Sähköpostilasku

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Sähköpostilasku on saatavilla Kotinumero- ja Kotipuheliittymille, Telia Dot -liittymille, kaapeli-TV-palveluille ja Telia Rahoituksen laskuille. Muiden palveluidemme osalta olemme siirtyneet sähköpostilaskusta muihin laskutustapoihin.

Sähköpostilasku on maksuton laskutustapa, jossa löydät laskun maksuun tarvittavat tiedot sähköpostilaatikkoosi saapuvasta viestistä. Viesti sisältää myös linkin, jota klikkaamalla lasku avautuu paperilaskun näköisenä PDF-muodossa. Tietokoneellasi tulee olla jokin PDF-lukuohjelma, jotta lasku avautuu. Sähköpostilaskussa on virtuaaliviivakoodi, jolla voit siirtää laskun maksamiseen tarvittavat tiedot verkkopankkiisi.

Maksamattomien sähköpostilaskujen maksukehotukset lähetetään samaan sähköpostiosoitteeseen, johon saat laskusi.

Lähettämämme sähköpostilaskut tulevat osoitteesta teliainfo@laskutus.telia.fi, poislukien Telia Rahoituksen laskut, jotka tulevat osoitteesta noreply@teliafinance.com. Sähköpostilaskun viestiin ei voi vastata suoraan, joten jos sinulla on kysyttävää, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Telia Rahoituksen sähköpostilasku

Telia Rahoituksen laskuille sähköpostilaskun vaihtaminen onnistuu Telia Financen asiakasportaalista.

  1. Saadaksesi laskut sähköpostitse, sinun pitää ensin vahvistaa sähköpostiosoitteesi. Kirjaudu  Telia Financen asiakasportaaliin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Klikkaa Telia Rahoituksen asiakasportaalissa ylävalikon kohtaa Henkilötiedot. Lisää siellä sähköpostisi sille varattuun kenttään ja klikkaa Tallenna.
  3. Lähetämme sähköpostiisi linkin, jonka kautta pääset vahvistamaan tallentamasi sähköpostiosoitteen. Joskus vahvistussähköposti saattaa päätyä roskapostikansioon, joten tarkistathan sen jos viesti ei saavu.
  4. Palaa Telia Rahoituksen asiakasportaaliin ja siellä Tili-osioon. Valitse laskutustavaksi sähköpostilasku ja klikkaa Tallenna muutokset.

Kirjaudu portaaliin

Virtuaaliviivakoodin käyttö
  1. Kopioi virtuaaliviivakoodi painamalla näppäimistöstä Ctrl + C.
  2. Kirjaudu verkkopankkiisi ja valitse laskunmaksutoiminto.
  3. Valitse laskua maksettaessa Viivakoodilla maksaminen, Lue viivakoodi tai vastaava toiminto ja vie kursori tyhjään viivakoodikenttään.
  4. Liitä virtuaaliviivakoodi kenttään painamalla näppäimistöstä Ctrl + V.
  5. Tämän jälkeen maksulomakkeen tiedot täyttyvät automaattisesti.

Huom! Joissain verkkopankeissa maksun saaja pitää vielä täyttää maksulomakkeelle erikseen. Kirjoita maksun saajaksi Telia Finland Oyj.

Virtuaaliviivakoodi ja kirjautumisen takana oleva laskuarkisto eivät ole toistaiseksi käytössä kaapeli-tv-asiakkailla.

Apua ongelmatilanteisiin
Saan virheilmoituksen "Palvelussa on väliaikainen häiriö"

Eräät sähköpostiohjelmat (esim. jotkin Macin Mail -ohjelman versiot) eivät tunnista sähköpostissa laskun linkkiä kokonaan, vaan pelkkä alkuosa näkyy linkkinä. Kun linkkiä klikkaa, selain ei avaa laskua oikeasta osoitteesta, joka aiheuttaa tämän virheilmoituksen.

Voit kiertää ongelman kopioimalla koko laskun linkin (joka voi olla useamman rivin mittainen), ja liittämällä sen selaimen osoitekenttään ja painamalla sitten enter. Tällöin lasku avautuu normaalisti.

Laskulinkistä avautuu selaimen kehys, mutta lasku on harmaa tai valkoinen

Jos käytät Internet Exploreria tarkista selaimen kohdasta Työkalut (Tools) > Internet asetukset (Internet Options) > Lisäasetukset (Advanced) -välilehti > Suojaus (Security) -otsikon alta, ettei kohdassa  Älä tallenna salattuja sivuja levylle (Do not save encrypted pages to disk) ole rastia. Joillakin ohjelmistoversioilla rasti kyseisessä kohdassa avaa vain harmaan tai tyhjän näkymän.

Valitse Adoben ylävalikosta Muokkaa (Edit) > Oletusarvot (Preferences) > Internet (Internet) ja laita rasti Näytä PDF selaimessa (Display PDF in browser) -kohtaan. Tarkista myös, onko lasku auennut muuhun ikkunaan.

Jos tietokoneellasi on useita ohjelmia pdf:n lukemiseen, sovellusten kesken voi syntyä ristiriita, eikä pdf aukea oikein.

Jos käytössäsi on Mac, eikä lasku avaudu selaimeen, tarkasta tietokoneen Downloads- tai Lataukset -kansio. Lasku voi tallentua kansioon nimellä binary.pdf. Kyse on yhteensopivuusongelmasta Mac OS 10.7- ja 10.6- (Safari 5.1 -selain) ja Adobe Readerin ja Acrobatin välillä.

Laskun tulostaminen tai tallentaminen ei onnistu

PDF-muotoinen lasku aukeaa, mutta Tulosta- ja Tallenna-painikkeet puuttuvat

Eräissä PDF-ohjelmissa (esim. Adobe Reader X) Tulosta- ja Tallenna-napit saa esiin klikkaamalla laskun aktiiviseksi (viemällä hiiren osoitin laskun päälle ja klikkaamalla vasenta nappia) ja painamalla tämän jälkeen näppäimistön Esc-nappia.

Miten tulostan laskun, kun käytän selaimena Google Chromea?

Paina laskun päällä hiiren oikeaa nappia ja valitse Tulosta. Jos hiiren kakkospainiketta ei ole käytössä, paina ctrl-näppäin pohjaan ja klikkaa hiirellä laskua. Tämä vastaa hiiren oikean painikkeen painamista.

Käytän Macia ja tulostamisen kanssa on ongelmia

Paina laskun päällä hiiren oikeaa nappia ja valitse Tallenna kehys nimellä tai Avaa ohjelmalla Esikatselu. Tämän jälkeen laskun voi tulostaa tai tallentaa. Jos hiiren kakkospainiketta ei ole käytössä, paina ctrl-näppäin pohjaan ja klikkaa laskua hiirellä. Tämä vastaa hiiren oikean painikkeen painamista.

En saa sähköpostilaskua perille
  • Tarkista Roskaposti/Junk mail -kansio. Jotkin sähköpostioshjelmat voivat suodattaa laskun Inbox/Saapuneet -kansiosta muuhun kansioon.
  • Varmista laskutustiedoistasi, että sähköpostiosoitteesi on oikein kirjoitettu.
  • Tarkista, ettei sähköpostilaatikkosi ole täynnnä.
  • Ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.