Takaisin

Miten tulkitsen saamaani laskua?

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tuntuuko laskun tulkinta hankalalta? Mietitkö esimerkiksi, mitä laskulla mainitut palvelutilaukset tarkoittavat? Tässä ohjeessa kerromme, mitä kaikkea laskusi sisältää ja mistä kohdista löydät tarvittavat tiedot. Katso alta ohjeet erilaisten lähettämiemme laskujen tulkintaan.

Kaapeli-tv:n lasku

  1. Maksajatieto – Laskun maksaja ja laskutusosoite.
  2. Laskun tiedot – Tästä löydät mm. laskun numeron ja asiakasnumerosi.
  3. Laskutusjakso – Aikaväli, jota lasku koskee.


     
  4. Viivästysmaksut – Laskusta lähetetään maksukehotus kahden viikon kuluttua eräpäivästä, jos lasku on maksamatta. Laskun eräpäivästä lukien maksamattomasta osuudesta veloitetaan viivästyskorko siihen saakka, kunnes lasku maksetaan. Maksukehotusmaksu ja viivästyskorko veloitetaan seuraavalla vuosi- tai puolivuotislaskulla.
  5. Viitenumero – Käytä aina kyseisen laskun viitenumeroa maksaessasi.
Maksu-tv:n lasku

  1. Maksajatieto – Laskun maksaja ja laskutusosoite.
  2. Laskutusjakso – Aikaväli, jota lasku koskee. Jos olet tilannut kanavapaketin tai muuttanut sitä laskutusjakson aikana, seuraavalla laskullasi veloitetaan kuukausimaksua vain niiltä päiviltä, joina palvelu on ollut käytössä.
  3. ALV-tiedot – Tästä näet, millä arvonlisäveroprosentilla kanavapaketteja ja mahdollisia muita tapahtumia on laskutettu. Yleinen alv on 24 %.


     
  4. Viivästyskorko / maksukehotus – Viivästysmaksut: Laskusta lähetetään maksukehotus kahden viikon kuluttua eräpäivästä. Laskun eräpäivästä lukien maksamattomasta osuudesta veloitetaan viivästyskorko siihen saakka, kunnes lasku maksetaan. Maksukehotusmaksu ja viivästyskorko veloitetaan seuraavalla laskulla.
  5. E-laskun tilaus – E-laskun kytkentään tarvittavat tiedot löydät tästä kohdasta.
  6. Viitenumero – Käytä aina kyseisen laskun viitenumeroa maksaessasi, jotta maksu kohdentuu oikealle laskulle.
Laajakaistaliittymän lasku

  1. Maksajatieto – Laskun maksaja ja laskutusosoite.
  2. Laskutusjakso – Aikaväli, jota lasku koskee.
  3. Laskun yhteenveto – Kuukausimaksut ja mahdolliset kanavapaketit eriteltynä.
  4. Laskun loppusumma – Laskutusraja on 10 €. Jos laskutus jää alle 10 €:n, siirretään se seuraavalle laskulle.


     
  5. Seuraavan laskun arvioitu eräpäivä
  6. E-lasku – Jos haluat jatkossa laskut suoraan omaan verkkopankkiisi, löydät e-laskun kytkentään tarvittavat tiedot täältä.
  7. Viitenumero – Käytä maksun yhteydessä aina laskulla näkyvää viitenumeroa, jotta maksu saadaan kohdistettua oikealle laskulle.


     
  8. Maksuton etujakso – Jos olet tilannut kanavapaketin, jonka maksuton etujakso on voimassa, näet tästä kanavapaketin etu- ja hinnastohinnan. Etujakson päätyttyä tilaus jatkuu hinnastohinnan mukaisesti.
  9. Liittymän maksut yhteensä – Jos laskullasi veloitetaan useampaa liittymää, ne on eritelty liittymä-/palvelukohtaisesti ja summattu yhteen.
  10. Laskutusperusteet – Laskutuskauden pituus on yksi (1) kuukausi. Lasku lähetetään jälkikäteen, jotta kaikki laskutusjakson aikana tehdyt muutokset ehtivät samalle laskulle. Laskutusjakso ei ole kalenterikuukausi, vaan kuukauden mittainen ajanjakso, jonka näet laskun etusivulta. Jos olet tilannut palvelun tai muuttanut sitä laskutusjakson aikana, seuraavalla laskullasi veloitetaan kuukausimaksu vain niiltä päiviltä, joina palvelu on ollut käytössä.
  11. Määräaikaisuus – Jos sinulla on määräaikainen sopimus, löydät tähdellä merkityistä kohdista määräaikaisuuden keston.
Matkapuhelinliittymän lasku

  1. Maksajatieto – Laskun maksaja ja laskutusosoite.
  2. Laskutusjakso – Laskutusjakso on yleensä kuukauden mittainen. Jos laskun summa jää alle laskutusrajan (10 €), yhdistetään se seuraavaan laskuun. Tällöin laskutusjaksona näytetään kaikkien laskutettavien jaksojen aikaväli.
  3. Laskutusryhmä – Laskutusryhmä määrittelee laskun eräpäivän. Katso koko vuoden laskutusaikataulut eräpäivineen.
  4. Kertamaksut – Kertamaksuja ovat mm. liittymien avausmaksut ja lisäpalveluiden aktivointimaksut. Liittymään kuuluva laitesopimus on eritelty useimmiten myös kertamaksuna.
  5. Kuukausimaksut – Kuukausimaksuja ovat liittymien ja lisäpalveluiden kuukausimaksut, esim. puhe-, tekstiviesti- ja datapaketit, saldosopimus yms. kuukausimaksulliset palvelut. Huomioithan laskutusjakson pituuden, kun tarkistat kuukausimaksuja.
  6. Käyttömaksut – Käyttömaksuja ovat puhelut Suomessa, palvelupuhelut, ulkomaanpuhelut, video- ja datapuhelut, netin käyttö, tekstiviestit, multimediaviestit ja palvelutilaukset.
  7. Viivästyskorko / maksukehotus – Viivästysmaksut: Laskusta lähetetään maksukehotus kahden viikon kuluttua eräpäivästä, jos lasku on yhä maksamatta. Laskun eräpäivästä lukien maksamattomasta osuudesta veloitetaan viivästyskorko siihen saakka, kunnes lasku maksetaan. Maksukehotusmaksu ja viivästyskorko veloitetaan tulevalla laskulla.


     
  8. E-laskun tilaus – E-laskun kytkentään tarvittavat tiedot löydät tästä.
  9. Viitenumero – Käytä aina kyseisen laskun viitenumeroa maksaessasi, jotta maksu kohdistuu oikealle laskulle.


     
  10. Kuukausimaksut – Kuukausimaksuja ovat liittymien ja lisäpalveluiden kuukausimaksut. Jos kuukausimaksusta annetaan alennusta, näkyy etu omalla laskurivillään ”etu kuukausimaksusta”, jonka perässä sen kesto ja suuruus.
  11. Liittymäpaketin kuukausimaksu – Kuukausimaksu sisältää valitun liittymäpaketin mukaisesti puhetta, viestejä ja tiedonsiirtoa. Liittymälle kytketyistä lisäpalveluista laskutetaan erikseen palvelun mukainen kuukausimaksu.
  12. Paketista käytetty – Tästä näet laskutusjakson aikana käyttämäsi puhelut, viestit ja tiedonsiirron.


     
  13. Pakettiin kuulumattomat – Tästä näet liittymäpaketin ylimenevät ja pakettiin kuulumattomat laskutettavat kotimaan- ja ulkomaanpuhelut, viestit ja tiedonsiirron.
  14. Palvelupuhelut – Sisältää palvelunumeroihin ja numeropalveluihin soitetut puhelut, sekä muihin kuin Telian yritysnumeroihin soitetut puhelut. Palvelupuheluita ovat esim. television äänestykset ja kilpailut, asiointipalvelut virastoihin ja aikataulutiedustelut. Palvelupuheluiden hinta koostuu matkapuhelu- ja palveluosuudesta tai ulkomaanpuheluosuudesta. Matkapuheluosuus laskutetaan liittymätyypin hinnaston mukaan ja palvelu- tai ulkomaanpuheluosuus palveluntarjoajan hinnaston mukaan.
  15. Palvelutilaukset – Palvelutilauksia ovat kertamaksulliset palvelut, joita on tilattu tekstiviestillä tai internetistä. Palvelutilauksia ovat esimerkiksi matkalipputilaukset, numeropalvelun käyttö, soittoäänet, pelit ja erilaisiin kilpailuihin tai äänestyksiin osallistuminen tekstiviestillä sekä muut erityismaksulliset tekstiviestit.
  16. ALV-tiedot – Tästä näet, millä arvonlisäveroprosentilla matkapuhelinliittymän tapahtumia on laskutettu. Yleinen alv on 24 %. Alv 10 % laskutetaan mm. tekstiviestillä tilatuista matkalipuista.
  17. Edut yhteensä – Yhteenveto liittymille myönnetyistä alennuksista ja eduista.


     
  18. Palveluerittely – Palveluerittelystä näet tarkemman erittelyn soitoista palvelu- ja yritysnumeroihin sekä palvelutilauksista.
  19. Seloste palveluerittelystä – Lisätietoa alla olevasta erittelystä, ym. palveluerittelyyn liittyvistä asioista.
Yhteislasku

Yhteislasku sisältää paljon eriteltyä tietoa. Jotta sinulla ei olisi epäselvyyttä laskusi sisällöstä, kokosimme selvennykset laskun eri kohdista.

  1. Maksajatieto – Laskun maksaja ja laskutusosoite.
  2. Laskun yhteenveto – Kuukausi- ja käyttömaksut, alennukset sekä mahdolliset kanavapaketit, vakuutusmaksut ja viivästyskorot eriteltynä.

  3. Seuraavan laskun arvioitu eräpäivä
  4. Viitenumero – Käytä maksun yhteydessä aina kullakin laskulla näkyvää viitenumeroa, jonka avulla maksusi kohdistuu oikealle laskulle.

     
  5. ALV-tiedot – Tästä näet, millä arvonlisäveroprosentilla liittymien ja palveluiden tapahtumia on laskutettu. Yleinen alv on 24 %. Alv 10 % laskutetaan mm. tekstiviestillä tilatuista matkalipuista.


     
  6. Laskutusjakso – Aikaväli, jota lasku koskee.
  7. Toiselle operaattorille/asiakkaalle siirretty liittymä –  Liittymän nimen ja paketin lisäksi löydät tästä kohdasta tiedon irtisanomispäivästä. Liittymän kuukausimaksu ja mahdolliset muut liittymän kulut veloitetaan viimeiseltä laskutuskaudelta irtisanomispäivään asti.

  8. Kuukausimaksut – Kuukausimaksuja ovat liittymien ja lisäpalveluiden kuukausimaksut, esim. puhe-, tekstiviesti- ja datapaketit, saldosopimus ja muut kuukausimaksulliset palvelut. Huomioithan laskutusjakson pituuden, kun tarkistat kuukausimaksuja.
  9. Liittymäpaketin kuukausimaksu – Kuukausimaksu sisältää valitun liittymäpaketin mukaisesti puhetta, viestejä ja tiedonsiirtoa tai vaihtoehtoisesti käytössäsi olevan palvelun kuukausimaksun. Liittymälle tai palvelulle kytketyistä lisäpalveluista laskutetaan erikseen palvelun mukainen kuukausimaksu.
  10. Paketista käytetty – Laskutusjakson aikana käytetty puheaika, viestit ja tiedonsiirto.
  11. Pakettiin kuulumattomat – Liittymäpaketin ylimenevät ja pakettiin kuulumattomat laskutettavat kotimaan- ja ulkomaanpuhelut, viestit ja tiedonsiirto.
  12. Palvelupuhelut – Sisältää palvelunumeroihin ja numeropalveluihin soitetut puhelut sekä muihin kuin Telian yritysnumeroihin soitetut puhelut. Palvelupuheluita ovat esim. television äänestykset ja kilpailut, asiointipalvelut virastoihin ja aikataulutiedustelut. Palvelupuheluiden hinta koostuu matkapuhelu- ja palveluosuudesta tai ulkomaanpuheluosuudesta. Matkapuheluosuus laskutetaan liittymätyypin hinnaston mukaan ja palvelu- tai ulkomaanpuheluosuus palveluntarjoajan hinnaston mukaan.
  13. Palvelutilaukset – Palvelutilauksia ovat kertamaksulliset palvelut, joita on tilattu tekstiviestillä tai internetistä. Palvelutilauksia ovat esimerkiksi matkalipputilaukset, numeropalvelun käyttö, soittoäänet, pelit ja erilaisiin kilpailuihin tai äänestyksiin osallistuminen tekstiviestillä sekä muut erityismaksulliset tekstiviestit.
  14. Liittymän maksut yhteensä – Jos laskullasi veloitetaan useampaa liittymää, ne on eritelty liittymä- tai palvelukohtaisesti ja summattu yhteen.
  15. Edut yhteensä – Yhteenveto liittymille myönnetyistä alennuksista ja eduista.


     
  16. Laskutusperusteet – Laskutuskauden pituus on yksi (1) kuukausi. Lasku lähetetään jälkikäteen, jotta kaikki laskutusjakson aikana tehdyt muutokset ehtivät samalle laskulle. Laskutusjakso ei ole kalenterikuukausi, vaan kuukauden mittainen ajanjakso, jonka näet laskulta liittymä- tai palvelukohtaisesti eriteltynä. Mikäli olet tilannut palvelun tai muuttanut sitä laskutusjakson aikana, seuraavalla laskullasi veloitetaan kuukausimaksua vain niiltä päiviltä, joina palvelu on ollut käytössä.
  17. Telia TV:n tekniikkakohtaiset kuukausimaksut – Jos katsot Telia TV:tä Telia TV -digiboksilla tai Telia TV digiboksi laajakaistalla -palvelulla, niin löydät sen kuukausimaksun tästä.
  18. Kanavapaketit  – Tästä näet tilaamasi kanavapaketit.
  19. Laite, jolle on otettu laitevakuutus
  20. Laitevakuutuksen hinta


     
  21. Etuhinta – Jos liittymässäsi tai palvelussasi on etuhinta voimassa, näet tästä etu- ja hinnastohinnan. Etujakson tai määräaikaisuuden päättyessä tilaus jatkuu hinnastohinnan mukaisesti.
  22. Määräaikaisuus – Jos sinulla on määräaikainen sopimus, löydät tähdellä merkityistä kohdista määräaikaisuuden keston.
  23. Erittely viivästyskorosta ja maksukehotuksesta – Viivästysmaksut: Laskusta lähetetään maksukehotus kahden viikon kuluttua eräpäivästä. Laskun eräpäivästä lukien maksamattomasta osuudesta veloitetaan viivästyskorko siihen saakka, kunnes lasku maksetaan. Maksukehotusmaksu ja viivästyskorko veloitetaan seuraavalla laskulla.


     
  24. Palveluerittely – Palveluerittelystä näet tarkemman erittelyn soitoista palvelu- ja yritysnumeroihin sekä palvelutilauksista.
  25. Seloste palveluerittelystä – Lisätietoa alla olevasta erittelystä ja muista palveluerittelyyn liittyvistä asioista.
Miksi laskulla on maksuja usealta laskutuskaudelta?

Jos laskutusraja ei ylity, laskua ei välttämättä lähetetä. Kertyneet maksut laskutetaan seuraavassa laskussa. Voit tarkistaa laskutusjakson laskun oikeasta yläkulmasta.

Miksi kuukausimaksu on noussut?

Kuukausimaksusi on voinut nousta esimerkiksi määräaikaisen kampanjahinnan päättymisen vuoksi.

Laskulla voi olla myös kuukausimaksun lisäksi erilaisia käyttömaksuja tai ostettuja palveluita. Näet nämä tiedot tarkemmin laskultasi. Voit tilata laskusta tarvittaessa puheluerittelyn.

Miksi laskulla on outo liittymänumero?

Kyseessä voi olla mobiililaajakaista, jolla on jolla on liittymänumero aivan kuten tavallisella matkapuhelinliittymällä. Mobiililaajakaistan tunnistat laskuerittelyssä Yhteys Mukaan -tekstistä liittymänumeron vieressä.

Jos käytössäsi ei ole mobiililaajakaistaa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin selvitämme asian.

Lisää samasta aiheesta

Telian tilinumerot

Laskutuskaudet ja laskutusrajat

Puheluerittely

Asiakas- ja laskutustietojen muutos

Telia Rahoitus -laskujen usein kysytyt kysymykset

Liigan laskutus

Maksoin laskun väärillä tiedoilla, kuinka toimin?

Laskujen perintä

Aiheesta Telia Yhteisössä

telia finance ensimmäinen lasku

Kanavapakettien irtisanomisesta huolimatta saan laskuja

Ilmoitus uudesta laskusta sähköpostiin, kiitos.

Laskut maksattu kahteen kertaan

Osamaksun ensimmäinen lasku

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.