Kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada viestinnän peruspalveluihin eli yleispalveluun kuuluvat palvelut kotiinsa tai yrityksen sijaintipaikkaan.
Yleispalveluvelvoite
Internet-yhteys
Tietoyhteiskuntakaaren mukaan yleispalveluyrityksen on tarjottava tarkoituksenmukaisen internet-yhteyden mahdollistava liittymä kuluttajien vakituisissa asuinpaikoissa tai yritysten sijaintipaikoissa päätöksen kohteena olevilla alueilla.
Tarkoituksenmukaisella internet-yhteydellä tarkoitetaan viestintämarkkinalaissa yhteyttä, jolla tavanomainen internetin käyttö on mahdollista. Käytännössä jokaiseen vakinaiseen asuntoon ja yrityksen vakituiseen toimipaikkaan tulee tilausten mukaan kohtuullisen ajan sisällä toimittaa 2 Mbit/s-yhteys.
Lisäksi Telian tulee tarjota kuulo- ja puhevammaisille henkilöille soveltuva yleispalveluliittymä, jonka nopeusvaatimukset ovat erilaiset. Kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden yleispalveluliittymä on kytkettävissä vain kuulo- ja puhevammaisille henkilöille, mutta kuulo- tai puhevammainen henkilö voi halutessaan valita myös kaupallisen tuotteen.
Puhepalvelut
Lisäksi Telian tulee tarjota puhepalvelun mahdollistava liittymä rajatulla palveluvelvoitealueella
Kuulo- ja puhevammaisille henkilöille tarjottavan liittymän tulee tietoyhteiskuntakaaren mukaan olla sellainen, että myös vammaiset voivat käyttää hätäpalveluita, soittaa ja vastaanottaa kotimaan ja ulkomaanpuheluita, sekä käyttää muita tavanomaisia puhelinpalveluita.
Telialle on määritelty oma tarkkaan rajattu palveluvelvoitealue. Telian palveluvelvoitealueet ovat erilaiset eri tuotteilla. Yleispalveluvelvollista yritystä voi hakea Viestintäviraston hakupalvelulla.
Milloin kannattaa harkita yleispalveluliittymän tilaamista?
Yleispalveluliittymän tilaamista kannattaa harkita vain mikäli yleisesti saatavilla olevia laajakaistaliittymiä (ADSL, kaapeli, kuitu, 3G, 4G, @450) ei ole tarjolla eikä ole tulossa tarjolle.
Katso voimassa olevat tarjoukset
Myös valtion Laajakaista kaikille -hanke saattaa olla ajankohtainen alueellasi, joten on hyvä tiedustella kunnalta hankkeen mahdollista etenemistä. Laajakaista kaikille -hankkeessa rakennetaan kuituverkkoa 100 Mbit/s yhteyksille valtion tukemana.
yleispalveluliittymän laatuvaatimukset
Kaikille Telian yleispalveluvelvoitealueella asuville tarjottavassa yleispalveluvelvoiteliittymässä Internet-yhteyden vähimmäisnopeuden saapuvassa liikenteessä tulee olla 1,5 Mbit/s 24 tunnin mittausjakson aikana ja 1 Mbit/s minkä tahansa 4 tunnin mittausjakson aikana.
Kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden yleispalveluliittymässä Internet-yhteyden vähimmäisnopeuden tulee olla saapuvassa ja lähtevässä liikenteessä vähintään 512 kilobittiä sekunnissa. Nopeus saa tilapäisesti laskea alle vähimmäisnopeuden, ei kuitenkaan alle 384 kilobittiin sekunnissa.
yleispalveluliittymän tilaaminen
Ota yhteyttä Telian asiakaspalveluun. Samalla tarkistetaan, että asutte tai yrityksenne vakituinen toimipaikka on Telian velvoitealueella. Mikäli kyseessä on kuulo- ja puhevammaisten yleispalveluliittymä, varaudu esittämään myös kuulo- tai puhevammaa koskeva lääkärintodistus. Kaikissa tapauksissa asiakkaalle lähetetään kirjallinen tarjous liittymän kokonaiskustannuksista ja toimitusajasta. Tilaus katsotaan vastaanotetuksi sen jälkeen, kun asiakas on hyväksynyt tarjouksen.
yleispalveluliittymän hinta
Yleispalveluliittymä toimitetaan kyseiseen käyttöpaikkaan parhaiten soveltuvalla tekniikalla.Tietoyhteiskuntakaaren mukaan yleispalveluyrityksellä on oikeus valita käytettävä tekniikka kuitenkin siten, että hinta on asiakkaalle kohtuullinen. Liittymän kuukausihinta vaihtelee valitun liittymätyypin mukaan. Kuukausimaksujen lisäksi saatetaan veloittaa kohtuullisia liittymismaksuja ja rakentamismaksuja, jotka vaihtelevat tekniikan ja toimituspaikan mukaan.
yleispalveluliittymän toimitusaika
Yksiselitteistä toimitusaikaa ei voida määritellä. Toimitusaikaan vaikuttaa rakennettavan kohteen sijainti sekä verkon suunnittelu- ja rakennustoimenpiteiden vaatima aika. Lisäksi on huomioitava vuodenaikojen vaikutukset. Yleispalveluliittymän toimitusaika saattaa olla useita kuukausia, jolloin se sovitaan käyttäjän kanssa tapauskohtaisesti.
Kuulo- ja puhevammaisten symmetrinen yleispalveluliittymä
Liittymän avausmaksu |
122,88 € |
Liittymän kuukausimaksu |
29,90 €/kk |
Edellä mainittujen maksujen lisäksi peritään rakentamismaksu, joka määräytyy tapauskohtaisen tarjouksen perusteella todellisiin toteuttamiskustannuksiin perustuen.
Lisäantennit ja niiden asennukset
Tietoyhteiskuntakaaren ja yleispalvelupäätösten mukaisesti mahdollisesti tarvittavien lisälaitteiden ja antennien hankinnasta ja asennuksesta vastaa asiakas.
Lisäantenneja myydään esimerkiksi Telia Kaupoissa. Alueellasi toimivia asennusliikkeitä voi hakea hakupalvelulla.
Telian tarjoamissa puhepalveluissa, internetyhteyspalveluissa ja tiedonsiirtopalveluissa ei ole erityisiä vammaisille loppukäyttäjille tarkoitettuja ominaisuuksia, eikä niihin palveluiden luonteen vuoksi ole käytännössä mahdollista erityisominaisuuksia toteuttaa. Palveluidemme käytön esteettömyydessä on keskeinen merkitys päätelaitteiden ominaisuuksilla. Lisäksi erilaiset, kunkin asiakasryhmän tarpeisiin räätälöidyt päätelaitteiden lisävarusteet ja apuohjelmistot sujuvoittavat Telian palveluiden käyttöä. Näistä apuvälineistä ja ohjelmistoista on saatavilla tietoa esimerkiksi vammaisalan järjestöistä.
Telian omien tuotteiden ja palveluiden osalta asiakaspalvelijamme auttavat kaikissa asiakassuhteeseen liittyvissä asioissa. Asiakaspalvelua on saatavilla puhelimitse, Minun Telian kautta itsepalveluna tai chat-palvelussa. Mikäli tarvitset apua esimerkiksi sopimusmateriaalien tai laskun tulkinnassa, asiakaspalvelumme avustaa.
Ota yhteyttä
Minun Telia
Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.
Kirjaudu selaimella
Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle
Chat
Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.
Kirjaudu
Chatbot
Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.
Avaa chatbot >
Asiakaspalvelu
020 690 400
Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat
Häiriöasioissa voit myös varata sinulle sopivan soittoajan.
Etkö ehdi hoitamaan asiaasi nyt? Täytä yhteydenottolomake, niin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.