Vastaajan käyttö ja muokkaus

Vastaaja kuuluu veloituksetta kaikkiin kuluttaja-asiakkaidemme matkapuhelinliittymiin.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Puhelusi siirtyvät vastaajaan 30 sekunnin kuluttua tai välittömästi silloin, kun puhut toista puhelua tai et ole tavoitettavissa (puhelimesi on kiinni tai peittoalueen ulkopuolella).

Vastaajaan soitettaessa soittaja kuulee tervehdyksen sekä merkkiäänen, jonka jälkeen hän voi jättää korkeintaan 3 minuutin pituisen ääniviestin.

Uudet, kuuntelemattomat ääniviestit säilyvät vastaajassa 10 vuorokautta ja jo kuunnellut viestit 3 vuorokautta, ellet erikseen poista tai tallenna niitä. Tallennetut ääniviestit säilyvät, kunnes poistat ne. Huomioithan, että vastaajaan mahtuu yhteensä noin 30 ääniviestiä. Oman tervehdyksen ja jätettyjen viestien pituus vaikuttavat vastaajaan mahtuvien viestien määrään.

Voit määritellä vastaajan toimimaan niin, että puhelut eivät ohjaudu vastaajaasi, mutta jos akkusi loppuu tai olet paikassa jossa puhelinta ei voi pitää päällä, saat tekstiviestillä tiedon sinua tavoitelleista numeroista. Lue lisää tämän ohjeen kohdasta Numeroviesti.

Ajankohtaista: Vastaaja uudistuu toukokuun lopussa 2021 helpommin hallinnoitavaksi. Tätä kaikkea uudistus tuo mukanaan:

  • Vastaajaviestien tila kasvaa 50 viestiin.
  • Palvelun turvallisuutta parannetaan PIN-koodien osalta.
  • Voit äänittää myös tiedotetyyppisen tervehdyksen, jonka jälkeen soittaja ei pääse jättämään viestiä, vaan puhelu katkeaa.
  • Saapunutta vastaajaviestiä ei voi enää edelleenlähettää toiseen Telian vastaajaan, mutta sen voi edelleenlähettää sähköpostilla.
  • Viestejä ei voi jatkossa kuunnella Minun Teliassa, vaan ainoastaan puhelimella.
  • Vastaajan käyttöä puhelimella päivitetään.
  • Visual Voicemail -mahdollisuus on tulossa myöhemmin vuoden 2021 aikana. Visual Voicemail mahdollistaa vastaajaan tallennettujen viestien kuuntelemisen sähköpostilaatikon kaltaisessa ympäristössä.

Uudistus ei vaikuta vastaajallasi oleviin tervehdyksiin ja viesteihin, vaan ne säilyvät ennallaan eivätkä katoa.

Vastaaja tulee olemaan maksuton myös uudistuksen jälkeen. Jos et koe käytössäsi olevaa vastaajaa enää tarpeelliseksi, voit poistaa sen liittymältä (katso tämän ohjeen kohta Vastaajan poisto käytöstä).

Vastaajan käyttöönotto

Kun soitat vastaajanumeroon ensimmäisen kerran, vastaaja pyytää sinua valitsemaan kielen ja tunnusluvun sekä äänittämään tervehdyksen.

Halutessasi voit ohittaa nämä asetukset kaksi kertaa, jonka jälkeen vastaaja ottaa käyttöönsä perusasetukset suomeksi ja saat tunnusluvun tekstiviestillä. Uuden vastaajan käyttöönotto täytyy tehdä kotimaan verkossa, jotta vastaajaan saapuvia viestejä on mahdollista kuunnella ulkomailla.

Vastaajan numero on kaikille yhteinen 042 333 0 333 (kansainvälisessä muodossa +358 42 333 0 333). Lisäksi käytössäsi on Numeroviesti-palvelu maksutta.

Vastaajan muokkaaminen

Vastaajaa voit muokata useilla eri tavoilla kirjautumalla Minun Teliaan.

  1. Kirjaudu sisään matkapuhelinnumerollasi. Käyttäjätunnuksesi on liittymänumerosi (esim. 0401234567). Kirjoita se kohtaan Telia-tunnus. Salasanan saat lähettämällä tekstiviestin SALASANA numeroon 15400 (0 €).
  2. Valitse kirjautumisen jälkeen liittymäsi.
  3. Valitse Vastaaja.

Kirjaudu sisään

Kirjauduttuasi voit tehdä mm. seuraavat asiat vastaajallesi:

  • ottaa vastaajapalvelun käyttöön
  • kuunnella ja hallinnoida tervehdyksiä
  • muokata tunnusluku- ja kieliasetuksia
  • kuunnella ja hallinnoida sinulle jätettyjä ääniviestejä
  • kytkeä Numeroviesti-palvelun päälle ja pois
  • kytkeä vastaajapalvelun päälle tai pois päältä
Vastaajaviestin kuuntelu
Vastaajaviestin kuuntelu omalla puhelimella

Voit kuunnella viestit soittamalla suoraan vastaajanumeroon 042 333 0 333, jonka löydät aina myös saamastasi ilmoitusviestistä.

Viestien kuuntelun aikana mahdolliset toimet

# – seuraavan viestin alkuun
2 – toista kuunneltu viesti (myös tallennettu viesti)
3 – tallenna kuunneltu viesti
4 – poista kuunneltu viesti
5 – kuuntele viestien tiedot (soittajan numero ja viestin jättöaika)
6 – soita viestin jättäneeseen numeroon (Tämä toiminto on mahdollinen vain suomalaisiin matkapuhelinliittymiin.)
*7 – lähetä viesti edelleen (Tämä toiminto on mahdollinen vain, mikäli toinen Vastaaja on Telian. Jos Vastaaja on jonkun toisen operaattorin, siitä tulee virheilmoitus tekstiviestillä.)
8 – keskeytä viestin kuuntelu (viestin aikana). Jatka kuuntelua painamalla uudelleen 8. Kelaa viestiä taaksepäin painamalla 7 ja eteenpäin numerolla 9.
*0 – ohjeet
** – siirry päävalikkoon
* – siirry edelliseen valikkoon

Vastaajaviestin kuuntelu muulla kuin omalla puhelimella

Voit kuunnella viestisi vastaajasta myös muulla kuin omalla puhelimellasi.

Tarvitset vastaajaviestin kuunteluun tunnusluvun. Jos olet unohtanut sen, voit tilata uuden tunnusluvun asiakaspalvelusta. Tunnusluku toimitetaan siihen liittymään tekstiviestillä, jonka vastaaja on kyseessä.

Viestien kuuntelu toisesta Telian liittymästä

  1. Soita vastaajanumeroon 0423330333 ja paina *5.
  2. Näppäile liittymänumero, jonka vastaajaan haluat kirjautua.
  3. Anna tunnusluku ja #.

Viestien kuuntelu toisen operaattorin liittymästä tai Telian yritysliittymästä

  1. Soita vastaajanumeroon 0423330333 ja paina 2.
  2. Näppäile oma liittymänumero.
  3. Näppäile tunnusluku ja #.
Vastaajan tervehdyksen äänitys

Omat tervehdyksesi voit äänittää ainoastaan soittamalla vastaajanumeroon. Voit äänittää Vastaajaan oman tervehdyksesi käyttöönottovalikossa, kun soitat vastaajaan ensimmäistä kertaa tai myöhemmin seuraavan ohjeen mukaan. Voit muokata tervehdystä myöhemmin.

Kun otat vastaajan käyttöön ensimmäistä kertaa ja haluat nauhoittaa tervehdyksen
  1. Valitse kieli (Suomi – ruotsi – englanti)
  2. Määrittele tunnusluku
  3. Halutessasi voit äänittää oman henkilökohtaisen tervehdyksen, jonka soittaja kuulee oletustervehdyksen sijaan. Oletustervehdys: ”Tämä on vastaaja. Jätä viesti äänimerkin jälkeen.”
  4. Jos et halua, että soittaja voi jättää ääniviestin, voit ottaa ääniviestin pois käytöstä painamalla *9
Kun äänität tervehdystä vastaajaan myöhemmin
  1. Kuuntele viestit tai ohita ne painamalla *5
  2. Näppäile tarvittaessa vastaajan tunnuslukusi ja paina #
  3. Olet vastaajan päävalikossa, paina 2 (Muokkaa mastaajan asetuksia) ja sen jälkeen 1 (Muokkaa tervehdyksiä), sen jälkeen 1 (Jatka tervehdyksien muokkaamista).
  4. Valitse 1 muokataksesi henkilökohtaista tervehdystäsi.
  5. Voit äänittää oman tervehdyksesi (enintään 3 minuuttia) painamalla 1 tai muokata tervehdystä painamalla 3.
  • Sanele tervehdyksesi ja paina #
  • Kuuntele äänittämäsi tervehdys painamalla 1 tai äänitä tervehdys uudelleen painamalla 3
  • Ota äänittämäsi tervehdys käyttöön tai poista se käytöstä valitsemalla 2
Numeroviesti-palvelu

Saat maksutta tekstiviestillä tiedon vastaamattomista puheluista, jos puhelimesi on ollut pois päältä, kuuluvuusalueen ulkopuolella, numerosi on ollut varattu tai hylkäät saapuvan puhelun punaista luuria painamalla eikä soittaja ole jättänyt viestiä vastaajaasi.

Tekstiviesti sisältää tiedot vastaamattomista puheluista: sinua tavoitelleen henkilön puhelinnumeron ja viimeisimmän soiton ajankohdan. Jos soittajan numero on salainen tai tuntematon, ei numerotietoja voida näyttää.

Halutessasi ilmoitukset pois päältä, lähetä tekstiviesti POISTA NVP numeroon 15007 (0 €).

Vastaaja ja koputus

Koputus-palvelu on puhelimen ominaisuus. Jos koputus-palvelu on käytössä, se ilmoittaa puhelun aikana, että sinulle on tulossa toinen puhelu. Jos et vastaa koputtavaan puheluun ja käytössäsi on vastaaja, se siirtyy vastaajaan. Kun käytössäsi on koputus, et saa Numeroviesti-ilmoituksia.

Vastaaja ulkomailla

Vastaaja toimii normaalisti myös ollessasi ulkomailla. Jos sinulle soitettu puhelu ohjautuu vastaajaan ja soittaja jättää viestin ollessasi ulkomailla, ei sinulle aiheudu tästä mitään kustannuksia. Ei puhelun yhdistymisestä vastaajaan eikä siitä, että soittaja jättää sinulle viestin.

Jos soitat itse ulkomailla ollessasi vastaajan numeroon (+358 42 333 0 333) kuunnellaksesi viestejä tai tehdäksesi esim. muutoksia vastaajan asetuksiin, veloitetaan sinulta normaali ulkomaanhinnaston mukainen puhelumaksu. Telia Sopiva -liittymällä vastaajaan soitot myös Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Baltiassa sisältyvät puhepakettiisi.

Tarvitset vastaajaviestin kuunteluun tunnusluvun. Jos olet unohtanut tunnuslukusi, voit tilata uuden painamalla 0. Uusi tunnusluku toimitetaan tekstiviestillä sen liittymään, jonka vastaajaa halutaan kuunnella.

Viestien kuuntelu ulkomailla
  1. Soita vastaajanumeroon +358423330333.
  2. Anna tunnuslukusi ja painaa #.
Viestien kuuntelu jostain toisesta liittymästä ulkomailla
  1. Soita vastaajanumeroon +358423330333, paina 2.
  2. Näppäile oma liittymänumero (esim. 0401234567)
  3. Anna tunnusluku ja #.

HUOM! Mikäli sinulla on uusi liittymä ja siinä vastaaja, muista tehdä vastaajan käyttöönotto ennen ulkomaille matkustamista. Vastaajan käyttö ei ole mahdollista, jos et ole ottanut vastaajaa käyttöön kotimaassa. Et myöskään pysty soittamaan omaan vastaajaan, etkä voi hallinnoida vastaajan asetuksia tällaisessa tapauksessa. Sinulle voidaan kuitenkin jättää viestejä vastaajaan ja voit kuunnella viestisi kirjautumalla sisään puhelinnumerollasi (tämän ohjeen alussa mainitulla tavalla).

Vastaajan poisto käytöstä

Vastaajan lopetus ja käytöstä poistaminen onnistuu kirjautumalla sisään puhelinnumerollasi (kts. ohjeet tältä sivulta ylempää).

  1. Valitse Asetukset.
  2. Valitse Palvelun tila.
  3. Valitse Kytke vastaaja väliaikaisesti pois käytöstä. Vastaaja on pois käytöstä niin kauan, kunnes otat sen taas käyttöön.
  4. Valitse Kytke Näytä vastaamattomat puhelut -palvelu väliaikaisesti pois käytöstä. Palvelu on pois käytöstä niin kauan, kunnes otat sen taas käyttöön.
  5. Tallenna kaikki.
  6. Käynnistä puhelimesi uudestaan.
  7. Vastaaja on nyt poistettu käytöstä.

Samasta paikasta voit ottaa vastaajan käyttöön myöhemmin uudestaan valitsemalla Palauta oletusasetukset.

Vastaajan hinnat

Vastaajassa ei ole kytkentä- eikä kuukausimaksua ja palvelun sinulle lähettämät infoviestit ovat maksuttomia.

Jos käytössäsi on Telia Yhteys Rajaton -liittymä, soitot sisältyvät puhepakettiisi. Jos käytössäsi ei ole puhepakettia, puheluista vastaajaan veloitetaan puhelun mukainen minuuttihinta 0,17 €/min jokaiselta alkavalta minuutilta sekä aloitusmaksu 0,049 €/puhelu. Puhepaketin ylimenevistä puheluista vastaajaan veloitetaan 0,17 €/alkava minuutti.

Puhelut vastaajanumeroon kiinteästä verkosta maksavat arkisin 0,24 €/min (ma-pe klo 7-17) ja muina aikoina 0,16 €/min.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Liittymän muokkaus Minun Teliassa

Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet

MMS-viestien lukeminen

Videopuhelut

Vastaajan käyttö ulkomailla

Puhelimen kuuluvuus sisätiloissa

Irtisanominen

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.