Vaikka mobiiliverkkomme peittoalue on hyvin kattava, voi verkon kuuluvuus sisätiloissa vaihdella paljonkin. Verkon signaalin laatu vaikuttaa myös nettiyhteyden nopeuteen. Etenkin 4G-reitittimen sijoituspaikkaan kannattaa sen vuoksi kiinnittää huomiota.
Puhelimen ja mobiilinetin kuuluvuus sisätiloissa
Sisätilojen kuuluvuusongelmia aiheuttavat tyypillisesti erilaiset esteet maastossa sekä nykyään yhä useammin myös rakennusten aiheuttama vaimennus. Uudet tai peruskorjatut energiatehokkaat rakennukset voivat vaimentaa radiosignaaleja voimakkaasti, jolloin hyväkään yleiskuuluvuus ei takaa riittävää peittoa sisätiloissa. Signaalia vaimentavia rakenteita ovat esimerkiksi metalliset tai metallia sisältävät rakennusmateriaalit sekä ikkunoiden selektiivilasit, joita voi olla useita kerroksia. Etsimme rakennusalan toimijoiden kanssa ratkaisuja, joissa sisäkuuluvuusongelmia saataisiin helpotettua mm. erilaisilla rakennusmateriaaleilla ja -ratkaisuilla, ilman että energiatehokkuudesta joudutaan tinkimään.
Mobiilireititin kannattaa sijoittaa kotona paikkaan, jossa mobiiliverkon signaali on mahdollisimman vahva, tyypillisesti ikkunan viereen. Kuuluvuus voi vaihdella eri huoneissa paljonkin, etenkin jos niiden ikkunat ovat eri ilmansuuntiin. Parhaan paikan reitittimelle löydät kokeilemalla.
Laajennamme jatkuvasti verkon peittoa parantaaksemme sisätilakuuluvuutta ja tarjotaksemme nopeampia nettiyhteyksiä. Kannattaa siis seurata rakenteilla olevien verkkojen kartasta, onko alueelle tulossa lähikuukausina parannuksia kuuluvuuteen.
Heikkoa sisäkuuluvuutta voi parantaa erilaisilla lisälaitteilla, jotka tehostavat yhteyden kuuluvuutta.
Lisäantenni on helppo tapa parantaa yhteyden laatua. Lisäantenni voi olla esimerkiksi sisätiloissa pöydällä tai ikkunalaudalla. Etenkin uusissa tai remontoiduissa energiatehokkaissa taloissa lisäantennin kannattaa sijoittaa ulos ikkunan ulkopuolelle.
Suuntaava ulkoantenni on monesti avuksi erittäin hankalissa tilanteissa. Antenni asennetaan talon seinälle tai katolle ja suunnataan vahvimpaan tukiasemaan.
2G/3G-pöytäpuhelimesta voi olla apua, jos puheyhteydet pätkivät sisätiloissa. Pöytäpuhelimen sisäinen antenni toimii matkapuhelimen antennia paremmin ja moniin malleihin voi myös asentaa kuuluvuutta parantavan ulkoisen antennin.
Tehokkaammalla antennilla varustettu erillinen 4G-reititin ja sen kanssa puhelinliittymän wifi-puheluiden hyödyntäminen on myös vaihtoehto.
Ulkoantennin asennuspalvelua tarjoavat antenniasennusliikkeet. Lähimmän antenniasentajan löydät mm. Satelliitti- ja antenniliiton nettisivuilta.
4G-yhteyksissä suurimmat nopeudet saavutetaan käyttämällä ns. kaksoispolarisaatioantennia, jossa on kaksi antennia yhden antennikotelon sisällä. Tällaisen antennin tunnistaa kahdesta kaapelista. Useimmissa myynnissä olevissa 4G-reitittimissä on kaksi antenniliitäntää. Nämä reitittimet tunnistaa siitä, että ne pystyvät 300 Mbit/s siirtonopeuteen.
Lisäantennia valitessa kannattaa varmistaa, että antenni vahvistaa seuraavia 4G-taajuusalueita: 700 MHz, 800 MHz, 1800 MHz ja 2600 MHz. Näistä 700 MHz taajuusalueen puuttuminen ei kuitenkaan vaikuta suuresti yhteyksien toimivuuteen.
Puhepalvelut toimivat 2G- ja 3G-verkossa. Nämä verkot toimivat 900 ja 2100 MHz taajuusalueilla. Niissä ei käytetä kaksoispolarisaatioantennia.
Jos kuuluvuudessa on ollut jo pitemmän aikaa ongelmia, voit käydä jättämässä kuuluvuuspalautteen. Kuuluvuuspalautteet ovat erittäin tärkeässä roolissa, kun tulevaa verkonparannusta suunnitellaan. Halutessasi saat tarkempaa tietoa tulevista päivityksistä tai parannuksista tekstiviestillä tai sähköpostilla, kun teet kuuluvuuspalautteen.
Etkö löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Telia Helppi
Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Chat
Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön