Takaisin

Laskujen perintä

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Laskujen perintä ei ole meistäkään mukavaa, mutta joskus se on välttämätöntä. Tältä sivulta löydät tiedon siitä, miten toimimme, mikäli laskun maksu myöhästyy yli 14 päivää eräpäivästä.

Jatkoa ajatellen kannattaa tutustua myös maksumuistutuspalveluun, joka muistuttaa sinua maksamatta jääneistä laskuista. Maksumuistutuspalvelun käyttö on maksutonta.

Miten laskujen perintä tapahtuu?

Maksukehotus lähetetään 14 vuorokauden kuluttua eräpäivästä, jos maksu ei siihen mennessä näy tilillämme. Maksukehotuksesta peritään hinnaston mukainen hinta ja eräpäivän jälkeen maksetusta laskusta peritään korkolain mukainen viivästyskorko. Maksukehotus laskutetaan jälkikäteen laskullasi. 

Maksamattomien sähköpostilaskujen maksukehotukset lähetetään sähköisesti samaan sähköpostiosoitteeseen, johon saat laskusi.

Maksujen kirjautumiseen menee yleensä 1–3 arkipäivää pankista riippuen, joten saatat saada maksukehotuksen vaikka lasku olisikin jo maksettu. Voit tarkistaa laskusi tilanteen Laskuarkistosta. Jos laskusi näkyy Laskuarkistossa maksettuna, maksukehotus on aiheeton.

SIIRRY LASKUARKISTOON

Jos et maksa laskua kehotuksesta huolimatta, voimme sulkea liittymäsi. Ohjeet suljetun liittymän avaamiseen löydät alempaa tästä samasta artikkelista. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos tarvitset laskullesi maksuaikaa. Tekemällä maksusopimuksen voit estää liittymien sulkeutumisen.

Jos et maksa laskua kehotuksesta huolimatta, voimme sulkea liittymäsi. Lue lisää suljetun liittymän avaamisesta alta. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos tarvitset laskullesi maksuaikaa. Tekemällä maksusopimuksen voit estää liittymien sulkeutumisen.

Lue lisää maksusopimuksen teosta

Jos laskua ei edelleenkään makseta, liittymä voidaan irtisanoa ja sopimus purkaa. Lasku siirretään perintätoimistolle (Sergel Oy) perittäväksi noin kuukauden kuluttua alkuperäisestä eräpäivästä. Mikäli olet kuitenkin jo maksanut laskun Telialle, sitä ei tarvitse maksaa uudelleen perintään. Tässä tilanteessa ainoastaan perintäkulut tulee suorittaa perintäyhtiölle. Perintään siirretyistä laskuista ja perintäkuluista voit tiedustella suoraan perintätoimistolta.

Jatkoa ajatellen kannattaa tutustua maksumuistutuspalveluun, joka muistuttaa sinua maksamatta jääneistä laskuista. Maksumuistutuspalvelun käyttö on maksutonta.

Miten saan suljetun liittymäni auki?

Maksamattomien laskujen takia suljettu liittymä aukeaa automaattisesti 1–3 päivän kuluessa kaikkien erääntyneiden laskujen maksamisesta.

Voit tarkistamaa laskusi tilanteen Laskuarkistosta. Huomioi, että suoritukset näkyvät Laskuarkistossa 1–3 pankkipäivän viiveellä pankista riippuen, eli kuluvana päivänä maksetut laskut näkyvät vielä avoimina.

SIIRRY LASKUARKISTOON

Matkapuhelin, Yhteys mukaan, Yhteys kotiin ja Telia TV

Jos haluat liittymäsi heti auki, maksa erääntyneet laskut ja ota yhteyttä asiakaspalveluun, jossa voit tiedustella liittymän pika-avauksen mahdollisuutta. Pika-avaus on lisämaksullinen palvelu.

Voit avata matkapuhelin- tai Yhteys mukaan -liittymän myös itsepalveluna soittamalla mistä tahansa puhelinliittymästä asiakaspalvelun numeroon 020 690 400. Valitse ensin numero 1 ja sitten numero 1. Huomaathan, ettei suljetulla liittymällä voi soittaa kuin yleiseen hätänumeroon. Veloitus itsepalveluna tehdystä pika-avauksesta lisätään automaattisesti tulevaan laskuusi.

Katso liittymän avaamiseen liittyvät toimenpidemaksut.

Kaapeli-tv ja maksu-tv

Jos haluat liittymäsi heti auki, maksa erääntyneet laskut ja ota yhteyttä asiakaspalveluun, jossa voit tiedustella mahdollisuutta liittymän pika-avaukseen. Pika-avaus on lisämaksullinen palvelu.

Katso liittymän avaamiseen liittyvät toimenpidemaksut.

Telia Rahoitus

Mikäli Rahoituksen lasku jää maksamatta, lähetämme 1. muistutuslaskun seuraavan kuun 14. tai 15. päivä eli noin 14 päivää maksamattoman laskun eräpäivästä. 1. muistutuslasku sisältää maksamattoman erääntyneen vähimmäiskuukausierän, myöhästymismaksun sekä viivästyskoron, joka lasketaan myöhästyneelle summalle myöhästyneiltä päiviltä ja myös uuden vähimmäiskuukausierän. Samalla muistutuslaskulla laskutetaan siis sekä edellisen että kuluvan kuun kuukausierät. 

Mikäli ensimmäinen muistutuslasku jää maksamatta, lähtämme 2. muistutuslaskun seuraavan kuun 14. tai 15. päivä eli jälleen noin 14 päivää edellisen laskun eräpäivästä. 2. muistutuslasku sisältää molemmat, maksamattomat vähimmäiskuukausierät ja niihin liittyvät myöhästymismaksut, viivästyskorot sekä uuden vähimmäiskuukausierän.

Toisella muistutuslaskulla ilmoitamme, että irtisanominen astuu voimaan, mikäli tämän laskun vähimmäismäärää ei ole kokonaisuudessaan maksettu tämän laskun eräpäivänä. Tällöin luotto eräännytetään, ja saatavamme siirretään perintään. Koko luotto siirtyy silloin perintään ja luottotili suljetaan.

Miksi sain maksukehotuksen, vaikka lasku on maksettu?

Jos lasku on maksettu eräpäivän jälkeen, tieto suorituksesta ei välttämättä ehdi kirjautua ennen maksukehotuskirjeen lähtemistä. Jos olet maksanut laskun ennen kirjeen lähettämistä (ks. maksukehotuksen päiväys), asia on kunnossa ja saamasti maksukehotus on aiheeton. Voit hävittää kirjeen, eikä muita kuluja tai seuraamuksia tule. Varmista kuitenkin vielä laskun numerosta, että maksusi on koskenut samaa laskua.

Lisää samasta aiheesta

Maksumuistutuspalvelun käyttöönotto

Telia Rahoitus -laskujen usein kysytyt kysymykset

Telia Rahoitus

Asiakas- ja laskutustietojen muutos

Maksuajan hakeminen ja eräpäivän siirto

Maksoin laskun väärillä tiedoilla, kuinka toimin?

E-lasku

Paperilasku

Miten tulkitsen saamaani laskua?

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.