Vastaajan käyttö ja muokkaus

Vastaaja kuuluu veloituksetta kaikkiin kuluttaja-asiakkaidemme matkapuhelinliittymiin.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Puhelusi siirtyvät vastaajaan, jos et ennätä vastaamaan 30 sekunnissa tai välittömästi, kun puhut toista puhelua tai et ole tavoitettavissa (puhelimesi on kiinni tai verkon peittoalueen ulkopuolella).

Kun puhelu menee vastaajaan, soittaja kuulee tervehdyksen sekä merkkiäänen, jonka jälkeen hän voi jättää enintään 3 minuutin pituisen ääniviestin.

Uudet kuuntelemattomat ääniviestit säilyvät vastaajassa 10 vuorokautta ja jo kuunnellut viestit 14 vuorokautta, ellet erikseen poista tai tallenna niitä. Tallennetut ääniviestit säilyvät, kunnes poistat ne. Huomioithan, että vastaajaan mahtuu yhteensä 50 ääniviestiä.

Voit määritellä vastaajan toimimaan niin, että puhelut eivät ohjaudu vastaajaasi, mutta jos akkusi loppuu tai olet paikassa jossa puhelinta ei voi pitää päällä, saat tekstiviestillä tiedon sinua tavoitelleista numeroista. Lue lisää tämän ohjeen kohdasta Numeroviesti.

Ajankohtaista: Vastaaja uudistui toukokuun lopussa 2021 helpommin hallinnoitavaksi. Tätä kaikkea uudistus toi mukanaan:

  • Vastaajaviestien tila kasvoi 50 viestiin.
  • Palvelun turvallisuutta parannettiin PIN-koodien osalta.
  • Voit äänittää myös tiedotetyyppisen tervehdyksen, jonka jälkeen soittaja ei pääse jättämään viestiä, vaan puhelu katkeaa.
  • Saapunutta vastaajaviestiä ei voi enää edelleenlähettää toiseen Telian vastaajaan, mutta sen voi edelleenlähettää sähköpostilla.
  • Viestejä ei voi jatkossa kuunnella Minun Teliassa, vaan ainoastaan puhelimella.
  • Vastaajan käyttöä puhelimella on päivitetty.
  • Visual Voicemail -mahdollisuus on tulossa myöhemmin vuoden 2021 aikana. Visual Voicemail mahdollistaa vastaajaan tallennettujen viestien kuuntelemisen sähköpostilaatikon kaltaisessa ympäristössä.

Uudistus ei vaikuta vastaajallasi oleviin tervehdyksiin ja viesteihin, vaan ne säilyvät ennallaan eivätkä katoa.

Vastaaja tulee olemaan maksuton myös uudistuksen jälkeen. Jos et koe käytössäsi olevaa vastaajaa enää tarpeelliseksi, voit poistaa sen liittymältä (katso tämän ohjeen kohta Vastaajan poisto käytöstä).

Läs om förnyelse på svenska
Read about updates in English

Vastaajan käyttöönotto

Kun soitat vastaajanumeroon ensimmäisen kerran, vastaaja pyytää sinua valitsemaan kielen ja tunnusluvun sekä äänittämään tervehdyksen.

Halutessasi voit ohittaa nämä asetukset kaksi kertaa, jonka jälkeen vastaaja ottaa käyttöönsä perusasetukset suomeksi ja saat tunnusluvun tekstiviestillä. Uuden vastaajan käyttöönotto täytyy tehdä kotimaan verkossa, jotta vastaajaan saapuvia viestejä voi kuunnella ulkomailla.

Vastaajan numero on kaikille yhteinen 042 333 0 333 (kansainvälisessä muodossa +358 42 333 0 333). Lisäksi käytössäsi on Numeroviesti-palvelu maksutta.

Vastaajan muokkaaminen

Voit muokata vaastaajaasi kirjautumalla Minun Teliaan sen liittymän numerolla, jonka vastaajaa haluat muokata.

Kirjauduttuasi voit tehdä mm. seuraavat asiat vastaajallesi:

  • ottaa vastaajapalvelun käyttöön
  • kuunnella ja hallinnoida tervehdyksiä
  • muokata tunnusluku- ja kieliasetuksia
  • kytkeä viestien edelleenohjauksen sähköpostiin
  • kytkeä Numeroviesti-palvelun päälle ja pois
  • kytkeä vastaajapalvelun päälle tai pois päältä
     
  1. Kirjaudu sisään matkapuhelinnumerollasi. Valitse kirjautuessa Telia-Tunnus -välilehti ja kirjoita Käyttäjätunnus-kenttään liittymänumerosi (esim. 0401234567). Salasanan saat tarvittaessa lähettämällä tekstiviestin SALASANA numeroon 15400 (0 €).
    Kirjaudu sisään
  2. Valitse kirjautumisen jälkeen liittymäsi, jonka vastaajaa haluat muokata.
  3. Valitse oikean laidan valikosta Vastaaja.
  4. Olet nyt vastaajan asetuksissa, joissa voit tehdä tarvittavat muutokset.
Vastaajaviestin kuuntelu
Vastaajaviestin kuuntelu omalla puhelimella

Voit kuunnella viestit soittamalla vastaajanumeroon 042 333 0 333, jonka löydät aina myös saamastasi ilmoitusviestistä.

Viestien kuuntelun aikana mahdolliset toimet:

# tai 6 – seuraavan viestin alkuun
0 – takaisinsoitto viestin jättäjälle
1 – kelaa viestiä taaksepäin
2 – tallenna viesti
3 – kelaa viestiä eteenpäin
5 – poista viesti
7 – tauko
8 – viestien kuuntelun ohjeet
9 – viestin jättäjän tiedot
* – keskeytä viestin kuuntelu

Vastaajaviestin kuuntelu muulla kuin omalla puhelimella

Voit kuunnella viestisi vastaajasta myös muulla kuin omalla puhelimellasi.

Tarvitset vastaajaviestin kuunteluun tunnusluvun. Jos olet unohtanut sen, voit tilata uuden tunnusluvun asiakaspalvelusta. Tunnusluku toimitetaan tekstiviestillä siihen liittymään, jonka vastaaja on kyseessä.

  1. Soita vastaajanumeroon 0423330334.
  2. Näppäile liittymänumero, jonka vastaajaan haluat kirjautua.
  3. Anna tunnusluku ja #.
Vastaajan tervehdyksen äänitys

Voit äänittää tervehdyksen ainoastaan soittamalla vastaajanumeroon. Voit äänittää vastaajaan oman tervehdyksesi käyttöönottovalikossa, kun soitat vastaajaan ensimmäistä kertaa tai myöhemmin seuraavan ohjeen mukaan. Voit muokata tervehdystä myöhemmin.

Kun otat vastaajan käyttöön ensikertaa ja haluat nauhoittaa tervehdyksen
  1. Valitse kieli (Suomi – ruotsi – englanti).
  2. Määrittele tunnusluku.
  3. Halutessasi voit äänittää oman henkilökohtaisen tervehdyksen, jonka soittaja kuulee oletustervehdyksen sijaan. Oletustervehdys on ”Tämä on henkilön (puhelinnumero) vastaaja. Jätä viesti äänimerkin jälkeen.”.
Kun äänität tervehdystä vastaajaan myöhemmin
  1. Kuuntele viestit tai ohita ne.
  2. Näppäile tarvittaessa vastaajan tunnuslukusi ja paina #.
  3. Olet vastaajan päävalikossa, paina 3 (muokkaa vastaajan asetuksia) ja sen jälkeen 1 (muokkaa tervehdyksiä).
  4. Mitä tervehdystä haluat muokata?
    Valitse 1 muokataksesi henkilökohtaista tervehdystäsi.
    Valitse 2 muokataksesi kansainvälistä tervehdystäsi.
    Valitse 3 muokataksesi poissaolotervehdystäsi.
    Valitse 4 muokataksesi nimitervehdystäsi.
Numeroviesti-palvelu

Saat maksutta tekstiviestillä tiedon vastaamattomista puheluista, jos puhelimesi on ollut pois päältä, kuuluvuusalueen ulkopuolella, numerosi on ollut varattu tai hylkäät saapuvan puhelun punaista luuria painamalla eikä soittaja ole jättänyt viestiä vastaajaasi.

Tekstiviesti sisältää tiedot vastaamattomista puheluista: sinua tavoitelleen henkilön puhelinnumeron ja viimeisimmän soiton ajankohdan. Jos soittajan numero on salainen tai tuntematon, numerotiedot eivät näy.

Jos haluat ilmoitukset pois päältä, se onnistuu Minun Teliassa

Vastaaja ja koputus

Koputus-palvelu on puhelimen ominaisuus. Jos koputus-palvelu on käytössä, se ilmoittaa puhelun aikana, että sinulle on tulossa toinen puhelu. Jos et vastaa koputtavaan puheluun ja käytössäsi on vastaaja, siirtyy koputtava puhelu sinne. Kun käytössäsi on koputus, et saa Numeroviesti-ilmoituksia, jos puhelin on verkossa.

Vastaaja ulkomailla

Vastaaja toimii normaalisti ollessasi ulkomailla. Jos sinulle soitettu puhelu ohjautuu vastaajaan ja soittaja jättää viestin ollessasi ulkomailla, sinulle ei aiheudu siitä mitään kustannuksia – ei puhelun yhdistymisestä vastaajaan eikä siitä, että soittaja jättää viestin.

Jos soitat itse ulkomailla ollessasi vastaajan numeroon (+358 42 333 0 333) kuunnellaksesi viestejä tai tehdäksesi esim. muutoksia vastaajan asetuksiin, veloitetaan sinulta normaali ulkomaanhinnaston mukainen puhelumaksu.

Tarvitset vastaajaviestin kuunteluun tunnusluvun soittaessasi ulkomailta. Jos olet unohtanut tunnuslukusi, voit tilata uuden tunnusluvun Minun Teliassa.

Viestien kuuntelu ulkomailla
  1. Soita vastaajanumeroon +358423330333.
  2. Anna tunnuslukusi ja painaa #.
Viestien kuuntelu jostain toisesta liittymästä ulkomailla
  1. Soita vastaajanumeroon +358423330334.
  2. Näppäile oma liittymänumerosi (esim. 0401234567).
  3. Anna tunnusluku ja #.

HUOM! Jos sinulla on uusi liittymä ja siinä vastaaja, muista tehdä vastaajan käyttöönotto ennen ulkomaille matkustamista. Vastaajaa ei voi käyttää ulkomailla, jos et ole ottanut sitä käyttöön kotimaassa. Et myöskään voi soittaa omaan vastaajaan tai hallinnoida sen asetuksia tällaisessa tapauksessa. Sinulle voidaan kuitenkin jättää viestejä vastaajaan ja voit kuunnella ne kirjautumalla sisään puhelinnumerollasi, kuten yllä on neuvottu.

Vastaajan poistaminen

Kun otat vastaajan pois käytöstä, tervehdykset ja viestit säilyvät vastaajassa, mutta uusia soittoja ei ohjata sinne. Voit myös poistaa vastaajan liittymältä kokonaan, jolloin kaikki vastaajan sisältö, kuten tervehdykset ja viestit, poistetaan.

Vastaajan ottaminen pois käytöstä

Kun poistat vastaajan käytöstä, tervehdykset ja viestit säilyvät vastaajassa, mutta uusia soittoja ei ohjata sinne.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan puhelinnumerollasi ja mene vastaajan asetuksiin.
    Katso ohje
  2. Yleistä-välilehdellä on Vastaajan tila -niminen kytkin. Klikkaamalla siitä saat vastaajan päälle tai pois päältä. Kun kytkin on violetti, vastaaja on päällä.
Vastaajan poistaminen kokonaan

Jos poistat vastaajan liittymältäsi kokonaan, kaikki vastaajan sisältö, kuten tervehdykset ja viestit, poistetaan eikä niitä voi palauttaa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan puhelinnumerollasi.
    Katso ohje kirjautumiseen 
  2. Valitse liittymä, jonka tietoja haluat muokata.
  3. Avaa Lisäpalvelut-välilehti ja klikkaa siellä ja siellä Vastaajan kohdalta Muokkaa.
  4. Poista vastaaja liittymältä kokonaan täppäämällä ruutu ja klikkaamalla sitten Poista palvelu. Huomioithan, että tämän tehtyäsi kaikki vastaajan sisältö, kuten tervehdykset ja viestit, poistetaan eikä niitä voi palauttaa.
Vastaajan hinnat

Vastaajassa ei ole kytkentä- eikä kuukausimaksua ja palvelun lähettämät infoviestit ovat maksuttomia.

Jos käytössäsi on Telia Yhteys Rajaton -liittymä, soitot sisältyvät puhepakettiisi. Jos käytössäsi ei ole puhepakettia, puheluista vastaajaan veloitetaan puhelun mukainen minuuttihinta 0,17 €/min jokaiselta alkavalta minuutilta sekä aloitusmaksu 0,049 €/puhelu. Puhepaketin ylimenevistä puheluista vastaajaan veloitetaan 0,17 €/alkava minuutti.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.