Telia 4G-puhe (Voice over LTE, VoLTE) -palvelu mahdollistaa puhelut ja SMS-viestit 4G-verkossa. Ilman 4G-puhetta ainoastaan dataa voidaan siirtää 4G-verkossa, mutta puheluita varten laitteen täytyy siirtyä 2G- tai 3G-verkkoon.
Telia Wifi-puhelut -palvelu mahdollistaa puhelut ja SMS-viestit missä tahansa riittävän laadukkaassa wifi-verkossa. Laitteiden oletusasetuksena on suosia mobiiliverkkoa, mutta jos saatavilla on ainoastaan wifi-verkko, se otetaan automaattisesti myös puhekäyttöön.
Lue lisää ja keskustele aiheesta Telia Yhteisössä:
Roaming-kumppanit sulkevat 2G- ja 3G-verkkojaan – mitä se tarkoittaa?
Roaming-kumppanimme modernisoivat verkkojaan ympäri maailmaa ja luopuvat pikkuhiljaa vanhoista 2G- ja 3G-verkoistaan. 3G-puhelimet eivät siis enää toimi kaikkialla maailmassa ja vanhan tyyppinen liittymä saattaa estää pääsyn roaming-kumppanin verkkoon. Päivitäthän liittymäsi ja laitteesi uudempaan, jotta yhteydet toimivat jatkossa myös ulkomailla.
3G-verkkojen sulkeminen on vauhdittunut Euroopassa. Jo yli 20 operaattoria yli kymmenessä maassa on sulkenut 3G-verkon. Joukossa ovat lähinaapureistamme Norja, Tanska ja Liettua ja suosituista matkakohteista mm. Iso-Britannia, Saksa, Hollanti, Italia, Portugali, Kroatia ja Kreikka. Ruotsi ja Viro ovat ilmoittaneet sulkevansa 3G-verkkonsa vuonna 2023.
Huomio Yhdysvaltoihin matkustavat!
Voit soittaa Yhdysvalloissa puheluita vain, jos liittymälläsi on käytössä Telia 4G-puhe -palvelu ja puhelimessasi on VoLTE roaming -ominaisuus. Liittymälläsi ei myöskään saa olla Data Roaming -estoa.
Applen puhelimissa VoLTE roaming -tuki tulee iOS15-ohjelmistoversion myötä, joka on tarjolla iPhone 7 -malliin ja sitä uudempiin iPhone-puhelimiin.
Android-puhelimista vain Samsungin osalta tiedetään, että VoLTE roaming -tuki tulee Android 11 ja 12 -ohjelmistoversioiden päivitysten myötä. Muiden Android-puhelimien osalta VoLTE roaming -tuki kannattaa varmistaa laitteen valmistajalta.
4G-puheen ja Wifi-puheluiden hyödyt
Telia 4G-puhe
Mahdollistaa puhumisen ja 4G-netin käyttämisen samanaikaisesti
Puheluiden yhdistymisaika on lyhyempi
Mahdollistaa Telia Wifi-puheluiden käyttöönoton
Telia Wifi-puhelut
Parantaa puheluiden laatua sisätiloissa, joissa matkapuhelinverkon kuuluvuus on heikko
Saumaton siirtyminen wifi-verkosta mobiiliverkkoon ilman katkoja
Wifi-verkossa puhelut ja tekstiviestit veloitetaan kotimaan hinnaston mukaisesti myös ulkomailla
4G-puheen ja Wifi-puheluiden kytkentä päälle tai pois
Telia 4G-puhe kytkeytyy päälle automaattisesti, kun laite, liittymä ja mahdolliset liittymälle tilatut muut lisäpalvelut sen mahdollistavat.
Kun 4G-puhe on päällä, voit laittaa myös Wifi-puhelut päälle liittymän hallinnasta ja hallita soitonsiirtoja Minun Teliassa tai Minun Telia -sovelluksessa.
Ota Wifi-puhelut käyttöön painamalla Tilaa-painikkeesta. Nyt liittymälle on kytketty sekä 4G-puhe ja Wifi-puhelut päälle!
Tarkista laitteesi asetuksista, että VoLTE/4G-puhelut ja Wifi-puhelut ovat käytössä. Löydät ne helpoiten kirjoittamalla "Wi-Fi-puhelu" puhelimen hakukentän tai asetuksien hakuun.
Alta löydät tarkemmat ohjeet iPhone-puhelimille sekä Androidille. Huomioithan kuitenkin, että asetuksien nimet voivat vaihdella laitevalmistajan ja puhelinmallin mukaan. Ohjeet juuri oman laitteesi asetusten muokkaamiseen löydät laitteen käyttöoppaasta tai valmistajalta.
Samsung-puhelin (Android 10)
Wifi-puhelut pääset laittamaan päälle näin:
Avaa puhelimen asetukset ja etene polkua > Yhteydet > Wi-Fi-puhelu.
Jos et ole yhdistänyt numeroa ja Telia-tunnusta, käytä kirjautumiseen matkapuhelinnumeroasi (esim. 0401234567) ja salasanaa. Voit tarvittaessa tilata uuden salasanan lähettämällä tekstiviestin SALASANA numeroon 15400. Tekstiviesti on maksuton.
Sovelluksessa
Jos sinulla ei ole vielä Minun Telia -sovellusta, voit ottaa sen helposti käyttöön. Tutustu ja lataa sovellus
Valitse sovelluksesta Puhelinliittymät-kohta.
Valitse liittymänumerosi.
Valitse Palvelut-välilehdeltä kohta Telia 4G-puhe.
Selaa sivun alareunaan ja syötä se puhelinnumero, johon haluat siirtää puhelut.
Valitse, mitkä soitonsiirrot haluat aktivoida ja tallenna tekemäsi muutokset painamalla kohdasta Lähetä tilaus.
Selaimella
Valitse Liittymäni ja palveluni -sivulta liittymäsi ja klikkaa sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
Valitse liittymän hallinnointisivulla Lisäpalvelusi-välilehti ja klikkaa siellä Telia 4G-puhe -otsikon vierestä Muokkaa.
Selaa sivua alemmas ja syötä se puhelinnumero, johon haluat siirtää puhelut.
Valitse, mitkä soitonsiirrot haluat aktivoida ja tallenna tekemäsi muutokset klikkaamalla kohdasta Lähetä tilaus.
Rajoitukset 4G- ja Wifi-puheen käyttöön
Telia 4G-puhe ja Telia Wifi-puhelut edellyttävät sopivan laitteen käyttöä.
Jotkin palveluistamme eivät ole yhteensopivia 4G-puheen ja Wifi-puheluiden kanssa. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi Multi-SIM.
Mistä tiedän tukeeko puhelimeni 4G-puhetta ja Wifi-puheluita?
Jos olet ostanut puhelimen meiltä vuonna 2020 tai myöhemmin, se tukee 4G-puhetta ja Wifi-puheluita.
Myös toiselta Suomessa toimivalta operaattorilta ostettu puhelin tukee todennäköisesti 4G-puhetta ja Wifi-puheluita. Jos ostit laitteen muusta suomalaisesta verkkokaupasta, tarkista löytyykö ominaisuus laitteen asetuksista. Mikäli laite on ostettu ulkomailta, emme voi taata 4G-puheen tai Wifi-puheluiden osalta sen toimivuutta verkossamme.
Nopein keino testata 4G-puheen toimivuus, on soittaa puhelu ja tarkistaa, pysyykö puhelin 4G-verkossa puhelun aikana. Varmista myös, että olet 4G-verkon peittoalueella. Jos puhelin ei pysynyt 4G-verkossa, tarkista puhelimen asetukset.
4G-puheen ja Wifi-puheluiden hinnoittelu
Kotimaassa
Telia 4G-puhe ja Wifi-puhelut hinnoitellaan liittymätyypin mukaisesti. Jos liittymällä on voimassa puhe- ja viestipaketteja, Wifi-puhelut ja -viestit kuluttavat niitä.
Ulkomailla
Wifi-puheluita soitettaessa puheluiden tulkitaan aina lähtevän kotimaisesta matkapuhelinverkosta. Siksi ulkomailla soitettaessa hinnoittelu noudattaa kotimaan- tai ulkomaanpuheluhinnastoa eikä roaming-hinnastoa. Ulkomaanpuheluhinnastossa EU- ja ETA-alueen puheluiden ja viestien hinnat ovat lähtökohtaisesti korkeampia kuin roaming-hinnastossa.
4G-puheen ja Wifi-puheluiden ongelmatilanteet
Mahdollisissa ongelmatilanteissa voit ohjata laitteen käyttämään valittuja verkkoja. Voit myös vaihtaa verkkojen järjestystä. Näin voit esimerkiksi väliaikaisesti estää Wifi-puheluiden käytön heikosti toimivassa tai ruuhkaisessa wifi-verkossa.
Asetukset löytyvät pääsääntöisesti puhelimen matkapuhelinverkkojen tai mobiiliverkkojen asetusvalikosta.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.