Usein kysyttyä nettiyhteyksistä

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Mietitkö mitä tehdä, jos netti hidastelee tai pätkii? Tai haluatko päivittää nykyistä laajakaistaasi ja pohdit miten se tapahtuu? Näihin ja moneen muuhun usein kysyttyyn kysymykseen löydät vastauksen täältä.

Mitä teen, jos nettiyhteys hidastelee tai pätkii?

Jos nettiyhteys hidastelee tai pätkii, syitä voi olla useita. Kartoitat vian helposti tutustumalla ohjeisiimme.

Onko modeemini yhteensopiva Telian liittymän kanssa?

Modeemin tulee tukea sitä tekniikkaa, jolla netti tulee kotiisi. Tarkista aina laitetta hankkiessa sen teknisistä tiedoista, tukeeko se oikeaa tekniikkaa. Kaikki Telian kautta liittymätilauksen yhteydessä hankitut laitteet ovat yhteensopivia kyseisen laajakaistatekniikan kanssa. Yhteystekniikan vaihtuessa esimerkiksi muuton vuoksi, entinen laite ei välttämättä toimi uudella yhteystekniikalla.

Puhelinverkon/-pistokkeen kautta toimivan modeemin tulee tukea vähintään ADSL2+-tekniikka. VDSL2 Yhteys kotiin -liittymässä modeemin tulee tukea VDSL2-tekniikkaa. Voit tarvittaessa tarkistaa oman laajakaistasi tekniikan Minun Teliasta tai kysyä asiakasapalvelustamme.

Kaapeliverkkomme toimii EuroDOCSIS 3.0 -stantardin mukaisesti, joten laitteen tulee tukea ja käyttää tätä tekniikkaa.

Ethernet-yhteyksissä et tarvitse modeemia, mutta jos haluat jakaa yhteyttä useammalle laitteelle, tarvitset Ethernet-reitittimen.

Kuinka tilaan yhteyteeni sopivan modeemin?

Yhteyteesi sopivan modeemin tai muun laitteen voit tilata kirjautumalla Minun Teliaan.

  1. Valitse kirjauduttuasi se laajakaista, jolle tarvitset modeemin tai reitittimen.
  2. Valitse Laitetiedot-välilehti.
  3. Ruksi annetuista vaihtoehdoista tarpeeseesi sopivat vaihtoehdot.
  4. Selaa alaspäin ja valitse Jatka
  5. Saat ilmoituksen, että muiden muutosten teko uuden laitteen toimituksen aikana ei onnistu. Valitse Jatka, jos tämä sopii sinulle. Jos haluat tehdä muutoksia laajakaistaasi vielä ennen uuden modeemin tai muun laitteen tilausta, valitse Keskytä tilaus.
  6. Valitut laitteet lähetetään nettiyhteyden käyttöosoitteeseen.

Jos sinulla ei ole vielä nettiyhteyttä, voit tilata yhteyteesi sopivan modeemin tai reitittimen nettiyhteyden tilauksen yhteydessä joko verkkokaupasta, asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta.

Kuinka voin päivittää nykyistä laajakaistaani?

Voit päivittää toistaiseksi voimassa olevaa yhteyttäsi helposti kirjautumalla Minun Teliaan. Jos voimassa on määräaikainen sopimuskausi, yhteyttä ei voi päivittää itse. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

  1. Valitse kirjauduttuasi se laajakaista, jota haluat päivittää.
  2. Kohdasta Nykyinen liittymäsi valitse Päivitä liittymä.
  3. Valitse sopiva nopeus tai paketti ja mene eteenpäin. Voit vaihdella eri vaihtoehtojen välillä ja palata takaisin päin.
  4. Tilaus etenee vasta, kun painat Tilauksesi yhteenveto -sivun alaosasta Lähetä tilaus -painiketta.
Miten käytän kiinteää laajakaistaa langattomasti?

Langaton lähiverkko (WLAN, wifi) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman kaapeleita ja johtoja. Kun otat WLAN-verkkoa käyttöön, suosittelemme joidenkin muutosten tekemistä modeemin tai tukiaseman asetuksiin, koska langaton verkko on yleensä oletuksena avoin, jolloin kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa, esimerkiksi naapurisi.

Ohjeet wifin käyttöönottoon

Mistä saan tietoa Telian kaapeleiden sijainnista?

Telian verkkoon kohdistuu joskus maanrakennustöiden yhteydessä vaurioita, jotka kohdistuvat useimmiten maakaapeleihin tai jakamokaappeihin. Myös ilmakaapeli voi vaurioitua esimerkiksi puuta kaadettaessa. Vaurioiden ehkäisemiseksi tulee kaivutyöhön valmistautua hankkimalla ennakkoon kaivualueen kaapelikartat sijaintineuvonnasta ja noudattaa sieltä saatavaa ohjeistusta ja varotoimia

Lisätietoa ja sijaintitietopalvelun yhteystiedot

Voiko laajakaistaa käyttää useilla laitteilla yhtä aikaa?

Kyllä voi. Kiinteään laajakaistaliittymään jaetaan viisi julkista IP-osoitetta. Jos käytössäsi on reitittävä verkkolaite, voit kytkeä siihen useampia laitteita.

Miksi laajakaistani toimii vain yhdestä pistokkeesta?

Asunnon kaikkia pistokkeita ei ole välttämättä kytketty, jolloin laajakaista toimii vain yhdestä pistokkeesta. Valokuituyhteys saattaa vaatia kytkentöjen muuttamista huoneistojakamosta. Ota yhteyttä isännöitsijään tai omakotitalossa paikalliseen sähköurakoitsijaan, jos tarvitset lisätietoa asiasta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.