Usein ongelmat ratkeavat yksinkertaisesti käynnistämällä laite uudelleen. Jos uudelleenkäynnistyksestä ei ole apua, tutustu alla kerrottuihin laitteeseen liittyviin yleisiin ongelmatilanteisiin ratkaisuineen.
Lisäksi kannattaa tutustua kaapelilaajakaistan ongelmatilanteisiin, jotka auttavat selvittämään onko ongelma modeemissa, muissa laitteissa vai kaapeliverkossa.
Laitteen sijoittelu huoneistossa
Yleisin syy langattoman yhteyden heikkoon toimintaan on modeemin huono sijoittelu niihin laitteisiin nähden, joilla nettiä käytetään. Modeemia ei kannata sijoittaa esimerkiksi sähkökaappiin tai huoneiston kauimmaiseen nurkkaan. Lisäksi monikerroksisiin tai erityisen isoihin huoneistoihin kannattaa hankkia erillinen langaton toistin jatkamaan yhteyttä tilaan, johon kuuluvuus olisi muuten heikko. Sijoittelussa kannattaa huomioida myös näkyvät esteet, kuten seinät, peilit ja muut vastaavat häiriötekijät.
5 GHz ja 2,4 GHz WLAN-verkot
Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemi käyttää oletuksena samaa WLAN-verkon tunnistetta (SSID), eli päätelaitteelle (läppäri, puhelin, tabletti jne.) näkyvää nimeä kummastakin tarjolla olevasta verkossa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että päätelaite pyrkii automaattisesti valitsemaan käyttöön parhaiten toimivan verkon. Joskus automaattinen valinta ei ole paras ratkaisu, koska 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksien toiminnassa on eroja. Esim. 2,4 GHz toimii päätelaitteella kauempana modeemista, kun taas 5 GHz verkko voi toimia huomattavasti nopeammin. Jos langaton yhteys ei toimi oletusasetuksilla, kokeile eri taajuuksia.
Kokeillaksesi eri taajuuksia, sinun tarvitsee ensin vaihtaa oletusasetus pois, eli erottaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkot omille nimilleen. Sen jälkeen voit päättää päätelaitteella, kumpaa taajuutta haluat käyttää.
- Kirjaudu Technicolor CGA2121 -modeemin hallintasivulle. (Katso ohje tämän sivun kohdasta Hallintasivulle kirjautuminen.)
- Kirjautumisen jälkeen paina aloitusruudussa Wireless.

- Laita täppä kohtaan Use different settings for the 5 GHz radio.

- Nimeä verkot 2,4 GHz Radio ja 5 GHz Radio -otsikoiden alla olevaan Network Name -kohtaan. Voit esimerkiksi keksiä verkolle nimen ja laittaa loppuun taajuuden, esim. ”Kotinetti_5GHz”
- Vinkki: Voit vaihtaa tässä myös langattoman verkon salasanan kohdasta Wireless passphrase.
- Klikkaa Save Settings.
- Yhdistä laitteesi nyt uudelleen langattomaan verkkoon 2,4GHz tai 5GHz taajuudella. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue 5 GHz verkkoa, jonka vuoksi sitä ei tule näkyville.
Langattoman verkon kanavan vaihtaminen
Langattoman verkon toimivuus elää jatkuvasti ja häiriöitä voi esiintyä esimerkiksi illalla, kun langattomien laitteiden määrä naapurustossa on suurimmillaan. Siihen saattaa auttaa kanavan vaihtaminen vähemmän ruuhkaiseen. Voit vaihtaa kanavaa laitteen hallinnassa tai sammuttamalla modeemin hetkeksi ja käynnistämällä sen sitten uudelleen. Laite pyrkii käynnistyksen yhteydessä valitsemaan sillä hetkellä vähiten ruuhkaisen kanavan.
Langattoman verkon asetukset
Katso ohje WLAN-verkon kanavan vaihtoon
- Kirjaudu sisään hallintaan osoitteessa http://192.168.0.1.
- Siirry Advanced-asetusvalikkoon, joka löytyy oikeasta ylälaidasta.
- Valitse Wireless-valikon alta Radio Settings.
- Voit vaihtaa kanavaa Control Channel -valinnasta kunkin WLAN-verkon osalta.
a) Kanavavalinnan alapuolella arvio kanavan kuuluvuudesta (Interference).
b) Oikean laidan Radio Summary -laatikosta löytyy arvio verkon nopeudesta valituilla asetuksilla.
Voit selvittää vähiten ruuhkaisen kanavan käyttämällä vapaasti saatavilla olevia WiFi-analysaattoreita, joita löytyy esimerkiksi Android- ja iPhone-laitteille niiden sovelluskaupoista.
Huomioithan, että joillakin päätelaitteilla 2,4 GHz verkon kanavat 12 ja 13 sekä 5 GHz verkon kanavat numerosta 100 ylöspäin eivät toimi. Ongelma johtuu päätelaitteen rajoituksista, joissa laitevalmistaja on saattanut rajata laitteen toimiaan esimerkiksi ainoastaan Pohjois-Amerikassa käytössä olevilla määrityksillä.
Palomuurin suojaustaso
Joskus palomuurin suojaus voi estää joitain palveluita tai verkkosivuja toimimasta. Palomuurin suojauksen nostaminen korkealle (high) rajoittaa varmasti osan palveluista, kun taas alhainen (Low) sallii liikennettä vapaammin, kuitenkin suojaten yleisimmiltä vaaroilta.
Oletuksena suojaustaso on Low, joka on suositeltavaa pitää. Kokeile valita suojaustasoksi Low, jos valinta on ollut korkeampi (Medium tai High). Jos ongelma ei ratkennut, voit kokeilla vaihtaa palomuurin hetkeksi pois käytöstä Off-tilaan. Huomioithan, että palomuurin pois käytöstä laittaminen on tapa rajata ongelmaa, mutta sitä ei suositella ratkaisuksi. Jos palomuurin kytkeminen pois päältä ei auttanut, muista palauttaa Low-asetus takaisin. Jos palomuurin kytkeminen pois auttoi, täytyy ongelmallisen palvelun kohdalle tehdä porttiohjaus modeemin hallinnassa ja kytkeä palomuuri takaisin käyttöön. Porttiohjauksien tekemisessä sinua auttaa tarvittaessa Telia Helppi.
Suojaustason voit tarkistaa ja muuttaa helposti laitteen hallinnasta:
- Kirjaudu hallintasivulle http://192.168.0.1 (katso tarkemmat ohjeet ylempää Hallintasivulle kirjautuminen -otsikon alta)
- Valitse kirjautumisen jälkeen Home network.

- Voit valita palomuurin suojaustason Firewall Protection -kohdasta.

- Tallenna asetuksien muutos painamalla Save Settings.
- Suojaustason vaihtamisen ja asetuksien tallentamisen jälkeen kannattaa käynnistää laitteet (modeemi ja päätelaite) uudelleen.