Takaisin

Telia Rahoitus -laskujen usein kysytyt kysymykset

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Telia Rahoituksen laskujen lähettäjä on Telia Finance Finland. Katso alta Telia Rahoitukseen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen.

Miksi saan laskuja ja muita kirjeitä Telia Finance Finlandilta?

Telia tarjoaa asiakkailleen Telia Rahoitus -palvelua, jossa asiakas tekee sopimuksen Telia Financen kanssa. Telia Finance laskuttaa luotolla ostetut laitteet. Lue lisää Telia Rahoituksesta

Mistä näen luottoni tiedot ja aiemmat laskut?
  1. Kuukausittain lähetettävästä laskusta näet käytössäsi olevan luoton kokonaismäärän laskutusjakson alussa ja lopussa, sekä erittelyn kaikista tapahtumista jotka vaikuttavat luoton kokonaismäärään.
  2. Näet kaikki tiedot myös Minun Teliasta kirjautumisen takaa kohdasta "Rahoitus", josta löydät myös vanhojen laskujen arkiston ja tiliotteet.
    Kirjaudu sisään
  3. Käytössäsi on myös Telia Pay -sovellus, josta näet samat tiedot.
    LATAA TELIA PAY

Voit aina olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme tietojen tarkistamiseksi tai muuttamiseksi.

Miten luen Telia Rahoitus -laskua?

Laskun etusivulla näet yhteystietosi, asiakasnumerosi ja laskun numeron, päiväyksen ja eräpäivän.

Maksettava vähimmäiskuukausierä

Tästä osiosta löydät maksettavan vähimmäiskuukausierän sekä laskun eräpäivän. Voit aina lyhentää luottoasi haluamallasi, ilmoitettua vähimmäiskuukausierää suuremmalla summalla tai maksaa koko jäljellä olevan luoton määrän kerralla pois.

Luottosi kokonaismäärä

Tästä osiosta löydät luottosi määrää koskevat tiedot eli luoton määrän laskutuskauden alussa; laskutuskauden aikana tehdyt maksut, mahdolliset uudet luoton määrää kasvattaneet ostot sekä laskutuskauden aikana muodostuneet kulut ja lopuksi luoton kokonaismäärän laskutuskauden lopussa eli laskun muodostumispäivänä.

Jos haluat maksaa koko jäljellä olevan luoton pois, summa ilmoitetaan Luotot kauden lopussa -kohdassa. Jos laskun päiväyksen jälkeen on tullut suorituksia, vähennä ne tästä summasta.

Luotot kauden lopussa summa ilmoittaa sen hetkisen kokonaisvelan.

Tilisiirto

Tästä osiosta löydät tarvittavat tiedot laskun maksua varten eli saajan tilinumeron, nimen ja viitenumeron. Muistathan käyttää viitenumeroa aina maksaessasi laskua sekä tarkastaa, että käytät oikeaa saajan tilinumeroa.

Laskun takasivulla näet luottotapahtumasi laskutuskauden aikana. Tässä osioissa näet tarkemmin, miten luottosi kokonaismäärä on laskutuskauden aikana kehittynyt. Näet laskutuskauden aikana tehdyt ostokset ja muodostuneet kulut sekä maksetut lyhennykset sekä maksettavan vähimmäismäärän

Kuinka paljon kuukaudessa on maksettava?

Laskultasi näet kuukausittain maksettavan vähimmäiskuukausierän ja laskun eräpäivän. Voit kuitenkin halutessasi maksaa laskulla olevaa vähimmäiskuukausierää suuremman summan, jolloin maksuaika lyhenee ja/tai viimeisen laskun kuukausierä pienenee. Voit myös maksaa luottosi kerralla milloin tahansa sopimuskauden aikana.

Miten vähimmäiskuukausierä lasketaan?

Valitset oston yhteydessä laitteelle/laitteille maksuajan, jonka perusteella vähimmäiskuukausierä määräytyy. Maksuaika voi olla korkeintaan 36 kuukautta. Uudet ostot luottotilillesi kasvattavat vähimmäiskuukausierää uuden oston yhteydessä sovitun vähimmäiskuukausierän verran.

Laskulla eritellään jokainen ostamasi laite ja sille valitsemasi vähimmäiskuukausierä. Näiden yhteenlaskettu summa on kunkin kuukauden laskulla oleva vähimmäiskuukausierä.

Laskulla on eritelty edellisen laskutusjakson kaikki tilitapahtumat, esim. uudet ostot, tehdyt lyhennykset ja mahdolliset muistutusmaksut ja viivästyskorot. Jos laskulla mukana on korkokuluja, ne lasketaan päivittäin luottosi kokonaismäärän perusteella.

Voinko maksaa ylimääräistä tai mitä jos maksoin enemmän, kuin laskuun oli merkitty?

Voit tehdä ylimääräisen lyhennyksen koska tahansa käyttämällä laskun viitenumeroa. Voit myös maksaa normaalin laskutuksen yhteydessä vähimmäiskuukausierää suuremman summan tai koko luoton pois kerralla.

Jos luottotilin saldo on positiivinen liikasuorituksen tai tilille tehdyn hyvityksen vuoksi, voit nostaa positiivisen saldon asiakaspalvelun kautta.

Voinko saada lisää maksuaikaa Telia Rahoitus -laskulle?

Telia Rahoitus -laskulle ei voi myöntää lisää maksuaikaa. Laskut lähtevät kerran kuukaudessa, kuun puolivälissä, jolloin maksun eräpäiväksi tulee kuun vaihde. Jos Rahoituksen lasku jää maksamatta, lähetämme ensimmäisen muistutuslaskun seuraavan kuun puolivälissä, eli noin 14 päivää maksamattoman laskun eräpäivästä. Lue lisää laskujen perinnästä

Miten muutan Telia Rahoitus -laskun laskutustapaa?

Jos haluat laskusi suoraan verkkopankkiin, tee sopimus e-laskusta omassa verkkopankissasi. E-lasku on maksuton.

Jos haluat sähköpostilaskun, voit muuttaa laskutustapaa Minun Teliassa valitsemalla Rahoitus --> Hallinnoi asetuksia. Sähköpostilasku on maksuton.

Jos et muuta laskutustapaa, lähetämme laskun postitse kotiosoitteeseesi. Paperilaskusta veloitetaan hinnastonmukaiset toimituskustannukset.

Miten muutan yhteystietojani Rahoituksen tietoihin?

Voit muuttaa laskutus- tai sähköpostiosoitteesi kirjautumalla Minun Teliaan ja valitsemalla Rahoitus.

KIRJAUDU SISÄÄN

Jos nimesi tai virallinen osoitteesi muuttuu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Huomaathan, että emme voi postittaa laskuja ulkomaille. Jos asut väliaikaisesti ulkomailla, valitse laskutustavaksi joko sähköposti- tai e-lasku.

Lisää samasta aiheesta

Telia Rahoitus

E-lasku

Paperilasku

Maksuajan hakeminen ja eräpäivän siirto

Laskutuskaudet ja laskutusrajat

Asiakas- ja laskutustietojen muutos

Laskujen perintä

Telian tilinumerot

Maksoin laskun väärillä tiedoilla, kuinka toimin?

Miten tulkitsen saamaani laskua?

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.