Yleispalveluvelvoite

Tämä ohje on kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada viestinnän peruspalveluihin eli yleispalveluun kuuluvat palvelut kotiinsa tai yrityksen sijaintipaikkaan.

Yleispalveluliittymä sekä kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden yleispalveluliittymä
Internet-yhteys

Tietoyhteiskuntakaaren mukaan yleispalveluyrityksen on tarjottava tarkoituksenmukaisen internet-yhteyden mahdollistava liittymä kuluttajien vakituisissa asuinpaikoissa tai yritysten sijaintipaikoissa päätöksen kohteena olevilla alueilla.

Tarkoituksenmukaisella internet-yhteydellä tarkoitetaan viestintämarkkinalaissa yhteyttä, jolla tavanomainen internetin käyttö on mahdollista. Käytännössä jokaiseen vakinaiseen asuntoon ja yrityksen vakituiseen toimipaikkaan tulee tilausten mukaan kohtuullisen ajan sisällä toimittaa 2 Mbit/s-yhteys.

Lisäksi Telian tulee tarjota kuulo- ja puhevammaisille henkilöille soveltuva yleispalveluliittymä, jonka nopeusvaatimukset ovat erilaiset. Kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden yleispalveluliittymä on kytkettävissä vain kuulo- ja puhevammaisille henkilöille, mutta kuulo- tai puhevammainen henkilö voi halutessaan valita myös kaupallisen tuotteen.

Puhepalvelut

Lisäksi Telian tulee tarjota puhepalvelun mahdollistava liittymä rajatulla palveluvelvoitealueella

Kuulo- ja puhevammaisille henkilöille tarjottavan liittymän tulee tietoyhteiskuntakaaren mukaan olla sellainen, että myös vammaiset voivat käyttää hätäpalveluita, soittaa ja vastaanottaa kotimaan ja ulkomaanpuheluita, sekä käyttää muita tavanomaisia puhelinpalveluita.

Telialle on määritelty oma tarkkaan rajattu palveluvelvoitealue. Telian palveluvelvoitealueet ovat erilaiset eri tuotteilla. Yleispalveluvelvollista yritystä voi hakea Viestintäviraston hakupalvelulla.

Milloin kannattaa harkita yleispalveluliittymän tilaamista?

Yleispalveluliittymän tilaamista kannattaa harkita vain mikäli yleisesti saatavilla olevia laajakaistaliittymiä (ADSL, kaapeli, kuitu, 3G, 4G, @450) ei ole tarjolla eikä ole tulossa tarjolle.

Katso voimassa olevat tarjoukset

Myös valtion Laajakaista kaikille -hanke saattaa olla ajankohtainen alueellasi, joten on hyvä tiedustella kunnalta hankkeen mahdollista etenemistä. Laajakaista kaikille -hankkeessa rakennetaan kuituverkkoa 100 Mbit/s yhteyksille valtion tukemana.

yleispalveluliittymän laatuvaatimukset

Kaikille Telian yleispalveluvelvoitealueella asuville tarjottavassa yleispalveluvelvoiteliittymässä Internet-yhteyden vähimmäisnopeuden saapuvassa liikenteessä tulee olla 1,5 Mbit/s 24 tunnin mittausjakson aikana ja 1 Mbit/s minkä tahansa 4 tunnin mittausjakson aikana.

Kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden yleispalveluliittymässä Internet-yhteyden vähimmäisnopeuden tulee olla saapuvassa ja lähtevässä liikenteessä vähintään 512 kilobittiä sekunnissa. Nopeus saa tilapäisesti laskea alle vähimmäisnopeuden, ei kuitenkaan alle 384 kilobittiin sekunnissa.

yleispalveluliittymän tilaaminen

Ota yhteyttä Telian asiakaspalveluun. Samalla tarkistetaan, että asutte tai yrityksenne vakituinen toimipaikka on Telian velvoitealueella. Mikäli kyseessä on kuulo- ja puhevammaisten yleispalveluliittymä, varaudu esittämään myös kuulo- tai puhevammaa koskeva lääkärintodistus. Kaikissa tapauksissa asiakkaalle lähetetään kirjallinen tarjous liittymän kokonaiskustannuksista ja toimitusajasta. Tilaus katsotaan vastaanotetuksi sen jälkeen, kun asiakas on hyväksynyt tarjouksen.

yleispalveluliittymän hinta

Yleispalveluliittymä toimitetaan kyseiseen käyttöpaikkaan parhaiten soveltuvalla tekniikalla.Tietoyhteiskuntakaaren mukaan yleispalveluyrityksellä on oikeus valita käytettävä tekniikka kuitenkin siten, että hinta on asiakkaalle kohtuullinen. Liittymän kuukausihinta vaihtelee valitun liittymätyypin mukaan. Kuukausimaksujen lisäksi saatetaan veloittaa kohtuullisia liittymismaksuja ja rakentamismaksuja, jotka vaihtelevat tekniikan ja toimituspaikan mukaan.

yleispalveluliittymän toimitusaika

Yksiselitteistä toimitusaikaa ei voida määritellä. Toimitusaikaan vaikuttaa rakennettavan kohteen sijainti sekä verkon suunnittelu- ja rakennustoimenpiteiden vaatima aika. Lisäksi on huomioitava vuodenaikojen vaikutukset. Yleispalveluliittymän toimitusaika saattaa olla useita kuukausia, jolloin se sovitaan käyttäjän kanssa tapauskohtaisesti.

Kuulo- ja puhevammaisten symmetrinen yleispalveluliittymä

Liittymän avausmaksu

122,88 €

Liittymän kuukausimaksu
(sis. rajoittamattoman määrän tiedonsiirtoa/kk)

29,90 €/kk

Edellä mainittujen maksujen lisäksi peritään rakentamismaksu, joka määräytyy tapauskohtaisen tarjouksen perusteella todellisiin toteuttamiskustannuksiin perustuen.

Lisäantennit ja niiden asennukset

Tietoyhteiskuntakaaren ja yleispalvelupäätösten mukaisesti mahdollisesti tarvittavien lisälaitteiden ja antennien hankinnasta ja asennuksesta vastaa asiakas.

Lisäantenneja myydään esimerkiksi Telia Kaupoissa. Alueellasi toimivia asennusliikkeitä voi hakea hakupalvelulla.

Vammaisille loppukäyttäjille tarkoitetut ominaisuudet

Telian tarjoamissa puhepalveluissa, internetyhteyspalveluissa ja tiedonsiirtopalveluissa ei ole erityisiä vammaisille loppukäyttäjille tarkoitettuja ominaisuuksia, eikä niihin palveluiden luonteen vuoksi ole käytännössä mahdollista erityisominaisuuksia toteuttaa. Palveluidemme käytön esteettömyydessä on keskeinen merkitys päätelaitteiden ominaisuuksilla. Lisäksi erilaiset, kunkin asiakasryhmän tarpeisiin räätälöidyt päätelaitteiden lisävarusteet ja apuohjelmistot sujuvoittavat Telian palveluiden käyttöä. Näistä apuvälineistä ja ohjelmistoista on saatavilla tietoa esimerkiksi vammaisalan järjestöistä.

Telian omien tuotteiden ja palveluiden osalta asiakaspalvelijamme auttavat kaikissa asiakassuhteeseen liittyvissä asioissa. Asiakaspalvelua on saatavilla puhelimitse, Minun Telian kautta itsepalveluna tai chat-palvelussa. Mikäli tarvitset apua esimerkiksi sopimusmateriaalien tai laskun tulkinnassa, asiakaspalvelumme avustaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Asiakaspalvelu

 020 690 400

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat

 

Häiriöasioissa voit myös varata sinulle sopivan soittoajan.

Varaa aika

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi nyt? Täytä yhteydenottolomake, niin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.

Täytä lomake

 

Ma–pe 8–18 (mpm/pvm). Häiriöilmoitukset ma–pe 8–20 ja la 9–16.30.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.