulkea liittymäsi väliaikaisesti kirjautumalla Minun Teliaan, soittamalla asiakaspalveluumme 020 690 400 (mpm/pvm) tai käymällä lähimmässä Telia Kaupassa.
Etkö löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Telia Helppi
Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Lue lisää Helpistä
Chat
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.
Kirjaudu
Chatbot
Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.
Avaa chatbot >
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön