Yhteys Multi ja Multi-SIM

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Mitä ovat Yhteys Multi ja Multi-SIM?

  • Yhteys Multi -palvelulla voit käyttää puhelinliittymäsi numeroa rinnakkaisliittymänä kakkospuhelimessa, tabletissa tai älykellossa, jossa on paikka SIM-kortille tai eSIMille. Yhdellä pääliittymällä voi käyttää jopa viittä rinnakkaisliittymää.
  • Multi-SIM-palvelulla voit käyttää samaa numeroa kahdessa puhelimessa.

Ajankohtaista: Multi-SIM-palvelun uusmyynti on päättynyt maaliskuussa 2021. Jo voimassa olevat Multi-SIM-palvelut jatkuvat toistaiseksi kuten ennenkin. Voit halutessasi päivittää Multi-SIM-palvelusi Yhteys Multi -palveluksi asiakaspalvelumme kautta.

Yhteys Multi -palvelu

Yhteys Multi -palvelulla voit käyttää puhelinliittymäsi numeroa rinnakkaisliittymänä kakkospuhelimessa, tabletissa tai älykellossa, jossa on paikka SIM-kortille tai tuki eSIMille. Voit käyttää yhdellä pääliittymällä jopa viittä rinnakkaisliittymää. Yhteys Multi -palvelu hyödyntää pääliittymän puhe-, viestiominaisuuksia sekä netin käyttömäärää.

  • Palvelun kuukausimaksuun sisältyy pääliittymäsi pakettien käyttö kotimaassa. Jos esimerkiksi puhepaketti pääsee loppumaan tai käytät lisämaksullisia palvelunumeroita, on hinnoittelu Yhteys Multi -palvelulla sama kuin pääliittymällä.
  • Pää- sekä rinnakkaisliittymällä voi soittaa ja vastaanottaa puheluita, lähettää ja vastaanottaa teksti- ja multimediaviestejä sekä käyttää nettiä.
  • Yhtä pääliittymää kohden voi olla käytössä jopa viisi rinnakkaisliittymää (poislukien Apple ja Samsung watch -kellojen liittymät, joita voi olla enintään kaksi yhdellä pääliittymällä).
  • Kytkettävissä kaikkiin liittymiin, jotka tukevat Telia 4G-puhetta.
  • Teksti- ja multimediaviestit vastaanotetaan oletuksena kaikkiin rinnakkaisliittymiin. Asetusta voi muuttaa Minun Teliassa tai Minun Telia -sovelluksessa.

Yhteys Multi -palvelusta on tarjolla kolme versiota: Yhteys Multi, Yhteys Multi+ ja Yhteys Multi+ 5G. Ne eroavat toisistaan netin nopeuden ja käyttötarkoitusten osalta.

Yhteys Multi
  • Netin nopeus 10 Mbit/s.
  • Käyttökohteet: älykellot ja muut pienen nopeuden laitteet.
Yhteys Multi+
  • Netin nopeus on sama kuin pääliittymässä, mutta maksimissaan 300 Mbit/s.
  • Käyttökohteet: kakkospuhelimet sekä tabletit, joissa on puheominaisuus.
Yhteys Multi+ 5G 
  • Netin nopeus on 5G-verkossa sama kuin pääliittymässä, mutta maksimissaan 300 Mbit/s.
  • Käyttökohteet: 5G-kykyiset tabletit ja 5G-kykyiset kakkospuhelimet
  • Palvelu on kytkettävissä päälle vain, jos pääliittymä on 5G-liittymä.
Yhteys Multi -palvelun tilaaminen
Apple Watch ja Galaxy Watch -älykellot
  • iPhone & Apple Watch tai Samsung-puhelin & Samsung Watch -laiteparille voit tilata palvelun puhelimen sovelluksen kautta (iPhonen Watch ja Samsungin Galaxy Wearable)
  • Muilla laitepareilla tilaaminen onnistuu asiakaspalvelussa.

Ohjeet Yhteys Multi -palvelun käyttöönottoon älykellolla

Muut laitteet

Palvelun tilaaminen nykyiseen liittymään

Nykyiseen liittymään palvelun tilaaminen onnistuu Telia Kaupassa tai asiakaspalvelumme kautta.

Palvelun tilaaminen uuteen liittymään

Uutta liittymää verkkokaupasta tilatessasi voit valita liittymälle lisäpalveluksi Yhteys Multin Lisäpalvelut-valikosta. Verkkokaupasta Yhteys Multin saa toistaiseksi tilattua vain fyysisellä SIM-kortilla, mutta mahdollisuus valita eSIM on tulossa.

Yhteys Multi -palvelun päivittäminen

Yhteys Multin päivitys onnistuu ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Yhteys Multi -liittymän irtisanominen

Apple Watchille tai Samsung Galaxy Watchille tilatun Multi-palvelun irtisanominen onnistuu seuraamalla alla olevia ohjeita. Muiden laitteiden kohdalla Yhteys Multi -palvelun irtisanominen tapahtuu ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Apple Watch

Älykellon mobiililiittymän voit irtisanoa tai ottaa pois käytöstä iPhonen Watch -sovelluksella. Jos haluat irtisanoa liittymän, tee näin:

  1. Avaa Watch-sovellus ja sieltä Oma Apple Watch -välilehti ja valitse Mobiiliverkko.
  2. Paina valikon ylälaidassa Mobiilipalvelu - Telia FI vierestä.
  3. Valitse Hallitse tiliä Telia FI, jolloin pääset kirjautumaan liittymän hallintasivulle. Kirjaudu sisään Minun Telia -tunnuksellasi, pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella.
  4. Valitse se multiliittymä jonka haluat irtisanoa ja valitse Irtisano liittymä. Irtisanominen on valmis.
  5. Voit tarkistaa liittymän irtisanoutumisen Watch-sovelluksen Mobiiliverkko-näkymässä. Irtisanominen on onnistunut, kun näkymässä kerrotaan, ettei Telia FI mobiilipalvelu ole käytössä.

Huomioithan, että parituksen poisto tai liittymän poistaminen Watch-sovelluksessa ei irtisano liittymää, vaan ainoastaan ottaa sen pois käytöstä. Liittymän irtisanominen onnistuu vain liittymän hallintasivulla (kohta 3.). Jos irtisanomisen aikana ilmenee ongelmia, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Samsung Galaxy Watch

Älykellon mobiililiittymän voit irtisanoa tai ottaa pois käytöstä Galaxy Wearable -sovelluksella. Jos haluat irtisanoa liittymän, tee näin:

  1. Avaa Galaxy Wearable -sovellus ja sen alkuvalikosta Liittymätilaukset (Mobile networks).
  2. Valitse avautuvasta valikosta Hallinnoi tilauksia (Manage subscriptions).
  3. Kirjaudu avautuvalla ikkunalla sisään. Voit kirjautua kuluttaja-asiakkaana Minun Telia -tunnuksellasi, pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella. Työsuhdeliittymän käyttäjä voi kirjautua puhelinnumerolla. Käyttäessäsi puhelinnumeroa, valitse Telia-tunnuksella -vaihtoehto. Puhelinnumeron salasanan saat lähettämällä tekstiviestin "SALASANA" numeroon 15400.
  4. Valitse se multiliittymä jonka haluat irtisanoa ja valitse Irtisano liittymä.  Irtisanominen on valmis.
  5. Voit tarkistaa liittymän irtisanoutumisen Galaxy Wearable -sovelluksen Liittymätilaukset-näkymässä. Irtisanominen on onnistunut, kun näkymässä kerrotaan, ettei Telia FI mobiilipalvelu ole käytössä

Huomioithan, että parituksen poisto tai liittymän poistaminen Galaxy Wearable -sovelluksessa ei irtisano liittymää, vaan ottaa sen vain pois käytöstä. Liittymän irtisanominen onnistuu vain liittymän hallintasivulla (kohta 3.). Jos irtisanomisen aikana ilmenee ongelmia, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Multi-SIM-palvelu

Ajankohtaista: Multi-SIM-palvelun uusmyynti on päättynyt maaliskuussa 2021. Jo voimassa olevat Multi-SIM-palvelut jatkuvat toistaiseksi kuten ennenkin. Voit halutessasi päivittää Multi-SIM-palvelusi Yhteys Multi -palveluksi asiakaspalvelumme kautta.

Multi-SIM mahdollistaa liittymäsi toiminnan kahdessa puhelimessa niin, että liittymän palvelut toimivat molemmilla korteilla. Multi-SIM on maksullinen lisäpalvelu. Tarkista ajankohtaiset hintatiedot hinnastosta.

Multi-SIM-palvelu kytketään olemassa olevaan liittymään (ns. pääliittymä), jonka yhteydessä avataan toinen liittymä (ns. rinnakkaiskortti), jolla on oma matkapuhelinnumero, PIN- ja PUK-koodi. Kun soitat tai lähetät viestejä rinnakkaiskortilla, vastaanottajalle näkyy pääliittymän numero.

Sekä pääliittymällä että rinnakkaiskortilla voi soittaa ja vastaanottaa puheluita, lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä sekä käyttää nettiä. Multi-SIM-palvelun rinnakkaiskortin liittymätyyppi on aina sama kuin pääliittymän.

Saapuvat puhelut hälyttävät molemmissa puhelimissa yhtä aikaa. Jos et vastaa kumpaankaan puhelimeen 30 sekunnin kuluessa, puhelu siirtyy vastaajaan. Vastaajaa voit käyttää molemmilla liittymillä. Saapuvat tekstiviestit ohjautuvat molempiin puhelimiin vain, jos molemmat puhelimet ovat auki.

Multi-SIM-palvelun laskutus

Matkapuhelinlaskulla molempien liittymien tiedot näkyvät eriteltyinä. Puhe-, viesti- ja nettipakettien hinnat määräytyvät pääliittymän mukaisesti. Sekä pääliittymä että rinnakkaiskortti kuluttavat samoja pääliittymälle kytkettyjä paketteja.

Huom! Jos käytössäsi on Telia Yhteys -liittymä ja Multi-SIM-palvelu, voi rinnakkaiskortilla hyödyntää myös pääliittymän nettipakettia

Multi-SIM-palvelun rajoitukset
  • Rinnakkaiskortilla ei voi lähettää multimediaviestejä, eikä niitä voi myöskään vastaanottaa siihen.
  • Jos käytät rinnakkaisliittymää ulkomailla, näkyy vastaanottajalle rinnakkaiskortin liittymän todellinen numero.
  • Multi-SIM-palveluun liitetystä rinnakkaiskortista ei voi soittaa pääliittymään, mutta toisinpäin soittaminen on mahdollista käyttämällä rinnakkaiskortin todellista numeroa.
Multi-SIM ja netin käyttö

Multi-SIM on suunniteltu käytettäväksi puhe- ja viestiliikenteeseen. Telia Yhteys puhelimeen -liittymillä rinnakkaiskortilla voi käyttää myös nettiä pääliittymän hinnoittelun mukaisesti.

Rinnakkaiskortin käyttäminen laitteessa, jolla käytetään vain nettiyhteyttä (esim. tablet tai wlan-modeemi) Multi-SIM saattaa aiheuttaa virhetilanteita puhe- ja viestiliikenteelle. Emme suosittele Multi-SIM:iä tällaiseen käyttöön emmekä voi taata tuotteen toimivuutta. Pelkkään nettikäyttöön suosittelemme mobiililaajakaistaa.

Multi-SIM-liittymän lisäpalvelut

Pääliittymän maksuttomat estopalvelut, kuten viihdenumeroesto ja viihdetekstiviestiesto, seuraavat rinnakkaiskortille automaattisesti. Rinnakkaiskortille ei kytketä automaattisesti pääliittymässä mahdollisesti olevia lisäpalveluita, vaan ne tulee tilata erikseen rinnakkaiskortille. Niistä laskutetaan hinnaston mukaan.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.