Takaisin

Inteno DG301 -modeemi

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Inteno DG301 on modeemi, jolla laajakaistaliittymä yhdistetään esimerkiksi tietokoneeseen.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Merkkivalot ja liitännät
Laitteen etupaneeli

  1. Ethernet - Lähiverkkoyhteyden merkkivalo
  2. Wireless - Langattoman lähiverkkoyhteyden merkkivalo
  3. Broadband - Ilmaisee DSL-linjan tilan
  4. Status - Virran merkkivalo
  5. Internet - Ilmaisee internetyhteyden tilan
  6. TV - Ulkoisen digiboksin merkkivalo
  7. WPS - Ilmaisee WPS-yhteyden tilan

Huom! Inteno-laitteessa on normaalia, että laitteen STATUS-valo palaa yksinään vihreänä. Tämä kertoo kaiken olevan kunnossa. Muut valot saa esille painamalla info-näppäintä laitteen kyljestä.

Laitteen takapaneeli

  1. DSL-portti - Jos yhteys on toteutettu puhelinkaapelilla, liitä puhelinjohto tähän pistokkeeseen.
  2. USB-portti - USB-porttiin voidaan kytkeä esim. ulkoinen kovalevy.
  3. Ethernet-portit - Näihin liität PC:n, Telia TV -digiboksin tai muita laitteita.
  4. WAN-portti - Jos yhteys on toteutettu Ethernet-tekniikalla, kytke verkkokaapeli tähän pistokkeeseen.
  5. Virtaliitin - Kytke laitteen virtalähde tähän.
  6. Virtakytkin
Laitteen sivussa olevat painikkeet

WPS - Ei käytössä
Info - Sytyttää STATUS-valot hetkeksi, mikäli laite on virransäästötilassa
Eco - Sammuttaa ja käynnistää WLAN -toiminnon

Langattoman verkon suojaus

Langaton lähiverkko (WLAN) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman monimutkaisia kaapeleita tai johtosotkuja.

Langattoman verkon (WLAN) suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa langaton verkko on suojattu. Langattoman verkon nimi ja salausavain löytyvät laitteen tyyppitarrasta. Suojaamattomassa langattomassa verkossa kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva, jolla on koneessaan WLAN-verkkokortti.

WLAN-verkon salausavain

Laitteen mukana toimitetaan WLAN-salausavain, jonka näet laitteen pohjassa olevasta tarrasta tai laatikossa olevasta erillisestä tarralapusta.

  1. Verkon nimi - Käytössä olevan langattoman verkon nimi (SSID).
  2. Salausavain - Langattoman verkon salauksena on käytetty WPA-PSK salausmuotoa. Käytä tätä avainta langattoman verkon käyttöönotossa.
WLAN-asetusten muuttaminen

Laitteessa käytettävä WLAN-standardi on 802.11b/g/n.

  1. Avaa selain ja kirjoita osoiteriville 192.168.1.1, jolloin eteesi avautuu Intenon hallintasivu. Mikäli sivu ei aukea, koita osoitetta 192.168.1.254. Jos kirjautuminen laitehallintaan pyytää salasanaa, löydät oikean ohjeen täältä.
  2. Klikkaa hiiren vasemmalla näppäimellä Home Network -otsikon alla olevaa Wireless -tekstiä.
  3. Klikkaa seuraavaksi Configure-tekstiä, josta pääset muuttamaan laitteen WLAN-asetuksia. Oletuksena WLAN-verkko ja WLAN-salaus ovat päällä. Salauksena on käytetty WPA-PSK-salausta.
  4. Hyväksy muutokset painamalla Apply.
Asetukset
  • WLAN Enable - Tästä valitset, onko WLAN–verkko käytössä.
  • Interface Enabled - Tästä valitset, onko WLAN–verkko käytössä.
  • Power Reduction Enabled - WLAN-virransäästöominaisuuksien käyttöönotto
  • Physical Address - MAC-osoite
  • Network Name (SSID) - Langattoman verkon nimi
  • Actual Speed - WLAN-verkon nopeus
  • Band - Langattoman yhteyden toimintataajuus
  • Channel Selection - Kanavan valinta
  • Region - Maanosa
  • Channel - Kanava
  • Allow multicast from Broadband Network - Salli ulkoverkon multicast-lähetyksien käyttäminen WLAN-yhteyden yli
Suojausasetukset
  • WPS Enabled - Tästä valitset, onko WPS-toiminne käytössä
  • Broadcast Network Name - Näyttää WLAN-verkon nimen laitteille
  • Encryption (Tässä määrität käytössä olevan salaustason) - Disabled – ei salausta; Use WEP encryption - käytä WEP-salausta; Use WPA-PSK encryption - käytä WPA-PSK -salausta
WEP
  • WEP Key Length - WEP-salausavaimen pituus
  • WEP Encryption Key - WEP-salausavain
WPA-PSK
  • WPA-PSK Encryption Key - WPA-salausavain
  • WPA-PSK Version - WPA-salausversion valinta
Ongelmatilanteet

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Paina laitteen takana olevaa reset-painiketta pohjassa pienikärkisellä esineellä, kuten lyijykynällä, 30 sekuntia, kunnes laitteen status-merkkivalo muuttuu oranssiksi. Huomaathan, että tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat tämän toimenpiteen johdosta.

Lue lisää langattoman verkon ongelmatilanteista ja ratkaisuvinkeistä.

 

Lisää samasta aiheesta

Telia Smart -modeemi

Telia X2 - Technicolor DGA4330 -modeemin käyttöohje

Technicolor TG799 Xtream -modeemin käyttöohje

Technicolor TG799vac -modeemin käyttöohje

Technicolor TG233 ja TG234 langattomien lähettimien käyttöohjeet

Thomson TG789 -modeemin käyttöohje

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -modeemin käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.