Takaisin

Technicolor CGA -kaapelimodeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tältä sivulta löydät Technicolor CGA -kaapelimodeemin käyttöohjeen.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneeli

  1. POWER
    Palaa vihreänä, kun laitteessa on virta
  2. DS/US
    Vilkkuu vihreänä, kun laite hakee verkko
    Palaa kiinteästi vihreänä, kun verkkoyhteys toimii.
  3. WIRELESS
    Palaa vihreänä, kun WLAN-verkko on aktiivisena. 
    Vilkkuu vihreänä, kun WLAN-yhteyden kautta liikkuu tietoa.
    Valon on pois päältä, jos WLAN-verkko on pois käytöstä. Verkon saa takaisin päälle painamalla Wireless-painiketta (kohta 8)
  4. LAN
    Palaa vihreänä, kun yhdessä tai useammassa Ethernet LAN-portissa on jokin laite kytkettynä ja päällä.
    Vilkkuu vihreänä, kun LAN-yhteyden kautta liikkuu tietoa.
  5. VOIP (Voice over IP)
    Ei käytössä Telialla
  6. VOIP (Voice over IP) 2
    Ei käytössä Telialla 
  7. WPS -painike
    Voit liittää laitteesi WLAN-verkkoon ilman salasanaa käyttämällä WPS-toiminnetta. Toiminnetta käyttäessä sinun tulee hetkellisesti aktivoida WPS-toiminne kummastakin laitteesta.
  8. Wireless -painike
    Painikkeella saat aktivoitua tai poistettua WLAN-verkon käytöstä. Tarkasta laitteen Wireless-valosta (kohta 3) onko WLAN-verkko aktiivisena.
Takapaneeli

  1. Virtakytkin
    Laitteen voi kytkeä päälle ja pois ilman virtajohdon irrottamista.
  2. Virtaliitin
    Yhdistä pakkauksessa tullut virtajohto tähän.
  3. Koaksiaalikaapelin F-liitin
    Liitä koaksiaalikaapeli tähän liittimeen (antennikaapeli)
  4. Ethernet LAN
    Neljä Gigabit Ethernet LAN -porttia sisäverkon laitteita varten. Voit yhdistää esim. tietokoneesi Ethernet-kaapelilla tähän liittimeen.
  5. USB
    Voit esimerkiksi liittää ulkoisen kovalevyn USB-porttiin, jolloin laite toimii verkkolevynä.
  6. RESET
    Hetkellinen painaminen käyttää laitteen virroitta
    Yli 10 sekunnin yhtäjaksoinen painallus palauttaa laitteeseen tehdasasetukset
  7. VOIP 1 & 2 -portit
    Ei käytössä Telialla
Käyttöönotto
  1. Kytke modeemi antennikaapelilla kiinni seinän TV-pistokkeeseen.

    a. Voit käyttää pakkauksen mukana tullutta antennihaaroitinta television ja modeemin kytkemiseen samaan TV-pistokkeeseen

    b. Mikäli asunnossa on multimediarasiat, kytke modeemi rasian data-liittimeen.
  2. Kytke virtajohto seinään.
  3. Laita modeemiin virrat päälle.
  4. Yhteys on käyttövalmis, kun laitteen Power- ja DS/US-valot palavat kiinteästi.
  5. Liitä tietokone modeemin Ethernet LAN-porttiin verkkokaapelilla tai yhdistä tietokone modeemin WLAN-verkkoon.

Huom! Kun modeemi on kytketty verkkoon ensimmäistä kertaa ja se on löytänyt oikeat liikennöintitaajuudet, se hakee seuraavaksi vielä päivityksen verkosta. Päivityksessä kestää 15–60 min. Päivityksen jälkeen modeemi käynnistyy uudestaan ja vasta sen jälkeen yhteys on käytettävissä.

Hallintasivulle kirjautuminen

Mene selaimella osoitteeseen http://192.168.0.1.

  • Jos yhteyden muodostaminen ei onnistu, liitä tietokone verkkokaapelilla modeemiin ja kokeile uudestaan.


Laitteen hallintasivulle kirjautuminen

Huomioi nämä asiat, jos kirjaudut laitteelle ensimmäistä kertaa:

  • Jätä käyttäjänimi ja salasana -kentät tyhjiksi kirjautuessa.
  • Laite ohjaa sinut luomaan uuden käyttäjän ja asettamaan sille salasanan.
  • Jos olet aikaisemmin luonut uuden tunnuksen, niin kirjaudu niillä sisälle.
  • Jos et muista aikaisemmin luotuja tunnuksia, niin laitteen voi palautta tehdasasetuksille painamalla RESET-painiketta vähintään 10 sekuntia.


Salasanan vaihtaminen asetuksista

Modeemin asettaminen siltaavaan tilaan

Suosittelemme käyttämään laitetta ensisijaisesti reitittävässä (Router mode) -tilassa, jolloin laitteen palomuuri suojaa sisäverkossa olevia laitteita. Laitteen asettaminen siltaavaan tilaan saattaa auttaa tilanteissa, joissa esimerkiksi verkkopeli ei toimi tai haluat testata yhteyden toimintaa ilman modeemin palomuuri- ja NAT-asetuksia.

Huomioithan, että kuluttajaliittymiin jaetaan ainoastaan viisi (5) julkista IP-osoitetta. Reitittävässä tilassa oleva laite jakaa yhden näistä IP-osoitteista useammalle sisäverkon laitteelle, kun vastaavasti sillatussa tilassa laite antaa jokaiselle sisäverkon laitteelle oman julkisen IP-osoitteen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että sillatun modeemin perässä pystyy olemaan ainoastaan viisi laitetta kerrallaan verkossa.


Laitteen asetukset reitittävässä tilassa.

Siltauksen voi laittaa päälle modeemin hallinnasta käsin:

  1. Valitse oikeasta yläkulmasta Advanced-valikko.
  2. Muuta eteen avautuvasta WAN Settings -otsikon alta Bridge.
  3. Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings.
  4. Käynnistä modeemi uudelleen.

Saat laitteen takaisin reitittävään tilaan resetoimalla kaapelimodeemin tehdasasetuksille painamalla RESET-painiketta yhtäjaksoisesti 10 sekuntia.

Langattoman verkon käyttöönotto

Kaapelimodeemin pohjassa olevasta tarrasta löydät WLAN-verkon nimen ja suojausavaimen. Laitteen WLAN-verkossa on käytössä sama verkon nimi ja suojausavain 2,4 GHz ja 5 GHz verkoille.

SSID = WLAN-verkon nimi
PRESHARED KEY = WLAN-verkon suojausavain, eli salasana


Langattoman verkon tiedot laitteen pohjasta löytyvästä tarrasta.

WPS

Voit käyttää WPS-toiminnetta, jos päätelaitteesi tukee sitä. WPS mahdollistaa laitteen liittämisen WLAN-verkkoon kätevästi ilman salasanojen tai muiden tietojen täyttämistä.

WPS Windows 10 -käyttöjärjestelmällä

Löydät WPS-toiminteen Windows 10 -käyttöjärjestelmästä avaamalla työpöydän oikeasta alakulmasta ja klikkaamalla WLAN-verkon painiketta. Valitse sitten verkon nimi, joka täsmää kaapelimodeemin pohjassa löytyvään SSID-tunnisteeseen. Laita ruksi kohtaan ”Yhdistä automaattisesti” ja paina ”Yhdistä”-painiketta. Käyttöjärjestelmä kysyy tässä vaiheessa suojausavainta, mutta voit käydä painamassa kaapelimodeemin WPS-painiketta yhdistääksesi laitteen suoraan WLAN-verkkoon.

Apua ongelmatilanteisiin
Laitteen sijoittelu huoneistossa

Yleisin syy langattoman yhteyden heikkoon toimintaan on laitteen huono sijoittelu päätelaitteisiin nähden. Laitetta ei kannata sijoittaa esimerkiksi sähkökaappiin tai huoneiston kauimmaiseen nurkkaan. Lisäksi monikerroksisiin tai erityisen isoihin huoneistoihin kannattaa hankkia erillinen langaton toistin jatkamaan yhteyttä tilaan, johon kuuluvuus olisi muuten heikko. Sijoittelussa kannattaa huomioida myös näkyvät esteet, kuten seinät, pelit ja muut vastaavat häiriötekijät.

5 GHz ja 2,4 GHz WLAN-verkot

Oletusarvoisesti Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemi käyttää samaa WLAN-verkon tunnistetta (SSID), eli päätelaitteelle näkyvää nimeä kummastakin tarjolla olevasta verkossa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että päätelaite pyrkii automaattisesti valitsemaan parhaiten toimivan verkon ja käyttämään sitä. Joskus automaattinen valinta ei ole paras ratkaisu, koska 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksien toiminnassa on eroja. Esim. 2,4 GHz toimii päätelaitteella (läppäri, puhelin, tabletti jne.) kauempana modeemia, kun taas 5 GHz verkko voi toimia huomattavasti nopeammin. Siksi on tärkeää kokeilla eri taajuuksia, jos langaton yhteys ei toimi oletusasetuksilla.

Jotta voit kokeilla kahta eri taajuutta, tulee ensin vaihtaa oletusasetus pois, eli erottaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkot omalla nimellä. Erotuksen jälkeen voit itse päättää päätelaitteella yhdistäessä, kumpaa taajuutta käytät.

  1. Kirjaudu Technicolor CGA2121 modeemin hallintasivulle (ohje tällä sivulla ylempänä)
  2. Kirjautumisen jälkeen paina aloitusruudussa ”Wireless”
  3. Valitse täppä kohtaan ”Use different settings for the 5 GHz radio”
  4. Kirjoita 2,4 GHz Radio ja 5 GHz Radio otsikoiden alla verkoille eri nimet kohtaan ”Network Name”. Yksi tapa on kirjoittaa omakeksimä verkon nimi ja erottaa lopussa 5GHz, esim. ”Kotinetti_5GHz”
    • Vinkki: Voit halutessasi vaihtaa tässä myös langattoman verkon salasanan kohdasta ”Wireless passphrase”
  5. Muita asetuksia ei tarvitse vaihtaa, paina Save Settings.
  6. Omat laitteet tulee yhdistää nyt uudelleen langattomaan verkkoon, 2,4GHz tai 5GHz taajuudella.
    • Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue 5 GHz verkkoa, mikä tarkoittaa ettei 5 GHhz verkkoa tule näkyville.
Langattoman verkon kanavan vaihtaminen

Langattoman verkon toimivuus elää jatkuvasti ja häiriöitä voi esiintyä esimerkiksi illalla, kun langattomien laitteiden määrä naapurustossa on suurimmillaan. Tähän saattaa auttaa kanavan vaihtaminen vähiten ruuhkaiseen. Tämä onnistuu laitteen hallinnasta tai sammuttamalla modeemin hetkeksi ja käynnistämällä sen uudelleen. Laite pyrkii aina käynnistyksen yhteydessä valitsemaan vähiten ruuhkaisen kanavan.


Langattoman verkon asetukset

  1. Kirjaudu sisään hallintaan osoitteessa http://192.168.0.1.
  2. Siirry Advanced-asetusvalikkoon painamalla oikeasta ylälaidasta.
  3. Valitse Wireless-valikon alta Radio Settings.
  4. Voit vaihtaa kanavaa Control Channel -valinnasta kunkin WLAN-verkon osalta.
    a) Kanavavalinnan alapuolella arvio kanavan kuuluvuudesta (Interference).
    b) Oikean laidan ”Radio Summary -laatikosta löytyy arvio verkon nopeudesta valituilla asetuksilla.

Voit selvittää vähiten ruuhkaisen kanavan käyttämällä vapaasti saatavilla olevia WiFi-analysaattoreita. Näitä löytyy esimerkiksi Android- ja iPhone-laitteille. Lisäksi modeemista itsestään löytyy vastaava toiminne Wireless -valikosta löytyvän Wifi Insight -otsikon alta. Kohdasta Interference näkyy modeemin arvio valitun kanavan laadusta.

Huomioithan, että joillakin päätelaitteilla 2,4 GHz verkon kanavat 12 ja 13 sekä 5 GHz verkon kanavat numerosta 100 ylöspäin eivät välttämättä toimi. Ongelma johtuu käytettävän päätelaitteen rajoituksista, missä laitevalmistaja on saattanut rajata päätelaitteen toimiaan esimerkiksi ainoastaan Pohjois-Amerikassa käytössä olevilla määrityksillä.

Palomuurin suojaustaso

Joskus palomuurin suojaus voi estää joitain palveluita tai verkkosivuja toimimasta. Palomuurin suojauksen nostaminen korkealle (high) rajoittaa varmasti osan palveluista, kun taas alhainen (Low) sallii liikennettä vapaammin, kuitenkin suojaten yleisimmiltä vaaroilta.
 
Oletuksena suojaustaso on Low, joka on suositeltavaa pitää. Joskus ongelmatilanteiden rajauksissa on järkevää kokeilla käyttää palomuuria pois päältä hetken, mutta sitä ei suositella ratkaisuksi ongelmatilanteissa. Jos palomuurin kytkeminen pois päältä auttaa ongelmatilanteessa, täytyy ongelmallisen palvelun kohdalle tehdä porttiohjaus modeemin hallinnan avulla ja kytkeä palomuuri takaisin käyttöön. Porttiohjauksien tekemisessä sinua auttaa tarvittaessa Telia Helppi.

Suojaustason voit tarkistaa ja muuttaa helposti laitteen hallinnasta:

  1. Kirjaudu hallintasivulle http://192.168.0.1 (katso tarkemmat ohjeet ylempää Hallintasivulle kirjautuminen -otsikon alta)
  2. Valitse kirjautumisen jälkeen Home network.
  3. Voit valita palomuurin suojaustason Firewall Protection -kohdasta.
  4. Muista tallentaa asetuksien muutos painamalla  Save Settings.

Valitse suojaustasoksi Low, jos valinta on korkeampi (Medium tai High). Jos ongelma ei tälläkään ratkea, käytä palomuuri poissa käytöstä (Off) ja kokeile ratkaisiko tämä ongelmaa. Jos ei, muista palauttaa Low -asetus takaisin. Suojaustason vaihtamisen ja asetuksien tallentamisen jälkeen on suotavaa käynnistää laitteet (modeemi ja päätelaite) uudelleen.

Yleistä tietoa laitteesta
  • 24 Downstream- ja 8 Upstream -kanavainen EuroDOCSIS 3.0 -kaapelimodeemi
  • 4 kpl 1 Gbit/s Ethernet LAN -porttia
  • WLAN-verkko on valmiiksi suojattu 
  • Dual Band, eli yhtäaikainen tuki 
  • IEEE 802.11n 2,4 GHz (2x2)
  • IEEE 802.11ac 5 GHz (3x3)
  • WPS-tuki (helpottaa päätelaitteen kytkemistä verkkoon)
Pakkauksen sisältö
  • CGA2121-modeemi
  • Virtalähde ja virtakaapeli
  • Ethernet-kaapeli
  • Antennikaapeli ja haaroitin
Lisää samasta aiheesta

Thomson TG789 -modeemin käyttöohje

Cisco EPC3928 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Cisco EPC3825 -modeemin käyttöohje

Cisco EPC3000 -kaapelimodeemi

Telia X2 - Technicolor DGA4330 -modeemin käyttöohje

Zyxel WAP6804 Wifi Extender -käyttöohje

Inteno DG301 -modeemi

Telia Smart -modeemi

Technicolor TG233 ja TG234 langattomien lähettimien käyttöohjeet

Technicolor TG799vac -modeemin käyttöohje

Technicolor TG799 Xtream -modeemin käyttöohje

Telia Zone Hybrid -reititin (Router Fast 5370 Air)

Asus RT-AC86U -reitittimen käyttöohjeet

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -modeemin käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.