Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Usein kysyttyä nettiyhteyksistä

Tältä sivulta löydät vinkkejä ja vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Nettiyhteys pätkii, mitä teen?

Jos nettiyhteys hidastelee tai pätkii, syitä voi olla useita. Kartoitat vian helposti tutustumalla ohjeisiimme.

Onko liittymä saatavilla minun osoitteeseeni?

Voit tarkistaa Telian liittymien saatavuuden osoitteeseesi tekemällä saatavuuskyselyn.

Tarkista liittymän saatavuus

Miten käytän kiinteää laajakaistaa langattomasti?

Langaton lähiverkko (WLAN) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman kaapeleita ja johtoja. Kun otat WLAN-verkkoa käyttöön, suosittelemme joidenkin muutosten tekemistä modeemin tai tukiaseman asetuksiin, koska langaton verkko on yleensä oletuksena avoin. Tällöin kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa, esimerkiksi naapurisi.

Ohjeita WLAN-asetusten tekoon

Miksi laajakaistan hinta ei ole kaikille sama?

Laajakaistaliittymän hinta riippuu verkkotekniikasta ja sijainnista. Hintaan vaikuttavat myös ylläpitokustannukset, esimerkiksi harvaan asutuilla alueilla kustannukset ovat liittymää kohti suuremmat kuin kaupungissa. Laajakaista Valokuitu -kohteissa puolestaan hintaan vaikuttaa taloyhtiösi tekemä sopimus. Liittymällä voi olla myös vain tietyn ajan voimassa oleva tarjoushinta. Tarjoukset vaihtelevat, ja uusille sekä nykyisille asiakkaille on omansa. Useimmat tarjoukset edellyttävät määräaikaisen sopimuksen tekoa.

Katso uusimmat tarjoukset

Mitä määräaikainen sopimus tarkoittaa?

Määräaikainen sopimus tarkoittaa, että teemme kanssasi sopimuksen laajakaistan toimittamisesta määräajaksi. Sopimus on voimassa osapuolten sopiman ajan, jonka aikana sopimusta ei voi irtisanoa. Sopimus jatkuu sovitun määräajan jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Voit irtisanoa määräaikaisen sopimuksen päättyvämään sopimuskauden loppuun ilmoittamalla siitä meille kaksi viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. Meillä on oikeus irtisanoa sopimus päättymään sopimuskauden loppuun ilmoittamalla siitä sinulle kaksi kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Onko modeemini yhteensopiva Telian kanssa?

Tekniikasta riippuen laitteen tulee tukea sopivaa tekniikkaa. Tarkista aina laitetta hankkiessa sen teknisistä tiedoista, tukeehan se tarvittavaa tekniikkaa. Kaikki Telian kautta hankitut laitteet liittymäntilauksen yhteydessä ovat yhteensopivia laitteita. Yhteystekniikan vaihtuessa entinen laite ei välttämättä toimi uudella yhteystekniikalla.

Puhelinverkon/pistokkeen kautta toimivat modeemit tulee tukea vähintään ADSL2+ tekniikka. VDSL2 Yhteys kotiin -liittymässä tulee modeemin tukea VDSL2 -tekniikkaa. Voit tarvittaessa kysyä tekniikkasi asiakasapalvelustamme.

Kaapeliverkkomme toimii EuroDOCSIS 3.0 stantardin mukaisesti, joten laitteen tulee myös tukea ja käyttää tätä tekniikkaa.

Ethernet -yhteyksissä et tarvitse modeemia, mutta jos haluat jakaa yhteyttä useammalle laitteelle, tarvitset Ethernet -reitittimen.

Kuinka tilaan yhteyteeni sopivan modeemin?

Yhteyteesi sopivan modeemin tai muun laitteen voit tilata helposti kirjautumalla telia.fi:hin.

1. Valitse laajakaista, jolle modeemin tai reitittimen tarvitset
2. Valitse ”Laitetiedot”-välilehti
3. Ruksi annetuista vaihtoehdoista sinun tarpeeseesi sopivat vaihtoehdot
4. Selaa alaspäin ja valitse ”Jatka”. 
5. Saat ilmoituksen, että muiden muutosten teko uuden laitteen toimituksen aikana ei onnistu. Valitse ”Jatka”, jos tämä sopii sinulle. 
    a. Jos haluat tehdä muutoksia laajakaistaasi vielä ennen uuden modeemin tai muun laitteen tilausta, valitse ”Keskytä tilaus".
6. Valitut laitteet lähetetään nettiyhteyden käyttöosoitteeseen.

Kuinka voin päivittää nykyistä laajakaistaani?

Voit päivittää toistaiseksi voimassa olevaa yhteyttäsi helposti kirjautumalla telia.fi:hin. Kesken määräaikaisen sopimuksen yhteyttä ei voi päivittää itsepalveluna. Voit aina myös ottaa yhteyden asiakaspalveluun.

1. Valitse laajakaista, jota haluat päivittää.
2. Kohdasta ”Nykyinen liittymäsi” valitse ”Päivitä liittymä”.
3. Valitse sopiva nopeus tai paketti ja mene tilausputkessa eteenpäin. Voit vaihdella eri vaihtoehtojen välillä ja palata takaisin missä kohdassa vain.
4. Tilaus etenee vasta, kun painat ”Tilauksesi yhteenveto” -sivun alaosasta ”Lähetä tilaus” -painiketta. 

Mistä saan tietoa Telian kaapeleiden sijainnista?

Telian verkkoon kohdistuu joskus maanrakennustöiden yhteydessä vaurioita, jotka kohdistuvat useimmiten maakaapeleihin tai jakamokaappeihin. Myös ilmakaapeli voi vaurioitua esimerkiksi puuta kaadettaessa. Vaurioiden ehkäisemiseksi tulee kaivutyöhön valmistautua hankkimalla ennakkoon kaivualueen kaapelikartat sijaintineuvonnasta ja noudattaa sieltä saatavaa ohjeistusta ja varotoimia

Lisätietoa ja sijaintitietopalvelun yhteystiedot

Voiko laajakaistaa käyttää useilla laitteilla yhtä aikaa?

Kyllä voi. Kiinteään laajakaistaliittymään jaetaan viisi julkista IP-osoitetta. Jos käytössäsi on reitittävä verkkolaite, voit kytkeä siihen useampia laitteita.

Miksi laajakaistani toimii vain yhdestä pistokkeesta?

Asunnon kaikkia pistokkeita ei ole välttämättä kytketty, jolloin laajakaista toimii vain yhdestä pistokkeesta. Valokuituyhteys saattaa vaatia kytkentöjen muuttamista huoneistojakamosta. Ota yhteyttä isännöitsijään tai omakotitalossa paikalliseen sähköurakoitsijaan, jos tarvitset lisätietoa asiasta.

Voinko saada laajakaistan valokuidun kautta?

Valokuituverkon alueella voit tilata nopean ja tasalaatuisen Yhteys kotiin Valokuitu -liittymän. Voit tarkistaa saatavuuden osoitteeseesi verkkosivujemme saatavuuskyselyllä tai soittamalla asiakaspalveluumme.