Telia Rahoitus -laskujen usein kysytyt kysymykset

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia Rahoituksen laskujen lähettäjä on Telia Finance Finland. Tästä ohjeesta löydät Telia Rahoituksen laskutukseen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen.

Katso tarvittaessa myös Telia Rahoituksen yleisohje, josta löydät tietoa Telia Rahoituksesta palveluna, sekä ohjeet luoton ottamisesta ja lyhentämisestä aina irtisanomiseen asti.

Tutustu Telia Rahoituksen ohjeisiin

Miksi saan laskuja ja muita kirjeitä Telia Finance Finlandilta?

Telia Rahoituksella laitteita ostaessa luottosopimus solmitaan Telia Finance Finlandin kanssa, joka toimii myös luoton myöntäjänä. Telia Finance laskuttaa luotolla ostetut laitteet ja lähettää toisinaan muita kirjeitä luottosopimukseesi liittyen.

Miten luen Telia Rahoitus -laskua?

Laskun etusivulla näet yhteystietosi, asiakasnumerosi ja laskun numeron, päiväyksen ja eräpäivän.

Maksettava vähimmäiskuukausierä

Tästä osiosta löydät maksettavan vähimmäiskuukausierän sekä laskun eräpäivän. Voit aina halutessasi myös lyhentää luottoasi vähimmäiskuukausierää suuremmalla summalla tai maksaa koko jäljellä olevan luoton kerralla pois.

Luottosi kokonaismäärä

Tästä osiosta löydät luottosi määrää koskevat tiedot eli luoton määrän laskutuskauden alussa, laskutuskauden aikana tehdyt maksut, mahdolliset uudet luoton määrää kasvattaneet ostot sekä laskutuskauden aikana muodostuneet kulut ja lopuksi luoton kokonaismäärän laskutuskauden lopussa eli laskun muodostumispäivänä.

Luotot kauden lopussa -summa ilmoittaa kokonaisvelan laskun muodostumispäivältä. Jos haluat maksaa koko jäljellä olevan luoton pois, käytä tätä summaa. Jos olet lyhentänyt luottoa laskun päiväyksen jälkeisenä aikana, vähennä tekemäsi lyhennykset tästä summasta.

Tilisiirto

Tästä osiosta löydät tarvittavat tiedot laskun maksua varten eli saajan tilinumeron, nimen ja viitenumeron. Muistathan käyttää maksaessa aina viitenumeroa sekä tarkastaa, että käytät oikeaa saajan tilinumeroa.

Laskuerittely

Laskun takasivulla näet kaikki luottotapahtumasi laskutuskauden aikana. Erittelystä näet tarkemmin, miten luoton kokonaismäärä on laskutuskauden aikana kehittynyt. Näet laskutuskauden aikana tehdyt ostokset ja muodostuneet kulut sekä maksetut lyhennykset sekä maksettavan vähimmäismäärän.

Katso tarkemmat ohjeet laskun tulkintaan

Voinko maksaa ylimääräistä? Mitä jos maksoin enemmän, kuin laskuun oli merkitty?

Voit halutessasi maksaa laskulla ilmoitettua vähimmäiskuukausierää suuremman summan tai vaikka koko luoton pois kerralla. Voit myös tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä milloin vain käyttämällä laskun viitenumeroa. 

Jos luottotilin saldo menee positiiviseksi liikasuorituksen tai tilille tehdyn hyvityksen vuoksi, voit nostaa positiivisen saldon asiakaspalvelummen kautta.

Mistä pääsen tarkastelemaan aiempia laskuja?

Näet kaikki saamasi Telia Rahoitus -laskut kirjautumalla Telia Financen asiakasportaaliin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Kirjaudu sisään

Miten muutan Telia Rahoitus -laskun laskutustapaa?

Voit vastaanottaa Telia Rahoitus -laskusi paperisena postitse, sähköpostitse tai e-laskuna verkkopankkiisi.

Ensimmäinen lasku on maksuton ja tulee aina postitse. Sen saatuasi voit vaihtaa laskutustavaksi sähköpostilaskun tai e-laskun, jotka ovat maksuttomia. Jos pidät laskutustapana paperilaskun, veloitamme seuraavista laskuista laskun toimituskulut.

E-lasku

Voit valita laskutustavaksi e-laskun, jolloin saat laskut suoraan verkkopankkiisi, josta niiden maksu onnistuu vaivattomasti. Jos haluat laskutustavaksi e-laskun, tilaa se verkkopankissasi ensimmäisen laskun saatuasi. Valitse laskuttajaksi Telia Finance ja laskutusaiheeksi Telia Rahoitus. E-laskun yksilöintitunnus on henkilötunnuksesi.

Sähköpostilasku
  1. Saadaksesi laskut sähköpostitse, sinun pitää ensin vahvistaa sähköpostiosoitteesi. Kirjaudu  Telia Financen asiakasportaaliin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Klikkaa Telia Rahoituksen asiakasportaalissa ylävalikon kohtaa Henkilötiedot. Lisää siellä sähköpostisi sille varattuun kenttään ja klikkaa Tallenna.
  3. Lähetämme sähköpostiisi linkin, jonka kautta pääset vahvistamaan tallentamasi sähköpostiosoitteen. Joskus vahvistussähköposti saattaa päätyä roskapostikansioon, joten tarkistathan sen jos viesti ei saavu.
  4. Palaa Telia Rahoituksen asiakasportaaliin ja siellä Tili-osioon. Valitse laskutustavaksi sähköpostilasku ja klikkaa Tallenna muutokset.

Kirjaudu portaaliin

Miten muutan Telia Rahoitukselle ilmoittamiani yhteystietoja?

Voit muuttaa laskutus- tai sähköpostiosoitteesi kirjautumalla Telia Financen asiakasportaaliin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Kirjaudu sisään

Jos nimesi tai osoitteesi muuttuu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Huomaathan, että emme voi postittaa laskuja ulkomaille. Jos asut väliaikaisesti ulkomailla, valitse laskutustavaksi sähköposti- tai e-lasku.

Voinko saada lisää maksuaikaa Telia Rahoitus -laskulle?

Telia Rahoitus -laskulle ei voi myöntää lisää maksuaikaa. Laskut lähtevät kerran kuukaudessa, kuun puolivälissä, jolloin maksun eräpäiväksi tulee kuun vaihde. Jos Rahoituksen lasku jää maksamatta, lähetämme ensimmäisen muistutuslaskun seuraavan kuun puolivälissä, eli noin 14 päivää maksamattoman laskun eräpäivästä.

Lue lisää laskujen perinnästä

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.