Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Ota e-sim käyttöön älykellossasi

Haluatko muodostaa mobiiliyhteyden uudella älykellollasi? Täältä löydät siihen ohjeet.

Ohjeet mobiiliyhteyden käyttöönottoon

Voit käyttää mobiiliyhteydellä varustettua Apple Watch Series 3, 4 tai 5 GPS + Cellular tai Samsung Galaxy Watch tai Galaxy Watch Active2 -kelloasi kuin puhelinta. Multi-palvelumme mahdollistaa sen, ettei älykellosi ole enää riippuvainen lähettyvillä olevan puhelimen sim-kortista. Tältä sivulta löydät ohjeet Multi-palvelun helppoon käyttöönottoon.

Älykellon ja mobiiliyhteyden käyttöönotto

Tee ensin uuden Apple Watchisi tai Samsung Galaxy Watch -kellosi käyttöönotto.

Tilaa seuraavaksi Multi-palvelu, jonka ansiosta voit yhä useammin käyttää kelloasi itsenäisesti ilman, että puhelimen täytyy olla aina mukanasi.


 

1. Onko kellosi Apple Watch vai Galaxy Watch?

Apple Watch

2. Ota Apple Watch käyttöön

3. Ota mobiilipalvelu käyttöön

Galaxy Watch

2. Ota galaxy Watch käyttöön

3. Ota mobiilipalvelu käyttöön

Älykellot eSIM-ominaisuudella

Tutustu laajaan älykellovalikoimaamme ja valitse omasi.

Usein kysyttyä älykellon mobiiliyhteydestä

Miten älykellojen mobiiliyhteys toimii?

Älykellot, jotka sisältävät eSIMin, mahdollistavat mobiiliyhteyden käytön suoraan kellolla. Tämän ansiosta esimerkiksi puhelut, viestit sekä nettiyhteyden vaativan sisällön käyttö onnistuu kellolla. Kellolla voit käyttää pääliittymänä toimivan puhelinliittymän puhe-, viesti- ja nettipaketteja. Netin maksiminopeus Multi-palvelulla on kellon tukema 10 Mbit/s.

Mitä hyötyä mobiiliyhteydestä käytännössä on?

Kun kello käyttää mobiiliyhteyttä, voit esimerkiksi jättää puhelimen kotiin juoksulenkin ajaksi ja olla silti puheluiden ja viestien tavoitettavissa. Mobiiliyhteys mahdollistaa myös esimerkiksi musiikin striimaamisen sekä karttojen käytön ilman, että puhelin on mukana taskussasi ja yhteydessä kelloon Bluetoothilla.

Mitä tarvitsen älykellon mobiiliyhteyden käyttöönottoon?

Tarvitset nämä asiat käyttääksesi Apple Watchisi mobiiliyhteyttä:

  • Apple Watch Series 3, 4 tai 5 GPS + Cellular -kello
    • Apple iPhone 6 tai uudempi puhelin ja aina uusin saatavilla oleva ohjelmistoversio
    • Puhelimessa on oltava Telian liittymä, jossa on käytössä maksuton Telia 4G-puhe -palvelu
       
  • Samsung Galaxy Watch tai Samsung Galaxy Watch Active2 -kello
    • Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli ja aina uusin saatavilla oleva ohjelmistoversio
    • Galaxy Wearable -sovellus

Lisäksi puhelimessa täytyy olla Telian liittymä, jossa on käytössä maksuton Telia 4G-puhe -palvelu. Voit tarkistaa liittymäsi soveltuvuuden lähettämällä INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Kun yllämainitut asiat ovat kunnossa, voit liittää kellon ja puhelimen pariksi ja ottaa mobiiliyhteyden käyttöön puhelimen sovelluksella.

Käyttöönotto-ohjeisiin

Maksaako mobiiliyhteyden käyttäminen älykellolla?

Yhteys Multi -palvelun kuukausimaksu on 7,90 €/kk (6,37 €/kk ALV 0 %). Kuukausimaksuun sisältyy puhelinliittymäsi pakettien käyttö kellon avulla kotimaassa. Mikäli esim. puhepaketti pääsee loppumaan tai käytät jotain lisämaksullisia palvelunumeroita, on hinnoittelu kellolla käytettynä sama kuin puhelinliittymällä.

Multi-palvelun kuukausimaksu laskutetaan puhelinlaskusi yhteydessä.

Mitä verkkoyhteyksiä älykellon mobiiliyhteys tarjoaa?

Kotimaassa voit käyttää älykellon mobiiliyhteydellä 4G- ja 3G-verkkoja sekä wifi-verkkoja. Wifi:n kautta voit soittaa myös Telia Wifi-puheluita.

Miten saan Telia 4G-puheen käyttöön, jos liittymälläni ei ole sitä käytössä?

Telia 4G-puhe on kytketty sinulle automaattisesti, mikäli käytössäsi on Telian liittymä ja puhelimena iPhone 6 tai uudempi iPhone-malli, tai Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli, jonka käyttöjärjestelmässä on viimeisin päivitys. Katso lista laitteista, jotka tukevat 4G-puhe -palvelua.

Mikäli tästä huolimatta 4G-puhe ei ole käytössä (eli saat INFO KELLO -viestin vastauksena tiedon, että liittymältäsi ei löydy tukea älykellolle), on käytössäsi todennäköisesti jokin Multi-palvelun estävä lisäpalvelu, kuten Saldosopimus tai vanhempi Multi-SIM -palvelu. Ole tällöin yhteydessä Chattiimme (24/7) kirjautuneena osoitteessa telia.fi tai puhelimitse 020 690 400 (ma–pe 8–18).

Mikä olet avannut uuden liittymän tai siirtänyt liittymäsi toiselta operaattorilta Telialle, päivitetään liittymälle 4G-puhe automaattisesti. Tämä tehdään noin viikon kuluessa liittymäsi avautumisesta. Mikäli haluat, että 4G-puhe otetaan välittömästi käyttöön, voit olla yhteydessä Chattiimme (24/7) kirjautuneena osoitteessa telia.fi tai puhelimitse 020 690 400 (ma–pe 8–18).

Miten sovellukset, kuten viestit ja kalenteri, synkronoidaan puhelimen ja kellon välillä?

Puhelin ja kello käyttävät tietojen synkronointiin Bluetooth- mobiiliyhteyden lisäksi pilvipalvelua (Apple iCould tai Samsung Cloud). Kun olet ensin ottanut kellon käyttöön puhelimesi kautta, kannattaa vielä tarkistaa, että iCloud-asetukset ovat sinulle mieleiset. Esimerkiksi iMessage- ja SMS-viestit synkronoituvat iCloudin avulla, joten kannattaa aktivoida Viestit-sovellus iCloudin käyttöön.

Voinko saada mobiiliyhteyden kelloon, joka on ostettu Suomesta muualta kuin Telialta?

Kyllä voit. Vaatimukset ovat tällöin samat kuin Telialtakin ostettujen kellojen kanssa: tarvitset Telian puhelinliittymän, soveltuvan puhelimen ja mobiiliyhteydellä varustetun älykellon.

Voiko ulkomailta tuodun älykellon eSIMillä ottaa käyttöön Suomessa?

Emme voi taata kaikkien ulkomailta hankittujen kellojen toimivuutta verkossamme. Apple Watch Series 3, 4 & 5 GPS + Cellular ja Samsung Galaxy Watch ja Galaxy Watch Active2 -kellojen mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, ellei kellon myyjä ole asettanut kelloon operaattoriin tai verkkoon liittyviä tai aluekohtaisia rajoituksia.

Voiko älykelloa käyttää ulkomailla?

Ulkomaan käyttö määräytyy laitevalmistajakohtaisesti.

Apple Watch -kelloa voi käyttää ulkomailla Bluetooth-yhteydellä, mutta kellon rajoitteen mukaisesti mobiiliyhteys on kuitenkin käytettävissä vain Suomessa.

Samsung Watch -kello toimii myös mobiiliyhteydellä ulkomailla ja ulkomaankäytön hinnoittelu on pääliittymän mukainen.

Voiko vanhempaan älykelloon päivittää mobiiliyhteys-ominaisuuden?

Ei valitettavasti voi. Mobiiliyhteys toimii vain älykelloissa, joissa on eSIM-ominaisuus. eSIM-ominaisuus on saatavilla Apple Watch Series 3, 4 & 5 GPS + Cellular ja Samsung Galaxy Watch ja Galaxy Watch Active2 -kelloihin.

Minulla on yritysliittymä ja haluaisin hankkia älykellon mobiiliyhteydellä, miten toimin?

Tarkasta ensin tukeeko liittymäsi kellon käyttöönottoa. Voit tehdä tarkistuksen lähettämällä tekstiviestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Mikäli liittymä ei tue kellon käyttöönottoa, kannattaa ensin tarkistaa yritysliittymien rajoitukset 4G- ja wifi-puheluihin liittyen. Ota tarvittaessa yhteyttä yritysasiakaspalveluumme, niin voimme tarkastaa liittymän tilanteen ja mahdolliset palvelut, jotka estävät kellon käyttöönoton.

Mistä löydän lisätietoa eSIM-älykelloista?

Applen ja Samsungin verkkosivuilla on saatavilla kattavasti tietoa.