Jos näppäilit PIN-koodin kolme kertaa väärin, sim-kortti lukkiutuu. Saat avattua sen kahdeksannumeroisella PUK-koodilla, minkä jälkeen puhelimesi toimii taas normaalisti.
Jos sim-kortti vaihtuu, muuttuvat PIN- ja PUK-kooditkin.
Huom! Jos syötät PUK-koodin liian monta kertaa väärin, sim-kortti lukittuu pysyvästi ja se tarvitsee vaihtaa uuteen. Koodia ei siis kannata näppäillä pelkkään arvaukseen perustuen.
PUK-koodin hakeminen itse
Saat PUK-koodin helpoiten ja veloituksetta chatbotiltamme tai kirjautumalla Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja katsomalla koodin sieltä liittymän tiedoista. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme ja valita itsepalveluvaihtoehdon.
Chatbotilta
Saadaksesi PUK-koodin chatbotilta, sinun tarvitsee olla kirjautunut Minun Teliaan. Jos et ole kirjautunut, tee se nyt: Kirjaudu
Avaa alla olevasta napista chat saadaksesi PUK-koodin ja seuraa chatbotin antamia ohjeita. Voit myös avata chatin sivun oikeasta laidasta ja kirjoittaa viestikenttään "PUK-koodi". PUK-koodi chatbotilta
Minun Teliasta
Saat PUK-koodin veloituksetta Minun Teliasta. Kirjautuneena löydät PUK-koodin näin:
Mene kohtaan Liittymäni ja palveluni.
Etsi se liittymänumero, jolle PUK-koodi tarvitaan ja paina sen kohdalta Hallinnoi tilausta -nappia.
Aukeavassa Liittymät-näkymästä löydät 8-numeroiset PUK-koodit (PUK1-koodi ja PUK2-koodi).
Kun valitset asiakaspalvelunumeroon soittaessasi itsepalveluvaihtoehdon, saat PUK-koodin veloituksetta.
Huomioithan, että itsepalveluvaihtoehto soittamalla ei ole mahdollinen, jos liittymässä on käytössä mobiilivarmenne, jos kyseessä on prepaid- tai Dot-liittymä, jos liittymä on irtisanottu tai väliaikaisesti suljettu tai jos liittymänumero ja henkilötunnus eivät täsmää.
Prepaid-liittymän PUK-koodin löydät alkuperäisestä ostopakkauksesta. Jos pakkaus on kadonnut, voit selvittää Prepaid-liittymän PUK-koodin myyntipisteellämme esittämällä liittymän ostokuitin.
Sim-kortin ja puhelimen oman PIN-koodin erot
Sim-kortin PIN-koodi ja puhelimelle määritettävä PIN-koodi ovat kaksi eri asiaa, joiden erot on hyvä tunnistaa.
Kun syötät puhelimeen oikean PUK-koodin, puhelin pyytää sinua määrittämään uuden PIN-koodin sim-korttia varten. Käytä määrittämääsi sim-kortin PIN-koodia jatkossa aina, kun käynnistät puhelimen kokonaan uudelleen.
Joissain puhelimissa voi olla kaksi sim-korttipaikkaa. Jos käytät puhelimessa kahta sim-korttia, varmista, kumman sim-kortin PIN-koodia olet syöttämässä. Yleensä korttipaikat erotellaan SIM1- ja SIM2-nimillä ja voit ottaa toisen kortin irti puhelimesta tai pois käytöstä puhelimen asetuksista.
Puhelimella voi olla myös oma PIN-koodi, jota laite kysyy näytönlukituksen avaamiseen tai tiettyjen asetusten muuttamiseen. Tämä PIN-koodi voi olla numerosarja, salasana tai näytölle piirrettävä kuvio. Puhelimen oma PIN-koodi ei ole operaattorille kuuluvaa tietoa, joten me emme voi vaihtaaa tai palauttaa unohtunutta koodia. Jos puhelimen oma PIN-koodi on unohtunut, katso toimintaohjeet puhelimen valmistajan ohjeista. Telia Helppi -tukipalvelu tarjoaa apua omiin laitteisiisi liittyviin pulmiin. Joissain tapauksissa puhelin täytyy palauttaa tehdasasetuksille, jolloin kaikki siihen muuttamasi asetukset ja tallentamasi tiedot katoavat.
Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.