Saldopalvelut

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Tarjoamme kolmea erilaista saldopalvelua, joiden avulla voit hillitä puhelimen käytöstä tulevia kustannuksia.

  • Saldosopimus-palvelulla voit rajoittaa matkapuhelinkustannuksia.
  • Saldovahti-palvelussa voit itse määrittää summan, jonka ylittymisestä tulee automaattisesti ilmoitus tekstiviestillä.
  • Käyttöraja-palvelussa voit asettaa liittymälle seurantarajan yllättävän suurten puhelinlaskujen välttämiseksi. Saldokyselyllä saat tiedon sen hetkisestä saldosta.
Saldovahti

Saldovahti-palvelussa voit itse määrittää summan, jonka ylittymisestä tulee automaattisesti ilmoitus tekstiviestillä. Voit esimerkiksi seurata perheen lasten puhelukulujen kertymistä: jos rajaksi on määritelty 20 € / laskutuskausi, sekä vanhempi että käyttäjä saavat rajan ylittyessä matkapuhelimeensa ilmoituksen ylityksestä. Palvelu on maksuton.

Voit kytkeä palvelun seuraavasti kirjautumalla Minun Teliaan.

Kytke Saldovahti

  1. Valitse se matkapuhelinliittymä, johon haluat kytkeä saldovahdin.
  2. Valitse Katso tarkka saldoerittely.
  3. Valitse Muokkaa.
  4. Määritä haluttu saldoraja ja klikkaa Vahvista.

Voit asettaa summan 10 eurosta ylöspäin. Raja on laskutuskausikohtainen ja saat enintään yhden ilmoitusviestin laskutuskauden aikana. Voit muuttaa rajaa vähintään 1 eurolla, mikäli haluat asettaa Saldovahdin summaksi 10-99 euroa. Jos asetat Saldovahdin summaksi 100-1000 euroa, voit muokata rajaa 10 eurolla kumpaankin suuntaan. Palveluun voi myös liittää yhden ylimääräisen liittymän, johon ilmoitus asetetun summan ylityksestä lähetetään. Palvelu ei rajoita liittymän käyttöä millään tavoin.

Palvelun lähettämät tiedot ovat suuntaa-antavia: kotimaanpuheluissa ja -tekstiviesteissä päivittymisviive on muutaman tunnin, kun taas palvelupuheluissa ja -tekstiviesteissä viive on pidempi. Ulkomaanpuhelut päivittyvät yleensä viimeistään viikon kuluessa, mutta viiveet voivat maa- tai operaattorikohtaisista eroista johtuen olla pidempiäkin.

Saldosopimus

Saldosopimus-palvelulla voit rajoittaa puhelinliittymän puhepaketin yli menevää liikennettä eli niitä puhe-, tekstiviesti-, multimediaviesti- ja datasiirtomaksuja, jotka eivät sisälly paketin perushintaan. Puhepaketteihin kuuluvat kuukausi- ja kytkentämaksut laskutetaan aina erikseen. Palvelu toimii myös perushinnoitellussa liittymässä.

Tilaaminen ja käyttöönotto

Uuteen matkapuhelinliittymään voit tilata palvelun liittymän tilauksen yhteydessä verkkokaupassa. Olemassa olevaan liittymään voit tilata saldorajan tai muuttaa sitä kirjautumalla Minun Teliaan.

Tilaa tai muuta saldoraja

Kirjauduttuasi sisään voit tilata saldosopimuksen tai muokata sitä näin:

  1. Mene kohtaan Liittymäni ja palveluni.
  2. Valitse liittymä, jonka saldopalveluja haluat muokata.
  3. Valitse Lisäpalvelusi ja Saldosopimus > Lue lisää/Muokkaa
Yleistä palvelun toiminnasta

Saldoseuranta alkaa palvelun kytkentähetkestä, mutta palvelu ei ole reaaliaikainen ja asetettu saldoraja voi siten ylittyä.

Saldosopimusta voidaan täydentää erikseen tilattavilla puhelu- ja viestiestoilla. Esim. hyötyviestiestolla voi estää hyöty- ja viihdepalveluiden käytön tekstiviestillä ja internetin kautta.

Tutustu Saldosopimuksen ehtoihin

Tekstiviesti-ilmoitukset

Saat tekstiviesti-ilmoituksen, kun olet käyttänyt 50 % saldorajasta. Toisen ilmoituksen saat, kun olet käyttänyt 75 % rajasta ja kolmannen, kun saldoraja on ylittynyt ja esto kytkeytynyt päälle. Viesti kertoo myös seuraavan avautumispäivän. Tekstiviesti-ilmoitukset lähetetään silloin, kun liittymässä ei ole liikennepaketteja käytössä, eli esimerkiksi puhepakettia.

Jos käytössäsi on jokin liikennepaketti, saat liittymään vain sulkuviestin, kun saldoraja täyttyy.

Huomioitavaa

  • Mahdolliset aiemmin saman laskutuskauden aikana syntyneet maksut eivät ole mukana seurannassa.
  • Puhelut (kotimaan puhelut, puhelut Suomesta ulkomaille sekä data-, fax- ja palvelupuhelut), tekstiviestit (matkapuhelimesta matkapuhelimeen) ja tiedonsiirto päivittyvät saldoseurantaan yhden (1) tunnin viiveellä.
  • Palvelutilaukset tekstiviestinä ja internetin kautta käytettyinä päivittyvät saldoseurantaan yhden (1) vuorokauden viiveellä.
Käyttö ulkomailla

Ottaessasi Saldosopimuksen käyttöön, voit valita halutessasi valita liittymään roaming-eston, jolloin liittymä ei toimi lainkaan ulkomailla. Jos haluat palvelun ilman estoa, niin ulkomailla tapahtuva liikenne veloitetaan laskullasi erikseen eikä se kuulu saldon seurannan piiriin. Saldorajoitus toimii ainoastaan Suomessa. Voit poistaa roaming-eston myöhemmin tarvittaessa, jolloin poistamisesta veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

Laskutus

Kun saldoraja on ylittynyt, voit nostaa saldorajaa korkeintaan kerran kuussa laskutuskauden aikana tai ladata lisää saldoa Latauslipukkeella. Puhelut, tekstiviestit ja tiedonsiirto toimivat uuden saldorajan täyttymiseen asti. Latauslipukkeella ladattaessa saldoraja ei muutu pysyvästi, vaan on seuraavalla laskutuskaudella ennallaan.

Saldosopimuksen poistaminen ja kytkeminen uudelleen seuraavasta laskutuskaudesta

Voit poistaa palvelun tai kytkeä sen taas päälle kirjautumalla MinunTeliaan.

  1. Valitse Liittymäni ja palveluni.
  2. Klikkaa liittymää, jonka saldopalveluja haluat muokata.
  3. Klikkaa Lisäpalvelusi ja valitse Saldosopimus > Muokkaa.

Voit poistaa saldosopimuksen myös soittamalla Telian asiakaspalveluun. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Saldosopimus menee päälle vasta kytkentähetkestä, jolloin haluttu saldoraja voi ylittyä. Myös palvelun kytkentämaksu veloitetaan.

Voit ladata halutun määrän puheaikaa liittymälle ilman Saldosopimuksen poistamista.

Irtisanominen

Voit irtisanoa palvelun, kun kirjaudut olet kirjautuneena Minun Teliaan ja seuraat tätä polkua:

  1. Valitse Liittymäni ja palveluni.
  2. Klikkaa liittymää, jonka saldopalveluja haluat muokata.
  3. Klikkaa Lisäpalvelusi ja valitse Saldosopimus > Muokkaa.

Palvelun voit irtisanoa myös soittamalla asiakaspalveluumme.

Ongelmatilanteet

Huomioithan, että Multi-SIM rinnakkaisliittymään ei saa saldosopimusta.

Miksi saldo voi ylittyä?

Tavallisimmin saldo voi ylittyä silloin, jos olet käyttänyt paljon palvelutilauksia (tekstiviestillä lyhytnumeroista tilattuja palveluita esim. soittoäänet). Palvelutilaukset tekstiviestillä ja internetin kautta käytettyinä päivittyvät saldoseurantaan yhden vuorokauden viiveellä.

Saldosopimuksen kytkeminen kesken laskutuskauden ei huomioi aiemmin saman laskutuskauden aikana kertynyttä laskua.

Liittymäni ei auennut, vaikka latasin saldoa

Ladattu summa ei ole riittänyt avaamaan liittymää. Eli, jos saldosopimukseen kuuluvaa laskua on kertynyt esim. 11 euroa ja olet ladannut 10 euroa. Voit ladata esim. 10 euroa lisää, niin liittymä aukeaa ja saldoa on käytettävissä 9 euroa.

Tai

Lataus on tehty laskutuskauden vaihtuessa, jolloin ladattu summa menee hyvitykseksi tulevalle laskulle.

En voi soittaa, vaikka uusi laskutuskausi on alkanut

Jos edellisen kauden ylitys on suurempi kuin laskutuskauden käytettävä saldo, pysyy lähtevän liikenteen esto päällä niin kauan, kunnes saldoa on jälleen käytettävissä. Jos saldo on siis ylittynyt viime kaudella esim. 10 euroa ja saldorajasi on 10 euroa, niin lähtevän liikenteen esto pysyy päällä vielä tämän kuluvan laskutuskauden.

Halutessasi voit ladata lisää puheaikaa.

Käyttöraja

Käyttöraja-palvelu on tarkoitettu satunnaisten yllättävän suurten puhelinlaskujen välttämiseksi. Voit asettaa liittymälle vaihtoehtoisesti 500, 1000 tai 1500 euron seurantarajan. Käyttörajan seuranta tulee voimaan liittymälle vuorokauden sisällä kytkentähetkestä. Palvelu seuraa kaikkea liittymällä tapahtuvaa käyttöä. Ulkomaanpuhelut, palvelupuhelut ja -tekstiviestit päivittyvät laskulle aina viiveellä, joten Käyttöraja ei ole täysin reaaliaikainen.

Jos asetettu euromäärä tulee täyteen, liittymän kaikki lähtevä liikenne (puhelut, viestit, netti) estetään, mukaan lukien soitot ilmaisnumeroihin sekä liittymän kuukausimaksuun sisältyvä käyttö. Liittymällä voi edelleenkin ottaa vastaan puheluita ja viestejä kotimaassa. Myös soitot hätänumeroon 112 on sallittu.

Lähtevää liikennettä rajoittava käytön esto poistuu automaattisesti aina uuden laskutuskauden alkaessa. Liittymän omistaja voi myös poistaa käytön eston soittamalla asiakaspalveluumme.

Palvelun tilaus, poisto ja muutokset onnistuvat kaikissa myyntikanavissamme, myös Minun Teliassa. Käyttöraja-palvelu on maksuton.

Tilaa käyttöraja

Tekstiviesti-ilmoitukset

Liittymän käyttäjä saa tekstiviesti-ilmoituksia käyttörajan lähestyessä ja sen täyttyessä. Viestit lähtevät silloin kun tietty raja saavutetaan, eli mihin vuorokauden aikaan tahansa, kaikkina viikonpäivinä.

  • Kun käyttörajasta 80 % on käytetty, lähetetään ilmoitusviesti.
  • Kun käyttörajasta 100 % on käytetty, lähetetään ilmoitusviesti ja liittymälle asetetaan lähtevän liikenteen esto.
Käyttöraja-palvelu yhdessä Multi-palvelun kanssa

Mikäli käytössäsi on älykellolle tarkoitettu Telia Yhteys Multi -palvelu, seuraa Käyttöraja-palvelu vain pääliittymän saldoa. Kun asetettu euromäärä tulee täyteen pääliittymällä, kytkeytyy käytön esto päälle sekä pääliittymälle että rinnakkaiskorteille.

Saldokysely tekstiviestillä

Lähetä viesti SALDO (tai lyhyeen erittelyyn viesti SALDO L) numeroon 15400. Kyselyn hinta on 0,15 €/kpl.

Saldoerittelyn saat ruotsiksi viestillä SALDO S ja englanniksi viestillä SALDO E. Lyhyen Saldokyselyn voit tehdä ruotsiksi viestillä SALDO LS ja englanniksi viestillä SALDO LE.

Saldokysely on suuntaa-antava palvelu. Kotimaan puhelut ja tekstiviestit päivittyvät saldoosi muutaman tunnin viiveellä. Viihdepuheluissa sekä internetissä käytetyissä palveluissa viive voi olla pidempi. Ulkomaanpuhelut päivittyvät yleensä viimeistään viikon kuluessa, mutta viiveet voivat maakohtaisista eroista johtuen olla pidempiäkin.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.