Saldopalvelut

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tarjoamme kolmea erilaista saldopalvelua, joiden avulla voit hillitä tai rajoittaa puhelimen käytöstä tulevia kustannuksia.

  • Saldovahti-palvelussa voit määrittää summan, jonka ylittymisestä tulee automaattisesti ilmoitus tekstiviestillä.
  • Käyttöraja-palvelussa voit asettaa liittymälle seurantarajan yllättävän suurten puhelinlaskujen välttämiseksi. Saldokyselyllä saat tiedon sen hetkisestä saldosta.
  • Saldosopimus-palvelulla voit rajoittaa matkapuhelinkustannuksia (poistunut uusmyynnistä).
Saldovahti

Saldovahti-palvelussa voit määrittää summan, jonka ylittymisestä tulee automaattisesti ilmoitus tekstiviestillä. Voit esimerkiksi seurata perheen lasten puhelukulujen kertymistä: jos rajaksi on määritelty 20 € / laskutuskausi, sekä vanhempi että käyttäjä saavat rajan ylittyessä puhelimeensa ilmoituksen ylityksestä. Palvelu on maksuton.

Voit kytkeä liittymälle Saldovahti-palvelun Minun Teliassa.

Kytke Saldovahti

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Etsi matkapuhelinliittymä, johon haluat kytkeä saldovahdin ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
  3. Valitse Katso tarkka saldoerittely.
  4. Valitse Kytke saldovahti.
  5. Määritä haluttu saldoraja ja klikkaa Vahvista.

Voit asettaa summan 10 eurosta ylöspäin. Raja on laskutuskausikohtainen ja saat enintään yhden ilmoitusviestin laskutuskauden aikana. Voit muuttaa rajaa vähintään 1 eurolla, mikäli haluat asettaa Saldovahdin summaksi 10–99 €. Jos asetat Saldovahdin summaksi 100–1000 €, voit muokata rajaa 10 eurolla kumpaankin suuntaan. Palveluun voi myös liittää yhden ylimääräisen liittymän, johon ilmoitus saldorajan ylityksestä lähetetään. Palvelu ei rajoita liittymän käyttöä millään tavoin.

Saldovahti-palvelun lähettämät tiedot ovat suuntaa-antavia: kotimaanpuheluissa ja -tekstiviesteissä päivittymisviive on muutaman tunnin, kun taas palvelupuheluissa ja -tekstiviesteissä viive on pidempi. Ulkomaanpuhelut päivittyvät yleensä viimeistään viikon kuluessa, mutta viiveet voivat maa- tai operaattorikohtaisista eroista johtuen olla pidempiäkin.

Käyttöraja

Käyttöraja-palvelu on tarkoitettu satunnaisten yllättävän suurten puhelinlaskujen välttämiseksi. Voit asettaa liittymälle vaihtoehtoisesti 500, 1000 tai 1500 euron seurantarajan. Käyttörajan seuranta tulee voimaan liittymälle vuorokauden sisällä kytkentähetkestä. Palvelu seuraa kaikkea liittymällä tapahtuvaa käyttöä. Ulkomaanpuhelut, palvelupuhelut ja -tekstiviestit päivittyvät laskulle aina viiveellä, joten Käyttöraja ei ole täysin reaaliaikainen.

Jos asetettu euromäärä tulee täyteen, liittymän kaikki lähtevä liikenne (puhelut, viestit, netti) estetään, mukaan lukien soitot ilmaisnumeroihin sekä liittymän kuukausimaksuun sisältyvä käyttö. Liittymällä voi edelleenkin ottaa vastaan puheluita ja viestejä kotimaassa. Myös soitot hätänumeroon 112 on sallittu.

Lähtevää liikennettä rajoittava käytön esto poistuu automaattisesti aina uuden laskutuskauden alkaessa. Liittymän omistaja voi myös poistaa käytön eston soittamalla asiakaspalveluumme.

Palvelun tilaus, poisto ja muutokset onnistuvat asiakaspalveluumme kautta sekä Minun Teliassa. Käyttöraja-palvelu on maksuton.

Tilaa käyttöraja

Tekstiviesti-ilmoitukset

Liittymän käyttäjä saa tekstiviesti-ilmoituksia käyttörajan lähestyessä ja sen täyttyessä. Viestit lähtevät silloin, kun tietty raja saavutetaan eli mihin vuorokauden aikaan tahansa, kaikkina viikonpäivinä.

  • Kun käyttörajasta 80 % on käytetty, lähetetään ilmoitusviesti.
  • Kun käyttörajasta 100 % on käytetty, lähetetään ilmoitusviesti ja liittymälle asetetaan lähtevän liikenteen esto.
Käyttöraja-palvelu yhdessä Multi-palvelun kanssa

Mikäli käytössäsi on älykellolle tarkoitettu Telia Yhteys Multi -palvelu, seuraa Käyttöraja-palvelu vain pääliittymän saldoa. Kun asetettu euromäärä tulee täyteen pääliittymällä, kytkeytyy käytön esto päälle sekä pääliittymälle että rinnakkaiskorteille.

Saldosopimus

Huom: Saldosopimus on poistunut uusmyynnistä syksyllä 2021. Puhelimen käytöstä tulevien kustannusten hillintään suosittelemme muita saldopalveluitamme tai liittymän päivittämistä Rajaton-liittymäksi.

Saldosopimus-palvelulla voit rajoittaa puhelinliittymän puhepaketin yli menevää liikennettä eli niitä puhe-, tekstiviesti-, multimediaviesti- ja datasiirtomaksuja, jotka eivät sisälly paketin perushintaan. Puhepaketteihin kuuluvat kuukausi- ja kytkentämaksut laskutetaan aina erikseen. Palvelu toimii myös perushinnoitellussa liittymässä.

Saldosopimuksen muokkaaminen

Voit muuttaa jo olemassa olevaa saldosopimusta Minun Teliassa.

MUUTA SALDORAJA

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Mene kohtaan Liittymäni ja palveluni.
  3. Etsi liittymä, jonka saldopalveluja haluat muokata ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
  4. Valitse liittymän hallinnointisivulta Lisäpalvelusi-välilehti ja siellä Saldosopimus ja sitten Lue lisää/Muokkaa.
Yleistä palvelun toiminnasta

Saldoseuranta alkaa palvelun kytkentähetkestä, mutta palvelu ei ole reaaliaikainen. Asetettu saldoraja voi siksi ylittyä.

Tutustu Saldosopimuksen ehtoihin

Saldosopimusta voi täydentää erikseen tilattavilla puhelu- ja viestiestoilla. Esim. hyötyviestiestolla voi estää hyöty- ja viihdepalveluiden käytön tekstiviestillä ja internetin kautta.

Tekstiviesti-ilmoitukset

Saat tekstiviesti-ilmoituksen, kun olet käyttänyt 50 % saldorajasta. Toisen ilmoituksen saat, kun olet käyttänyt 75 % rajasta ja kolmannen, kun saldoraja on ylittynyt ja esto kytkeytynyt päälle. Viesti kertoo myös seuraavan avautumispäivän. Tekstiviesti-ilmoitukset lähetetään silloin, kun liittymässä ei ole liikennepaketteja käytössä, eli esimerkiksi puhepakettia.

Jos käytössäsi on jokin liikennepaketti, saat liittymään vain sulkuviestin, kun saldoraja täyttyy.

Huomioitavaa

  • Seuranta alkaa vasta siitä hetkestä, kun kytket Saldosopimuksen päälle, Jos saman laskutuskauden aikana on syntynyt jo maksuja, ne eivät ole mukana seurannassa.
  • Puhelut (kotimaan puhelut, puhelut Suomesta ulkomaille sekä data-, fax- ja palvelupuhelut), tekstiviestit matkapuhelimesta toiseen ja tiedonsiirto päivittyvät saldoseurantaan 1 tunnin viiveellä.
  • Tekstiviestillä tai netin kautta tehdyt palvelutilaukset päivittyvät saldoseurantaan yhden vuorokauden viiveellä.
  • Saldosopimus estää 4G-puheen kytkennän.
Käyttö ulkomailla

Kun otat Saldosopimuksen käyttöön, voit halutessasi valita liittymään roaming-eston, jolloin liittymä ei toimi lainkaan ulkomailla. Jos haluat palvelun ilman estoa, niin ulkomailla tapahtuva liikenne veloitetaan laskullasi erikseen eikä se kuulu saldon seurannan piiriin. Saldorajoitus toimii ainoastaan Suomessa. Voit poistaa roaming-eston myöhemmin tarvittaessa, jolloin poistamisesta veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

Laskutus

Kun saldoraja on ylittynyt, voit nostaa saldorajaa enintään kerran kuussa laskutuskauden aikana tai ladata lisää saldoa Latauslipukkeella. Puhelut, tekstiviestit ja tiedonsiirto toimivat uuden saldorajan täyttymiseen asti. Latauslipukkeella ladattaessa saldoraja ei muutu pysyvästi, vaan on seuraavalla laskutuskaudella ennallaan.

Irtisanominen

Voit irtisanoa palvelun, kun kirjaudut olet kirjautuneena Minun Teliaan:

  1. Valitse Liittymäni ja palveluni.
  2. Etsi liittymä, jonka saldopalveluja haluat muokata, ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Klikkaa liittymän hallinnointisivulla Lisäpalvelusi-välilehteä ja etene sitten polkua  Saldosopimus > Muokkaa.

Voit irtisanoa Saldosopimuksen myös ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ongelmatilanteet

Huomioithan, että Multi-SIM rinnakkaisliittymään ei saa saldosopimusta.

Miksi saldo voi ylittyä?

Tavallisimmin saldo voi ylittyä silloin, jos olet käyttänyt paljon palvelutilauksia (tekstiviestillä lyhytnumeroista tilattuja palveluita). Palvelutilaukset tekstiviestillä ja netin kautta käytettyinä päivittyvät saldoseurantaan yhden vuorokauden viiveellä.

Jos Saldosopimus kytketään päälle kesken laskutuskauden, se ei huomioi aiemmin saman laskutuskauden aikana kertynyttä laskua.

Miksi liittymäni ei auennut, vaikka latasin saldoa?

Ladattu summa ei ole riittänyt avaamaan liittymää – esimerkiksi jos saldosopimukseen kuuluvaa laskua on kertynyt esim. 11 € ja olet ladannut 10 €. Voit ladata esim. 10 € lisää, niin liittymä aukeaa ja saldoa on käytettävissä 9 €.

Tai

Lataus on tehty laskutuskauden vaihtuessa, jolloin ladattu summa menee hyvitykseksi tulevalle laskulle.

Miksi en voi soittaa, vaikka uusi laskutuskausi on alkanut?

Jos edellisen kauden ylitys on suurempi kuin laskutuskauden käytettävä saldo, pysyy lähtevän liikenteen esto päällä, kunnes saldoa on jälleen käytettävissä. Jos saldo on siis ylittynyt viime kaudella esim. 10 € ja saldorajasi on 10 €, niin lähtevän liikenteen esto pysyy päällä vielä tämän kuluvan laskutuskauden.

Halutessasi voit ladata lisää puheaikaa.

Saldokysely tekstiviestillä

Lähetä viesti SALDO (tai lyhyeen erittelyyn viesti SALDO L) numeroon 15400. Kyselyn hinta on 0,15 €/kpl.

Saldoerittelyn saat ruotsiksi viestillä SALDO S ja englanniksi viestillä SALDO E. Lyhyen Saldokyselyn voit tehdä ruotsiksi viestillä SALDO LS ja englanniksi viestillä SALDO LE.

Saldokysely on suuntaa-antava palvelu. Kotimaan puhelut ja tekstiviestit päivittyvät saldoosi muutaman tunnin viiveellä. Viihdepuheluissa sekä internetissä käytetyissä palveluissa viive voi olla pidempi. Ulkomaanpuhelut päivittyvät yleensä viimeistään viikon kuluessa, mutta viiveet voivat maakohtaisista eroista johtuen olla pidempiäkin.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.