E-lasku

Paperiton elämä on helpompaa, sillä verkkopankissa laskusi pysyvät tallessa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Voit arkistoida laskut verkkopankkiisi tai tallettaa ne tietokoneellesi. E-laskullamme on Laskun erittely -linkki, jota klikkaamalla pääset katsomaan laskua paperilaskun näköisenä.

Emme veloita sinua e-laskun käytöstä. Verkkopankin kautta voit myös määritellä laskusi automaattisesti maksettavaksi, jolloin sinun ei tarvitse huolehtia eräpäivistäkään.

Ajankohtaista: Toukokuusta 2021 alkaen voit ottaa käyttöön e-laskun uudella helpommalla tavalla tilaamalla Minun Teliassa e-laskusopimuksen verkkopankkiisi. E-laskusopimus menee ilmoittamaasi verkkopankkiin ja sisältää kaikki e-laskun käyttöönottoon tarvittavat laskutustiedot. Lue lisää

E-laskun käyttöönotto Minun Telian kautta

E-laskun tilaaminen Minun Teliassa on uusi helpompi tapa ottaa käyttöön e-lasku. Siihen kuuluu kaksi vaihetta  – e-laskun tilaaminen  Minun Teliassa sekä uuden e-laskutilauksen hyväksyminen verkkopankissasi.

Voit tilata e-laskun saatuasi ensin ensimmäisen laskun muulla laskutustavalla.

Tilaa e-laskusopimus Minun Teliassa
  1. Kirjaudu Minun Teliaan, siirry Omat tiedot ja asetukset -osioon ja siellä Laskutustietoihin.
    Laskutustietoihin
  2. Klikkaa kohdasta Tilaa e-lasku.
  3. Tarkista, että tietosi ovat oikein ja valitse pudotusvalikosta käyttämäsi verkkopankki.
  4. Klikkaa Lähetä. Kun tilaus on lähetetty onnistuneesti, näet ilmoituksen siitä, että e-laskusopimus on tilattu valitsemaasi pankkiin.

Jos kaipaat apua e-laskun tilaamisessa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

E-laskutilauksen hyväksyminen verkkopankissa

Uusi e-laskutilaus saapuu verkkopankkiisi odottamaan hyväksyntääsi viikon kuluessa siitä, kun tilasit sen Minun Teliassa. Se ei siis näy verkkopankissa heti tilaamisen jälkeen.

Sinulla on 30 päivää aikaa hyväksyä uusi e-laskutilaus. Jos et hyväksy tilausta, laskutustapa ei muutu. Jos sinulle tulee meiltä useita laskuja, e-laskutilaus lähtee aina kaikista laskuista. Hyväksy siis vain niiden laskujen e-laskutilaukset, jotka haluat jatkossa e-laskuna. Muut voit jättää huomiotta.

  1. Kirjaudu verkkopankkiisi ja siirry kohtaan, jossa e-laskut ovat.
  2. Avaa e-laskutilausten joukosta Telian e-laskutilaus, jonka haluat hyväksyä. Tilauksella on automaattisesti oikea laskutusaihe, laskun saaja ja tunnistetieto.
  3. Hyväksy tilaus.
E-laskun käyttöönotto verkkopankissa

Voit kytkeä e-laskun päälle verkkopankissasi. Kytkennän yhteydessä voit valita, haluatko itse hyväksyä laskun vai suoraveloitetaanko maksu tililtäsi. Lisätietoja e-laskun asetuksista ja kytkennästä saat tarvittaessa pankistasi. Kytkentään tarvittavat tiedot vaihtelevat laskutettavasta asiasta riippuen. 

Jos viitenumero alkaa numerolla 3 tai 4 valitse laskutusaiheeksi Laajakaista, Yhteislasku, TV, Muut. Jos viitenumero alkaa numerolla 1, valitse laskutusaiheeksi Telia matkapuhelin/liikkuva netti. Katso tästä tarkemmat ohjeet:

Matkapuhelin- ja mobiilinettilasku
  1. Tarvitset viimeisimmän laskusi viitenumeron ja ensimmäisen laskulla olevan liittymänumeron (puhelinliittymä tai mobiilinetti). Tarvittavat tiedot löydät myös paperilaskun tai sähköpostilaskun kautta ladattavan PDF-version ensimmäiseltä sivulta Laskun numero -alkuisesta ruudusta, joka on merkitty kuvaan violetilla pallolla.
  2. Kytke e-lasku verkkopankissasi valitsemalla laskuttajalistasta Telia Finland Oyj ja laskutusaihe Telia matkapuhelin/liikkuva netti.
  3. Anna e-laskun kytkentäikkunassa viitenumero ja liittymänumero. Syötä viitenumero ilman välilyöntejä.

Jos liittymäsi laskutetaan yhteislaskulla, tee kytkentä verkkopankissasi Laajakaista-, kotipuhelin-, Telia TV, laitevakuutus-, Turvapaketti- ja yhteislaskuohjeen mukaisesti.

Laajakaista-, kotipuhelin-, Telia TV, laitevakuutus-, Turvapaketti-, C More -suoratoistopalvelu ja yhteislasku

Huomioithan, että kaapeli-tv:n e-laskun tilaaminen eroaa muista Telia TV -laskuista. Ohjeen löydät alempaa Kaapeli-tv-lasku -kohdasta.

  1. Tarvitset viimeisimmän laskusi viitenumeron ja yksilöintitiedon.
    Huom! Yhteislaskun yksilöintitieto saatetaan ilmoittaa laskulla muodossa 1234567/1/1. Yksilöintitieto kirjataan kuitenkin muodossa 1234567. Yksilöintitiedon sijaan laskustasi voi löytyä asiakastunnus, jota voit käyttää yksilöintitiedon sijaan.
  2. Kytke e-lasku verkkopankissasi valitsemalla laskuttajalistasta Telia Finland Oyj ja laskutusaihe Laajakaista, Yhteislasku, TV, Muut.
  3. Anna e-laskun kytkentäikkunassa viitenumero ja yksilöintitieto. Syötä viitenumero ilman välilyöntejä.
Kaapeli-TV-lasku

Kaapeli-TV-laskuilla laskutetaan kaapelikortin ja sille tilattujen kanavapakettien kuukausimaksut sekä Kaapeli-TV:n perusliittymämaksut. Perusliittymälaskuilla on oma viitenumero, jota tarvitaan e-laskun käyttöönottoon.

  1. Tarvitset viimeisimmän laskusi viitenumeron.
  2. Kytke e-lasku verkkopankissasi valitsemalla laskuttajalistasta Telia Finland Oyj ja laskutusaihe Kaapeli-TV.
  3. Anna e-laskun kytkentäikkunassa viitenumero ilman välilyöntejä.
Telia Rahoitus -lasku

Telia Rahoituksen laskuilla laskutetaan laitteet, jotka olet ostanut rahoituksella. Laskun lähettäjä on Telia Finance.

  1. Kytke e-lasku verkkopankissasi valitsemalla laskuttajalistasta Telia Finance Finland ja laskutusaihe Telia Rahoitus.
  2. Anna e-laskun kytkentäikkunassa sen henkilön henkilötunnus ja nimi, jota Telia Rahoituksen laskulla laskutetaan. Henkilötunnus ja nimi täytetään täydellisenä.
E-laskun siirto toiseen verkkopankkiin

Voit vaihtaa aiemmin tilaamasi e-laskun saapumaan toiseen verkkopankkiin näin:

  1. Poista ensiksi nykyinen e-laskutilaus verkkopankistasi.
  2. Odota seuraavaan päivään, ja tilaa vasta sitten e-lasku uudelleen haluamaasi verkkopankkiin yllä olevien käyttöönotto-ohjeiden mukaisesti.

Huomioithan, että jos jätät uuden e-laskun tilaamatta, saat jatkossa laskun paperisena. Paperilaskuista perimme hinnaston mukaisen maksun.

E-laskun vaihtaminen toiseen laskutustapaan

Huomioithan ennen e-laskun poistoa, että se on suositelluin laskutustapamme. E-laskun ansiosta kaikki laskun tiedot löytyvät verkkopankistasi, jolloin laskujen maksu on vaivatonta.

Jos kuitenkin haluat vaihtaa e-laskun toiseen laskutustapaan, se onnistuu näin:

  1. Poista e-laskutilaus verkkopankistasi.
  2. Odota pari kolme päivää. Tällä välin tieto e-laskun poistamisesta kulkeutuu järjestelmiimme.
  3. Uutena laskutustapana on nyt automaattisesti paperilasku, josta perimme hinnaston mukaisen maksun. Kaikki muut laskutustapamme ovat maksuttomia. Jos haluat laskutustavaksi muun kuin paperilaskun, seuraa ohjeita:

    Lasku Minun Teliaan
    Lasku Kivraan
    Suoramaksu
Mistä löydän puheluerittelyn?

Mahdollista puheluerittelyä ei tietoturvasyistä toimiteta e-laskun kanssa verkkopankkiin, vaan se on luettavissa Laskuarkistosta, jonne pääset kirjautumalla Minun Teliaan.

SIIRRY LASKUARKISTOON

Miksi en saanut e-laskua, vaikka tilasin sen?

E-laskun kytkentä on todennäköisesti osunut liian lähelle seuraavan laskun muodostumista ja siksi olet saanut laskun vielä entisellä laskutustavalla (paperilaskuna tai sähköpostilaskuna).

Jos saat vielä toisen laskun vanhalla laskutustavalla, on e-laskun kytkentä verkkopankissasi jostain syystä epäonnistunut. Kytke e-lasku verkkopankissasi uudelleen ohjeiden mukaan. Jos haluat poistaa alkuperäisen kytkennän verkkopankistasi, tee uusi kytkentä vasta poistoa seuraavana päivänä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.