Inteno DG301 -reitittimen käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Inteno DG301 on reititin, jolla jaat laajakaistaliittymäsi nettiyhteyden kodin muille laitteille, kuten esimerkiksi tietokoneelle.

Merkkivalot ja liitännät
Laitteen etupaneeli

  1. Ethernet - Lähiverkkoyhteyden merkkivalo
  2. Wireless - Langattoman lähiverkkoyhteyden merkkivalo
  3. Broadband - Ilmaisee DSL-linjan tilan
  4. Status - Virran merkkivalo
  5. Internet - Ilmaisee nettiyhteyden tilan
  6. TV - Ulkoisen digiboksin merkkivalo
  7. WPS - Ilmaisee WPS-yhteyden tilan

Huom! Inteno-laitteessa on normaalia, että laitteen STATUS-valo palaa yksinään vihreänä. Tämä kertoo kaiken olevan kunnossa. Muut valot saa esille painamalla Info-näppäintä laitteen kyljestä.

Laitteen takapaneeli

  1. DSL-portti - Jos yhteys on toteutettu puhelinkaapelilla, liitä puhelinjohto tähän pistokkeeseen.
  2. USB-portti - USB-porttiin voidaan kytkeä esim. ulkoinen kovalevy.
  3. Ethernet-portit - Näihin liität PC:n, Telia TV digiboksin tai muita laitteita.
  4. WAN-portti - Jos yhteys on toteutettu Ethernet-tekniikalla, kytke verkkokaapeli tähän pistokkeeseen.
  5. Virtaliitin - Kytke laitteen virtalähde tähän.
  6. Virtakytkin
Laitteen sivussa olevat painikkeet

WPS - Ei käytössä
Info - Sytyttää STATUS-valot hetkeksi, mikäli laite on virransäästötilassa
Eco - Sammuttaa ja käynnistää WLAN-toiminnon

Langattoman verkon suojaus

Langaton lähiverkko eli wifi eli WLAN, on kätevä tapa käyttää yhdistää laitteet nettiin ilman johtoja.

Wifin suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa wifi-verkko on suojattu. Wifi-verkon nimi ja salausavain löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Suojaamattomassa wifi-verkossa kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva omilla laitteillaan.

WLAN-verkon salausavain

Laitteen mukana toimitetaan WLAN-salausavain, jonka näet laitteen pohjassa olevasta tarrasta tai laatikossa olevasta erillisestä tarralapusta.

  1. Verkon nimi - Käytössä olevan langattoman verkon nimi (SSID).
  2. Salausavain - Langattoman verkon salauksena on käytetty WPA-PSK salausmuotoa. Käytä tätä avainta langattoman verkon käyttöönotossa.
WLAN-asetusten muuttaminen

Laitteessa käytettävä WLAN-standardi on 802.11b/g/n.

  1. Avaa selain ja kirjoita osoiteriville reitittimen hallintaisivun osoite 192.168.1.1. Jos sivu ei aukea, koeta osoitetta 192.168.1.254. Jos hallintasivu pyytää salasanaa, löydät oikean ohjeen täältä.
  2. Klikkaa hiiren vasemmalla näppäimellä Home Network -otsikon alla olevaa Wireless -tekstiä.
  3. Klikkaa seuraavaksi Configure-tekstiä, josta pääset muuttamaan laitteen WLAN-asetuksia. Oletuksena WLAN-verkko ja WLAN-salaus ovat päällä. Salauksena on käytetty WPA-PSK-salausta.
  4. Hyväksy muutokset painamalla Apply.
Asetukset
  • WLAN Enable – Tästä valitset, onko WLAN-verkko käytössä.
  • Interface Enabled – Tästä valitset, onko WLAN-verkko käytössä.
  • Power Reduction Enabled – WLAN-virransäästöominaisuuksien käyttöönotto
  • Physical Address – MAC-osoite
  • Network Name (SSID) – Langattoman verkon nimi
  • Actual Speed – WLAN-verkon nopeus
  • Band – Langattoman yhteyden toimintataajuus
  • Channel Selection – Kanavan valinta
  • Region – Maanosa
  • Channel – Kanava
  • Allow multicast from Broadband Network – Salli ulkoverkon multicast-lähetyksien käyttäminen WLAN-yhteyden yli
Suojausasetukset
  • WPS Enabled – Tästä valitset, onko WPS-toiminne käytössä
  • Broadcast Network Name – Näyttää WLAN-verkon nimen laitteille
  • Encryption – Tässä määrität käytössä olevan salaustason:
    Disabled - ei salausta
    Use WEP encryption - käytä WEP-salausta
    Use WPA-PSK encryption - käytä WPA-PSK -salausta
WEP
  • WEP Key Length – WEP-salausavaimen pituus
  • WEP Encryption Key – WEP-salausavain
WPA-PSK
  • WPA-PSK Encryption Key – WPA-salausavain
  • WPA-PSK Version – WPA-salausversion valinta
Ongelmatilanteet

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huomaathan kuitenkin, että kaikki laitteen asetuksiin tekemäsi muutokset nollautuvat kun tehdasasetukset palautetaan.

Voit palauttaa tehdasasetukset painamalla laitteen takana olevaa Reset-painiketta pohjassa pienikärkisellä esineellä (esim. lyijykynä) 30 sekuntia, kunnes laitteen Status-merkkivalo muuttuu oranssiksi.

Lue lisää langattoman verkon ongelmatilanteista ja ratkaisuvinkeistä.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Smart -reititin

Telia X2 - Technicolor DGA4330 -reitittimen käyttöohje

Technicolor TG799 Xtream -reitittimen käyttöohje

Technicolor TG799vac -reitittimen käyttöohje

Thomson TG789 -reitittimen käyttöohje

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.