Takaisin

Puhelin, SIM-kortti tai liittymä kadonnut tai varastettu

Jos puhelimesi on hävinnyt tai epäilet sen olevan varastettu, sulje liittymäsi väliaikaisesti ja estä luvaton käyttö.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
Sulje liittymä väliaikaisesti

Voit sulkea liittymän väliaikaisesti kirjautumalla Minun Teliaan, asiakaspalvelussa tai Telia Kaupassa. Sulkemalla liittymän väliaikaisesti estät liittymän mahdollisen väärinkäytön.

Sulje liittymä väliaikaisesti

 

  1. Kirjaudu sisään ja valitse liittymä, jonka haluat sulkea
  2. Vahvista väliaikainen sulku ruksimalla vaaditut kohdat ja lähettämällä tilaus. Liittymän väliaikainen sulkeminen on maksutonta, avauksesta veloitetaan hinnaston mukainen kulu. Huomioithan, että liittymän kuukausimaksut peritään normaalisti tilapäisen sulun aikana.

Jos SIM-kortti löytyy, liittymän omistaja voi avata liittymän takaisin käyttöön kirjautuneena. Jos et löydä kadonnutta SIM-korttia, saat saman numeron käyttöösi tilaamalla uuden SIM-kortin. Kun vaihdat uuden SIM-kortin kadonneelle liittymälle, vanha SIM-kortti lakkaa toimimasta. Kortinvaihdosta huolimatta numerosi pysyy ennallaan. Kadonneella SIM-kortilla olevia numeroita ja viestejä ei valitettavasti ole mahdollista saada takaisin.

Huomioithan, että matkapuhelimien etäpaikannustoiminnot eivät välttämättä toimi, kun puhelinliittymä suljetaan pois verkosta.

Liittymän sulkeminen asiakaspalvelussa tai Telia Kaupassa

Jos et pääse nettiin tai sinulla ei ole tarvittavia tunnuksia, voit sulkea liittymän tilapäisesti soittamalla asiakaspalveluumme tai käymällä Telia Kaupassa.

Väliaikaisesti suljetun liittymän avaaminen

Saat tilapäisesti suljetun liittymän avattua asiakaspalvelussa tai Telia Kaupassa. Jos suljit liittymän Minun Teliaan kirjautuneena, liittymä voidaan avata omistajan toimesta samaa kautta. Liittymän avauksesta veloitetaan hinnaston mukainen kulu.

Suomessa varastetun puhelimen tai liittymän sulkeminen
  1. Jos puhelimesi varastetaan, sulje liittymä väliaikaisesti edellä mainittujen ohjeiden mukaan tai ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Liittymän väliaikaisella sulkemisella varmistetaan, että sillä ei voida soittaa puheluita tai käyttää nettiyhteyttä. Liittymän saa auki ja käyttöön heti, kun olet tilannut uuden SIM-kortin.
  2. Tee varkaudesta rikosilmoitus, josta käy ilmi puhelimen IMEI-koodi. Puhelin voidaan sulkea poliisin kirjaaman rikosilmoituksen perusteella niin, ettei sitä pystytä käyttämään. IMEI-koodin avulla varmistetaan, että oikea laite suljetaan verkosta. Poliisi ei vastaanota rikosilmoituksia kadonneista puhelimista.
  3. Kun sinulla on poliisin kirjaama rikosilmoitus, voit lähettää sulkupyynnön asiakaspalveluumme. Voit vaihtoehtoisesti toimittaa sen Telia Kauppaan, jotta puhelin saadaan sulkulistalle.
Ulkomailla varastetun puhelimen tai liittymän sulkeminen
  1. Jos puhelimesi varastetaan ulkomailla, sulje liittymä väliaikaisesti edellä mainittujen ohjeiden mukaan tai ota yhteys asiakaspalveluumme (numero ulkomailta soitettaessa +358 20 690 400). Liittymän väliaikaisella sulkemisella varmistetaan, ettei sillä voida soittaa puheluita tai käyttää nettiyhteyttä.
  2. Voit tehdä rikosilmoituksen kohdemaassa mutta varmista, että ilmoituksessa näkyy puhelimen IMEI-koodi. Puhelin voidaan sulkea paikallisen poliisin kirjaaman rikosilmoituksen perusteella niin, ettei sitä pysty käyttämään. IMEI-koodin avulla varmistetaan, että oikea laite suljetaan verkosta.
  3. Kun sinulla on poliisin kirjaama rikosilmoitus, voit lähettää sulkupyynnön asiakaspalveluumme
  4. Vakuutusyhtiöiden käytännöt ovat erilaisia ja osa voi vaatia suomalaisen rikosilmoituksen korvausten maksamista varten. Tee rikosilmoitus poliisin ohjeiden mukaan, lisätietoa www.poliisi.fi. Puhelimen sulkemiseen IMEI-koodin avulla riittää ulkomainen rikosilmoitus. Huomioi sähköistä rikosilmoitusta tehdessäsi, että vaikka IMEI-koodi kirjataan lomakkeelle, se ei tietoturvasyistä ole näkyvissä paperilla, vaan on lisättävä siihen itse käsin ennen eteenpäin toimittamista. Poliisi lähettää jäljennöksen kirjaamastaan ilmoituksesta pyytämääsi osoitteeseen, mutta siihen voi mennä 1-3 viikkoa.
Lisää samasta aiheesta

Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

Telia Laitesopimus

Mikä on PIN-koodi ja miten vaihdan sen?

Liittymän muokkaus Minun Teliassa

Irtisanominen

MMS-viestien lukeminen

VoLTE ja Wi-Fi-puhelut

SIM-kortin koko, uuden tilaaminen ja aktivointi

Multi-SIM ja Yhteys Multi

Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet

Palvelunumerot ja estojen tekeminen

Videopuhelut

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Asiakaspalvelu

 020 690 400

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat

 

Häiriöasioissa voit myös varata sinulle sopivan soittoajan.

Varaa aika

 

Etkö ehdi juuri nyt hoitamaan asiaasi? Täytä yhteydenottolomake, niin otamme sinuun yhteyttä.

Täytä lomake

 

Ma–pe 8–18 (mpm/pvm). Häiriöilmoitukset ma–pe 8–20 ja la 9–16.30.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.