Usein kysyttyä nettiyhteyksistä

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Mietitkö mitä tehdä, jos netti hidastelee tai pätkii? Tai haluatko päivittää nykyistä laajakaistaasi ja pohdit miten se tapahtuu? Näihin ja moneen muuhun usein kysyttyyn kysymykseen löydät vastauksen täältä.

Mitä teen, jos nettiyhteys hidastelee tai pätkii?

Jos nettiyhteys hidastelee tai pätkii, syitä voi olla useita. Kartoitat vian helposti tutustumalla ohjeisiimme.

Onko reitittimeni yhteensopiva Telian liittymän kanssa?

Reitittimen tulee tukea sitä tekniikkaa, jolla netti tulee kotiisi. Tarkista aina laitetta hankkiessa sen teknisistä tiedoista, tukeeko se oikeaa tekniikkaa. Kaikki meillä liittymätilauksen yhteydessä tarjottavat nettilaitteet ovat yhteensopivia kyseisen laajakaistatekniikan kanssa. Jos laajakaistatekniikka vaihtuu esimerkiksi muuton vuoksi, entinen laite ei välttämättä toimi uudella yhteystekniikalla.

Puhelinverkon tai -pistokkeen kautta toimivan reitittimen tulee tukea vähintään ADSL2+-tekniikka. VDSL2 Yhteys kotiin -liittymässä reitittimen tulee tukea VDSL2-tekniikkaa. Tarkista tarvittaessa oman laajakaistasi tekniikka Minun Teliasta tai kysy asiakasapalvelustamme.

Kaapeliverkkomme toimii EuroDOCSIS 3.0 -stantardin mukaisesti, joten laitteen tulee tukea ja käyttää tätä tekniikkaa.

Ethernet-yhteyksissä tarvitset reitittimen, jos haluat jakaa nettiyhteyden useamman kuyin yhden laitteen käyttöön.

Kuinka tilaan yhteyteeni sopivan reitittimen?

Jos sinulla ei ole vielä laajakaistaa meiltä, voit tilata laajakaistan ja siihen sopivan reitittimen yhdellä kertaa verkkokaupasta, asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta.

Nytyiseen meiltä hankittuun nettiyhteyteesi sopivan reitittimen voit tilata helposti kirjautumalla Minun Teliaan:

  1. Valitse kirjauduttuasi se laajakaista, jolle tarvitset reitittimen.
  2. Valitse Laitetiedot-välilehti.
  3. Ruksi annetuista vaihtoehdoista tarpeeseesi sopivimmat.
  4. Selaa alaspäin ja valitse Jatka
  5. Saat ilmoituksen, että muiden muutosten teko uuden laitteen toimituksen aikana ei onnistu. Valitse Jatka, jos tämä sopii sinulle. Jos haluat tehdä muutoksia laajakaistaasi vielä ennen uuden reitittimen tai muun laitteen tilausta, valitse Keskytä tilaus.
  6. Valitut laitteet lähetetään nettiyhteyden käyttöosoitteeseen.
Kuinka voin päivittää nykyistä laajakaistaani?

Voit päivittää toistaiseksi voimassa olevaa yhteyttäsi helposti kirjautumalla Minun Teliaan. Jos voimassa on määräaikainen sopimuskausi, yhteyttä ei voi päivittää itse. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

  1. Valitse kirjauduttuasi se laajakaista, jota haluat päivittää.
  2. Valitse Nykyinen liittymäsi -kohdassa Päivitä liittymä.
  3. Valitse sopiva nopeus tai paketti ja mene eteenpäin. Voit vaihdella eri vaihtoehtojen välillä ja palata takaisin päin.
  4. Tilaus lähtee käsittelyyn vasta, kun painat Tilauksesi yhteenveto -sivun alaosasta Lähetä tilaus -painiketta.
Miten käytän kiinteää laajakaistaa langattomasti?

Langattoman lähiverkon (wifi, WLAN) ansiosta voit käyttää nettiä langattomasti, eli et joudu kytkemään johtoa päätelaitteesi ja nettilaitteen välille. Kun otat wifi-verkkoa käyttöön, suosittelemme joidenkin muutosten tekemistä reitittimen tai tukiaseman asetuksiin, koska wifi-verkko saattaa olla oletuksena avoin, jolloin kaikki liikenne kulkee salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa joka on wifi-verkkosi peittoalueella.

Ohjeet wifin käyttöönottoon

Mistä saan tietoa Telian kaapeleiden sijainnista?

Toisinaan maanrakennustöiden yhteydessä verkkoomme tulee vaurioita, jotka kohdistuvat useimmiten maakaapeleihin tai jakamokaappeihin. Myös ilmakaapeli voi vaurioitua esimerkiksi puuta kaadettaessa. Vaurioiden ehkäisemiseksi tulee kaivutyöhön valmistautua hankkimalla ennakkoon kaivualueen kaapelikartat sijaintineuvonnasta ja noudattaa sieltä saatavaa ohjeistusta ja varotoimia.

Lisätietoa ja sijaintitietopalvelun yhteystiedot

Voiko laajakaistaa käyttää useilla laitteilla yhtä aikaa?

Kyllä voi. Kiinteään laajakaistaliittymään jaetaan viisi julkista IP-osoitetta. Jos käytössäsi on reitittävä verkkolaite, voit kytkeä siihen useampia laitteita.

Miksi laajakaistani toimii vain yhdestä pistokkeesta?

Asunnon kaikkia pistokkeita ei ole välttämättä kytketty, jolloin laajakaista toimii vain yhdestä pistokkeesta. Valokuituyhteys saattaa vaatia kytkentöjen muuttamista huoneistojakamosta. Ota yhteyttä isännöitsijään tai omakotitalossa paikalliseen sähköurakoitsijaan, jos tarvitset lisätietoa asiasta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.