4G-puhelut (VoLTE) ja wifi-puhelut

Puhu ja tekstaa 4G-verkossa tai wifissä.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Telia 4G-puhe (Voice over LTE, VoLTE) -palvelu mahdollistaa puhelut ja SMS-viestit 4G-verkossa. Ilman 4G-puhetta ainoastaan dataa voidaan siirtää 4G-verkossa, mutta puheluita varten laitteen täytyy siirtyä 2G- tai 3G-verkkoon.

Telia Wifi-puhelut -palvelu mahdollistaa puhelut ja SMS-viestit missä tahansa riittävän laadukkaassa wifi-verkossa. Laitteiden oletusasetuksena on suosia mobiiliverkkoa, mutta jos saatavilla on ainoastaan wifi-verkko, se otetaan automaattisesti myös puhekäyttöön.

Lue lisää ja keskustele aiheesta Telia Yhteisössä:

Roaming-kumppanit sulkevat 2G- ja 3G-verkkojaan – mitä se tarkoittaa?

Roaming-kumppanimme modernisoivat verkkojaan ympäri maailmaa ja luopuvat pikkuhiljaa vanhoista 2G- ja 3G-verkoistaan. 3G-puhelimet eivät siis enää toimi kaikkialla maailmassa ja vanhan tyyppinen liittymä saattaa estää pääsyn roaming-kumppanin verkkoon. Päivitäthän liittymäsi ja laitteesi uudempaan, jotta yhteydet toimivat jatkossa myös ulkomailla.

3G-verkkojen sulkeminen on vauhdittunut Euroopassa. Jo yli 20 operaattoria yli kymmenessä maassa on sulkenut 3G-verkon. Joukossa ovat lähinaapureistamme Norja, Tanska ja Liettua ja suosituista matkakohteista mm. Iso-Britannia, Saksa, Hollanti, Italia, Portugali, Kroatia ja Kreikka. Ruotsi ja Viro ovat ilmoittaneet sulkevansa 3G-verkkonsa vuonna 2023.

Huomio Yhdysvaltoihin matkustavat!

Voit soittaa Yhdysvalloissa puheluita vain, jos liittymälläsi on käytössä Telia 4G-puhe -palvelu ja puhelimessasi on VoLTE roaming -ominaisuus. Liittymälläsi ei myöskään saa olla Data Roaming -estoa.

  • Applen puhelimissa VoLTE roaming -tuki tulee iOS15-ohjelmistoversion myötä, joka on tarjolla iPhone 7 -malliin ja sitä uudempiin iPhone-puhelimiin.
  • Android-puhelimista vain Samsungin osalta tiedetään, että VoLTE roaming -tuki tulee Android 11 ja 12 -ohjelmistoversioiden päivitysten myötä. Muiden Android-puhelimien osalta VoLTE roaming -tuki kannattaa varmistaa laitteen valmistajalta.
4G-puheen ja Wifi-puheluiden hyödyt
Telia 4G-puhe
  • Mahdollistaa puhumisen ja 4G-netin käyttämisen samanaikaisesti
  • Puheluiden yhdistymisaika on lyhyempi
  • Mahdollistaa Telia Wifi-puheluiden käyttöönoton
Telia Wifi-puhelut
  • Parantaa puheluiden laatua sisätiloissa, joissa matkapuhelinverkon kuuluvuus on heikko
  • Saumaton siirtyminen wifi-verkosta mobiiliverkkoon ilman katkoja
  • Wifi-verkossa puhelut ja tekstiviestit veloitetaan kotimaan hinnaston mukaisesti myös ulkomailla
4G-puheen ja Wifi-puheluiden kytkentä päälle tai pois

Telia 4G-puhe kytkeytyy päälle automaattisesti, kun laite, liittymä ja mahdolliset liittymälle tilatut muut lisäpalvelut sen mahdollistavat.

Kun 4G-puhe on päällä, voit laittaa myös Wifi-puhelut päälle liittymän hallinnasta ja hallita soitonsiirtoja Minun Teliassa tai Minun Telia -sovelluksessa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
    KIRJAUDU SISÄÄN
  2. Valitse Liittymäni ja palveluni -sivulta liittymä, jolle haluat Wifi-puhelut päälle ja klikkaa sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Valitse liittymän hallinnointisivulla Lisäpalvelusi-välilehti.
  4. Valitse Telia 4G-puhe -kohdasta Muokkaa.
  5. Ota Wifi-puhelut käyttöön painamalla Tilaa-painikkeesta. Nyt liittymälle on kytketty sekä 4G-puhe ja Wifi-puhelut päälle!
  6. Tarkista laitteesi asetuksista, että VoLTE/4G-puhelut ja Wifi-puhelut ovat käytössä. Löydät ne helpoiten kirjoittamalla "Wi-Fi-puhelu" puhelimen hakukentän tai asetuksien hakuun.

Alta löydät tarkemmat ohjeet iPhone-puhelimille sekä Androidille. Huomioithan kuitenkin, että asetuksien nimet voivat vaihdella laitevalmistajan ja puhelinmallin mukaan. Ohjeet juuri oman laitteesi asetusten muokkaamiseen löydät laitteen käyttöoppaasta tai valmistajalta.

Samsung-puhelin (Android 10)

Wifi-puhelut pääset laittamaan päälle näin:

  1. Avaa puhelimen asetukset ja etene polkua > Yhteydet > Wi-Fi-puhelu.
  2. Laita liukuvalitsin Päällä-tilaan käyttääksesi Wifi-puheluita.

4G-puhelut pääset laittamaan päälle näin:

  1. Avaa puhelimen asetukset ja etene polkua > Yhteydet > Matkapuhelinverkot > VoLTE-puhelut SIM1.
  2. Laita VoLTE-puhelut SIM1 -kohdassa liukuvalitsin Päällä-tilaan käyttääksesi 4G-puheluita.
OnePlus-puhelin (Android 12)

Wifi-puhelut pääset laittamaan päälle näin:

  1. Avaa puhelimen asetukset ja etene polkua > Mobiiliverkko > SIM1.
  2. Valitse SIM-kortin tiedot ja asetukset -näkymässä Wi-Fi-puhelu -kohta ja laita liukuvalitsimesta Wifi-puhelut päälle.

4G-puhelut pääset laittamaan päälle näin:

  1. Avaa puhelimen asetukset ja etene polkua > Mobiiliverkko > SIM1.
  2. Laita VoLTE-puhelut -kohdassa liukuvalitsin Päällä-tilaan käyttääksesi 4G-puheluita.
Apple iPhone 13

iPhone 13 -puhelimessa 4G-puheelle ei ole omia asetuksia. Wifi-puhelut pääset laittamaan päälle näin:

  1. Avaa puhelimen asetukset valitse sieltä Mobiilidata.
  2. Valitse SIMit-kohdsta se liittymä, jota haluat muokata. (Jos käytät puhelimellasi ainoastaan yhtä liittymää, niin tässä on vaihtoehtoja vain yksi.)
  3. Laita Wi-Fi-puhelut -kohdasta Wifi-puhelut päälle.
Apple iPhone (poislukien iPhone 13) iOS 16 ja sitä uudemmat

Wifi-puhelut pääset laittamaan päälle näin:

  1. Avaa puhelimen asetukset ja etene polkua > Mobiilidata > Wi-Fi-puhelut.
  2. Laita Wi-Fi-puhelut päälle.

4G-puhelut pääset laittamaan päälle näin:

  1. Avaa puhelimen asetukset ja etene polkua > Mobiilidata > Mobiilidatavalinnat > Puhelut ja data.
  2. Laita VoLTE-kohdassa liukuvalitsin Päällä-tilaan käyttääksesi 4G-puheluita.
Telia 4G-puhe ja soitonsiirto

Telia 4G-puhe -palvelun soitonsiirtoja voit hallita kirjautumalla Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen puhelinnumerollasi.

Käytä kirjautumiseen matkapuhelinnumeroasi (esim. 0401234567) ja salasanaa. Voit tarvittaessa tilata uuden salasanan lähettämällä tekstiviestin SALASANA numeroon 15400. Tekstiviesti on maksuton.

Sovelluksessa

Jos sinulla ei ole vielä Minun Telia -sovellusta, voit ottaa sen helposti käyttöön.
Tutustu ja lataa sovellus

  1. Valitse sovelluksesta Puhelinliittymät-kohta.
  2. Valitse liittymänumerosi.
  3. Valitse Palvelut-välilehdeltä kohta Telia 4G-puhe.
  4. Selaa sivun alareunaan ja syötä se puhelinnumero, johon haluat siirtää puhelut.
  5. Valitse, mitkä soitonsiirrot haluat aktivoida ja tallenna tekemäsi muutokset painamalla kohdasta Lähetä tilaus.
Selaimella
  1. Valitse Liittymäni ja palveluni -sivulta liittymäsi ja klikkaa sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
  2. Valitse liittymän hallinnointisivulla Lisäpalvelusi-välilehti ja klikkaa siellä Telia 4G-puhe -otsikon vierestä Muokkaa.
  3. Selaa sivua alemmas ja syötä se puhelinnumero, johon haluat siirtää puhelut.
  4. Valitse, mitkä soitonsiirrot haluat aktivoida ja tallenna tekemäsi muutokset klikkaamalla kohdasta Lähetä tilaus.
Rajoitukset 4G- ja Wifi-puheen käyttöön

Telia 4G-puhe ja Telia Wifi-puhelut edellyttävät sopivan laitteen käyttöä.

Jotkin palveluistamme eivät ole yhteensopivia 4G-puheen ja Wifi-puheluiden kanssa. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi Multi-SIM.

Lue yritysliittymien rajoituksista 4G-puheessa ja Wifi-puheluissa

Mistä tiedän tukeeko puhelimeni 4G-puhetta ja Wifi-puheluita?

Jos olet ostanut puhelimen meiltä vuonna 2020 tai myöhemmin, se tukee 4G-puhetta ja Wifi-puheluita.

Myös toiselta Suomessa toimivalta operaattorilta ostettu puhelin tukee todennäköisesti 4G-puhetta ja Wifi-puheluita. Jos ostit laitteen muusta suomalaisesta verkkokaupasta, tarkista löytyykö ominaisuus laitteen asetuksista. Mikäli laite on ostettu ulkomailta, emme voi taata 4G-puheen tai Wifi-puheluiden osalta sen toimivuutta verkossamme.

Nopein keino testata 4G-puheen toimivuus, on soittaa puhelu ja tarkistaa, pysyykö puhelin 4G-verkossa puhelun aikana. Varmista myös, että olet 4G-verkon peittoalueella. Jos puhelin ei pysynyt 4G-verkossa, tarkista puhelimen asetukset.

4G-puheen ja Wifi-puheluiden hinnoittelu
Kotimaassa

Telia 4G-puhe ja Wifi-puhelut hinnoitellaan liittymätyypin mukaisesti. Jos liittymällä on voimassa puhe- ja viestipaketteja, Wifi-puhelut ja -viestit kuluttavat niitä.

Ulkomailla

Wifi-puheluita soitettaessa puheluiden tulkitaan aina lähtevän kotimaisesta matkapuhelinverkosta. Siksi ulkomailla soitettaessa hinnoittelu noudattaa kotimaan- tai ulkomaanpuheluhinnastoa eikä roaming-hinnastoa. Ulkomaanpuheluhinnastossa EU- ja ETA-alueen puheluiden ja viestien hinnat ovat lähtökohtaisesti korkeampia kuin roaming-hinnastossa.

4G-puheen ja Wifi-puheluiden ongelmatilanteet

Mahdollisissa ongelmatilanteissa voit ohjata laitteen käyttämään valittuja verkkoja. Voit myös vaihtaa verkkojen järjestystä. Näin voit esimerkiksi väliaikaisesti estää Wifi-puheluiden käytön heikosti toimivassa tai ruuhkaisessa wifi-verkossa.

Asetukset löytyvät pääsääntöisesti puhelimen matkapuhelinverkkojen tai mobiiliverkkojen asetusvalikosta.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Liittymän muokkaus Minun Teliassa

Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet

MMS-viestit eli multimediaviestit

Yhteys Multi -rinnakkaisliittymät

Videopuhelut

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.