Takaisin

Puhelimen kuuluvuus sisätiloissa

Eikö puhelin toimi sisätiloissa kunnolla? Näillä vinkeillä voit parantaa kuuluvuutta.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Vaikka matkapuhelinverkkomme peittoalue on hyvin kattava, voi verkon kuuluvuus sisätiloissa vaihdella paljonkin. Verkon signaalin laatu vaikuttaa myös nettiyhteyden nopeuteen. Etenkin 4G-reitittimen sijoituspaikkaan kannattaa sen vuoksi kiinnittää huomiota.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Energiatehokas rakentaminen heikentää kuuluvuutta

Kuuluvuusongelmia aiheuttavat tyypillisesti paikalliset maastoesteet ja nykyään yhä useammin myös rakennusten aiheuttama vaimennus. Uudet tai peruskorjattavat energiatehokkaat rakennukset voivat vaimentaa radiosignaaleja voimakkaasti, jolloin hyväkään yleiskuuluvuus ei takaa riittävää sisätilapeittoa. Etsimme rakennusalan toimijoiden kanssa ratkaisuja, joilla helpotettaisiin sisäkuuluvuusongelmia mm. rakennusmateriaalien ja -ratkaisujen valinnalla, ilman että energiatehokkuudesta joudutaan tinkimään. 

Laajennamme jatkuvasti verkon peittoaluetta parantaaksemme erityisesti sisätilakuuluvuutta ja tarjotaksemme nopeampia nettiyhteyksiä. Kannattaa siis seurata rakenteilla olevien verkkojen kartasta, onko alueelle tulossa lähikuukausina parannuksia kuuluvuuteen. 

4G-reititin kannattaa sijoittaa kotona paikkaan, jossa matkapuhelinverkon signaali on mahdollisimman vahva, tyypillisesti ikkunan viereen. Kuuluvuus voi vaihdella myös huoneiden välillä paljonkin, etenkin jos niiden ikkunat ovat eri ilmansuuntiin.

Lisäantenneilla paremmat yhteydet

Lisäantennin käyttö tuo parannusta yhteyksiin, vaikka antenni olisi sisätiloissa esimerkiksi pöydällä tai ikkunalaudalla. Etenkin uusissa tai remontoiduissa, energiatehokkaissa taloissa lisäantennin sijoittaminen ikkunan ulkopuolelle tuo suuren parannuksen yhteyksiin. Lisäantennin voit tilata netistä tai ostaa Telia Kaupasta.

Erittäin hankalissa tilanteissa suuntaavan ulkoantennin asentaminen talon seinälle tai katolle tuo yleensä ratkaisun yhteysongelmiin. Antenni suunnataan vahvimpaan tukiasemaan. Apua oikean suunnan hakemiseen voi kysyä asiakaspalvelustamme

Pöytäpuhelin auttaa puhujaa

Jos puheyhteydet pätkivät sisätiloissa, eikä löydy paikkaa, jossa yhteydet toimisivat kunnolla, apu löytyy usein ns. 3G-pöytäpuhelimesta. Pöytäpuhelimia on tarjolla perinteisellä langallisella luurilla varustettuna sekä langattomana versiona. Pöytäpuhelimen sisäinen antenni toimii kännykän antennia huomattavasti paremmin. Lisäksi moniin malleihin voi asentaa kuuluvuutta parantavan ulkoisen antennin. 

Apua antenniasennuksiin

Ulkoantennin asennuspalvelua tarjoavat antenniasennusliikkeet. Lähimmän antenniasentajan löydät mm. Satelliitti- ja antenniliiton nettisivuilta.

4G-yhteyksissä suurimmat nopeudet saavutetaan käyttämällä ns. kaksoispolarisaatioantennia, jossa on itse asiassa kaksi antennia yhden antennikotelon sisällä. Tällaisen antennin tunnistaa kahdesta kaapelista. Useimmissa myynnissä olevissa 4G-reitittimissä on kaksi antenniliitäntää. Nämä reitittimet tunnistaa siitä, että ne pystyvät 300 Mbit/s siirtonopeuteen.

Lisäantennin valinnassa kannattaa varmistaa, että se vahvistaa seuraavia 4G-taajuusalueita: 700 MHz, 800 MHz, 1800 MHz ja 2600 MHz. Näistä 700 MHz taajuusalueen puuttuminen ei kuitenkaan vaikuta suuresti yhteyksien toimivuuteen. 

Puhepalvelut toimivat 2G- ja 3G-verkossa. Nämä verkot toimivat 900 ja 2100 MHz taajuusalueilla. Niissä ei käytetä kaksoispolarisaatioantennia. 

Lue Viestintäviraston neuvot kuuluvuuden parantamiseen

Kuuluvuuspalaute

Jos kuuluvuudessa on ollut jo pitemmän aikaa ongelmia, voit käydä jättämässä kuuluvuuspalautteen. Kuuluvuuspalautteet ovat erittäin tärkeässä roolissa, kun tulevaa verkonparannusta suunnitellaan. Halutessasi saat tarkempaa tietoa tulevista päivityksistä tai parannuksista tekstiviestillä tai sähköpostilla, kun teet kuuluvuuspalautteen.

Lisää samasta aiheesta

Nopeustesti

Rakenteilla olevat verkot

Mobiiliverkon häiriökartta

Häiriöilmoituksen tekeminen

Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet

Videopuhelut

Vastaajan käyttö ja muokkaus

Irtisanominen

Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

 

Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.