Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

PUK-koodilla saat avattua puhelimesi, jos näppäilit PIN-koodin kolme kertaa väärin.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Jos näppäilit PIN-koodin kolme kertaa väärin, sim-kortti lukkiutuu. Saat avattua sen kahdeksannumeroisella PUK-koodilla, minkä jälkeen puhelimesi toimii taas normaalisti.

Jos sim-kortti vaihtuu, muuttuvat PIN- ja PUK-kooditkin.

Huom! Jos syötät PUK-koodin liian monta kertaa väärin, sim-kortti lukittuu pysyvästi ja se tarvitsee vaihtaa uuteen. Koodia ei siis kannata näppäillä pelkkään arvaukseen perustuen.

PUK-koodin hakeminen itse

Saat PUK-koodin helpoiten ja veloituksetta chatbotiltamme tai kirjautumalla Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja katsomalla koodin sieltä liittymän tiedoista. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme ja valita itsepalveluvaihtoehdon.

 Chatbotilta
  1. Saadaksesi PUK-koodin chatbotilta, sinun tarvitsee olla kirjautunut Minun Teliaan. Jos et ole kirjautunut, tee se nyt:
    Kirjaudu
  2. Avaa alla olevasta napista chat saadaksesi PUK-koodin ja seuraa chatbotin antamia ohjeita. Voit myös avata chatin sivun oikeasta laidasta ja kirjoittaa viestikenttään "PUK-koodi".
    PUK-koodi chatbotilta
Minun Teliasta

Saat PUK-koodin veloituksetta Minun Teliasta. Kirjautuneena löydät PUK-koodin näin:

  1. Mene kohtaan Liittymäni ja palveluni.
  2. Etsi se liittymänumero, jolle PUK-koodi tarvitaan ja paina sen kohdalta Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Aukeavassa Liittymät-näkymästä löydät 8-numeroiset PUK-koodit (PUK1-koodi ja PUK2-koodi).

Katso PUK-koodi

Soittamalla

Kun valitset asiakaspalvelunumeroon soittaessasi itsepalveluvaihtoehdon, saat PUK-koodin veloituksetta.

PUK-koodi asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta

Voit pyytää PUK-koodin asiakaspalvelustamme tai Telia Kaupasta. Tällöin veloitamme palvelusta hinnaston mukaisen hinnan.

Katso hinnasto

Prepaid-liittymän PUK-koodi

Prepaid-liittymän PUK-koodin löydät alkuperäisestä ostopakkauksesta. Jos pakkaus on kadonnut, voit selvittää Prepaid-liittymän PUK-koodin myyntipisteellämme.

Sim-kortin ja puhelimen oman PIN-koodin erot

Sim-kortin PIN-koodi ja puhelimelle määritettävä PIN-koodi ovat kaksi eri asiaa, joiden erot on hyvä tunnistaa.

Kun syötät puhelimeen oikean PUK-koodin, puhelin pyytää sinua määrittämään uuden PIN-koodin sim-korttia varten. Käytä määrittämääsi sim-kortin PIN-koodia jatkossa aina, kun käynnistät puhelimen kokonaan uudelleen.

Joissain puhelimissa voi olla kaksi sim-korttipaikkaa. Jos käytät puhelimessa kahta sim-korttia, varmista, kumman sim-kortin PIN-koodia olet syöttämässä. Yleensä korttipaikat erotellaan SIM1- ja SIM2-nimillä ja voit ottaa toisen kortin irti puhelimesta tai pois käytöstä puhelimen asetuksista.

Puhelimella voi olla myös oma PIN-koodi, jota laite kysyy näytönlukituksen avaamiseen tai tiettyjen asetusten muuttamiseen. Tämä PIN-koodi voi olla numerosarja, salasana tai näytölle piirrettävä kuvio. Puhelimen oma PIN-koodi ei ole operaattorille kuuluvaa tietoa, joten me emme voi vaihtaaa tai palauttaa unohtunutta koodia. Jos puhelimen oma PIN-koodi on unohtunut, katso toimintaohjeet puhelimen valmistajan ohjeista. Telia Helppi -tukipalvelu tarjoaa apua omiin laitteisiisi liittyviin pulmiin. Joissain tapauksissa puhelin täytyy palauttaa tehdasasetuksille, jolloin kaikki siihen muuttamasi asetukset ja tallentamasi tiedot katoavat.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.