Laskujen perintä

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Laskujen perintä ei ole meistäkään mukavaa, mutta joskus se on välttämätöntä. Tältä sivulta löydät tiedon siitä, miten toimimme, mikäli laskun maksu myöhästyy yli 14 päivää eräpäivästä.

Jatkoa ajatellen kannattaa tutustua myös maksumuistutuspalveluun, joka muistuttaa sinua maksamatta jääneistä laskuista. Maksumuistutuspalvelun käyttö on maksutonta.

Miten laskujen perintä tapahtuu?

Maksukehotus lähetetään 14 vuorokauden kuluttua eräpäivästä, jos maksu ei siihen mennessä näy tilillämme. Maksukehotuksesta peritään hinnaston mukainen hinta ja eräpäivän jälkeen maksetusta laskusta peritään korkolain mukainen viivästyskorko. Maksukehotus laskutetaan jälkikäteen laskullasi.

Maksamattomien sähköpostilaskujen maksukehotukset lähetetään samaan sähköpostiosoitteeseen, johon saat laskusi.

Maksujen kirjautumiseen menee yleensä 1–3 arkipäivää pankista riippuen, joten saatat saada maksukehotuksen vaikka olet jo maksanut laskun. Voit tarkistaa laskusi tilanteen Laskuarkistosta. Jos laskusi näkyy siellä maksettuna, maksukehotus on aiheeton.

SIIRRY LASKUARKISTOON

Jos et maksa laskua kehotuksesta huolimatta, voimme sulkea liittymäsi. Lue lisää suljetun liittymän avaamisesta alempaa tästä ohjeesta. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos tarvitset laskullesi maksuaikaa. Tekemällä maksusopimuksen voit estää liittymien sulkeutumisen.

Lue lisää maksusopimuksen teosta

Jos laskua ei edelleenkään makseta, liittymä voidaan irtisanoa ja sopimus purkaa. Lasku siirretään perintätoimistolle perittäväksi noin kuukauden kuluttua alkuperäisestä eräpäivästä. Liittymien ja palveluiden laskujen perintätoimistona toimii Sergel Oy ja Telia Rahoituksen laskujen perintätoimistona OK-perintä. Mikäli olet jo maksanut laskun Telialle, sitä ei tarvitse maksaa uudelleen perintään, vaan tällöin ainoastaan perintäkulut tulee suorittaa perintäyhtiölle. Perintään siirretyistä laskuista ja perintäkuluista voit tiedustella perintätoimistolta.

Jatkoa ajatellen kannattaa tutustua maksuttomaan maksumuistutuspalveluun, joka muistuttaa sinua maksamatta jääneistä laskuista.

Miten saan suljetun liittymäni auki?

Maksamattomien laskujen takia suljettu liittymä aukeaa automaattisesti 1–3 päivän kuluessa, kun kaikki erääntyneet laskut on maksettu.

Voit tarkistaa laskusi tilanteen Laskuarkistosta. Huomioi, että suoritukset näkyvät Laskuarkistossa 1–3 pankkipäivän viiveellä pankista riippuen, eli kuluvana päivänä maksetut laskut näkyvät vielä avoimina.

SIIRRY LASKUARKISTOON

Matkapuhelinliittymä, mobiilinetti, laajakaista ja Telia Play sekä kanavapaketit (poislukien kaapeli-tv)

Jos haluat liittymäsi heti auki, maksa erääntyneet laskut ja ota yhteyttä asiakaspalveluun, josta voit tiedustella mahdollisuutta liittymän pika-avaukseen. Pika-avaus on lisämaksullinen palvelu.

Katso avausmaksut

Kaapelikortti ja sille tilatut kanavapaketit

Palvelu avautuu automaattisesti 1–3 päivän kuluessa, kun kaikki erääntyneet laskut on maksettu. Suljettua kaapelikorttia ja sille tilattuja kanavapaketteja, mukaanlukien suoratoistopalveluita, ei toistaiseksi voi pika-avata asiakaspalvelunkaan kautta.

Katso avausmaksut

Telia Rahoitus

Mikäli Rahoituksen lasku jää maksamatta, lähetämme 1. muistutuslaskun seuraavan kuun 14. tai 15. päivä eli noin 14 päivää maksamattoman laskun eräpäivästä. 1. muistutuslasku sisältää maksamattoman erääntyneen vähimmäiskuukausierän, myöhästymismaksun sekä viivästyskoron, joka lasketaan myöhästyneelle summalle myöhästyneiltä päiviltä ja myös uuden vähimmäiskuukausierän. Samalla muistutuslaskulla laskutetaan siis sekä edellisen että kuluvan kuun kuukausierät. 

Mikäli ensimmäinen muistutuslasku jää maksamatta, lähtämme 2. muistutuslaskun seuraavan kuun 14. tai 15. päivä eli jälleen noin 14 päivää edellisen laskun eräpäivästä. 2. muistutuslasku sisältää molemmat, maksamattomat vähimmäiskuukausierät ja niihin liittyvät myöhästymismaksut, viivästyskorot sekä uuden vähimmäiskuukausierän.

Toisella muistutuslaskulla ilmoitamme, että irtisanominen astuu voimaan, mikäli tämän laskun vähimmäismäärää ei ole kokonaisuudessaan maksettu tämän laskun eräpäivänä. Tällöin luotto eräännytetään, ja saatavamme siirretään perintään. Koko luotto siirtyy silloin perintään ja luottotili suljetaan.

Miksi sain maksukehotuksen, vaikka lasku on maksettu?

Jos lasku on maksettu eräpäivän jälkeen, tieto suorituksesta ei välttämättä ehdi kirjautua ennen maksukehotuskirjeen lähtemistä. Jos olet maksanut laskun ennen kirjeen lähettämistä (ks. maksukehotuksen päiväys), asia on kunnossa ja saamasti maksukehotus on aiheeton. Voit hävittää kirjeen, eikä muita kuluja tai seuraamuksia tule. Varmista kuitenkin vielä laskun numerosta, että maksusi on koskenut samaa laskua.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.