Takaisin

Kaapelien sijainti maassa ja ilmassa

Oletko rakentamassa jotain suurta, kaatamassa puita tai kaivamassa kuoppaa maahan? Selvitäthän ennakkoon kaivualueen kaapelikartat vaurioiden ehkäisemiseksi.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Telian verkkoon syntyy joskus maanrakennustöiden yhteydessä vaurioita, jotka kohdistuvat useimmiten maakaapeleihin tai jakamokaappeihin. Myös ilmakaapeli voi vaurioitua esimerkiksi puuta kaadettaessa. Kaapelivaurion aiheuttaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon. Huolellisesti toimien ja ohjeita noudattaen vältytään turhilta kaapelivaurioilta ja kustannuksilta.

Vaurioiden ehkäisemiseksi tulee kaivutyöhön valmistautua hankkimalla ennakkoon kaivualueen kaapelikartat sijaintineuvonnasta ja noudattaa sieltä saatavaa ohjeistusta ja varotoimia (Viestintämarkkinalaki 111 §). Telia hyväksyy vain alla mainittujen palveluntuottajien kautta tilatut sijaintitietokyselyt.

Telian kaapeliverkon sijaintitietopalvelut

Geomatikk asiakaspalvelu: 075 758 0700, verkkoselvitys.fi

Seuraavissa kaupungeissa voit ottaa suoraan yhteyttä kaupungin viranomaisiin:

  • Helsinki, Kaupunkimittauspalvelu, Johtotietopalvelu suora puh. (09) 310 31940, asiakaspalvelu puh. (09) 310 31930
  • Espoo ja Kauniainen, Kaupunkimittausyksikkö, puh. (09) 816 25000 tai (09) 816 25200
  • Vantaa, Kaupunkimittausosasto, puh. (09) 8392 2277
  • Joensuu, Tekninen virasto / Kaapelinäytöt, puh. 0800 911 055

Yleistä kaapeleiden näytöstä

Kaapelinäytön tilaajan tulee olla paikalla kaapelinnäytössä. Mikäli tilaaja ei saavu paikalle, toteutumattomasta näytöstä peritään korvaus. Jos Telia määrittelee näytön suoritettavaksi ainoastaan kartanlähetyksellä, mutta tilaaja kuitenkin haluaa näytön paikan päällä suoritettavaksi, siitä peritään maksu.

Jos tilaaja haluaa näytön suoritettavaksi pikanäyttönä (nopeampi kuin normaali näyttö), siitä peritään erillinen maksu.

Toimintaohjeet vauriotilanteessa

Mahdollisista kaivutyön aiheuttamista verkostovaurioista on ilmoitettava välittömästi tekemällä vikailmoitus Telian päivystysnumeroon 020 340 510 (24 h, ei kaapeleiden sijaintitiedusteluja).

Nopea yhteydenotto pienentää tietoliikenteen keskeytymisestä ja kaapelien korjaamisesta aiheutuvia kustannuksia.

Mikäli kaivaja epäilee verkostovaurion johtuvan virheellisistä näytöstä, kaivajan tulee ilmoittaa tästä myös Geomatikkille numeroon 075 758 0700. Ilmoitus on tehtävä myös pienistä kolhaisuista tai viilloista, vaikka niistä ei seuraisi välitöntä häiriötä. Myös vaurioituneesta suojaputkesta tai muun Telialle kuuluvan rakenteen vauriosta on ilmoitettava.

Vaurioitettuja kaapeleita ei saa peittää ennen kuin Telian edustaja on tarkastanut kaapelien kunnon ja mikäli kaivaja epäilee verkostovaurion johtuvan virheellisistä näytöstä, ilman Geomatikkin lupaa, jolloin Geomatikkille pitää varata mahdollisuus tarkistaa kaivualue. Vauriot korjataan niiden aiheuttajan kustannuksella. Telia ei veloita vaurioiden tarkastuskäynneistä työaikana.

Lisää samasta aiheesta

Telian tietoturvatoimenpiteet

Yleispalveluvelvoite

Usein kysyttyä nettiyhteyksistä

Taloyhtiönetti asukkaalle

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.