Tältä sivulta löydät Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemin käyttöohjeen.
Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemin käyttöohje
Etupaneeli
- POWER – Palaa vihreänä, kun laitteessa on virta
- DS/US
Vilkkuu vihreänä, kun laite hakee verkkoa.
Palaa kiinteästi vihreänä, kun verkkoyhteys toimii. - WIRELESS
Palaa vihreänä, kun WLAN-verkko on aktiivinen.
Vilkkuu vihreänä, kun WLAN-yhteyden kautta liikkuu tietoa.
Valon on pois päältä, jos WLAN-verkko on pois käytöstä. Verkon saa takaisin päälle painamalla Wireless-painiketta (kohta 8). - LAN
Palaa vihreänä, kun yhteen tai useampaan Ethernet LAN-porttiin on laite kytkettynä ja päällä.
Vilkkuu vihreänä, kun LAN-yhteyden kautta liikkuu tietoa. - VOIP (Voice over IP) – Ei käytössä Telialla
- VOIP (Voice over IP) 2 – Ei käytössä Telialla
- WPS-painike – Voit liittää laitteesi WLAN-verkkoon ilman salasanaa käyttämällä WPS-toiminnetta, jota käyttäessä sinun tulee hetkeksi aktivoida WPS-toiminne molemmista laitteista.
- Wireless-painike – Painikkeella voit ottaa WLAN-verkon käyttöön tai pois käytöstä. Tarkista laitteen Wireless-valosta (kohta 3) onko WLAN-verkko aktiivinen.
Takapaneeli
- Virtakytkin – Laitteen voi kytkeä päälle ja pois ilman virtajohdon irrottamista.
- Virtaliitin – Yhdistä pakkauksessa tullut virtajohto tähän.
- Koaksiaalikaapelin F-liitin – Liitä koaksiaalikaapeli tähän liittimeen (antennikaapeli)
- Ethernet LAN – Neljä Gigabit Ethernet LAN -porttia sisäverkon laitteita varten. Voit yhdistää esim. tietokoneesi Ethernet-kaapelilla tähän liittimeen.
- USB – Voit esimerkiksi liittää ulkoisen kovalevyn tähän, jolloin laite toimii verkkolevynä.
- RESET
Hetkellinen painaminen käyttää laitteen virroitta.
Yli 10 sekunnin yhtäjaksoinen painallus palauttaa laitteeseen tehdasasetukset - VOIP 1 & 2 -portit – Ei käytössä Telialla
- Kytke modeemi antennikaapelilla kiinni seinän TV-pistokkeeseen.
a. Voit käyttää pakkauksen mukana tullutta antennihaaroitinta television ja modeemin kytkemiseen samaan TV-pistokkeeseen
b. Mikäli asunnossa on multimediarasiat, kytke modeemi rasian data-liittimeen. - Kytke virtajohto seinään.
- Laita modeemiin virrat päälle.
- Yhteys on käyttövalmis, kun laitteen Power- ja DS/US-valot palavat kiinteästi.
- Liitä tietokone modeemin Ethernet LAN-porttiin verkkokaapelilla tai yhdistä tietokone modeemin WLAN-verkkoon.
Katso ohje tietokoneen yhdistämisestä langattomaan verkkoon
Huom! Kun modeemi on kytketty verkkoon ensimmäistä kertaa ja se on löytänyt oikeat liikennöintitaajuudet, se hakee seuraavaksi vielä päivityksen verkosta. Päivityksessä kestää 15–60 min. Päivityksen jälkeen modeemi käynnistyy uudestaan ja vasta sen jälkeen yhteys on käytettävissä.
Katso ohje laite asetuksiin kirjautumisesta
Mene selaimella osoitteeseen http://192.168.0.1.
- Jos yhteyden muodostaminen ei onnistu, liitä tietokone verkkokaapelilla modeemiin ja kokeile uudestaan.
Laitteen hallintasivulle kirjautuminen
Huomioi nämä asiat, jos kirjaudut laitteelle ensimmäistä kertaa:
- Jätä käyttäjänimi ja salasana -kentät tyhjiksi kirjautuessa.
- Laite ohjaa sinut luomaan uuden käyttäjän ja asettamaan sille salasanan.
- Jos olet aikaisemmin luonut uuden tunnuksen, niin kirjaudu niillä sisälle.
- Jos et muista aikaisemmin luotuja tunnuksia, niin laitteen voi palautta tehdasasetuksille painamalla RESET-painiketta vähintään 10 sekuntia.
Salasanan vaihtaminen asetuksista
Suosittelemme käyttämään laitetta ensisijaisesti reitittävässä (Router mode) -tilassa, jolloin laitteen palomuuri suojaa sisäverkossa olevia laitteita. Laitteen asettaminen siltaavaan tilaan saattaa auttaa tilanteissa, joissa esimerkiksi verkkopeli ei toimi tai haluat testata yhteyden toimintaa ilman modeemin palomuuri- ja NAT-asetuksia.
Huomioithan, että kuluttajaliittymiin jaetaan ainoastaan viisi (5) julkista IP-osoitetta. Reitittävässä tilassa oleva laite jakaa yhden näistä IP-osoitteista useammalle sisäverkon laitteelle, kun vastaavasti sillatussa tilassa laite antaa jokaiselle sisäverkon laitteelle oman julkisen IP-osoitteen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että sillatun modeemin perässä pystyy olemaan ainoastaan viisi laitetta kerrallaan verkossa.
Laitteen asetukset reitittävässä tilassa.
Siltauksen voi laittaa päälle modeemin hallinnasta käsin:
- Valitse oikeasta yläkulmasta Advanced-valikko.
- Muuta eteen avautuvasta WAN Settings -otsikon alta Bridge.
- Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings.
- Käynnistä modeemi uudelleen.
Saat laitteen takaisin reitittävään tilaan resetoimalla kaapelimodeemin tehdasasetuksille painamalla RESET-painiketta yhtäjaksoisesti 10 sekuntia.
Katso ohje tietokoneen yhdistämisestä langattomaan verkkoon
Kaapelimodeemin pohjassa olevasta tarrasta löydät WLAN-verkon nimen ja suojausavaimen. Laitteen WLAN-verkossa on käytössä sama verkon nimi ja suojausavain 2,4 GHz ja 5 GHz verkoille. Voit muokata WLAN-verkon nimeä ja salasanaa laitteen asetuksista.
SSID = WLAN-verkon nimi
PRESHARED KEY = WLAN-verkon suojausavain, eli salasana
Langattoman verkon tiedot laitteen pohjasta löytyvästä tarrasta.
WPS
Voit käyttää WPS-toiminnetta, jos päätelaitteesi tukee sitä. WPS mahdollistaa laitteen liittämisen WLAN-verkkoon kätevästi ilman salasanojen tai muiden tietojen täyttämistä.
WPS Windows 10 -käyttöjärjestelmällä
Löydät WPS-toiminteen Windows 10 -käyttöjärjestelmästä avaamalla työpöydän oikeasta alakulmasta ja klikkaamalla WLAN-verkon painiketta. Valitse sitten verkon nimi, joka täsmää kaapelimodeemin pohjassa löytyvään SSID-tunnisteeseen. Laita ruksi kohtaan ”Yhdistä automaattisesti” ja paina ”Yhdistä”-painiketta. Käyttöjärjestelmä kysyy tässä vaiheessa suojausavainta, mutta voit käydä painamassa kaapelimodeemin WPS-painiketta yhdistääksesi laitteen suoraan WLAN-verkkoon.
Usein ongelmat ratkeavat yksinkertaisesti käynnistämällä laite uudelleen. Jos uudelleenkäynnistyksestä ei ole apua, tutustu alla kerrottuihin laitteeseen liittyviin yleisiin ongelmatilanteisiin ratkaisuineen.
Lisäksi kannattaa tutustua kaapelilaajakaistan ongelmatilanteisiin, jotka auttavat selvittämään onko ongelma modeemissa, muissa laitteissa vai kaapeliverkossa.
Laitteen sijoittelu huoneistossa
Yleisin syy langattoman yhteyden heikkoon toimintaan on modeemin huono sijoittelu niihin laitteisiin nähden, joilla nettiä käytetään. Modeemia ei kannata sijoittaa esimerkiksi sähkökaappiin tai huoneiston kauimmaiseen nurkkaan. Lisäksi monikerroksisiin tai erityisen isoihin huoneistoihin kannattaa hankkia erillinen langaton toistin jatkamaan yhteyttä tilaan, johon kuuluvuus olisi muuten heikko. Sijoittelussa kannattaa huomioida myös näkyvät esteet, kuten seinät, peilit ja muut vastaavat häiriötekijät.
5 GHz ja 2,4 GHz WLAN-verkot
Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemi käyttää oletuksena samaa WLAN-verkon tunnistetta (SSID), eli päätelaitteelle (läppäri, puhelin, tabletti jne.) näkyvää nimeä kummastakin tarjolla olevasta verkossa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että päätelaite pyrkii automaattisesti valitsemaan käyttöön parhaiten toimivan verkon. Joskus automaattinen valinta ei ole paras ratkaisu, koska 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksien toiminnassa on eroja. Esim. 2,4 GHz toimii päätelaitteella kauempana modeemista, kun taas 5 GHz verkko voi toimia huomattavasti nopeammin. Jos langaton yhteys ei toimi oletusasetuksilla, kokeile eri taajuuksia.
Kokeillaksesi eri taajuuksia, sinun tarvitsee ensin vaihtaa oletusasetus pois, eli erottaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkot omille nimilleen. Sen jälkeen voit päättää päätelaitteella, kumpaa taajuutta haluat käyttää.
- Kirjaudu Technicolor CGA2121 -modeemin hallintasivulle. (Katso ohje tämän sivun kohdasta Hallintasivulle kirjautuminen.)
- Kirjautumisen jälkeen paina aloitusruudussa Wireless.
- Laita täppä kohtaan Use different settings for the 5 GHz radio.
- Nimeä verkot 2,4 GHz Radio ja 5 GHz Radio -otsikoiden alla olevaan Network Name -kohtaan. Voit esimerkiksi keksiä verkolle nimen ja laittaa loppuun taajuuden, esim. ”Kotinetti_5GHz”
- Vinkki: Voit vaihtaa tässä myös langattoman verkon salasanan kohdasta Wireless passphrase.
- Klikkaa Save Settings.
- Yhdistä laitteesi nyt uudelleen langattomaan verkkoon 2,4GHz tai 5GHz taajuudella. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue 5 GHz verkkoa, jonka vuoksi sitä ei tule näkyville.
Langattoman verkon kanavan vaihtaminen
Langattoman verkon toimivuus elää jatkuvasti ja häiriöitä voi esiintyä esimerkiksi illalla, kun langattomien laitteiden määrä naapurustossa on suurimmillaan. Siihen saattaa auttaa kanavan vaihtaminen vähemmän ruuhkaiseen. Voit vaihtaa kanavaa laitteen hallinnassa tai sammuttamalla modeemin hetkeksi ja käynnistämällä sen sitten uudelleen. Laite pyrkii käynnistyksen yhteydessä valitsemaan sillä hetkellä vähiten ruuhkaisen kanavan.
Langattoman verkon asetukset
Katso ohje WLAN-verkon kanavan vaihtoon
- Kirjaudu sisään hallintaan osoitteessa http://192.168.0.1.
- Siirry Advanced-asetusvalikkoon, joka löytyy oikeasta ylälaidasta.
- Valitse Wireless-valikon alta Radio Settings.
- Voit vaihtaa kanavaa Control Channel -valinnasta kunkin WLAN-verkon osalta.
a) Kanavavalinnan alapuolella arvio kanavan kuuluvuudesta (Interference).
b) Oikean laidan Radio Summary -laatikosta löytyy arvio verkon nopeudesta valituilla asetuksilla.
Voit selvittää vähiten ruuhkaisen kanavan käyttämällä vapaasti saatavilla olevia WiFi-analysaattoreita, joita löytyy esimerkiksi Android- ja iPhone-laitteille niiden sovelluskaupoista.
Huomioithan, että joillakin päätelaitteilla 2,4 GHz verkon kanavat 12 ja 13 sekä 5 GHz verkon kanavat numerosta 100 ylöspäin eivät toimi. Ongelma johtuu päätelaitteen rajoituksista, joissa laitevalmistaja on saattanut rajata laitteen toimiaan esimerkiksi ainoastaan Pohjois-Amerikassa käytössä olevilla määrityksillä.
Palomuurin suojaustaso
Joskus palomuurin suojaus voi estää joitain palveluita tai verkkosivuja toimimasta. Palomuurin suojauksen nostaminen korkealle (high) rajoittaa varmasti osan palveluista, kun taas alhainen (Low) sallii liikennettä vapaammin, kuitenkin suojaten yleisimmiltä vaaroilta.
Oletuksena suojaustaso on Low, joka on suositeltavaa pitää. Kokeile valita suojaustasoksi Low, jos valinta on ollut korkeampi (Medium tai High). Jos ongelma ei ratkennut, voit kokeilla vaihtaa palomuurin hetkeksi pois käytöstä Off-tilaan. Huomioithan, että palomuurin pois käytöstä laittaminen on tapa rajata ongelmaa, mutta sitä ei suositella ratkaisuksi. Jos palomuurin kytkeminen pois päältä ei auttanut, muista palauttaa Low-asetus takaisin. Jos palomuurin kytkeminen pois auttoi, täytyy ongelmallisen palvelun kohdalle tehdä porttiohjaus modeemin hallinnassa ja kytkeä palomuuri takaisin käyttöön. Porttiohjauksien tekemisessä sinua auttaa tarvittaessa Telia Helppi.
Suojaustason voit tarkistaa ja muuttaa helposti laitteen hallinnasta:
- Kirjaudu hallintasivulle http://192.168.0.1 (katso tarkemmat ohjeet ylempää Hallintasivulle kirjautuminen -otsikon alta)
- Valitse kirjautumisen jälkeen Home network.
- Voit valita palomuurin suojaustason Firewall Protection -kohdasta.
- Tallenna asetuksien muutos painamalla Save Settings.
- Suojaustason vaihtamisen ja asetuksien tallentamisen jälkeen kannattaa käynnistää laitteet (modeemi ja päätelaite) uudelleen.
- 24 Downstream- ja 8 Upstream -kanavainen EuroDOCSIS 3.0 -kaapelimodeemi
- 4 kpl 1 Gbit/s Ethernet LAN -porttia
- WLAN-verkko on valmiiksi suojattu
- Dual Band, eli yhtäaikainen tuki
- IEEE 802.11n 2,4 GHz (2x2)
- IEEE 802.11ac 5 GHz (3x3)
- WPS-tuki (helpottaa päätelaitteen kytkemistä verkkoon)
- CGA2121-modeemi
- Virtalähde ja virtakaapeli
- Ethernet-kaapeli
- Antennikaapeli ja haaroitin
Etkö löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Telia Helppi
Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Lue lisää Helpistä
Chat
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.
Kirjaudu
Chatbot
Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.
Avaa chatbot >
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön