SIM-kortin käyttöönotto ja aktivointi

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille Näytä yritysasiakkaiden ohje

Tästä ohjeesta löydät neuvot siihen, miten aktivoit uuden SIM-korttisi – olipa kyseessä kokonaan uusi liittymä, tai vain uusi SIM-kortti, jonka olet tilannut jo olemassa olevaan liittymääsi.

Toimittamamme SIM-kortit ovat trio-SIM-kortteja, jotka sisältävät kaikki kolme SIM-korttikokoa (mini, mikro ja nano). Irrota vain korttikehyksestä laitteellesi oikean kokoinen kortti.

Vanhan liittymän uuden SIM-kortin aktivointi

Jos liittymäsi vanha SIM-kortti on toimintakunnossa, puhelinnumerot ja viestit kannattaa kopioida puhelimesi muistiin, jolloin sinun ei tarvitse tallentaa numeroita yksitellen uudelle SIM-kortille. Numeroiden tallennus onnistuu myös tietokoneelle Android-puhelimella Googlen kautta ja iPhonella iTunes -ohjelman kautta.

Ottaessasi uuden SIM-kortin käyttöön, vanha kortti lakkaa toimimasta. Kadonneesta tai rikkoutuneesta SIM-kortista tietoja ei ole mahdollista siirtää uuteen.

Aktivointi Minun Teliassa

Näin otat uuden SIM-korttisi käyttöön ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan:

  1. Mene kohtaan Liittymäni ja palveluni.
  2. Etsi liittymä, johon olet tilannut uuden SIM-kortin ja klikkaa sen kohdalla Hallinnoi tilausta.
  3. Klikkaa avautuvassa Liittymäsi-näkymässä Aktivoi SIM-kortti tai eSIM -kohdasta ja seuraa ohjeita.
Aktivointi tekstiviestillä

Jos olet tilannut uuden SIM-kortin asiakaspalvelusta, voit ottaa sen käyttöön tekstiviestillä, jolloin nykyinen liittymänumerosi alkaa toimimaan uudella SIM-kortilla.

  1. Lähetä ensin vanhalla SIM-kortillasi tekstiviesti AKTIVOI liittymänumerosi (esim. AKTIVOI 0401234567) numeroon 18100 (viestin hinta 0 €). Voit lähettää viestin myös muusta käytössä olevasta (esim. perheenjäsenen) liittymästä, jos vanha SIM-korttisi ei toimi tai on kadonnut.
  2. Saat aktivoinnista kuittausviestin puhelimeesi. Liittymänumerosi toimii nyt uudella SIM-kortillasi ja voit asettaa sen laitteeseen.
Uuden liittymän SIM-kortin aktivointi

Tietyissä tilanteissa uuden liittymän SIM-kortin aktivointi tarvitsee tehdä itse, mutta onneksi se on helppoa! Aktivoi upouuden liittymäsi SIM-kortti joko netissä tai tekstiviestillä. SIM-kortin mukana tulleessa saatekirjeessä kerrotaan, jos kortti tarvitsee aktivoida. Aktivoinnin voi tehdä aikaisintaan seuraavana vuorokautena liittymän tilaamisesta.

SIM-kortin aktivoinnin tarvitsevat kaikki etämyydyt (verkkokauppa, puhelin, chat) liittymät, paitsi numeronsiirrot toiselta operaattorilta, laitesopimukset, Yhteys kotiin -liittymät, yritysliittymät ja eSIM-kortilla toimivat liittymät.

Aktivointia ei tarvitse tehdä liittymän omistajan vaihdoksissa.

Jos et aktivoi SIM-korttia tai peruuta liittymätilaustasi etämyynnin peruutusoikeuden puitteissa, aktivoimme SIM-kortin puolestasi peruuttamisajan päätyttyä. Tilausta ei voi peruuttaa vain jättämällä SIM-kortin aktivoimatta.

Aktivointi netissä
  1. Mene nettiselaimella sivulle telia.fi/aktivoi.
  2. Tunnistaudu pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella.
  3. Valitse liittymä, jonka haluat aktivoida ja etene ohjeiden mukaan.
  4. Ruudulle ilmestyy lopuksi ilmoitus, että uusi liittymäsi on aktivoitu ja valmis käyttöön.
Aktivointi tekstiviestillä
  1. Kirjoita tekstiviesti AKTIVOI liittymänumerosi (esim. AKTIVOI 0401234567) ja lähetä se numeroon 18100 (viestin hinta 0 €). Voit kirjoittaa viestin millä tahansa jo käytössä olevalla liittymällä.
  2. Saat aktivoinnista kuittauksen, jonka jälkeen uusi liittymä on valmis käyttöön.
     
Yhteys Multi -palvelun SIM-kortin aktivointi

Yhteys Multi -palvelun uuden SIM-kortin voit aktivoida ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan:

  1. Mene kohtaan Liittymäni ja palveluni.
  2. Klikkaa liittymää, johon kytkettyyn Yhteys Multi -palveluun olet tilannut uuden SIM-kortin.
  3. Klikkaa kohdasta Rinnakkaisliittymät.
  4. Klikkaa Tilauksen hallinta -otsikon alta kohtaa Aktivoi SIM-kortti ja seuraa ohjeita.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.