Takaisin

Sähköpostilasku

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Ajankohtaista: Olemme siirtymässä sähköpostilaskusta muihin laskutustapoihin. Lue lisää

Sähköpostilasku on maksuton palvelu. Laskun maksuun tarvittavat tiedot löydät suoraan sähköpostiisi saapuvasta viestistä. Saamasi sähköpostilaskuviesti sisältää linkin, jota klikkaamalla lasku avautuu paperilaskun näköisenä pdf-muodossa. Tietokoneellasi tulee olla jokin pdf-ohjelma, jotta lasku avautuu. Saat sähköpostilaskun mukana myös virtuaaliviivakoodin, jolla voit siirtää laskun maksamiseen tarvittavat tiedot omaan verkkopankkiisi. Ohjeet virtuaaliviivakoodin käyttöön sekä ratkaisuja mahdollisiin laskulinkin avaamiseen liittyviin ongelmiin löydät sivun alaosasta.

Maaliskuusta 2018 alkaen myös maksamattomien sähköpostilaskujen maksukehotukset lähetetään sähköisesti samaan sähköpostiosoitteeseen, johon saat laskusi.

Lähettämämme sähköpostilaskut tulevat osoitteesta teliainfo@laskutus.telia.fi, poislukien Telia Rahoituksen laskut, jotka tulevat osoitteesta noreply@teliafinance.com. Sähköpostilaskun viestiin ei voi vastata suoraan, joten jos kysyttävää ilmenee, otathan yhteyttä asiakastukeemme.

Käyttöönotto

Voit tilata sähköpostilaskun kirjautumalla Minun Teliaan ja muuttamalla laskutustapaa laskutustiedoissasi. Laskutustiedoista voit myös tarkistaa ja muuttaa antamaasi sähköpostiosoitetta. Ohjeet Telia Rahoituksen ja Kaapeli-TV:n sähköpostilaskujen käyttöönottoon löydät alempaa sivulta.

Tilaa sähköpostilasku

  1. Valitse Omat tiedot ja asetukset ja sen jälkeen Laskutustiedot.
  2. Klikkaa Muokkaa ja tee laskutustapaan halutut muutokset.
  3. Lopuksi paina Tallenna, jolloin tiedot päivittyvät heti.

Jos olet tekemässä muutosta e-laskusta sähköpostilaskuun, pura ensin verkkopankissasi sopimus e-laskun tilauksesta Telia Finland Oyj:ltä. Tieto e-laskun tilauksen purkamisesta välittyy meille muutamassa päivässä, jonka jälkeen voit muokata laskutustapaa yllä olevan ohjeen mukaisesti.

Joissain tapauksissa laskutustavan muokkaus ei onnistu ja Tallenna-painike on harmaana. Ota tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme, joka auttaa sinua muutoksen tekemissä.

Telia Rahoituksen sähköpostilasku

Telia Rahoituksen laskuille sähköpostilaskun vaihtaminen onnistuu Rahoituksen tiedoista.

  1. Tallenna ensin sähköpostiosoitteesi Henkilötiedot-sivulle.
  2. Vahvista sähköpostiisi tulevasta linkistä sähköpostiosoitteesi.
  3. Valitse Hallinnoi asetuksia -sivulta laskutustavaksi sähköpostilasku.

Jos olet tekemässä muutosta e-laskusta sähköpostilaskuun, pura ensin verkkopankissasi sopimus e-laskun tilauksesta Telia Financelta. Tieto e-laskun tilauksen purusta välittyy meille muutamassa päivässä, jonka jälkeen voit muokata sähköpostilaskutusta yllä olevan ohjeen mukaisesti.

Kaapeli-TV:n sähköpostilasku

Kaapeli-TV:n laskutustavan muutos paperilaskusta sähköpostilaskuun tai sähköpostiosoitteen muutos tapahtuu asiakaspalvelussamme.

Jos olet tekemässä muutoksen e-laskusta sähköpostilaskuun, pura ensin verkkopankisssasi sopimus e-laskun tilauksesta Telia Finland Oyj:ltä. Ota sen jälkeen yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostilaskutuksen kytkemiseksi.

Virtuaaliviivakoodin käyttö
  1. Kopioi virtuaaliviivakoodi painamalla näppäimistöstä Ctrl + C.
  2. Kirjaudu verkkopankkiisi ja valitse laskunmaksutoiminto.
  3. Valitse laskua maksettaessa Viivakoodilla maksaminen, Lue viivakoodi tai vastaava toiminto ja vie kursori tyhjään viivakoodikenttään.
  4. Liitä virtuaaliviivakoodi kenttään painamalla näppäimistöstä Ctrl + V.
  5. Tämän jälkeen maksulomakkeen tiedot täyttyvät automaattisesti.

Huom! Joissain verkkopankeissa maksun saaja pitää vielä täyttää maksulomakkeelle erikseen. Kirjoita maksun saajaksi Telia Finland Oyj.

Virtuaaliviivakoodi ja kirjautumisen takana oleva laskuarkisto eivät ole toistaiseksi käytössä kaapeli-tv-asiakkailla.

Apua ongelmatilanteisiin
Saan virheilmoituksen "Palvelussa on väliaikainen häiriö"

Tämä johtuu siitä, että eräät sähköpostiohjelmat (esim. jotkin Macin Mail -ohjelman versiot) eivät tunnista sähköpostissa lähetettyä laskulinkkiä kokonaan, vaan pelkkä alkuosa näkyy linkkinä. Kun linkkiä klikkaa, selain ei avaa laskua oikeasta osoitteesta, joka aiheuttaa edellä mainitun virheilmoituksen.

Kopioi koko laskun linkki, joka voi olla useamman rivin mittainen, ja liitä se selaimen osoitekenttään ja paina enter. Tällöin lasku avautuu normaalisti.

Laskulinkistä avautuu selaimen kehys, mutta lasku on harmaa tai valkoinen

Jos käytät Internet Exploreria tarkista selaimen kohdasta Työkalut (Tools) > Internet asetukset (Internet Options) > Lisäasetukset (Advanced) -välilehti > Suojaus (Security) -otsikon alta, ettei kohdassa  Älä tallenna salattuja sivuja levylle (Do not save encrypted pages to disk) ole rastia. Joillakin ohjelmistokokoonpanoilla rasti kyseisessä kohdassa avaa vain harmaan tai tyhjän näkymän.

Valitse Adoben ylävalikosta Muokkaa (Edit) > Oletusarvot (Preferences) > Internet (Internet) ja laita rasti kohtaan "Näytä PDF selaimessa" (Display PDF in browser). Tarkista myös, onko lasku auennut johonkin muuhun sovellusikkunaan. 

Jos tietokoneellasi on useita pdf:n lukemiseen tarkoitettuja ohjelmia, sovellusten kesken voi syntyä ristiriita, eikä pdf aukea oikein.

Jos käytössäsi on Mac, eikä lasku avaudu selaimeen, tarkasta tietokoneen Download- tai Lataukset -kansio. Lasku voi tallentua kansioon nimellä binary.pdf. Kyse on yhteensopivuusongelmasta Mac OS 10.7- ja 10.6- (Safari 5.1 -selain) ja Adobe Readerin ja Acrobatin välillä.

Laskun tulostaminen tai tallentaminen ei onnistu

Lasku avautuu linkistä pdf-muodossa, mutta Tulosta ja Tallenna -painikkeet puuttuvat

Eräissä pdf-ohjelmissa (esim. Adobe Reader X) Tulosta- ja Tallenna -napit saa esiin klikkaamalla laskun aktiiviseksi (viemällä hiiren osoitin laskun päälle ja klikkaamalla vasenta nappia) ja painamalla tämän jälkeen näppäimistön Esc-nappia.

Miten tulostan laskun, kun käytän selaimena Google Chromea?

Paina laskun päällä hiiren oikeaa nappia ja valitse ”Tulosta”. Jos hiiren kakkospainiketta ei ole käytössä, paina ctrl-näppäin pohjaan ja klikkaa hiirellä laskua. Tämä vastaa hiiren oikean painikkeen painamista.

Käytän Macia ja tulostamisen kanssa on ongelmia

Paina laskun päällä hiiren oikeaa nappia ja valitse Tallenna kehys nimellä tai Avaa ohjelmalla Esikatselu. Tämän jälkeen laskun voi tulostaa tai tallentaa. Jos hiiren kakkospainiketta ei ole käytössä, paina ctrl-näppäin pohjaan ja klikkaa laskua hiirellä. Tämä vastaa hiiren oikean painikkeen painamista.

En saa sähköpostilaskua perille
  • Tarkista Roskaposti/Junk maill -kansio. Jotkin sähköpostioshjelmat voivat suodattaa laskun Inbox/Saapuneet -kansiosta johonkin toiseen kansioon.
  • Varmista sähköpostiosoitteesi oikeinkirjoitus laskutustiedoistasi.
  • Tarkista, ettei sähköpostilaatikkosi ole täynnnä.
  • Ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluumme.
Lisää samasta aiheesta

Asiakas- ja laskutustietojen muutos

E-lasku

Maksoin laskun väärillä tiedoilla, kuinka toimin?

Paperilasku

Suoramaksu

Aiheesta Telia Yhteisössä

Sähköpostilaskun muutokset

Viimeisin sähköpostilasku

E-Laskutus / sähköpostilaskut

Miten saan sähköpostilaskun käyttöön?

Sähköpostilasku

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.