Usein kysyttyä nettiyhteyksistä
Jos nettiyhteys hidastelee tai pätkii, syitä voi olla useita. Kartoitat vian helposti tutustumalla ohjeisiimme.
Modeemin tulee tukea sitä tekniikkaa, jolla netti tulee kotiisi. Tarkista aina laitetta hankkiessa sen teknisistä tiedoista, tukeeko se oikeaa tekniikkaa. Kaikki Telian kautta liittymätilauksen yhteydessä hankitut laitteet ovat yhteensopivia kyseisen laajakaistatekniikan kanssa. Yhteystekniikan vaihtuessa esimerkiksi muuton vuoksi, entinen laite ei välttämättä toimi uudella yhteystekniikalla.
Puhelinverkon/-pistokkeen kautta toimivan modeemin tulee tukea vähintään ADSL2+-tekniikka. VDSL2 Yhteys kotiin -liittymässä modeemin tulee tukea VDSL2-tekniikkaa. Voit tarvittaessa tarkistaa oman laajakaistasi tekniikan Minun Teliasta tai kysyä asiakasapalvelustamme.
Kaapeliverkkomme toimii EuroDOCSIS 3.0 -stantardin mukaisesti, joten laitteen tulee tukea ja käyttää tätä tekniikkaa.
Ethernet-yhteyksissä et tarvitse modeemia, mutta jos haluat jakaa yhteyttä useammalle laitteelle, tarvitset Ethernet-reitittimen.
Yhteyteesi sopivan modeemin tai muun laitteen voit tilata kirjautumalla Minun Teliaan.
- Valitse kirjauduttuasi se laajakaista, jolle tarvitset modeemin tai reitittimen.
- Valitse Laitetiedot-välilehti.
- Ruksi annetuista vaihtoehdoista tarpeeseesi sopivat vaihtoehdot.
- Selaa alaspäin ja valitse Jatka.
- Saat ilmoituksen, että muiden muutosten teko uuden laitteen toimituksen aikana ei onnistu. Valitse Jatka, jos tämä sopii sinulle. Jos haluat tehdä muutoksia laajakaistaasi vielä ennen uuden modeemin tai muun laitteen tilausta, valitse Keskytä tilaus.
- Valitut laitteet lähetetään nettiyhteyden käyttöosoitteeseen.
Jos sinulla ei ole vielä nettiyhteyttä, voit tilata yhteyteesi sopivan modeemin tai reitittimen nettiyhteyden tilauksen yhteydessä joko verkkokaupasta, asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta.
Voit päivittää toistaiseksi voimassa olevaa yhteyttäsi helposti kirjautumalla Minun Teliaan. Jos voimassa on määräaikainen sopimuskausi, yhteyttä ei voi päivittää itse. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
- Valitse kirjauduttuasi se laajakaista, jota haluat päivittää.
- Kohdasta Nykyinen liittymäsi valitse Päivitä liittymä.
- Valitse sopiva nopeus tai paketti ja mene eteenpäin. Voit vaihdella eri vaihtoehtojen välillä ja palata takaisin päin.
- Tilaus etenee vasta, kun painat Tilauksesi yhteenveto -sivun alaosasta Lähetä tilaus -painiketta.
Langaton lähiverkko (WLAN, wifi) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman kaapeleita ja johtoja. Kun otat WLAN-verkkoa käyttöön, suosittelemme joidenkin muutosten tekemistä modeemin tai tukiaseman asetuksiin, koska langaton verkko on yleensä oletuksena avoin, jolloin kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa, esimerkiksi naapurisi.
Telian verkkoon kohdistuu joskus maanrakennustöiden yhteydessä vaurioita, jotka kohdistuvat useimmiten maakaapeleihin tai jakamokaappeihin. Myös ilmakaapeli voi vaurioitua esimerkiksi puuta kaadettaessa. Vaurioiden ehkäisemiseksi tulee kaivutyöhön valmistautua hankkimalla ennakkoon kaivualueen kaapelikartat sijaintineuvonnasta ja noudattaa sieltä saatavaa ohjeistusta ja varotoimia
Kyllä voi. Kiinteään laajakaistaliittymään jaetaan viisi julkista IP-osoitetta. Jos käytössäsi on reitittävä verkkolaite, voit kytkeä siihen useampia laitteita.
Asunnon kaikkia pistokkeita ei ole välttämättä kytketty, jolloin laajakaista toimii vain yhdestä pistokkeesta. Valokuituyhteys saattaa vaatia kytkentöjen muuttamista huoneistojakamosta. Ota yhteyttä isännöitsijään tai omakotitalossa paikalliseen sähköurakoitsijaan, jos tarvitset lisätietoa asiasta.
Ota yhteyttä
Telia Helppi
0600 10 100
2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.
Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Lue lisää Helpistä
Chat
Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.
Kirjaudu
Chatbot
Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.
Avaa chatbot >
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.
Yhteisöön