Kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada viestinnän peruspalveluihin eli yleispalveluun kuuluvat palvelut kotiinsa tai yrityksen sijaintipaikkaan.
Yleispalveluvelvoite
Internet-yhteys
Tietoyhteiskuntakaaren mukaan yleispalveluyrityksen on tarjottava tarkoituksenmukaisen internet-yhteyden mahdollistava liittymä kuluttajien vakituisissa asuinpaikoissa tai yritysten sijaintipaikoissa päätöksen kohteena olevilla alueilla.
Tarkoituksenmukaisella internet-yhteydellä tarkoitetaan viestintämarkkinalaissa yhteyttä, jolla tavanomainen internetin käyttö on mahdollista. Käytännössä jokaiseen vakinaiseen asuntoon ja yrityksen vakituiseen toimipaikkaan tulee tilausten mukaan kohtuullisen ajan sisällä toimittaa yhteys, joka on vähintään 2 Mbit/s.
Lisäksi Telian tulee tarjota kuulo- ja puhevammaisille henkilöille soveltuva yleispalveluliittymä, jonka nopeusvaatimukset ovat erilaiset. Kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden yleispalveluliittymä on kytkettävissä vain kuulo- ja puhevammaisille henkilöille, mutta kuulo- tai puhevammainen henkilö voi halutessaan valita myös kaupallisen tuotteen.
Puhepalvelut
Telian tulee tarjota puhepalvelun mahdollistava liittymä rajatulla palveluvelvoitealueella
Tietoyhteiskuntakaaren mukaan kuulo- ja puhevammaisille henkilöille tarjottavan liittymän on oltava sellainen, että myös vammaiset voivat käyttää hätäpalveluita, soittaa ja vastaanottaa koti- ja ulkomaanpuheluita, sekä käyttää muita tavanomaisia puhelinpalveluita.
Telialle on määritelty tarkkaan rajattu palveluvelvoitealue. Telian palveluvelvoitealueet ovat erilaiset eri tuotteilla. Yleispalveluvelvollista yritystä voi hakea Viestintäviraston hakupalvelulla.
Milloin kannattaa harkita yleispalveluliittymän tilaamista?
Yleispalveluliittymän tilaamista kannattaa harkita vain mikäli yleisesti saatavilla olevia laajakaistaliittymiä (ADSL/VDSL, kaapeli, valokuitu, 3G, 4G, 5G) ei ole tarjolla eikä ole tulossa tarjolle.
Myös valtion laajakaistatukihanke saattaa olla tulossa alueellesi. Voit tiedustella asiasta kunnalta. Hankkeessa rakennetaan kiinteää verkkoa valtion tukemana.
Yleispalveluliittymän laatuvaatimukset
Kaikille Telian yleispalveluvelvoitealueella asuville tarjottavassa yleispalveluvelvoiteliittymässä Internet-yhteyden vähimmäisnopeuden saapuvassa liikenteessä tulee olla 1,5 Mbit/s 24 tunnin mittausjakson aikana ja 1 Mbit/s minkä tahansa 4 tunnin mittausjakson aikana.
Kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden yleispalveluliittymässä internet-yhteyden vähimmäisnopeuden tulee olla saapuvassa ja lähtevässä liikenteessä vähintään 512 kilobittiä sekunnissa. Nopeus saa tilapäisesti laskea alle vähimmäisnopeuden, ei kuitenkaan alle 384 kilobittiin sekunnissa.
Yleispalveluliittymän tilaaminen
Ota yhteyttä Telian asiakaspalveluun. Samalla tarkistetaan, että asutte tai yrityksenne vakituinen toimipaikka on Telian velvoitealueella. Mikäli kyseessä on kuulo- ja puhevammaisten yleispalveluliittymä, varaudu esittämään myös kuulo- tai puhevammaa koskeva lääkärintodistus. Kaikissa tapauksissa asiakkaalle lähetetään kirjallinen tarjous liittymän kokonaiskustannuksista ja toimitusajasta. Tilaus katsotaan vastaanotetuksi sen jälkeen, kun asiakas on hyväksynyt tarjouksen.
Yleispalveluliittymän hinta
Yleispalveluliittymä toimitetaan kyseiseen käyttöpaikkaan parhaiten soveltuvalla tekniikalla.Tietoyhteiskuntakaaren mukaan yleispalveluyrityksellä on oikeus valita käytettävä tekniikka kuitenkin siten, että hinta on asiakkaalle kohtuullinen. Liittymän kuukausihinta vaihtelee valitun liittymätyypin mukaan. Kuukausimaksujen lisäksi saatetaan veloittaa kohtuullisia liittymismaksuja ja rakentamismaksuja, jotka vaihtelevat tekniikan ja toimituspaikan mukaan.
Yleispalveluliittymän toimitusaika
Yksiselitteistä toimitusaikaa ei voida määritellä. Toimitusaikaan vaikuttaa rakennettavan kohteen sijainti sekä verkon suunnittelu- ja rakennustoimenpiteiden vaatima aika. Lisäksi on huomioitava vuodenaikojen vaikutukset. Yleispalveluliittymän toimitusaika saattaa olla useita kuukausia, jolloin se sovitaan käyttäjän kanssa tapauskohtaisesti.
Kuulo- ja puhevammaisten symmetrinen yleispalveluliittymä
Liittymän avausmaksu |
122,88 € |
Liittymän kuukausimaksu |
29,90 €/kk |
Edellä mainittujen maksujen lisäksi peritään rakentamismaksu, joka määräytyy tapauskohtaisen tarjouksen perusteella todellisiin toteuttamiskustannuksiin perustuen.
Lisäantennit ja niiden asennukset
Tietoyhteiskuntakaaren ja yleispalvelupäätösten mukaisesti mahdollisesti tarvittavien lisälaitteiden ja antennien hankinnasta ja asennuksesta vastaa asiakas.
Lisäantenneja myydään esimerkiksi verkkokaupassamme sekä alan tuntevissa asennusliikkeissä. Alueellasi toimivia asennusliikkeitä voi hakea hakupalvelulla.
Telian tarjoamissa puhepalveluissa, internetyhteyspalveluissa ja tiedonsiirtopalveluissa ei ole erityisiä vammaisille loppukäyttäjille tarkoitettuja ominaisuuksia, eikä niihin palveluiden luonteen vuoksi ole käytännössä mahdollista erityisominaisuuksia toteuttaa. Palveluidemme käytön esteettömyydessä on keskeinen merkitys päätelaitteiden ominaisuuksilla. Lisäksi erilaiset, kunkin asiakasryhmän tarpeisiin räätälöidyt päätelaitteiden lisävarusteet ja apuohjelmistot sujuvoittavat Telian palveluiden käyttöä. Näistä apuvälineistä ja ohjelmistoista on saatavilla tietoa esimerkiksi vammaisalan järjestöistä.
Telian omien tuotteiden ja palveluiden osalta asiakaspalvelijamme auttavat kaikissa asiakassuhteeseen liittyvissä asioissa. Asiakaspalvelua on saatavilla puhelimitse, Minun Telian kautta itsepalveluna tai chat-palvelussa. Mikäli tarvitset apua esimerkiksi sopimusmateriaalien tai laskun tulkinnassa, asiakaspalvelumme avustaa.
Ota yhteyttä
Hoida asioita kirjautuneena
Voit hoitaa useita asioita myös kätevästi kirjautuneena ilman jonottamista.
Kuluttaja-asiakkaat
Yritysasiakkaat
Soita meille
Kuluttaja-asiakkaat
020 690 400
Ma–pe 9–17 (mpm/pvm). Hätätilanteet (puk-koodit, liittymän sulkeminen ja TV-häiriöiden ilmoitukset) 24/7.
PK-yritykset
020 355 800
Ma–pe 8–17 (8,35 snt/puh + 16,69 snt/min).
Suuryritykset
020 693 693
Ma–pe 8–17 (mpm/pvm). Vika- ja häiriöilmoitukset 24/7.
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön